Olympus E-520 - następca rewolucjonisty

Olympus E-510 był modelem przełomowym dla E-Systemu - producent połączył w jednym korpusie 10-megowy sensor, Live View, stabilizację matrycy i system jej czyszczenia. E-520 nie jest rewolucyjną konstrukcją. Zmiany jakie przynosi są raczej kosmetyczne.
Olympus E-520 to następca udanego i popularnego modelu E-510. E-520 nie różni się znacząco od swojego starszego kuzyna. Producent zdecydował się jedynie na drobne zmiany, głównie dotyczące funkcjonalności trybu Live View.

Olympus E-520

Wygląda na to, że 10-megabajtowy sensor Live MOS w Olympusie E-520 to ta sama jednostka co w poprzednim modelu. Nie zmienił sie też zakres czułości wynoszący od ISO 100 do ISO 1600. Za obróbkę obrazu odpowiada znany z innych lustrzanek Olympusa procesor True Pic III. Dzięki niemu Olympus E-520 w stosunku do poprzednika nieco przyśpieszył. Prędkość zdjęć seryjnych wynosi teraz 3,5 kl/s, a bufor mieści 8 RAW-ów.

Olympus E-520

Najwięcej zmian dotyczy funkcji Live View. Do 2,7 cala wzrósł rozmiar ekranu HyperCrystal II LCD. Pojawił się też autofokus działający na zasadzie detekcji kontrastu - rozwiązane znane z kompaktów oraz Olympusa E-420. Podobnie jak w tym ostatnim, użytkownik Olympusa E-520 będzie mógł obserwować na ekranie wpływ korekty ekspozycji, ustawień balansu bieli czy {ITL|Technologii Kompensacji Cienia. Początkującym fotoamatorom spodoba się niezwykle ostatnio popularna funkcja detekcji twarzy - rozwiązanie przeniesione z mniejszego E-420.

Olympus E-520

W E-520 znajdziemy wszystkie rozwiązania, do których Olympus zdążył nas już przyzwyczaić. Mamy więc stabilizację obrazu, ultradźwiękowy filtr przeciwdziałający osadzaniu się kurzu na matrycy i nietypowy standard kart xD-Picture (tradycyjnie drugie gniazdo przeznaczono na popularniejsze karty Compact Flash). Nowością w tej linii lustrzanek jest system bezprzewodowego sterowania trzema grupami lamp - rozwiązanie zaprezentowame wraz z premierą topowego Olympusa E-3 i wprowadzone później do E-420.

Aparat będzie dostępny w czerwcu tego roku, na razie nie ujawniono oficjalnie jego ceny. Olympus E-520 będzie sprzedawany osobno oraz w zestawach:
  • z ZD ED 14-42mm 1:3.5-5.6
  • ZD ED 14-42mm 1:3.5-5.6 oraz ZD ED 40-150mm 1:4.0-5.6
  • ZD ED 14-42mm 1:3.5-5.6 oraz ZD ED 70-300mm 1:4.0-5.6

część E-Systemu
]
Poniżej przytaczamy specyfikację i informację prasową producenta:

