Olympus E-30 - w pół drogi

Autor: Michal Grzegorczyk

5 Listopad 2008
Artykuł na: 29-37 minut
Olympus zaprezentował kolejnego członka E-Systemu. Model E-30 w materiałach firmy opisywany jest jako produkt profesjonalny, choć nie jest to raczej następca Olympusa E-3. E-30 to produkt pomiędzy topowym E-3, a zupełnie amatorskimi lustrzankami E-520 czy E-420. Z każdej z tych konstrukcji zaczerpnął kilka dobrych cech - zaawansowani amatorzy w systemie Olympusa powinni przyjrzeć mu się dokładnie.

Olympus miał lukę w ofercie lustrzanek. Obok typowo amatorskich korpusów jak E-420 czy E-520 ostał się jedynie, pozycjonowany na profesjonalny, Olympus E-3. Brakowało aparatu dla zaawansowanych amatorów, modelu z rozwiązaniami zaczerpniętymi z E-3, ale okrojonego z "pancerności" i funkcji amatorom mało przydatnych. Wygląda na to, że Olympus E-30 ma zająć w ofercie firmy właśnie ten obszar.

Nowy aparat to na szczęście nie tylko kompilacja cech i funkcji znanych z wyższego i niższych modeli. Producent zastosował zupełnie nową, 12,3-megapikselową matrycę Live MOS wspomaganą przez procesor TruePic III+. Nie zabrakło też dwóch sztandarowych funkcji Olympusa: ultradźwiękowego filtru chroniącego sensor przed osadzaniem się kurzu i stabilizacji obrazu, która według producenta ma działać ze skutecznością sięgającą nawet 5 EV (tak jak w E-3).

Kolejna nowość to ekran LCD. Przypomina ten z modelu E-520 – Hyper Crystal II o przekątnej 2,7 cala i rozdzielczości 230 000 punktów. Tyle, że jest w pełni ruchomy, tak jak w Olympusie E-3. Nikomu, kto miał styczność z tak odchylanym ekranem nie trzeba chyba tłumaczyć jak wygodne to rozwiązanie. Tym bardziej, że E-30 umożliwia ostrzenie w oparciu o detekcję kontrastu (oczywiście z umożliwiającymi to obiektywami). Dotychczasowi użytkownicy niższych modeli z pewnością docenią też nowy wizjer. Co prawda nie ma tak wyśrubowanych parametrów jak w modelu profesjonalnym, ale i tak wygląda to dobrze - pokrycie sięga 98% kadru, a powiększenie to 1,02x.

Mocną stroną nowego Olympusa E-30 będzie też z pewnością autofokus, wprost przeniesiony z modelu E-3. 11 dwuosiowych czujników, rozłożonych w przemyślany sposób i dobrze radzących sobie nawet w trudnych warunkach - to rozwiązanie sprawdzone i docenione. Pewną nowinką jest natomiast możliwość wprowadzania mikro-regulacji z konkretnymi szkłami. Warto dodać, że Olympus E-30 jest też aparatem szybkim. Minimalny czas otwarcia migawki to 1/8000, a prędkość zdjęć seryjnych to 5 kl/s. Za pewnego rodzaju ciekawostkę, pojawiającą się już od czasu do czasu w różnych aparatach, można uznać wbudowaną poziomicę znacznie ułatwiającą dokładne kadrowanie. Zaawansowany amator więcej chyba nie potrzebuje.

Nowa lustrzanka Olympusa opisywana jest przez producenta jako aparat dla kreatywnych. Stąd obecność dziewięciu różnych proporcji kadru, funkcji multiekspozycji (łączenie RAW-ów) i nowości - filtrów artystycznych: "Pop Art", "Miękka ostrość", "Blada i Jasna Kolorystyka", "Jasna Tonacja", "Ziarno Filmu światłoczułego" oraz "Kamera Otworkowa". Szerzej o tych filtrach producent pisze w informacji prasowej.

Na razie nie znamy polskiej ceny tej lustrzanki ani terminu, w jakim trafi ona do sprzedaży. Niżej specyfikacja i informacja prasowa:

