Zdjęcia menu Sony Alpha A100 i pierwsze wrażenia

Prezentujemy zdjęcia menu i wrażenia z pierwszego kontaktu z premierową lustrzanką Sony Alpha A100. Układ i sterowanie menu jest prawie identyczne z tym zastosowanym w modelu Konica Minolta Dynax 5D. Nieco zmieniona została grafika oraz dodano nowe funkcje.
Firma Sony po przejęciu działu foto Koniki Minolty w iście ekspresowym tempie wypuściła na rynek pierwszy model cyfrowej lustrzanki. Nie jest więc niespodzianką, że model firmowany przez Sony w dużej mierze oparty jest na modelu Dynax 5D przejętej firmy. Rzeczywiście wygląd korpusu aparatu i układ przycisków jest bardzo podobny do najmniejszego Dynaxa. Zmieniono nieco ich kształt, między innymi Alpha otrzymała powiększony przycisk Menu, co z pewnością jest dobrą zmianą. Inną ważną zmianą jest przeniesienie przycisku ustawiania ekwiwalentu czułości ISO z górnej części gripu na lewe pokrętło nastaw. Pokrętło to w Dynaksie odpowiadało tylko za zmianę ustawień balansu bieli. Natomiast konstruktorzy Sony umieścili tam wszystkie podstawowe nastawy aparatu, takie jak:
  • pomiar ekspozycji
  • praca lampy błyskowej
  • praca autofokusa
  • ekwiwalent czułości ISO
  • ustawienia balansu bieli
  • tryb działania systemu D-Range
  • wybór trybu koloru (DEC)
najważniejsza innowacja w ergonomii Alphy

Po zaledwie kilku godzinach obcowania z aparatem, jest to naszym zdaniem najważniejsza i bardzo udana innowacja w ergonomii pracy z lustrzanką Sony w porównaniu z Dynaxem 5D. Praca z kołem nastaw jest bardzo intuicyjna i pozwala szybko zmienić najważniejsze parametry aparatu korzystając z głównego ekranu aparatu (Alpha 100, podobnie jak Dynax 5D nie posiada ekranu pomocniczego).

Zanim opublikujemy na Fotopolis.pl pełny test lustrzanki (czyt. alpha) A100, prezentujemy pierwsze zdjęcia menu. Tak jak już pisaliśmy we wstępie jego układ i sposób wyboru opcji niewiele różni się od produktu Konici Minolty. Nową grafikę można uznać za zmianę kosmetyczną. Nadal wybieramy spośród czterech działów. Trzech fotograficznych i jednego odtwarzania. Każdy z nich podzielony jest na 2 lub 3 zakładki. Poniżej prezentujemy zdjęcia menu fotograficznych.

menu "aparat" przed wyborem

menu "aparat" po wybraniu drugiej zakładki

menu "narzędzia" pierwsza zakładka

menu "narzędzia" druga zakładka

menu "narzędzia" trzecia zakładka

menu "obsługa" pierwsza zakładka

menu "obsługa" druga zakładka

Z ostateczną oceną konstrukcji menu powstrzymamy się do pełnego testu aparatu, jednak można odnieść wrażenie, że układ menu mógłby być bardziej intuicyjny. Na przykład denerwujące jest, że po wybraniu danego działu znika on z listy zakładek po prawej stronie. Dziwne i wymaga przyzwyczajenia. W aparatach tej klasy lepiej sprawdzają się menu w układzie liniowym.

Sony (czyt. alpha) A100, to pierwsza lustrzanka, która łączy w sobie większość najważniejszych technologii oferowanych aktualnie w fotografii cyfrowej. Począwszy od układu redukcji drgań matrycy odziedziczonemu po Konice Minolcie, poprzez system oczyszczania matrycy i kończąc na systemie Dynamic Range Optimizer, działającym na podobnej zasadzie jak system D-Lighting w aparatach kompaktowych Nikona. Jak już pisaliśmy, D-Range ma za zadanie naśladować postrzeganie ludzkiego oka redukując różnice między bardzo jasny tylnym, a ciemnym pierwszym planem. Efekty działania tego systemu postaramy się ocenić w pełnym teście aparatu, gdyż pierwsze zdjęcia testowe, którymi dysponujemy nie pozwalają ostatecznie ocenić jego działania.