NazwaOlympus E-520
Typlustrzanka cyfrowa
Efektywna rozdzielczość10 Mp
Sensor
  • Live MOS
  • 10 Mp
  • wstępny filtr koloru RGB
  • pole obrazowe: 17,3 x 13 mm
  • antypyłowy, ultradźwiękowy filtr ochronny (Supersonic Wave Filter)
Pamięć
  • Compact Flash Typ I / II (Microdrive)
  • xD-Picture Card
Rozdzielczość
  • 3648 x 2736
  • 3200 x 2400
  • 2560 x 1920
  • 1600 x 1200
  • 1280 x 960
  • 1024 x 768
  • 640 x 480
Formaty zapisu obrazuJPEG, RAW (12 bit), RAW + JPEG
Poziom kompresji
  • RAW
  • JPEG SHQ - 1/2,7
  • JPEG HQ - 1/4
  • JPEG SQ - 1/8
  • JPEG SQ - 1/12
Jakość kompresji
  • RAW
  • JPEG SHQ
  • JPEG HQ
  • JPEG SQ (1/8 lub 1/12)
ObiektywZuiko Digital, zgodne z Systemem 4/3
Stabilizacja obrazustabilizacja matrycy
Zoom cyfrowybrak
Przysłonaw zależności o zastosowanego obiektywu
Migawka
  • P, S, M: 60-1/4000 s
  • Bulb
  • A: 2-1/4000 s
  • programy tematyczne: 4-1/4000 s
Tryby ekspozycji
  • Auto
  • program z fleksją
  • preselekcja przysłony
  • preselekcja czasu
  • manual
  • programy tematyczne:{LST
Pomiar światła
  • TTL
  • 49-punktowy
  • centralnie ważony
  • punktowy (ok. 2% powierzchni kadru)
  • korekta na światła
  • korekta na cienie
  • zakres pomiaru: 0-19 EV (ISO 100)
Kompensacja ekspozycji+/- 5 EV w skoku 1, 1/2 lub 1/3 EV
Blokada ekspozycjiprzycisk blokady AE/AF lub półpozycja spustu migawki
Autobracketing3 zdjęcia ze zmianą ekspozycji co +/- 1, 2/3 , 1/2, lub 1/3 EV
Metody pomiaru ostrości
  • TTL
  • detekcja fazowa - zakres: 0-19 EV (ISO 100)
  • detekcja kontrastu (z niektórymi obiektywami)
  • wspomaganie
  • MF
Tryby pracy autofocusa
  • 3-punktowy
  • punktowy
  • pojedynczy
  • pojedynczy z przeostrzeniem
  • ciągły
  • ciągły z przeostrzeniem
  • śledzący
  • bracketing 5/7 zdjęć
Manual focustak, pierścień obiektywu
Blokada ostrościprzycisk blokady AE/AF lub półpozycja spustu migawki
Podgląd głębiprzycisk podglądu głębi ostrości
Czułość
  • Auto (ISO 100-1600)
  • ISO 100-1600 co 1 EV
Balans bieli
  • Auto
  • światło żarowe (3000 K)
  • światło dzienne (5300 K)
  • światło jarzeniowe (4000 K, 4500 K i 6600 K)
  • chmury (6000 K)
  • cień (7500 K)
  • ustawienie użytkownika
  • ustawienie według wzoru
  • R-B / G-M, do +/-7 kroków co 2 mired zarówno dla ustawienia automatycznego, jak i zaprogramowanych wartości
  • bracketing (3 klatki ze zmianą o +/- 2/4/6 kroki zmiany)
Efekty
  • cz-b
  • sepia
  • tryby Vivid, Natural, Muted
  • przestrzenie sRGB i AdobeRGB
  • nasycenie: 5 poziomów
  • wyostrzenie: 5 poziomów
  • kontrast: 5 poziomów
  • gradacja: 3 poziomy
  • tonacja: sepia, niebieska, purpurowa i zielona w trybie cz-b
  • filtry cz-b: żółty, pomarańczowy, czerwony, zielony
Korekta obrazu
  • wywoływanie RAW
  • redukcja czerwonych oczu
  • zmiana wielkości
  • korekta nasycenia
Zdjęcia seryjne
  • RAW:3,5 kl/s do 8 zdjęć w serii
  • JPEG HQ: 3,5 kl/s do zapełnienia karty
Rejestracja filmubrak
Monitor LCD
  • HyperCrystal II LCD
  • 2,7 cala
  • 230 tys. punktów
  • 100% krycia
  • korekta jasności +/-7
  • podgląd na żywo
Synchronizacja z lampą