NazwaOlympus E-30
TypLustrzanka cyfrowa z wymienną optyką
Efektywna rozdzielczość12,3 Mp
Sensor
  • typu 4/3 Live MOS
  • 13,1 Mp (12,3 megapikseli efektywnych)
  • filtr barw podstawowych RGB
  • pole obrazowe: 17,3 x 13mm
  • antypyłowy, ultradźwiękowy filtr ochronny (Supersonic Wave Filter)
PamięćCompact Flash Typ I / II zgodne z UDMA, xD
Rozdzielczość
  • 4032 x 3024
  • 3200 x 2400
  • 1600 x 1200
  • 1280 x 960
  • 1024 x 768
  • 640 x 480
Formaty zapisu obrazuJPEG, RAW, RAW + JPEG
Poziom kompresji
  • 1/2,7
  • 1/4
  • 1/8
  • 1/12
Jakość kompresji
  • Super Fine
  • Fine
  • Normal
  • Basic
ObiektywZUIKO Digital, zgodne z Systemem 4/3
Stabilizacja obrazutak, stabilizacja matrycy, efektywny zaakres kompensacji do 5EV
Zoom cyfrowybrak
Przysłonaw zależności od zastosowanego obiektywu
Migawka
  • skomputeryzowana migawka szczelinowa
  • 1/8000 - 60 sek.
  • Bulb do 40 minut, domyślnie 8 min.
Tryby ekspozycji
  • Auto
  • Programowana automatyka (P)
  • Priorytet migawki (S)
  • Priorytet przysłony (A)
  • Manual (M)
  • predefiniowane "sceny"
Pomiar światła49-strefowy matrycowy TTL, przy całkowicie otwartej przysłonie;
  • Digital ESP
  • centralnie-ważony
  • punktowy
  • jasne obszary
  • ciemne obszary
  • zakres EV 1 - 20 dla 50mm, F2.0, ISO 100
Kompensacja ekspozycji+/- 5 EV w skoku 1, 1/2 lub 1/3 EV
Blokada ekspozycjiprzycisk blokady AE/AF lub półpozycja spustu migawki
Autobracketing3 / 5 kadrów w kroku +/- 1/3, 2/3, 1 EV
Metody pomiaru ostrości
  • TTL
  • system detekcji różnic fazowych
  • zakres: -2 - 19 EV (ISO 100)
  • 11 punktów krzyżowych
  • detekcja kontrastu (z niektórymi obiektywami)
Tryby pracy autofocusa
  • pojedynczy AF
  • ciągły AF
  • ustawienie ręczne (MF)
  • wbudowana lampa błyskowa wspomagająca pomiar ostrości
  • funkcja brackeingu
  • funkcja mikro-poprawek
Manual focustak
Blokada ostrościprzycisk blokady AE/AF lub półpozycja spustu migawki
Podgląd głębiPrzycisk podglądu głębi
Czułość
  • ISO 100
  • ISO 200
  • ISO 400
  • ISO 800
  • ISO 1600
  • ISO 3200
  • zmiana w krokach co 1/3 lub 1 EV
Balans bieli
  • zaawansowany system detekcji wykorzystujący sensor Live MOS
  • auto
  • manualny
  • ustawienia w Kelvinach (7 ustawień w zakresie 3000-7500 K
  • zacmurzone niebo
  • cień
  • światło żarowe
  • światło słoneczne
  • światło jarzeniiowe (3 ustawienia)
  • regulacja balansu bieli: +/- 7 na osi R-B / G-M
  • balans bieli użytkownika (można zarejestrować jeno ustawienie określone w Kelvinach w zakresie 2000-14000 K
  • jednodotykowy nbalans bieli: możliwość zarejestrowania 4 ustawień użytkownika
  • bracketing bieli: 3 zdjęcia w skoku 2, 4, 6 miredów
Efekty
  • sepia
  • zdjącia czarno-białe
  • redukcja efektu czerwonych oczu
Korekta obrazu
  • Przestrzeń barwna: sRGB / Adobe RGB
  • korekta nasycenia: 5 stopni
  • korekta ostrości: 5 stopni
  • korekta kontrastu: 5 poziomów
  • edycja danych RAW
  • filtr czarno-biały: żółty, pomarańczowy, czerwony, zielony
  • tonacja monochromatyczna: żółta, pomarańczowa, czerwona, zielona
  • tryby zdjęć: {LST
}
Zdjęcia seryjne5 kl/sek do 12 zdjęć RAW w serii lub do zapełnienia karty w trybie HQ
Rejestracja filmun.d.
Monitor LCD
  • ruchomy 2,7 cala TFT LCD Hyper Crystal II
  • 230 000 punktów
  • korekta jasności monitora +/-7 stopni
Synchronizacja z lampą1/250 sek. (krótka synchronizacja z błyskiem wymuszonym do 1/4000 sek.)
Lampa błyskowa
  • wbudowana, liczba przewodnia 13
  • kontrola zewnętrznych grup lamp błyskowych FL-50R lub FL-36R
Kontrola błysku
  • TTL auto FP, TTL auto dla dedykowanych lamp Olympus, kontrola auto i manualna
  • Auto, redukcja cz. o., synchronizacja z długimi czasami, synchronizacja na drugą kurtynę migawki, wyłączona, wymuszona (błysk wypełniający)
  • korekta mocy błysku w zakresie +/- 2 EV w skoku 1, 1/2 lub 1/3 EV
Stopka akcesoriówPC ISO
MatówkaNeo Lumi-Micro Mat
Lustroszybkopowrotne
Wizjer
  • optyczny, pentapryzmatyczny
  • pole widzenia: ok. 98%
  • powiększenie: ok. 1,02x (obiektyw 50mm na nieskończoność, -1 dp)
  • korekcja dioptrii: -3.0 do +1
  • wymienna muszla oczna (dostepne 2 typy
Punkt oczny24,2 mm
Informacja w wizjerzeb.d.
Informacja LCD
  • Uaktywnione punkty AF
  • powiadamianie o funkcji bracketing (BKT)
  • powiadamianie o trybie zdjęć czarno-białych
  • Tryb przesuwu kadrów
  • Wskazanie korekcji ekspozycji
  • Tryb ekspozycji
  • Tryb działania lampy błyskowej
  • Tryb ostrości
  • ISO
  • Tryb pomiaru ekspozycji
  • Liczba zdjęć, jaką można zapisać
  • Tryb zapisu
  • Balans bieli
  • Wartość korekcji balansu bieli
Notka dźwiękowab.d.
Tryby odtwarzania
  • zdjęcie
  • indeks: 4, 9, 16, 25 kadrów
  • kalendarz
  • zoom 2-14 razy
  • historgram
  • informacja o fotografowaniu
Samowyzwalacz2 lub 12 sek.
Złącza
  • USB 2.0 Hi-speed
  • wyjście A/V
  • Ethernet 10/100
Pilotb.d.
ZasilanieAkumulator litowo-jonowy BLM-1 lub opcjonalnie zasilanie sieciowe
Wydajność zasilania (zdjęcia)ok. 650 zdjęć
Funkcje indywidualne
  • przycisk Fn: {LST
;mój tryb: możliwośc zapisania 2 ustawień}
Warunki atmosferyczne
  • temperatura: 0 - 40°C
  • wilgotność: 30 - 90%
Gwint statywutak
Obudowab.d.
Wymiary141,5 x 107,5 x 75 mm
Waga655g (bez karty pamięci i baterii)
Akcesoriab.d.
Oprogramowanieb.d.

