Adobe i Uniwersytet Stanforda pracują nad systemem, który odmieni oblicze montażu filmów

2
Maciej Luśtyk
26 Czerwiec 2017
Artykuł na: 6-9 minut

Montaż kilku minut filmu potrafi zając wiele godzin. Naukowcy z Uniwersytetu Stanforda i projektu Adobe Research opracowują system, który w dużej mierze ten proces zautomatyzuje.

Ostatnimi czasy coraz częściej słyszymy o przedsięwzięciach, które do minimum mają ograniczyć udział człowieka w etapie w jakże czasochłonnym procesie postprodukcji zdjęć i filmów. Choć większość dotychczasowych dokonań jest bardzo imponująca, to na razie nie wychodzi jeszcze poza etap badań potwierdzających słuszność koncepcji. Ale nowy projekt naukowców ze Stanford i Adobe Research ma szansę odmienić sposób montażu filmów, a przynajmniej scen dialogowych i to potencjalnie już niebawem.

Wszystko bazuje na dopasowaniu przez program poszczególnych ujęć do konkretnych linijek scenariusza, a następnie, dzięki systemowi rozpoznawania twarzy, emocji i typów ujęć, złożeniu ich w efektownie i naturalnie wyglądająca całość według obranego klucza. Sednem działania jest jednak sposób automatycznego montażu materiału.

 

Naukowcy “nauczyli” program konkretnych zasad i styli montażu scen dialogowych, które nazwali “idiomami”. W założeniu, aby zmontować daną scenę dialogową w określony sposób, zamiast ręcznie wycinać i dopasowywać poszczególne klipy, montażysta przyszłości będzie musiał jedynie zaznaczyć zakres materiału źródłowego i przypisać do niego wybrane przez siebie “idiomy”, według których program automatycznie wyedytuje scenę.

Jak widzimy na przykładzie filmu poglądowego, opracowane idiomy pozwalają uzyskać bardzo różnorodne efekty, a rezultaty są co najmniej zadowalające. Nietrudno wyobrazić sobie jak implementacja tego typu rozwiązania na przykład w programie Adobe Premiere usprawniłaby pracę montażystów. Oczywiście trudno spodziewać się, że na taki zabieg zdecydowałyby się osoby pracujące nad edycją filmów kinowych, ale przy mniej ambitnych i wymagających projektach podobne rozwiązanie z pewnością spotkałoby się z dużą aprobatą.

Czy montażyści powinni się więc obawiać, że już niedługo z ich zawodu wygryzie ich komputer? Na razie na szczęście nic na to jeszcze nie wskazuje. Choć Adobe będzie zapewne dążyć, by jak najszybciej wdrożyć podobne rozwiązanie do pakietu swoich programów, naukowcy przyznają, że opracowywany przez nich system na razie działa wyłącznie w przypadku scen dialogowych i nie jest w stanie poradzić sobie z problemami dotyczącymi ciągłości akcji, gdzie na przykład obiekty zmieniają swoje położenie między ujęciami.

Poza tym, warto pamiętać, że kreatywność doświadczonych montażystów uratowała już niejeden film skazany na porażkę. Minie jeszcze dużo czasu zanim (jeśli w ogóle) nauczymy jej maszyny.

Więcej informacji znajdziecie pod adresem graphics.stanford.edu.

 

Tłumacz i fotograf, codziennie selekcjonuje dla Was porcję najciekawszych newsów ze świata fotografii. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem. Prywatnie niespełniony snowboardzista i spełniony tata.

Komentarze
Więcej w kategorii: Software
Sztuczna inteligencja w nowym ON1 Photo RAW 2020
Sztuczna inteligencja w nowym ON1 Photo RAW 2020
Popularna alternatywa dla Lightrooma została właśnie poddana liftingowi a twórca oprogramowania zapowiada już kolejne zmiany. Czy Adobe ma się czego bać?
9
5
Luminar 4, czyli kreatywna automatyzacja obróbki już w zasięgu ręki
Luminar 4, czyli kreatywna automatyzacja obróbki już w zasięgu ręki
Rewolucyjne oprogramowanie od Skylum Software zadebiutuje oficjalnie już za miesiąc, ale jeszcze dziś możesz kupić Luminar 4 w przedsprzedaży o 10 dolarów taniej.
1
3
Adobe Photoshop Elements i Premiere Elements 2020 - automatyczne selekcje, kolorowanie czarno-białych zdjęć, retusz skóry i wiele więcej
Adobe Photoshop Elements i Premiere Elements 2020 - automatyczne selekcje, kolorowanie...
Nie każdy potrzebuje kombajnu w postaci pełnych wersji programów Photoshop czy Lightroom. Dla osób nie zajmujących się obróbką zdjęć i filmów zawodowo, Adobe ma...
24
0
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (2)