  • 1/180 s
  • tryb Super FP do 1/4000 s
Lampa błyskowawbudowana:
  • typu pop-up
  • podnoszona ręcznie
  • GN 10
zewnętrzne:
  • lampy Systemu 4/3
Kontrola błysku
  • TTL Auto
  • FP
  • manual
  • redukcja czerwonych oczu
  • synchronizacja z długimi czasami
  • synchronizacja na drugą kurtynę migawki
  • lampa wyłączona
  • błysk wymuszony
  • korekta siły błysku +/- 2 EV co 1, 1/2 lub 1/3 EV
  • zdalne sterowanie trzema grupami lamp
Stopka akcesoriówgorąca stopka
MatówkaNeo Lumi-Micron, niewymienna
Lustroszybkopowrotne
Wizjer
  • krycie: ok. 95%
  • powiększenie: ok. 0,92x z obiektywem 50mm ustawionym na nieskończoność przy -1 dioptrii
  • korekta dioptrii: -3 do +1 dpt
Punkt oczny14 mm
Informacja w wizjerze
  • ramka AF (nakładana na obraz)
  • blokada ekspozycji (AEL)
  • znak potwierdzający AF
  • tryb pomiaru
  • tryb ekspozycji
  • czas migawki
  • wartość przysłony
  • balans bieli
  • wskazanie wartości korekcji ekspozycji
  • lampa błyskowa
  • wskazanie stanu baterii
  • tryb zapisu
  • liczba zdjęć, jaką można zapisać
  • aktywacja stabilizacji obrazu
Informacja LCDstandard:
  • tryb pomiaru
  • tryb ekspozycji
  • wartość przysłony
  • czas migawki
  • wskaźnik poziomu ekspozycji
  • wartość korekcji ekspozycji
  • wskaźnik korekcji ekspozycji
  • funkcja auto bracketing dla ekspozycji
  • ISO
  • przestrzeń kolorów
  • tryb obrazu (Picture)
  • gradacja
  • wartość korekcji nasycenia barw
  • wartość korekcji wyostrzenia
  • wartość korekcji dla kontrastu
  • balans bieli
  • wartość korekcji dla balansu bieli
  • tryb redukcji zakłóceń
  • blokada ekspozycji (AEL)
  • tryb lampy błyskowej
  • wartość korekcji dla błysku
  • tryb ostrości
  • ramka AF
  • tryb napędu
  • tryb zapisu
  • liczba zdjęć, jaką można zapisać
  • wybrana karta pamięci
  • wskaźnik stanu baterii
podgląd na żywo:
  • podgląd ekspozycji
  • podgląd balansu bieli
  • siatka
  • powiększenie 6-10x
  • MF/S-AF
  • ramka AF
  • punkt AF
  • parametry ekspozycji
  • histogram
  • stabilizacja obrazu
  • ostrzeżenie o przegrzewaniu matrycy
Notka dźwiękowabrak
Tryby odtwarzania
  • pojedyncze zdjęcie
  • zoom (2-14 x)
  • indeks (4, 9, 16 lub 25 klatek)
  • pokaz slajdów
  • kalendarz
  • histogram RGB
  • ostrzeżenie o obciętych światłach i cieniach
  • parametry:{LST
}
Samowyzwalacz2 lub 12 s
ZłączaUSB 2.0 (Hi-speed), wyjście wideo (NTSC/PAL)
Pilotzdalne sterowanie (łącznie z funkcją czasów B), z pilotem RM-1 (opcja)
Zasilanieakumulator BLM-1
Wydajność zasilania (zdjęcia)b.d.
Funkcje indywidualne
  • 2 ustawienia
  • programowalny przycisk Fn: balans bieli, zdjęcie testowe, podgląd, Live Preview
Warunki atmosferyczne
  • praca:{LST
;przechowywanie:
  • temperatura: od -20 do +60°C
  • wilgotność: 10-90%
}
Gwint statywutak
Obudowatworzywo wzmacniane włóknem szklanym
Wymiary136 x 91,5 x 68 mm
Waga475 g (bez baterii i karty pamięci)
Akcesoriab.d.
Oprogramowanieb.d.
Uwagiprocesor TruePic III
Ocena w teście DIWA4
Test Fotopolishttps://www.fotopolis.pl/index.php?n=7475
Artykuł na Fotopolis7280


