Tokina ATX-i 11-16mm F2.8 CF - popularny szeroki kąt do lustrzanek APS-C odświeżony

0
Jędrzej Franek
18 Październik 2019
Artykuł na: 6-9 minut

Coraz mniej optycznych premier na lustrzanki o mniejszych matrycach? Tokina zdaje się tej tezie zaprzeczać, ale trochę trudno nazwać obiektyw zaprezentowany dla aparatów Nikon F i Canon EF-S prawdziwą nowością.

Kenko Tokina konsekwentnie modernizuje język stylistyczny swoich produktów, który stał się bardziej czysty i minimalistyczny. Całkowicie zmieniony został tubus, który wykończono prawdopodobnie innym tworzywem. Inne są także gumowe okładziny pierścieni ogniskowej i ostrości. Bardziej nowocześnie i czytelnie prezentuje się nowy krój oznaczeń.

Co mamy w środku?

Wewnątrz obiektywu gruntownych zmian raczej nie uświadczymy, co widać zresztą na schemacie optycznym. Na układ optyczny składa się 13 soczewek w 11 grupach - zastosowano również elementy specjalne: dwa asferyczne i dwa o obniżonej dyspersji. Przysłona jest 9-listkowa i można ją domknąć do wartości f/22.

W przypadku aparatów, do których obiektyw został zaprojektowany, zakres ogniskowych w ekwiwalencie pełnej klatki będzie wynosił 16,5-24 mm na korpusach DX systemu Nikon i 17,6-25,6 mm na Canon EF-S.

Praktycznie wszystkie parametry obiektywu pokrywają się z tymi znanymi z konstrukcji z 2012 roku, która ze względu na rozsądną cenę cieszyła się popularnością wśród wielbicieli szerokich ujęć na cropowych korpusach. Zdecydowano się zachować także kontrowersyjny przełącznik AF/MF One-Touch Focus Clutch.

Producent zapewnia, że udało się wyeliminować część wad, za które krytykowany był poprzednik - a były to głównie podatność na flary i spora aberracja chromatyczna. W zachowaniu czystości przedniej soczewki mają pomóc nowe powłoki.

Cena i dostępność

Sprzedaż obiektywu Tokina ATX-i 11-16 mm F2.8 rozpocznie się 8 listopada 2019 r. Będzie dostępny w cenie 449 dolarów (ok. 1780 zł).

Specyfikacja

Nazwa Tokina ATX-i 11-16mm f/2.8 CF
Producent Tokina
Typ zmiennoogniskowy
Mocowanie Canon EF-S, Nikon F
Ogniskowa 11-16 mm
Maksymalna jasność 2.8
Maksymalna wartość przysłony 22
Liczba listków przysłony 9
Pierścień przysłony nie
Tryb bezstopniowy przysłony nie
Układ optyczny 13 elementów / 11 grup
Pole widzenia 104 - 82°
Maksymalne powiększenie 0.09x
Minimalna odległość ogniskowania 0.3 m
Tryb makro nie
Średnica filtra 77 mm
Mocowanie filtra żelowego nie
Autofokus tak
Stabilizacja nie
Obudowa tworzywo sztuczne
Skala odległości tak
Przycisk funkcyjny nie
Wymiary 84 x 89.2 mm
Waga 555 g

Fotografuje i łowi newsy. Miłośnik brzydkiej architektury i dobrze zaprojektowanych przedmiotów. Nie wstydzi się pasji do fotografii mobilnej.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Panasonic Lumix S Pro 16-35 mm f/4 - niewielkie rozmiary, wzorowa optyka i... wysoka cena
Panasonic Lumix S Pro 16-35 mm f/4 - niewielkie rozmiary, wzorowa optyka i... wysoka cena
Nowy kompaktowy szerokokątny zoom do systemu L-Mount ma być propozycją, która spodoba się zwłaszcza fotografom krajobrazu i niektórym reportażystom. Szkło ma być też...
6
0
Lumix S Pro 70-200 mm f/2.8 O.I.S. - stabilizacja do 7 EV na pełnej klatce
Lumix S Pro 70-200 mm f/2.8 O.I.S. - stabilizacja do 7 EV na pełnej klatce
Panasonic uzupełnia linię profesjonalnych obiektywów przeznaczonych do flagowych bezlusterkowców S1 - Nowy telezoom ma być idealnym wyborem dla zawodowców, oczekujących wysokiej sprawności w...
8
0
Sigma 24-70 mm f/2.8 DG DN ART - nowy król reporterskich zoomów?
Sigma 24-70 mm f/2.8 DG DN ART - nowy król reporterskich zoomów?
Nowy obiektyw Sigma 24-70 mm f/2.8 DG DN ART to według zapewnień producenta, najlepsze szkło w swojej klasie. Specyfikacja rzeczywiście imponuje i daje nadzieję na...
26
1