Nikon, Leica i Olympus nie wezmą udziału w kolejnej Photokinie. Czy w czasach internetu targi mają jeszcze sens?

Autor: Maciej Luśtyk

19 Wrzesień 2019
Artykuł na: 4-5 minut

Pierwsza Photokina w nowej formule już wiosną. Nie weźmie w niej jednak udziału trzech głównych producentów sprzętu. Czy firmom fotograficznym targi są jeszcze do czegoś potrzebne?

W ostatnich latach największe targi fotograficzne na świecie przeszły szereg zawirowań. Najpierw organizatorzy ogłosili ich nową, doroczną i rozszerzoną formułę (oprócz sprzętu fotograficznego prezentowana ma być ogólnie elektronika użytkowa związana z obrazem), później odwołali edycję, która miała odbyć się w 2019 roku, tłumacząc to zbyt dużym zainteresowaniem edycją, która odbyła się w roku 2018.

Nowa formuła i szybki falstart

"Photokina 2018 przekroczyła nasze oczekiwania, prezentując przełomowe rozwiązania i przyciągając 180 tys. odwiedzających ze 127 krajów świata. W związku z tym mało prawdopodobne jest, byśmy w maju 2019 roku, po zaledwie 7 miesiącach byli w stanie zapewnić równie entuzjastyczną atmosferę targów. Dlatego zdecydowaliśmy się przełożyć wdrożenie corocznej formuły targów na rok 2020" - komentował Rainer Führes, przewodniczący stowarzyszenia PIV.

fot. Photokina / Koelnmesse

Bardziej prawdopodobne jest jednak, że spowodowane było to niewystarczającym zainteresowaniem wystawców, co wydaje się potwierdzać wypowiedź prezesa centrum targowo-wystawienniczego Koelnmesse.

"Rozumiemy, że nawet największe firmy z branży technologicznej mogą nie być w stanie dostarczyć równie innowacyjnych produktów w tak krótkim odstępie czasu. A to właśnie te innowacje i obecność liderów branży kształtują obecny charakter targów. Aby być w stanie sprostać wysokim oczekiwaniom z każdą kolejną odsłoną targów, odpowiadamy na prośby stowarzyszenia PIV. Ruch ten ma zapewnić konkurencyjność i atrakcyjność jednym z naszych flagowych wydarzeń" - mówił Gerald Böse.

Teraz wreszcie organizatorzy targów zapowiedzieli pierwszą edycję tagów Photokina w nowej formule, które odbyć mają się już wiosną i od razu zaliczają kolejną wpadkę. Jak piszą w informacji prasowej, w targach nie wezmą udziału firmy Nikon, Leica i Olympus, czyli jedni z głównych i najbardziej rozpoznawalnych producentów sprzętu foto. Ale może to po prostu znak naszych czasów?

Czy dziś targi są jeszcze komuś potrzebne?

Bo o ile jeszcze decyzję Nikona można tłumaczyć restrukturyzacją, cięciem kosztów i niechęcią do wydawania bajońskich sum na targowe stoisko, to już brak kultowego niemieckiego producenta na niemieckich targach zapala w głowie czerwoną lampkę i rodzi pytania o to, czy w dzisiejszych czasach tego typu wydarzenia są jeszcze producentom potrzebne. Bo o ile kiedyś targi dawały fantastyczną możliwość przyjrzenia się aktualnemu stanowi rynku fotograficznego, dzisiaj taki sam wgląd - nie licząc może małych, nieznanych producentów - daje nam internet.

fot. Photokina / Koelnmesse

Do tego dochodzi fakt, że z edycji na edycję Photokina staje się jakby mniejsza i skromniejsza (stąd też prawdopodobnie decyzja o rozszerzeniu idei targów), a także zauważalne w ostatnich latach odejście producentów od prezentowania najważniejszych premier podczas targów. Ostatnimi czasy większość premier odbywa się albo w tygodniach przed targami, albo w terminach zupełnie z nimi nie związanych. I trudno się temu dziwić. W ten sposób firmy są w stanie skupić na sobie znacznie większą uwagę mediów, niż w zalewie targowych wydarzeń.

Czy wszystko to oznacza zbliżający się koniec kluczowych targów fotograficznych? Prawdopodobnie jeszcze nieprędki, ale zupełnie by nas nie zdziwiło, gdyby okazało się, że producentom większe korzyści przynosi ulokowanie pieniędzy, które musieliby przeznaczyć na targowe stoisko np. w popularny ostatnio influencer marketing. Nie można zapominać, że dla producentów fotografia to przede wszystkim sposób na biznes.

Photokina - najstarsze targi fotograficzne na świecie

fot. Photokina / Koelnmesse

{$in-article-newsletter}

Photokina to największe i najstarsze targi fotograficzne na świecie. Pierwsza Photokina odbyła się w 1950 roku, natomiast od roku 1966 impreza organizowana jest w formie biennale. Odbywające się cyklicznie od prawie 70 lat targi za każdym razem przyciągają najważniejszych producentów z branży fotograficznej i tłumy odwiedzających, którzy pragną na własne oczy zobaczyć ostatnie premiery i technologiczne nowości.

Kolejna edycja targów odbędzie się w dniach 27-30 maja 2019 roku w Koloni.

Więcej informacji znajdziecie pod adresem photokina.de.

Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Branża
Szybko poszło. Mango prezentuje kampanię modową stworzoną przez AI
Szybko poszło. Mango prezentuje kampanię modową stworzoną przez AI
Znana marka odzieżowa wystartowała z pierwszą kampanią modową stworzoną w całości przy użyciu generatorów grafiki AI. I takich sytuacji będzie coraz więcej.
16
Konkurs Magnum Photos i Polaroid - do wygrania aparat I-2, zapas filmów i opieka mentorska agencji
Konkurs Magnum Photos i Polaroid - do wygrania aparat I-2, zapas filmów i opieka mentorska agencji
Polaroid i Magnum Photos wystartowali ze wspólna kampanią, która chce podkreślić wagę opowiadania historii za pomocą fotografii. Towarzyszy jej otwarty konkurs ukierunkowany na...
9
Aparat niedostępny z powodu dużego zainteresowania? To tylko marketingowy spin
Aparat niedostępny z powodu dużego zainteresowania? To tylko marketingowy spin
W ostatnich latach producenci sprzętu fotograficznego coraz częściej informują o niedoborach poszczególnych produktów, rzekomo spowodowanych zbyt dużym zainteresowaniem. To tylko...
25
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)