Olympus E-520 z wbudowaną stabilizacją obrazu dla ostrych jak brzytwa zdjęć

Warszawa, 13 maja 2008 - Idealny moment nie będzie czekał. Dlatego też każdy, kto na poważnie zajmuje się fotografią potrzebuje solidnego sprzętu, by być przygotowanym na każdą nieoczekiwaną nawet chwilę. Wraz ze swymi profesjonalnymi funkcjami oraz najwyższą jakością obrazu nowy Olympus E-520 D-SLR doskonale pasuje do tej roli. Kolejny etap w ewolucji nagradzanej przez EISA serii E-500 posiada wbudowany stabilizator obrazu , aby niezależnie od dołączonego obiektywu zapewniać nieporuszone zdjęcia - zarówno, gdy chodzi o optykę szerokokątną, czy ultra teleobiektywy i co istotne, bez potrzeby korzystania ze statywu. W połączeniu z systemem zabezpieczania przed kurzem w postaci Filtra Ultradźwiękowego oraz udoskonalonymi możliwościami Live View, fotografujący zyskuje pełną swobodę kadrowania ujęć i rejestrowania wspaniałych, krystalicznie wyrazistych obrazów. Oparty na przyszłościowym, stworzonym dla fotografii cyfrowej standardzie Cztery Trzecie

10.0 Megapikselowy E-520 z Live View zapewnia bezkompromisową jakość cyfrowej lustrzanki. Aparat będzie dostępny począwszy od czerwca 2008.


Gra o nazwie wszechstronność
Lustrzanka E-520 odsyła kwestię poruszonych zdjęć w przeszłość. Wbudowany stabilizator obrazu tego aparatu zapewnia, że zdjęcia są rejestrowane z doskonałą ostrością, ujęcie po ujęciu - i to niezależnie, czy fotografujemy z tylnego siedzenia motocykla przemierzającego bezdroża czy utrwalamy "z ręki" spontaniczną, wykradzioną przekupniom chwilę na gwarnym rynku. Z tego względu, że stabilizator umieszczony jest w korpusie aparatu, a nie w poszczególnych obiektywach, fotografujący mogą swobodnie wykonywać zdjęcia niezależnie od tego, jaki obiektyw zostanie dołączony do aparatu: począwszy od szerokokątnych modeli, takich jak czekający właśnie na premierę ZUIKO DIGITAL ED 9-18mm 1:4.0-5.6, aż po dysponujący ogromnym potencjałem teleobiektyw zoom ZUIKO DIGITAL ED 70-300mm 1:4.0-5.6 (ekwiwalent ogniskowych 140-600mm w formacie małoobrazkowym).

Fotografowanie seryjne z prędkością 3.5 klatek na sekundę oraz możliwością zapisu do ośmiu zdjęć w buforze RAW pozwala na uchwycenie każdej chwili. Gdy dodamy do tego wysoką prędkość przetwarzania i wyjątkowo niski poziom szumów obrazu - co jest zasługą procesora obrazu TruePic III - szybko tocząca się akcja stanie się Twoim prawdziwym przyjacielem. Dalszą wszechstronność zapewnia szeroki zakres czułości ISO 100-1600, zaś funkcja bracketing pozwala na wykonanie serii zdjęć ze zmieniającymi się automatycznie w zadanym zakresie parametrami korekcji ekspozycji, ostrości lub balansu bieli, dzięki czemu później można wybrać najlepsze zdjęcia.

