Fujifilm FinePix S5 Pro - wszystko co dobre

Photokina 2006. Koncern Fujifilm w efektowny sposób przypomniał dziś, że nie zrezygnował z obecności na rynku lustrzanek cyfrowych. FinePix S5 Pro podobnie jak S3 Pro wyposażony jest w matrycę Super CCD SR z 12,3 milionami fotodiod. Różnice tkwią gdzie indziej - body oparte jest na znakomitym Nikonie D200 i znajdziemy tu sporo jego najlepszych cech.

Fujifilm w przeciwieństwie do niektórych konkurentów nie prowadzi tak agresywnej polityki produktowej. Firma ma na koncie trzy lustrzanki cyfrowe, a ostatnią z nich poznaliśmy w lutym 2004 roku. S3 Pro, bo o nim mowa, konstrukcyjnie oparty był na body Nikona F80 (choć z licznymi zmianami). Podobnie S2 Pro. Wykorzystanie do budowy ogłoszonego dziś S5 Pro konstrukcji Nikona D200 to znaczne podniesienie funkcjonalności.

Co ciekawe, S5 Pro korzysta z takiej samej matrycy jak S3 Pro. Jest to oryginalny sensor SuperCCD SR wyposażony w 6,17 mln większych i bardziej czułych fotodiod 'S' oraz 6,17 mln mniejszych, ale bardziej dynamicznych fotodiod 'R'. Przypomnijmy, że para fotodiod 'SR' tworzy piksel, ale za to każda z nich ma własną mikrosoczewkę. Słowem efektywna rozdzielczość - jeśli użyć klasycznej nomenklatury - wynosi 6,17 Megapikseli, ale obraz o wymiarach 4256 x 2848 (12,1 Mp) nie jest wynikiem interpolacji, a skomplikowanego przeliczania informacji zebranych przez wszystkie fotodiody.

Podstawowe parametry unaoczniają różnice w stosunku do poprzednika. Metalowa obudowa kryje zaawansowany 11-polowy system pomiaru światła oraz migawkę z najkrótszym czasem 1/8000 s i najkrótszym czasem synchronizacji 1/250 s. Producent daje gwarancje na 100.000 cykli migawki. Aparat zgodny jest z systemem pomiaru światła błyskowego iTTL i pozwala na bardziej precyzyjny dobór wszystkich parametrów.


Fujifilm zachwala też swoją technologię Real Photo Processor Pro odpowiedzialną za "naturalny wygląd zdjęć". Aparat wykorzystuje technikę 2-etapowej redukcji szumów i zgodnie z zapowiedzią możemy się spodziewać wysokiej jakości obrazu nawet przy czułości ISO 3200. Swoją drogą Fujifilm zawsze wyznaczało standardy w tej kategorii, więc i tym razem bierzemy te marketingowe zapowiedzi całkiem serio.

Fujifilm FinePix S5 Pro dostępny będzie w sprzedaży dopiero a początku 2007 roku. Producent na razie nie podał przewidywanej ceny detalicznej.