Kreatywne przenośne studio graficzne w formacie cyfrowej lustrzanki

Wyraź siebie poprzez Olympus E-30

Warszawa, 5 listopada 2008 -
Dla wielu, dążenie do artystycznej ekspresji stanowi samą istotę kreatywnej fotografii. Wraz z aparatem Olympus E-30, cel ten jest bliższy urzeczywistnienia niż kiedykolwiek dotąd. Ten wspaniały nowy model dołączający do opartej na standardzie Cztery Trzecie gamy sprzętu E-System oferuje inspirującą gamę Filtrów Artystycznych, które wspierają własne wizje fotografa. Ułatwiają one oddanie na zdjęciu określonego nastroju bez potrzeby stosowania specjalnych obiektywów, dodatkowych filtrów czy też skomplikowanych technik przetwarzania obrazu. Efekty, jeszcze przed wykonaniem zdjęcia, można obejrzeć na 2.7"/6.9cm, ustawianym pod zmiennym kątem ekranie HyperCrystal II LCD, co pozwala na uzyskanie perfekcyjnej kompozycji obrazu. Zapewniając wspaniałe fotograficzne doświadczenia monitor oferuje też funkcję Live View ułatwiającą kadrowanie ujęć z dowolnej perspektywy, zaś szybki autofocus oparty na detekcji kontrastu* zapewnia wierne odwzorowanie wyświetlanego na ekranie obrazu. Możliwość Bezprzewodowego sterowania błyskiem oraz zapewniający pełnię ekspresji tryb Wielokrotnej ekspozycji stanowią kolejne elementy ułatwiające uzyskanie niebanalnej artystycznie kompozycji, która – co warte podkreślenia - może mieć postać obrazu o dziewięciu różnych proporcjach kadru. Nowo opracowany, szybki 12.3 megapikselowy sensor Live MOS razem z nowym procesorem przetwarzania obrazu TruePic III+ zapewniają rezultaty wyróżniające się wyjątkową wyrazistością i ostrością obrazu. Dzięki zintegrowanej stabilizacji obrazu, efektywnej w zakresie 5 EV, fotografujący może cieszyć się nieporuszonymi zdjęciami nawet w ekstremalnych sytuacjach - i to niezależnie od tego, jaki obiektyw został dołączony do aparatu. Dobrze wiemy, że owe jedyne w swoim rodzaju chwile są często ulotne, dlatego też lustrzanka E-30 oferuje fotografom wszystko to, co potrzebne, by uchwycić właściwy moment: doskonałą prędkość autofocusa korzystającego z 11 w pełni dwuosiowych czujników, zdjęcia seryjne wykonywane z prędkością 5 kadrów na sekundę oraz czasy otwarcia migawki aż do 1/8000 sek. Oczywiście, ten najnowszy model rodziny E-System model posiada również unikalny dla aparatów Olympus Filtr Ultradźwiękowy, dający gwarancję najskuteczniejszej ochrony przed kurzem. Aparat E-30, to nowy rodzaj cyfrowej lustrzanki stworzonej specjalnie, by rozszerzyć gamę kreatywnych środków wyrazu w fotografii przy zachowaniu profesjonalnej jakości działania i rejestrowania obrazu.

