Samsung zbadał, jak Polacy dzielą się zdjęciami

Autor: Michal Grzegorczyk

19 Czerwiec 2013
Artykuł na: 4-5 minut
Ze zleconych przez koncern Samsung badań można wyłowić kilka ciekawostek: co miesiąc Polacy robią blisko 2 miliardy zdjęć, aż 10% z nich jest udostępnianych w 60 sekund od zrobienia. "Lęk przed przegapieniem" został zastąpiony przez "lęk przed byciem offline".

Firma Samsung szykując się do wprowadzenia bezlusterkowca NX300 zleciła badania na grupie 3000 fotografujących Polaków. Dowiadujemy się z nich, że co miesiąc Polacy robią blisko 2 miliardy zdjęć. Aż 10% z nich jest udostępnianych w 60 sekund od zrobienia. Kolejne 64% naszych rodaków umieszcza w sieci zrobione przez siebie zdjęcia w ciągu tygodnia od ich wykonania. Co trzeci przyznaje także, że motywacją do zrobienia zdjęć jest chęć pokazania ich w Internecie.

W informacji prasowej czytamy dalej: {ITL|Samsung jest zdania, że obecnie cierpimy na FOLO (skrót od angielskiego zwrotu "fear of living offline", czyli lęk przed byciem offline), które zastąpiło FOMO ("fear of missing out" - lęk przed przegapieniem). Ludzie w coraz większym stopniu odczuwają potrzebę błyskawicznego udostępniania zdjęć pokazujących ich życie codzienne.

Celem przeprowadzonego przez Samsung badania, którym objęto 3000 osób, było rozpoznanie dominujących trendów w dziedzinie robienia i udostępniania zdjęć. Jak pokazują wyniki, także Polacy uwielbiają dzielić się swoim życiem za pośrednictwem fotografii udostępnianych online - powiedział Olaf Krynicki z Samsung Electronics Polska.

Według statystycznego ankietowanego z grupy wiekowej 18-24, najwdzięczniejszym obiektem do sfotografowania jest on sam. Autora pozującego w pojedynkę zobaczymy na 31,3 % fotografii zrobionych przez osoby w tym wieku. Kobiety robią łącznie więcej "autofotek" niż mężczyźni. Jednym z najbardziej zaskakujących wniosków jest to, że Polki znacznie częściej wyrażają uczucia wobec swoich czworonożnych przyjaciół i robią im blisko dwukrotnie więcej zdjęć (11%) niż Polacy (6%).

Jednocześnie im więcej zdjęć udostępniamy online, tym bardziej oczywiste staje się wymieranie albumów ze zdjęciami - jedynie co trzeci ankietowany w dalszym ciągu korzysta z tej formy przechowywania swoich wspomnień, podczas gdy 63% respondentów woli przechowywać swoje zdjęcia na Facebooku. Młodsze pokolenie w jeszcze mniejszym stopniu korzysta z tradycyjnych form gromadzenia fotografii. Zaledwie 20% osób w wieku od 18 do 24 lat kiedykolwiek korzystało z albumu. Co ciekawe, ich śladem idą także osoby starsze - na Facebooku swoje zdjęcia umieszcza prawie połowa (49%) ankietowanych z grupy 55+.

Mimo tak wielkiej pasji do dzielenia się zdjęciami, znaczna ich część nigdy nie opuszcza aparatu. Część respondentów uważa, że przesyłanie zdjęć jest czynnością czasochłonną i skomplikowaną, w wyniku czego 22% fotografii nigdy nie trafia do Internetu.

W Wielkiej Brytanii trend znany jako FOLO jest widoczny coraz wyraźniej. Nigdy wcześniej nie robiliśmy tak wielu zdjęć, a skoro ponad 91% dorosłych regularnie korzysta z sieci społecznościowych*, to nic dziwnego, że zrobione fotografie chcemy od razu udostępnić innym. Mając to na uwadze Samsung stworzył aparat NX300, którego sercem jest łączność Wi-Fi, pozwalająca użytkownikowi robić, edytować i udostępniać piękne fotografie jeszcze szybciej, niż kiedykolwiek wcześniej - powiedział Malcolm Andre, który w firmie Samsung odpowiada za europejski rynek produktów fotografii cyfrowej.

*Źródło: Guardian, październik 2012

Badanie, które objęło także Francję, Hiszpanię, Niemcy, Włochy i Polskę, pokazało kilka ciekawych różnic pomiędzy poszczególnymi krajami. Jedna z nich dotyczy pozy, jaką przyjmuje osoba fotografowana. Francuzi pozostają wierni swojemu wizerunkowi flirciarzy - co czwarty z nich patrzy w obiektyw zuchwale puszczając oko, 27% Włochów przybiera pozę znaną jako "jazz hands" (ręce uniesione i lekko zgięte, palce wyprostowane, dłonie zwrócone w stronę aparatu); 35% Polaków i 31% Niemców wskazuje palcem na obiektyw, 29% Hiszpanów wydyma usta, a 23% beztroskich Brytyjczyków unosi w górę kciuk

Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Branża
Canva przejmuje Affinity. Adobe będzie miało problem
Canva przejmuje Affinity. Adobe będzie miało problem
Znana wszystkim dobrze platforma do szybkiego projektowania graficznego przejmuje Affinity - producenta przystępnych cenowo alternatyw dla produktów z oferty Adobe. Czy to zapowiedź...
8
247 Mp - nowa średnioformatowa matryca Sony podnosi poprzeczkę w zakresie rozdzielczości
247 Mp - nowa średnioformatowa matryca Sony podnosi poprzeczkę w zakresie rozdzielczości
Myśleliście, że 150 megapikseli to przesada? Sony prezentuje nową matrycę średnioformatowa o niebotycznej rozdzielczości 247 Mp, która w niedalekiej przyszłości ma szansę trafić do...
9
Szukamy talentów - dołącz do zespołu Fotopolis!
Szukamy talentów - dołącz do zespołu Fotopolis!
Jeśli interesuje Cię film i fotografia, lubisz pisać, rozmawiać lub tworzyć treści wideo o nowinkach sprzętowych – napisz do nas! Szukamy nowych autorów i stałych współpracowników.
18