„The Falling Soldier“ Roberta Capy - legendarne reportażowe ujęcie czy jedno z największych fotograficznych oszustw XX wieku?

„The Falling Soldier“ Roberta Capy - legendarne reportażowe ujęcie czy jedno z największych fotograficznych oszustw XX wieku?

Czy jedna z najbardziej ikonicznych fotografii minionego stulecia jest oszustwem? Zdania co do autentyczności „The Falling Soldier“ Roberta Capy są podzielone, a z biegiem czasu pojawia się coraz więcej głosów, że legendarny fotograf mógł upozorować kadr, który na dobre już zapisał się na kartach historii.

„The Falling Soldier“ autorstwa Roberta Capy to jedno z najbardziej rozpoznawalnych zdjęć minionego stulecia. Zostało wykonane 5 września 1936 roku podczas hiszpańskiej wojny domowej i rzekomo przedstawia Federica Borrella Garcíę, członka Iberyjskiej Federacji Młodzieży Wolnościowej (FIJL), w czasie bitwy o Cerro Muriano. Obraz ten na dobre wszedł do panteonu najwybitniejszych i najbardziej ikonicznych zdjęć w historii fotografii. Ukazuje żołnierza, który po śmiertelnym postrzale przez snajpera upada na ziemię wypuszczając z rąk karabin.

Jednak czy to ujęcie jest prawdziwe? Od 70. lat zdania co do tego są mocno podzielone. Właśnie wtedy pojawiły się pierwsze wątpliwości podważające autentyczność zdjęcia Capy. Zaś nowe informacje sugerują, że fotografia została zainscenizowana, a jako przykład podaje się: brak w tamtym okresie snajperów na polu bitwy, samą lokalizację, w której uchwycono to ujęcie, wręcz malarską pozę bohatera, który… może nie być Federico Borrell Garcíą, gdyż ten faktycznie zginął tego dnia, ale w zupełnie innym miejscu. Poniższy film rzuca nieco więcej światła na kontrowersje stojące za „The Falling Soldier“ Roberta Capy. 

 

Czy w takim razie mamy do czynienia z prawdziwym arcydziełem czy może z jednym z największych oszustw w dziejach fotografii? Być może nigdy nie poznamy odpowiedzi. Przedstawiane fakty są niejednoznaczne, a ciągnące się spekulacje mogą podważyć autentyczność zdjęcia i tym samym kwestionować dziedzictwo i reputację Capy, jako jednego z najbardziej wpływowych fotografów w dziejach historii.

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

słowa kluczowe:
Komentarze
Polecane artykuły
Tamron 28-75 mm f/2.8 Di III RXD - test obiektywu
22 Lut 2019
Dziś sprawdzamy czy Tamron 28-75 mm f/2.8 Di III RXD to pozycja, na którą czekali fotografowie systemu Sony E. Na papierze zoom ma wszystko, by nawiązać walkę z konkurencją, jednak jak wypada w praktyce?
0
Tamron 28-75 mm f/2.8 Di III RXD - zdjęcia przykładowe
19 Lut 2019
Czy Tamron 28-75 mm f/2.8 Di III RXD to mocne wejście producenta w system Sony E i ukłon w stronę zawodowców? Zobaczcie zdjęcia przykładowe.
0
Canon EOS RP - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [AKTUALIZACJA]
14 Lut 2019
Najnowszy korpus Canona prawdopodobnie otwiera zupełnie nowy segment wśród aparatów bezlusterkowych. Najtańsza nowa pełna klatka na rynku ma być doskonałym wyborem dla bardziej ambitnych amatorów czy fotografów podróżniczych i z pozoru ma wszystko, by zadowolić doskonałą większość odbiorców. Gdzie jest haczyk?
7
Sony A6400 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
13 Lut 2019
Następca modelu A6300 wprowadza usprawnienia, które na pewno docenią zaawansowani amatorzy i osoby szukające aparatu do nagrywania vlogów i filmów do internetu. Nadal jednak ustępuje on plasowanemu wyżej, a już dostępnemu od pewnego czasu modelowi A6500. Czy to więc pozycja, którą warto się zainteresować?
1