NazwaFujifilm FinePix S5 Pro
Typsystemowa lustrzanka cyfrowa
Efektywna rozdzielczość12,34 Mp (2 x 6,17 Mp)
Sensor
  • 23.0 x 15.5mm Super CCD SR
  • 12.9 Megapikseli* (6.45 Mpks 'S' i 6.45 Mpks 'R')
PamięćCompact Flash Typ I/II (zgodny z kartami Microdrive)
Rozdzielczość
  • 4256 x 2848 (12.12 Mp)
  • 3024 x 2016
  • 2304 x 1536
Formaty zapisu obrazu
  • JPEG (Exif 2.2)
  • CCD-RAW
Poziom kompresji
  • JPEG Fine
  • JPEG Normal
Jakość kompresjib.d.
Obiektyw
  • wymienny, Nikon F
  • złącza AF
  • ekwiwalent 1,5x
  • zgodny z obiektywami Nikkor DX
Stabilizacja obrazuw wybranych obiektywach
Zoom cyfrowybrak
Przysłonaw zależności o zastosowanego obiektywu
Migawkamigawka szczelinowa sterowana elektronicznie
  • 30 - 1/8000 s (w skoku co 1/3, 1/2 lub 1 EV), Bulb (ręczne sterowanie długością naświetlania)
Tryby ekspozycji{LST|u|[P] automatyka programowa z możliwością korekty (program shift);[S] automatyka z preselekcją czasu; [A] automatyka z preselekcją przysłony;[M] ręczny dobór parametrów ekspozycji}
Pomiar światłapomiar TTL za pomocą 1005-segmentowego czujnika RGB
  • pomiar wielostrefowy:{LST
;pomiar centralno-ważony: waga 75% dla koła o średnicy 6, 8, 10 lub 13 mm w centrum kadru;pomiar punktowy: koło o średnicy 3 mm wokół aktywnego punktu AF (około 2% pow. kadru) lub dla centralnego punktu AF dla obiektywów nie-CPU;zakres pracy:
  • EV 0-20 (3D Color Matrix lub pomiar centralno-ważony)
  • EV 2-20 (pomiar punktowy) (ISO100, ob. f/1.4, 20°C)
}
Kompensacja ekspozycji+/- 5 EV co 1/3, 1/2 lub 1 EV
Blokada ekspozycjiprzycisk AE-L/AF-L
Autobracketing2 do 9 ujęć w skoku ekspozycji, co 1/3, 1/2, 2/3, 1, 1,5 lub 2,0 działki
Metody pomiaru ostrości
  • TTL z detekcją fazy: Nikon Multi-CAM 1000
  • wspomaganie lampą (od 0,5 do 3,0 m)
  • zakres działania: -1 do +19 EV (ISO 100, 20°C)
Tryby pracy autofocusa
  • rodzaje: Normal: 11 pól lub grup do wyboru, Wide: 7 pól do wyboru
  • tryby pracy: {LST
}
Manual focustak, przełącznik na korpusie obiektywu
Blokada ostrościpółpozycja spustu migawki (w trybie Single Area AF) lub przycisk AE-L/AF-L
Podgląd głębiprzycisk podglądu na korpusie
Czułość
  • ISO 100
  • ISO 125
  • ISO 160
  • ISO 200
  • ISO 250
  • ISO 320
  • ISO 400
  • ISO 500
  • ISO 640
  • ISO 800
  • ISO 1000
  • ISO 1250
  • ISO 1600
  • ISO 2000
  • ISO 2500
  • ISO 3200
Balans bieli
  • Auto - pomiar TTL za pomocą czujnika RGB 1005 pikseli
  • 6 trybów ręcznych z możliwością korekcji{LST
;wprowadzana temperatura barwowa}
Efektyzdjęcia czarno-białe, symulacja filmu (5 trybów)
Korekta obrazu
  • wyostrzenie
  • kontrast
  • kolor
  • nasycenie
  • ton
  • wybór zdefiniowanych trybów: Normal, Softer,Vivid, More Vivid, Portrait, Custom
Zdjęcia seryjne{LST|u|dynamika Standard ([D-RANGE] na [100%(STD)])
  • RAW + JPEG Fine: 3 kl/s, do 20 w serii
  • RAW: 3 kl/s, do 24 w serii
  • JPEG Fine: 3 kl/s, do 29 w serii
;dynamika WIDE ([D-RANGE] inne niż [100%(STD)])
  • RAW+JPEG Fine: 1,5 kl/s do 8 w serii
  • RAW: 1,5 kl/s, do 10 w serii
  • JPEG Fine: 1,5 kl/s, do 19 w serii
}
Rejestracja filmubrak
Monitor LCD2.5 cala TFT, około 230 tys. punktów, wybór jasności
Synchronizacja z lampą1/250 s
Lampa błyskowa
  • wbudowana: typu pop-up, l. przew. 12/39 (m, ISO 100, 20°C)
  • standardowy i-TTL lub wypełniający i-TTL
  • zewnętrzna: gorąca stopka ISO