System oczyszczania matrycy, który do tej pory dostępny był tylko w lustrzankach firmy Olympus, to z pewnością jedna z najbardziej użytecznych funkcji w dłuższej perspektywie używania aparatu. W Alphie wibracje oczyszczające matrycę uruchamiają się przy wyłączeniu aparatu (w odróżnieniu od konkurencji). Firma Sony stworzyła specjalną makietę prezentującą system (patrz zdjęcie poniżej).

demontracja systemu oczyszczania matrycy

Jednak bardzo użyteczną, a niedocenianą w pierwszych publikacjach funkcją jest aktywacja pomiaru ostrości przy zbliżeniu oka do wizjera. Dzięki Eye-start aparat mierzy ostrość jeszcze zanim naciśnie się spust migawki znacznie przyspieszając proces ustawiania ostrości - szczególnie w gorszych warunkach oświetleniowych. Dla porządku przypomnijmy, że takim rozwiązaniem dysponował także model Dynax 5D.

Alpha może ustawiać ostrość już od przyłożenia aparatu do oka

Podsumowując pierwsze wrażenia z pracy z pierwszą lustrzanką Sony, należy jeszcze dodać, że aparat dobrze leży w ręku, co jest głównie zasługą dosyć mocno wyprofilowanego gripu i nieco bardziej niż w Dynaxie porowatej gumy, którą jest wyłożony. Po więcej informacji zapraszamy do pełnego testu, który już wkrótce na Fotopolis.pl.

Poniżej prezentujemy ciekawą fotografię przekroju aparatu.

A100 w przekroju


Na zamieszczonych zdjęciach testowych menu wyświetlane jest w języku angielskim, ponieważ podczas pierwszych testów dysponowaliśmy egzemplarzem z wczesnej fazy produkcyjnej. Natomiast egzemplarze trafiające do sprzedaży będą dysponowały, jako pierwsze lustrzanki na naszym rynku, menu w języku polskim.
 
 
Komentarze
Polecane artykuły
Czy filmy małoobrazkowe sprawdzą się we współczesnej fotografii krajobrazu?
18 Wrz 2018
Aparaty analogowe dają możliwość niedrogiego rozpoczęcia przygody z bardziej świadomym fotografowaniem. Czy jednak w obecnych czasach film nadal może konkurować z cyfrą pod względem jakości obrazu?
1
Panasonic GH5, GH5S i G9 - mistrzowskie trio
28 Sie 2018
Linia topowych korpusów Panasonic to dziś propozycja zarówno dla wymagających filmowców jak i profesjonalnych fotografów. Przyglądamy się bliżej flagowym modelom.
0
“Każde spotkanie z nimi jest wspaniałym przeżyciem”. O fotografowaniu niedźwiedzi opowiada Marcin Dobas
10 Sie 2018
Fotografia dzikich zwierząt to nie sport dla wybranych. Zapierające dech w piersiach ujęcia natury są w zasięgu większości z nas. Trzeba tylko dobrze się przygotować, planować i wiedzieć gdzie szukać interesujących nas osobników. O tym, jak fotografować dzikie niedźwiedzie opowiada fotograf i podróżnik, Marcin Dobas.
0
Notebook z górnej półki czy budżetowy monitor graficzny? O to, co lepiej sprawdzi się w edycji zdjęć zapytaliśmy eksperta
31 Lip 2018
Czy dobry notebook jest wystarczający do zawodowej pracy fotograficznej? Jak wypada w zestawieniu z najtańszymi na rynku monitorami graficznymi?  Na co zwracać uwagę przy wyborze monitora? Zapytaliśmy o to eksperta, Radka Witana ze sklepu Wzorniki.eu.
0