Sony, Carl Zeiss, Konica Minolta, czyli 20 nowych obiektywów Sony!

Autor: Tomasz Gutkowski

6 Czerwiec 2006
Artykuł na: 4-5 minut
Koncern Sony jednym zdecydowanym pociągnięciem wszedł do grupy producentów systemowych. O tym jak poważnie traktuje ten segment może świadczyć dzisiejsze ogłoszenie aż 20 obiektywów opatrzonych logiem Sony na obudowie. Większość to oczywiście poddane drobnym, głównie stylistycznym modyfikacjom obiektywy Konica Minolta. Jest jednak kilka prawdziwych nowości - te rozpoznamy po dodatkowym oznaczeniu Carl Zeiss.

Obiektywy przeznaczone wyłącznie do lustrzanek cyfrowych:

  • Sony AF DT 18-70/3.5-5.6
  • Sony AF DT 18-200/3.5-6.3
  • Sony AF DT 11-18/4.5-5.6

Obiektywy do lustrzanek analogowych i cyfrowych:

  • Sony AF 16/2.8 Fisheye
  • Sony AF 20/2.8
  • Sony AF 28/2.8
  • Sony AF 35/1.4 G
  • Sony AF 50/1.4
  • Sony AF 50/2.8 Macro
  • Sony AF 100/2.8 Macro
  • Sony STF 135/2.8 [4.5

;

Sony AF 300/2.8 G;

Sony AF 500/8 Reflex;

Sony AF 24-105/3.5-4.5;

Sony AF 70-200/2.8 G;

Sony AF 75-300/4.5-5.6]Obiektywy Carl Zeiss:

  • Sony AF Carl Zeiss Planar T* 85/1.4
  • Sony AF Carl Zeiss Sonnar T* 135/1.8
  • Sony AF Carl Zeiss Vario-Sonnar T* 16-80/3.5-4.5

Telekonwertery:

  • Sony AF 14 TC
  • Sony AF 20 TC

Na wstępie zaznaczmy, że w momencie pisania tego tekstu nie dysponowaliśmy komunikatem prasowym i danymi technicznymi obiektywów. Sony nie pomogło nam w oswojeniu się z myślą, że od tej chwili będzie firmą związaną nie tylko z amatorami i entuzjastami, ale także profesjonalnymi fotografami. Bo czy szanowni Czytelnicy nie czują się dziwnie widząc szkło 70-200mm F2.8 lub 300m F2.8 z logiem Sony na obudowie? Niby dobrze wiemy, że musiało to nastąpić, ale fani Minolty chyba nie zdjęli jeszcze żałoby po stracie "swojego" producenta.

W biznesie nie ma sentymentów. Sony przyjęło tu bardzo mądrą strategię i za jednym zamachem oferuje praktycznie kompletny system zgodny nie tylko z lustrzanką cyfrową Sony Alpha 100, ale także (w dużej części) z lustrzankami analogowymi z w systemie Dynax (Minolta A). To powinno zjednać nowemu graczowi starszych, z natury nieufnych użytkowników.

Wśród 20 ogłoszonych dziś szkieł znajdziemy niemal wszystkie najciekawsze propozycje formy Konica Minolta. Nie mamy szczegółowych specyfikacji, ale wygląda na to, że poddane je jedynie kosmetycznym zmianom. Można to wywnioskować z samej ilości modeli, ale powiedzmy to na głos - Sony nie poprzestało na obiektywach prostszych, z niższej półki. Do oferty trafią od razu takie rarytasy jak wspomniane wcześniej teleobiektywy 70-200 mm i 300 mm, oba ze światłem F2.8 i napędem ultradźwiękowy SSM, komplet stałoogniskowych obiektywów szerokokątnych (16mm/F2.8, 20mm/F2.8, 28mm/F2.8, 35mm/F2.8), a nawet strojony ręcznie STF 135mm F2.8 oraz obiektyw lustrzany 500mm F2.8! Nawet jeśli wiemy, że są to tak naprawdę dzieła konstruktorów z przejętej przez Sony firmy, to imponuje rozmach całej operacji.

Wśród ogłoszonych dziś akcesoriów znalazły się także trzy bardzo interesujące nowości firmowane przez Carla Zeissa. Są to dwa modele stałoogniskowe, SAL 135 mm F1.8 (z Sony Alpha 100 odpowiadać będzie 200mm) i SAL 85 mm F1.4 (odpowiednik 125mm) oraz jeden uniwersalny zoom SAL 16-80 mm F3.5-4.5 (odpowiednik 24-120 mm). Z niecierpliwością czekamy na komplet informacji na ich temat.

Póki co ograniczamy się do pogrupowania i wymienienia obiektywów Sony. W miarę spływania pełniejszych danych będziemy umieszczać je na naszej stronie. Na pewno warto śledzić ten temat.

Uważni Czytelnicy zauważą na pewno, że lista powyżej zawiera nie 20 lecz 21 pozycji. Materiały udostępnione przez Sony w różnych częściach świata zawsze obejmują 20 modeli, ale dwa z nich nie pojawiają się wszędzie. Są to SAF 16-80/3,5-4,5 Carl Zeiss (nie ma go wśród zamieszczonych poniżej zdjęć nowych produktów) oraz SAF 24-105/3,5-4,5. Próbujemy ustalić skąd wynika ta różnica.

Sony AF Carl Zeiss Planar T* 85/1,4
Sony AF Carl Zeiss Sonnar T* 135/1,8
Sony AF 16/2,8 Fisheye
Sony AF 20/2,8
Sony AF 24-105/3,5-4,5
Sony AF 28/2,8
Sony AF 50/1,4
Sony AF 50/2,8 Macro
Sony AF 75-300/4,5-5,6
Sony AF 100/2,8 Macro
Sony STF 135/2,8 [4,5

]

Sony AF 500/8 Reflex
Sony AF DT 11-18/4,5-5,6
Sony AF DT 18-70/3,5-5,6
Sony AF DT 18-200/3,5-6,3
Sony AF 14 TC
Sony AF 20 TC
Sony AF 35/1,4 G
Sony AF 70-200/2,8 G
Sony AF 300/2,8 G
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Wiosna tkwi w szczegółach, czyli Irix 150 mm f/2.8 1:1 w specjalnej cenie
Wiosna tkwi w szczegółach, czyli Irix 150 mm f/2.8 1:1 w specjalnej cenie
Wraz z nadejściem wiosny marka Irix zachęca do przyjrzenia się światu z bliska, oferując atrakcyjne rabaty na obiektyw Irix 150 mm f/2.8 1:1 Makro. Rozbuduj swój zestaw fotograficzny o narzędzie,...
1
7Artisans 50 mm f/1.4 Tilt-Shift - supertani obiektyw z regulacją osi
7Artisans 50 mm f/1.4 Tilt-Shift - supertani obiektyw z regulacją osi
Konstrukcje typu Tilt-Shift to domena wąskiej i kosztownej oferty kierowanej dla profesjonalistów. Chińczycy z 7Artisans chcą pokazać, że można inaczej i prezentują jasną stawkę z...
7
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - kompaktowy, jasny, nie za długi
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - kompaktowy, jasny, nie za długi
Sony prezentuje kolejny po modelu 24-50 mm kompaktowy zoom ze światłem f/2.8, który łączy niewielkie wymiary ze stosunkowo przystępną ceną. Nowy szeroki kąt celuje w twórców, którym...
6
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (9)