Kontrola błysku{LST|u|i-TTL z lampą wbudowaną lub SB-800, SB-600, SB-R200;błysk wypełniający, wyważony lub normalny (pomiar ekspozycji punktowy lub tryb [M];Auto nie-TTL z lampami: 80DX, 28DX, 28, 27 i 22;tryb priorytetu zasięgu z modelem SB-800;tryby pracy:
  • normalny (synch. na pierwszą kurtynę)
  • redukcja cz. oczu
  • redukcja czerwonych oczu z synch. z długimi czasami
  • synch. z długimi czasami
  • synch. na drugą kurtynę
}
Stopka akcesoriówstandard ISO z zabezpieczeniem
MatówkaTyp-B BritteView Clear Matte Mark II z podświetlanymi polami AF i siatką na życzenie
Lustrotak
Wizjer
  • pentapryzmatyczny
  • ok. 95% pola krycia aktywnych pikseli (dla JPEG)
  • powiększenie: 0,94x (ob. 50mm na nieskończoność)
  • korekta dioptrii -2 do +1 dpt
Punkt oczny19,5 mm
Informacja w wizjerze
  • wzkaźniki autofocusa
  • system pomiaru ekspozycji
  • wskaźnik AE-L/AF-L
  • wskaźnik synchronizacji błysku
  • wartość migawki
  • wartość przysłony
  • kompensacja ekspozycji
  • ekwiwalent czułości ISO
  • tryb pomiaru ekspozycji
  • kompensacja siły błysku
  • kompensacja ekspozycji
  • ilość pozostałych klatek
Informacja LCDgórny ekran LCD:
  • tryby pracy aparatu (balans bieli, program, itp.)
  • stan naładowania akumulatora
  • informacja o karcie pamięci
  • szybkość migawki
  • wartość przysłony
  • ilość pozostałych zdjęć
Notka dźwiękowabrak
Tryby odtwarzania
  • pojedyncze zdjęcie
  • indeks 4 lub 9 klatek
  • powiększone zdjęcie
  • pokaz slajdów
  • histogram RGB
  • informacje o zdjęciu
  • wyświetlenie wybranego punktu
  • automatyczne obracanie zdjęcia
Samowyzwalacztak, 2 lub 10 s
ZłączaUSB 2.0 High Speed;wyj. wideo (PAL/NTSC);PC sync (ISO 519);10-pinowe złącze pilota;DC in (zasilanie sieciowe)}
Pilotopcjonalne wyzwalanie z kabla
Zasilanie{LST|u|1 x akumulator Li-Ion;zasilacz sieciowy AC-135VN (opcja)
Wydajność zasilania (zdjęcia)ok. 400 zdjęć
Funkcje indywidualnetak
Warunki atmosferyczneb.d.
Gwint statywutak, 1/4
Obudowamagnezowa, uszczelniona przed złymi warunkami atmosferycznymi
Wymiary147 x 113 x 74 mm
Waga830 g
Akcesoriaw zestawie:{LST|u|akumulator Li-Ion NP-150;ładowarka BC-150;pasek;zaślepka aparatu i muszli ocznej;osłona LCD;kabel USB (mini-B);kabel Video;osłonka stopki akcesoriów;zaślepki terminali PC sync i wyzwalania przewodowego;CD-ROM
Oprogramowanieprzeglądarka z konwerterem plików CCD-RAW
Artykuł na Fotopolis4900

 
Komentarze
Polecane artykuły
Nikon Z7 - test aparatu
6 Lis 2018
Nikon Z7 to pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec japońskiego producenta. Czy nowy aparat z 45-megapikselową, stabilizowaną matrycą dorówna jakością cenionym lustrzankom Nikona? Czy jest godną konkurencją dla aparatów z serii Sony A7? Sprawdźmy.
17
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - test obiektywu
26 Paź 2018
Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.
5
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - zdjęcia przykładowe
22 Paź 2018
Ciekawi, jak w praktyce sprawdza się najnowsza konstrukcja Samyanga z mocowaniem Canon EF? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane najnowszym modelem AF 14 mm f/2.8 EF. Czy okaże się on "czarnym koniem" w segmencie ultraszerokokątnych szkieł?
0
Fujifilm XF10 - test aparatu
11 Paź 2018
Kierowany do hobbystów, XF10 z 24-megapikselową matrycą APS-C i stałoogniskowym, jasnym obiektywem 28 mm f/2.8 ma być ciekawą alternatywą dla smartfona i towarzyszem codziennych chwil. Zobaczcie, jak wypada w praktyce.
2