Kreatywność jest po twojej stronie
Aparat Olympus E-30 nie tylko zadziwiająco wiernie odwzorowuje obrazy, ale wspiera również fotografa w jego wizjach i poszukiwaniach artystycznych. Poza zwykłymi opcjami manualnej kontroli parametrów, ta przełomowa cyfrowa lustrzanka udostępnia użytkownikom cały szereg dodatkowych opcji ułatwiających realizację kreatywnych koncepcji. Sześć filtrów artystycznych sprzyja rejestrowaniu obrazu ze specjalnymi efektami i pozwala nadać każdej kompozycji indywidualny charakter - bez potrzeby stosowania dodatkowych obiektywów, filtrów czy też konieczności dalszego przetwarzania obrazu na komputerze. Efekty filtrów można podejrzeć na ekranie LCD podczas kadrowania ujęcia, a obejmują one następujące opcje: Pop Art, Miękka ostrość, Blada i Jasna Kolorystyka, Jasna Tonacja, Ziarno Filmu światłoczułego oraz Kamera Otworkowa. Inne efekty artystyczne można uzyskać poprzez tryb Wielokrotnej Ekspozycji. Pozwala to na nałożenie na siebie bezpośrednio w aparacie obrazów kolejno rejestrowanych w formacie RAW kadrów i to zarówno w przypadku fotografowania z wykorzystaniem celownika jak i przy stosowaniu podglądu Live View na monitorze. W aparacie udostępniono też bezprzewodowe sterowanie błyskiem, co niezwykle ułatwia aranżowanie kreatywnych warunków oświetleniowych. Możliwe staje się sterowanie całym szeregiem kompatybilnych zewnętrznych lamp błyskowych, które mogą zostać rozstawione wokół fotografowanego obiektu - a wszystko bez jednego nawet kabla.

Pełne ekspresji fotografowanie wspiera także funkcja pozwalająca na korzystanie z różnych proporcji kadru. Dzięki temu użytkownik ma do dyspozycji dziewięć różnych opcji formatu kadru - w tym standardowy 4:3, kinowy 16:9 oraz znany z aparatów średnio-formatowych 6:6. Dzięki temu fotografujący może kadrować sceny stosownie do swojego stylu wykonywania zdjęć.

Ujęcia można komponować patrząc przez konwencjonalny celownik oferujący 98% pokrycie pola kadru i około 1.02x powiększenie (-1m-1, 50mm, przy ustawieniu na nieskończoność). Lub też, dla większej wszechstronności kadr można komponować na 2.7"/6.9cm ekranie HyperCrystal II LCD, na którym obraz jest dobrze widoczny nawet, gdy patrzymy na niego pod kątem 176°. Zapewnia to pełną swobodę kadrowania, zważywszy, że dodatkowo ekran może być ustawiany pod zmiennym kątem, co pozwala na uzyskiwanie naprawdę unikalnej perspektywy. Efekty regulacji ustawień mogą być monitorowane na ekranie aparatu w czasie rzeczywistym. Co więcej, dzięki zwiększonej prędkości działania AF opartego na detekcji kontrastu*, obraz podglądu jest niezwykle szybko i wiarygodnie wyświetlany na ekranie LCD, co sprawia, że kadrowanie z wykorzystaniem Live View jest jeszcze wygodniejsze niż dotąd. Obraz podglądu można powiększyć o współczynnik 5x, 7x lub 10x, co ułatwia sprawdzenie szczegółów fotografowanego obiektu, a w szczególności tego, czy właściwie została ustawiona ostrość.

