Sony 24-70mm f/2.8 ZA Carl Zeiss Vario Sonnar T* - nareszcie jest!

0
Paweł Ryczkowski
30 Styczeń 2008
Artykuł na: 4-5 minut
PMA 08.Sony zaprezentowało dziś nowy obiektyw firmowany przez niemiecką markę Carl Zeiss. Mowa o dawno wyczekiwanym reporterskim zoomie o zakresie ogniskowych 24-70 mm i stałym świetle F2.8. Tym samym japońska firma wkracza do grona producentów wytwarzających sprzęt dla najbardziej wymagającej grupy zawodowych fotografów.
Miłośnicy lustrzanek marki Sony i Minolta (Konica Minolta) mogą z radości zacierać ręce. Nie tylko dlatego, że przedstawiono dziś nową profesjonalną optykę markowaną znakiem firmowym Carl Zeiss. Drugim powodem jest fakt, że obiektyw ten może potwierdzać krążące w internecie opinie o profesjonalnej lustrzance Sony. Wszyscy oczekują, że będzie to zawodowy aparat z matrycą wielkości klatki małoobrazkowej. Druga wiadomość dzisiejszego dnia właściwie rozwiewa wszelkie spekulacje - Sony zapowiedziało wprowadzenie do produkcji sensora pełnoformatowego o rozdzielczości przeszło 24 Mp (czytaj: Sony - droga do pełnej klatki). Widać, że japończycy nie puszczają słów na wiatr. Szykuje się spore zamieszanie wśród aparatów profesjonalnych.

Nowe szkło prezentuje się bardzo ciekawie. Zakres ogniskowych to 24-70 mm przy zachowaniu stałego światła F2.8 w całym przedziale. Został on zbudowany z 17 elementów umieszczonych w 13 grupach. Znalazły się wśród nich dwa elementy asferyczne i dwa o ekstra niskiej dyspersji. Powinny one zapewnić bardzo dobry kontrast i jakość na całej powierzchni kadru. Jeśli do tego doliczymy jeszcze znakomite powłoki antyodblaskowe T*, to rzeczywiście można oczekiwać szkieł o najwyższych parametrach.

Sony 24-70mm f/2.8 ZA Carl Zeiss Vario Sonnar T* - japońsko-niemieckie wyzwanie dla producentów optyki profesjonalnej

Producent podkreśla, że zastosowanie przysłony składającej się z 9 zaokrąglonych listków ma znaczący wpływ na jakość nieostrych obszarów zdjęcia. Docenią to z pewnością portreciści. Ciekawostką jest także fakt, że będzie to praktycznie jedyny obiektyw o takich parametrach korzystający z systemu stabilizacji obrazu. Oczywiście nie został on wyposażony w taki układ, ale wszystkie lustrzanki Sony mają stabilizowaną matrycę, czym nie mogą pochwalić się ani Canon, ani Nikon - jedyni (przyszli) konkurenci Sony na rynku zawodowych lustrzanek w pełni profesjonalnych (mamy nadzieję, że przyszła lustrzanka Sony spełni kryteria takiego aparatu).

Kolejną istotną cechą zawodowego szkła jest wyposażenie go w silnik SSM oparty na technologii ultradźwiękowej. Ma on wysoki moment obrotowy, co za pewne docenią wszyscy przyszli użytkownicy - dzięki temu możliwa będzie szybka reakcja ciężkich szkieł obiektywu na uruchomienie autofokusa. Ponad to takie napędy pracują cicho i nie powodują wibracji ani szarpnięć. Niemieccy inżynierowie (a może japońscy - któż to wie?) na korpusie obiektywu umieścili przełącznik trybu pracy autofokusa. Ma on kształt pierścienia, w środku którego znalazł się przycisk pozwalający na uruchomienie procesu ostrzenia. To z pewnością wygodne rozwiązanie zostanie docenione przez profesjonalistów.

Sony 24-70mm f/2.8 ZA Carl Zeiss Vario Sonnar T* powinien pojawić się w sprzedaży wiosną tego roku. Jego cena została oszacowana na 1750 dolarów.

Poniżej przedstawiamy specyfiakcję techniczną obiektywu.

NazwaSony 24-70mm f/2.8 ZA Carl Zeiss Vario Sonnar T*
Typobiektyw standardowy zoom do lustrzanek cyfrowych z mocowaniem Sony AF / Konica Minolta AF
Konstrukcja17 elementów w 14 grupach
Stabilizacja obrazutak, z poziomu aparatu
Autofokustak, SSM
Ogniskowa
  • 24 - 70 mm (nominalna
Otwór maksymalnyF2.8
Dystans min.0,34 m
Kąt84°-34°
Przesłona
  • F2.8 - F22
  • 9 zaokrąglonych listków
MocowanieSony AF / Konica Minolta AF, pole krycia pełnej klatki 35 mm
Powiększenie1:4
Filtr77 mm
Osłonatulipanowa
Obudowametalowa
Wymiary83 mm × 111 mm
Waga955 g
Akcesoria
  • pokrowiec
  • osłona przeciwsłoneczna
Artykuł na FotopolisSony 24-70mm f/2.8 ZA Carl Zeiss Vario Sonnar T* - nareszcie jest!

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
SLR Magic Micro Prime 21 mm T1.6 i 50 mm T1.4 - filmowe stałki do Mikro Cztery Trzecie
SLR Magic Micro Prime 21 mm T1.6 i 50 mm T1.4 - filmowe stałki do Mikro Cztery Trzecie
Producent niedrogich obiektywów filmowych wprowadził do swojej oferty dwa nowe jasne modele kierowane do użytkowników systemu M43.
4
0
Sirui 50 mm f/1.8 1.33x - czy nadchodzi era tanich obiektywów anamorficznych?
Sirui 50 mm f/1.8 1.33x - czy nadchodzi era tanich obiektywów anamorficznych?
Obiektywy anamorficzne to droga zabawa nawet jak na standardy profesjonalnych produkcji wideo. Być może jednak jesteśmy w przeddzień prawdziwej rewolucji.
12
0
Sony FE C 16-35 mm T3.1 G - szerokokątny obiektyw filmowy z AF i silnikiem zoom. Dwa kolejne na horyzoncie
Sony FE C 16-35 mm T3.1 G - szerokokątny obiektyw filmowy z AF i silnikiem zoom. Dwa kolejne na...
Wygląda na to, że Sony szykuje dla filmowców nową serię obiektywów zoom, które sprawić mają, źe uzyskanie pożądanych efektów stanie się znacznie łatwiejsze niż...
6
0
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)