W sytuacjach słabego oświetlenia fotografujący mogą korzystać z wbudowanej lampy błyskowej lub z opcjonalnego zewnętrznego flesza. Ten Model aparatu umożliwia też bezprzewodowe sterowanie błyskiem , dzięki czemu naprawdę łatwo rozstawia się nawet złożone instalacje oświetleniowe.

Tak, jak wszystkie aparaty Olympus E-System E-520 posiada Filtr Ultradźwiękowy zabezpieczający przed niekorzystnymi efektami kurzu, który wnika do aparatu podczas wymiany obiektywów, a także powstaje podczas normalnego użytkowania aparatu. Zastosowany system sprawia, że fotografujący zawsze będą uzyskiwać wolne od niepożądanych plamek zdjęcia.


Olympus E-520

Złożona funkcjonalność - prosta obsługa
Niezależnie od swojego naprawdę imponującego potencjału fotograficznego, oparta na systemie Cztery Trzecie lustrzanka E-520 sprawia prawdziwą przyjemność podczas użytkowania. Ergonomicznie uformowany korpus mieści możliwości, które nie tylko stanowią o wysokiej jakości obrazu ale wzbogacają również cały proces wykonywania zdjęć i interakcji z aparatem. Udoskonalona została funkcja Live View i stała się jeszcze bardziej intuicyjna dla użytkowników. Poza możliwością podglądu głębi ostrości, udostępnia ona podobny pogląd ekranowy dla korekcji ekspozycji i balansu bieli, oraz w czasie rzeczywistym na 6.9cm/2.7” monitorze HyperCrystal II LCD zapewnia wizualizację efektów Detekcji twarzy i Technologii Kompensacji Cienia. Co więcej, zmiany autofocusa można teraz również obserwować bezpośrednio na wyświetlaczu. Stało się to możliwe dzięki zastosowaniu systemu AF opartego na detekcji kontrastu * poza tradycyjnie dostępnym AF, korzystającym z detekcji różnic fazowych. Oznacza to między innymi, że lustro nie musi być opuszczane dla w celu wykonania i podglądu pomiaru AF w trybie Live View.

Ekran LCD zapewnia kąt dobrego widzenia wynoszący do 176°, a wyświetlany obraz w 100% pokrywa pole kadru. Live View stanowi też doskonałą pomoc dla wykonujących makrofotografie. Pozwala mianowicie na dobrą wizualizację ostrości, gdyż część kadru można powiększyć 7 lub 10 razy, co znacznie ułatwia manualne doprecyzowanie ostrości.

Lustrzanka E-520 posiada łącznie 32 przyjazne dla użytkownika tryby fotografowania ułatwiające wykonywanie zdjęć niezależnie od sytuacji: czy będzie to kolacja przy świecach, zdjęcie portretowe czy fotografowanie pod wodą. Obsługa również nie nastręcza żadnych problemów: użytkownicy mają do dyspozycji ekranowe menu w 10 wersjach językowych - a w razie potrzeby inne wersje można pobrać do aparatu. Bateria wielokrotnego ładowania o dużej żywotności sprzyja długim sesjom fotograficznym. Natomiast podwójne gniazdo dla kart CompactFlash i xD-Picture Card zapewnia doskonałe możliwości zapisu zdjęć, które do komputera wygodnie i szybko przenosi się poprzez interfejs USB Hi-Speed 2.0.