Jakość obrazu w pełnym tego słowa znaczeniu
Nowo opracowany, 12.3 megapikselowy sensor Live MOS gwarantuje uchwycenie pełnisz szczegółów obrazu aż do najdrobniejszych detali. Oparty na sprawdzonych technologiach wzmacniania sygnału MOS, sensor może poszczycić się niższym zużyciem energii, co pozwala na korzystanie z ciągłego podglądu obrazu w trybie Live View. Nowy procesor obrazu TruePic III+ zastosowany w aparacie E-30 zapewnia zarówno wyjątkowo wysoką prędkość przetwarzania, jak i profesjonalnej jakości obraz. Jakość, o której tu mowa wyraża się poprzez wzbogaconą gradację tonalną, wierne odwzorowanie kolorów oraz wiele możliwości kreatywnej ekspresji, jaką dają Filtry Artystyczne - a wszystko przy zachowaniu niezwykle niskiego poziomu zakłóceń obrazu.

Aparat E-30 wyśrubował również skuteczność działania wbudowanej mechanicznej stabilizacji obrazu. Jest ona efektywna w zakresie do 5 EV, co sprawia, że niesłychanie zmniejsza się szansa uzyskania poruszonego zdjęcia. Fotografujący otrzymują wszechstronną możliwość rejestrowania niezwykle ostrych zdjęć wykonywanych w różnorodnych sytuacjach – niezależnie od zastanego oświetlenia oraz zastosowanej długości ogniskowej. Ponadto, dzięki temu, że stabilizacja obrazu jest zintegrowana w korpusie aparatu, zalety tego rozwiązania przenoszą się na każdy dołączony obiektyw.

Skuteczne zabezpieczenie sensora obrazu przed kurzem zapewnia Filtr Ultradźwiękowy. Technologia ta została opracowana przez Olympus i jest wykorzystywana w każdym z aparatów E-System. Eliminuje ona ryzyko pojawiania się plamek na zdjęciach z powodu osiadania na sensorze obrazu kurzu i drobinek, zarówno tych które powstają w wyniku normalnego działania aparatu, jak również wynikaj do jego wnętrza podczas wymiany obiektywów.

Równie imponująca szybkość
Dziedzicząc po flagowym modelu E-3 w pełni dwuosiowy 11-punktowy system AF, aparat E-30 uzyskuje tę samą doskonałą sprawność i prędkość działania autofocusa. Posiadając zarówno poziome, jak i pionowe linie sensora układ ustawiania ostrości otrzymuje dane łącznie z 44 różnych punktów, aby na ich podstawie dobrać optymalne ustawienie ostrości. Co więcej, sensor AF może poszczycić się niezwykle szerokim zakresem detekcji od -2 do 19 EV oraz układem w formie zachodzących na siebie czujników, co zapewnia niezwykle precyzyjne działanie autofocusa nawet w słabych warunkach oświetleniowych.

W sytuacjach, gdy liczą się ułamki sekund fotografujący mogą w pełni polegać na szybkim działaniu tego aparatu: E-30 może rejestrować zdjęcia z prędkością do 5 kadrów na sekundę w pełnej 12.3 megapikselowej rozdzielczości (12 zdjęć w buforze RAW przy trybie zdjęć seryjnych). By zaś zatrzymać w ruchu błyskawicznie rozgrywającą się akcję - lub fotografować w jasnym świetle słonecznym przy w pełni otwartej przysłonie - model ten udostępnia wyjątkowo krótkie czasy naświetlania aż do 1/8000 sek. Co więcej, synchronizacja błysku realizowana jest przy czasie otwarcia migawki wynoszącym 1/250 sek. wzbogacając wszechstronność zastosowań i potencjał artystycznej ekspresji.

Prosta droga do perfekcyjnego obrazu
Aparat E-30 dysponuje również dodatkowymi funkcjami, które wzbogacają fotograficzne rezultaty. Funkcja Automatycznej Gradacji korzysta z Technologii Kompensacji Cienia , co pomaga uniknąć wypalenia szczegółów w jasnych partiach obrazu, a także gubienia detali w cieniach, dzięki czemu nawet sceny o znacznym kontraście są naturalnie odwzorowywane na zdjęciu. Jednocześnie, funkcja sterowania "Twarz i Tło" stosując Technologię Detekcji Twarzy optymalizuje optymalna równowagę pomiędzy przedstawieniem obiektów z pierwszego planu oraz znajdującej się w tle scenerii.
Dodatkowo, Skala Poziomnicy wbudowana w korpusie E-30 pomaga przy kadrowaniu i komponowaniu obrazu właściwie odwzorowującego poziome i pionowe linie. Zintegrowany dwuosiowy sensor rozpoznaje poziom nachylenia w dwóch płaszczyznach , zaś podgląd Skali poziomnicy widoczny jest na Panelu Kontrolnym, tylnym ekranie LCD oraz w celowniku.
Dodajmy, że fotografujący może porównać rezultaty różnych ustawień parametrów aparatu jeszcze przed wykonaniem zdjęcia. Służy temu funkcja Podglądu Perfekcyjnego Ujęcia. Dzięki niej - przed wciśnięciem do końca spustu migawki - można obejrzeć na ekranie aparatu do czterech różnych ustawień korekcji ekspozycji lub balansu bieli.

Wygodę obsługi aparatu oraz doskonały podgląd parametrów jego działania zapewnia umieszczony na górnej ściance panel LCD, który wyświetla takie wartości jak aktualna prędkość migawki, wartość przysłony, poziom korekcji ekspozycji czy inne istotne parametry. Oczywiście, informacje w bardziej rozbudowanej formie można sprawdzić na Super Panelu Sterowania, który wyświetlany jest na ekranie LCD aparatu, a obsługiwany jest poprzez graficzne menu o intuicyjnym układzie.

Akcesoria wspomagające kreatywność
Będąc elementem rozległej gamy sprzętu Olympus E-System oraz lustrzanką opartą na standardzie Cztery Trzecie, aparat E-30 stawia do dyspozycji użytkownika wiele obiektywów i akcesoriów, co pozwala na szerokie rozwiniecie kreatywnych pomysłów fotografa. Począwszy od obiektywów typu rybie oko, makro oraz szerokokątnych aż po modele z ultra-zoomem gama optyki ZUIKO DIGITAL obejmuje wszelkie obiektywy jakich można byłoby sobie zażyczyć. Wśród oferowanych szkieł pojawił się też nowy obiektyw ZUIKO DIGITAL 14-54mm 1:2.8-3.5 II, który przy współpracy z lustrzanką E-30 udostępnia pełną funkcjonalność AF opartego na detekcji kontrastu. Olympus oferuje również dwie bezprzewodowe lampy błyskowe: flesze FL-50R oraz FL-36R umożliwiają szerokie wykorzystanie możliwości bezprzewodowego sterowania błyskiem - funkcji która jest zintegrowana w samym aparacie. Dodatkowo, dla zapewnienia zasilania podczas długich sesji fotograficznych przygotowano uchwyt zasilający HLD-4 - posiada on poręczny spust migawki - dzięki któremu można swobodnie fotografować przez długi czas bez potrzeby ponownego ładowania baterii.

Lustrzanka Olympus E-30 zapewnia fotografom możliwości przenośnego kreatywnego studia. Udostępnia ona fotografującym wszystko co potrzebne, by mogli wyrazić i rozszerzyć swoje kreatywne wizje ciesząc się jednocześnie ze stojącej na profesjonalnym poziomie na jakości obrazu, sprawności działania sprzętu oraz możliwości kontroli parametrów. Aparat ma trafić do sprzedaży w połowie stycznia 2009.

Dodatek

Filtry artystyczne
Pozwalają na tworzenie specjalnych efektów artystycznych bezpośrednio w aparacie. W lustrzance Olympus E-30 dostępne są następujące filtry artystyczne:
Pop Art: Wzbogaca kolorystykę, sprawiając, że jest silniejsza. Barwy stają się bardziej żywe, co pozwala na tworzenie zdjęć o dużym ładunku emocjonalnym wyrażających radość, i poczucie swobody właściwe dla stylu pop art.
Miękka ostrość: Tworzy zmiękczoną tonację, która nadaje zdjęciu eteryczną atmosferę, klimat jakby nie z tego świata. Uzyskuje się zdjęcia, które wyglądają jakby padało na nie niebiańskie światło, zdjęcia nie przesłonięte nadmierną ilością szczegółów w partiach obrazu przedstawiających włosy, czy płatki kwiatów.
Jasna i lekka kolorystyka: Pierwszy plan jest zamknięty w płaski, delikatnym świetle - podobnie do sceny z filmu podświetlonej od tyłu lampą - co daje poczucie déjà vu.
Jasna tonacja: Tworzy obraz charakteryzujący się delikatnym odwzorowaniem obrazu, co można porównać do zdjęć wykonywanych przy sztucznym świetle. Zarówno ciemne jak i jasne partie obrazu odwzorowywane są bardzo miękko, co stwarza wykwintną atmosferę.

Ziarno filmu światłoczułego: Efekt ten odtwarza sposób rejestrowania obrazu przez monochromatyczne filmy o wysokiej czułości. Silna obecność i dramatyczna atmosfera sprawiają, że fotografowany obiekt silnie wyróżnia się na zdjęciu.
Kamera otworkowa: Redukuje jasność w peryferiach kadru, jak gdyby obraz był oglądany przez małą dziurkę. Dochodzi do tego unikalna tonacja kolorystyczna, która dodatkowo sprawia, ze obraz nabiera tajemniczości i może być postrzegany jako scena z innego wymiaru czy przestrzeni.