Kompleksowy system dla kreatywnego fotografowania
Jako członek rodziny E-System, aparat E-520 jest kompatybilny z niemal całą rozległą gamą obiektywów i akcesoriów E-System. Można korzystać z bezprzewodowych lamp błyskowych FL-36R oraz FL-50R do tworzenia zdalnie sterowanych zestawów oświetlenia błyskowego. Dostępnych jest też ponad 20 obiektywów ZUIKO DIGITAL - wszystkie o niemal telecentrycznej konstrukcji - które swym zakresem pokrywają kąt widzenia ogniskowych14-600mm (ekwiwalent dla systemów małoobrazkowych). Wśród dostępnej optyki są również najnowsze obiektywy E-System, takie jak wkrótce wprowadzany na rynek ZUIKO DIGITAL ED 9-18mm 1:4.0-5.6 (18-36mm) czy też ED 14-35mm 1:2.0 SWD (28-70mm), ED 70-300mm 1:4.0-5.6 (140-600mm), oraz obiektyw typu "pancake" 25mm 1:2.8 (50mm). Poza tym, dzięki jedynej w swoim rodzaju kompatybilności, jaką zapewnia System Cztery Trzecie, fotografujący mogą również korzystać z obiektywów innych producentów, którzy oferują optykę opartą na tym standardzie.

Dalszym wzbogaceniem możliwości fotografowania jest specjalna obudowa do fotografii podwodnej przygotowana dla aparatu E-520. Wodoszczelna przy zanurzeniu Nan głębokość do 40m, otwiera ona całkiem nowy obszar dla kreatywnej fotografii.

Czyniąc zadość oczekiwaniom osiągania profesjonalnych rezultatów i zachowując zadziwiająco kompaktową budowę model Olympus E-520 sprawi, ze każde zdjęcie będzie niesłuchanie ostre dzięki zintegrowanemu stabilizatorowi obrazu. Aparat jest wprowadzany do sprzedaży począwszy od czerwca b.r.


Cyfrowa lustrzanka Olympus E-520 - podstawowe cechy:
  • Wbudowany stabilizator obrazu dla wszystkich obiektywów
  • Live View z autofocusem
  • Doskonały system redukcji kurzu
  • 100% jakości cyfrowej lustrzanki
  • Detekcja twarzy oraz technologia kompensacji cienia
  • 6.9cm/2.7" ekran HyperCrystal II LCD
  • 10 Megapikselowy sensor Live MOS
  • 3.5 kadru na sekundę do 8 zdjęć w buforze RAW
  • Wbudowana lampa błyskowa i bezprzewodowe sterowanie błyskiem
  • 32 tryby fotografowania
  • Opcjonalna obudowa do fotografii podwodnej
  • Standard Cztery Trzecie
  • Kompaktowa i ergonomiczna konstrukcja
  • Funkcje Auto Bracketing dla różnych parametrów
  • ISO 100-1600
  • Funkcje blokady AF/ AE
  • Podgląd głębi ostrości
  • Funkcja anty-wstrząsowa (Blokada lustra)
  • Jedno-dotykowe ustawianie balansu bieli
  • Podgląd doskonałego ujęcia
  • 100% pokrycie pola kadru przy podglądzie na LCD
  • Procesor obrazu TruePic III
  • Ekran szczegółowych informacji o fotografowaniu wraz z histogramem
  • Interfejs Hi-Speed USB 2.0
słowa kluczowe:
 
Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm X-T3 - test aparatu
14 Lis 2018
Najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm pretenduje do miana króla segmentu APS-C i jednego z najbardziej uniwersalnych aparatów w ogóle. Sprawdzamy, na co go stać.
8
Nikon Z7 - test aparatu
6 Lis 2018
Nikon Z7 to pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec japońskiego producenta. Czy nowy aparat z 45-megapikselową, stabilizowaną matrycą dorówna jakością cenionym lustrzankom Nikona? Czy jest godną konkurencją dla aparatów z serii Sony A7? Sprawdźmy.
17
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - test obiektywu
26 Paź 2018
Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.
5
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - zdjęcia przykładowe
22 Paź 2018
Ciekawi, jak w praktyce sprawdza się najnowsza konstrukcja Samyanga z mocowaniem Canon EF? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane najnowszym modelem AF 14 mm f/2.8 EF. Czy okaże się on "czarnym koniem" w segmencie ultraszerokokątnych szkieł?
0