Zintegrowany system stabilizacji obrazu
Rodzaj stabilizatora obrazu, który został wbudowany w aparat fotograficzny. Zapewnia on stabilizację obrazu przy wykonywaniu zdjęć niezależnie od obiektywu, jaki jest dołączony do aparatu. W aparatach fotograficznych Olympus E-System ze zintegrowanym stabilizatorem obrazu, sensor żyroskopowy dokładnie rozpoznaje kierunek drgań. Wykorzystując wbudowany mikrosilniki SWD, efekt drgań jest kompensowany przez przesuwanie sensora obrazu stosownie do danych o ruchu aparatu. Aby zwiększyć szybkość reakcji dla długich ogniskowych aparaty są wyposażane w dwa dedykowane mikroprocesory: Jeden steruje dwoma ultradźwiękowymi silnikami, które przesuwają cały układ w płaszczyźnie pionowej i poziomej, zaś drugi zapewnia niezwykle precyzyjną kontrolę całego procesu.

Technologia Detekcji Twarzy
Technologia, która wyszukuje twarze w tworzonej kompozycji i rozpoznaje je jako główny motyw zdjęcia. Następnie automatycznie ustawia ostrość na rozpoznane twarze i optymalizuje dla nich ekspozycję, aby stworzyć zdjęcie, które będzie ostre we właściwych miejscach oraz będzie idealnie naświetlone
Szybki sensor Live MOS

Charakteryzujący się wysoką sprawnością działania sensor obrazu umożliwiający w cyfrowych lustrzankach realizację funkcji Live View oraz szybkie wykonywanie zdjęć seryjnych Łączy on zaawansowaną specyfikację sensora Full Frame Transfer (FFT) CCD z niskimi wymaganiami odnośnie zasilania charakteryzującymi układy CMOS. Fotodiody są głęboko osadzone w sensorze celem tłumienia szumów obrazu. Sensor tego typu wyróżnia się możliwością wiernego odwzorowania szczegółów obiektu z zachowaniem bogatej tonacji oraz naturalnej, intensywnej kolorystyki.

HyperCrystal
Wysokiej jakości, w pełni transmisyjna technologia stosowana w ekranach LCD - technologia, która wykorzystuje dodatkową warstwę na spodzie ekranu LCD odbijającą światło pochodzące z zewnętrznych źródeł. Zwiększona zostaje w ten sposób jasność ekranu LCD, dzięki czemu nawet przy jasnym świetle słonecznym wyświetlane obrazy są ostrze i trzy razy bardziej kontrastowe niż w przypadku konwencjonalnych wyświetlaczy. Ponadto rozwiązanie to umożliwia obserwację ekranu pod bardzo szerokim kątem bez niepożądanej poświaty lub cienia, co ułatwia kadrowanie zdjęć gdy aparat jest trzymany pod różnym kątem, jak również pozwala, by kilka osób jednocześnie przeglądało wykonane zdjęcia.

Skala poziomnicy
Funkcja skali poziomnicy działa tak jak przyrządy wykorzystywane w budownictwie – pomaga ona w zachowaniu prostego i równego kadrowania ujęcia. Wbudowany dwuosiowy sensor rozpoznaje nachylenie aparatu w dwóch płaszczyznach. Skala poziomnicy wyświetlana jest w celowniku, na Panelu Kontrolnym oraz na tylnym ekranie LCD.

Live View
Zapewnia alternatywę dla kadrowania ujęć poprzez celownik optyczny cyfrowej lustrzanki. Obraz przekazywany przez obiektyw na sensor obrazu jest wyświetlany bezpośrednio na ekranie LCD aparatu fotograficznego. Podczas gdy większość kompaktowych aparatów fotograficznych jest od wielu lat wyposażana jest w funkcje cyfrowego podglądu obrazy na żywo (Live View), funkcja ta dopiero w ostatnim okresie została udostępniona w cyfrowych lustrzankach. Pierwszą na świecie cyfrową lustrzanką, która zapewniała ciągły cyfrowy podgląd obrazu na żywo był aparat Olympus E-330.

Wiele formatów kadru
Lustrzanka E-30 pozwala fotografującym na wybór spośród dziewięciu formatów kadru, dzięki czemu już w aparacie można określić proporcje obrazu stosownie do indywidualnych wymagań i preferencji. Udostępnia to dodatkowe środki ekspresji przy fotografowaniu, a podgląd wybranych proporcji kadru jest widoczny bezpośrednio na ekranie LCD aparatu. Dostępne są kadry o następujących proporcjach boków: 16:9, 3:2, 7:5, 4:3, 5:4, 6:5, 7:6, 3:4 oraz 6:6.

Wielokrotna ekspozycja
W modelu E-30 wielokrotna ekspozycja jest możliwa zarówno przy fotografowaniu z wykorzystaniem Live View jak i celownika optycznego. W przypadku fotografowania z Live View wcześniej zarejestrowane dane obrazu RAW są używane jako tło dla finalnego zdjęcia, które po nałożeniu na owo tło jest prezentowane bezpośrednio na ekranie LCD. W jednej sekwencji wielokrotnej ekspozycji można nałożyć na siebie do 4 zdjęć.

Bezprzewodowa kontrola lampy błyskowej
Użytkownik może bezprzewodowo kontrolować zdalne lampy błyskowe – eliminuje to potrzebę stosowania dodatkowych kabli – korzystając z wbudowanej w aparat lampy błyskowej, jako jednostki nadrzędnej dla błyskowego systemu oświetlenia. Opcje sterowania obejmują możliwość niezależnej regulacji ustawień dla trzech grup lamp błyskowych. Dostępne są cztery kanały ustawień, aby uniknąć interferencji, jak również szeroki zakres poziomów jasności.

Technologia Kompensacji Cienia
Technologia stworzona, by poprawić ekspozycję zdjęcia designer jego ciemnych partiach. Wykorzystując sensor działający podobnie do ludzkiego oka identyfikowane są ciemne partie kompozycji (np. zacieniony obszar pod drzewem) i aparat dobiera odpowiednią ekspozycję dla tych obszarów. W rezultacie powstaje zdjęcie, które jest bardziej realistyczne i charakteryzuje się większym bogactwem szczegółów.

Filtr ultradźwiękowy (SSWF)
Kurz przenikający do lustrzanki, na przykład podczas wymiany obiektywu, może bardzo niekorzystnie wpływać na zdjęcia – o ile nie zostanie w porę usunięty. Dzięki zastosowaniu filtra ultradźwiękowego, wyeliminowana została możliwość zrujnowania zdjęć przez drobinki kurzu. Przezroczysty filtr został umieszczony pomiędzy migawką aparatu a sensorem. Kurz nie może osiadać na sensorze obrazu. Zamiast tego, drobinki osiadają na filtrze i są strząsane przez serie ultradźwiękowych drgań generowanych podczas włączania filtra. Olympus był pierwszym producentem, który zastosował w cyfrowej lustrzance rozwiązanie zabezpieczenia przed kurzem.

Procesor obrazu TruePic III+
Najnowsza generacja procesora obrazu opracowana przez Olympus. Automatycznie wzbogaca istotne aspekty jakości obrazu, takie jak: Odwzorowanie kolorów (paleta barw, nasycenie oraz jasność), ostrość obrazu (zredukowane zakłócenia obrazu, poprawione odwzorowanie krawędzi), jak również przyczynia się do ogólnego zwiększenia szybkości realizowanych przez aparat operacji. Ponadto procesor wspiera funkcję Filtrów Artystycznych wzbogacających kreatywne możliwości fotografii.

Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Blackmagic PYXIS 6K - pełna klatka, modułowość i świetna cena. Zapowiada się na killera segmentu budżetowych kamer
Blackmagic PYXIS 6K - pełna klatka, modułowość i świetna cena. Zapowiada się na killera segmentu...
Blackmagic prezentuje PYXIS 6K - jedną z najbardziej wszechstronnych i przystępnych cenowo pełnoklatkowych kamer na rynku.
5
DJI Avata 2 - większa wydajność, lepsza kamera, łatwe akrobacje i niższa cena
DJI Avata 2 - większa wydajność, lepsza kamera, łatwe akrobacje i niższa cena
DJI prezentuje drugą generację drona typu cinewhoop. Model Avata 2 lepsze ma praktycznie wszystko, a do tego poprawia największe niedociągnięcia poprzednika, jak ograniczone możliwości...
19
Nadchodzi duża aktualizacja Lumixa S5II i S5IIX - zapis proxy, integracja z chmurą i lepsze śledzenie
Nadchodzi duża aktualizacja Lumixa S5II i S5IIX - zapis proxy, integracja z chmurą i lepsze...
Panasonic zapowiedział ważną aktualizację dla aparatów Lumix S5II i S5IIX. Nowy firmware m.in. usprawni autofokus, ale także wprowadzi ważne funkcje dla zawodowych filmowców.
14
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (5)