Panasonic Lumix G90 - nowa matryca, lepsza ergonomia i V-Log na pokładzie. Skrojony z myślą o początkujących filmowcach

Panasonic Lumix G90 - nowa matryca, lepsza ergonomia i V-Log na pokładzie. Skrojony z myślą o początkujących filmowcach

Aktualizacja modelu G80 z pozoru wprowadza niewielkie zmiany. Docenią je jednak przede wszystkim filmowcy, dla których stanie się on młodszym bratem modelu GH5.

Zaprezentowany przed niemal trzema laty Lumix G80, łącząc niewielkie rozmiary, dobrą specyfikację i zaawansowane funkcje filmowe, a jednocześnie reprezentując średnią półkę cenową miał być idealnym rozwiązaniem do pracy w terenie. Nowy model jest nieco większy i cięższy ( 128 x 89 x 74 mm, 536 g), ale za to zyskuje bardziej rozbudowaną ergonomię i znaczącą poprawę w zakresie pracy wideo, dzięki czemu może stać się wyjątkowo popularnym modelem wśród początkujących filmowców. Zwłaszcza, że korpus jest uszczelniony i częściowo wykonany ze stopu magnezu.

20-megapikselowa matryca i wygodniejsza kontrola

 

Panasonic Lumix G90 otrzymał nową, 20-megapikselową matrycę Live MOS z 5-osiowym systemem stabilizacji, która pozwoli na pracę w zakresie czułości (ISO 200-25600) i fotografowanie z maksymalną prędkością 9 kl./s (6 kl./s z pełnym wsparciem systemu AF). Na polu trybu seryjnego nic się więc nie zmieniło, ale to i tak w zupełności wystarczające wyniki dla większości fotografujących. Podobnie jak w modelu GX-9 mamy tu do czynienia z technologią przetwarzania obrazu Three Dimensional Color Control, która zapewnić ma przyjemniejszą dla oka kolorystykę obrazu niż we wcześniejszych konstrukcjach producenta. Producent obiecuje też lepsze wyniki pod względem zaszumienia wysokich czułości.

Oprócz tego, otrzymujemy większy, wygodniejszy grip, wyższą rozdzielczość 3-calowego, obracanego ekranu dotykowego (1,24 mln punktów) oraz fizyczne przyciski ISO, balansu bieli i kompensacji ekspozycji, co pozwolić ma na szybszą i wygodniejszą pracę. Poza tym, zwiększy to zapewne dostępną liczbę przycisków programowalnych. W przypadku wizjera to ciągle ten sam układ o rozdzielczości 2,36 Mp i powiększeniu 0,74x.

Aparat wyposażono w 49-punktowy system AF oparty o autorską technologię detekcji kontrastu DFD (Depth From Defocus). Pozornie więc nic się nie zmieniło względem poprzednika. Producent obiecuje jednak, że wspierany jest on nowymi algorytmami, które usprawnić mają pracę w słabym i mało kontrastowych warunkach oświetleniowych, oferując skuteczność do -4 EV. Mamy też znany już system wykrywania oka i twarzy.

Filmowy kombajn na początek

Najważniejsze chyba nowości zauważymy w kwestii możliwości wideo. Choć ogólna specyfikacja trybu filmowego pozostaje w zasadzie bez zmian (maksymalna rozdzielczość 4K 30 kl./s, 100 Mb/s, crop 1,25x), to trudno nie docenić pojawienia się obok portu mikrofonu złącza słuchawkowego oraz wgranego fabrycznie płaskiego profilu V-Log, który pozwolić ma na uzyskanie zakresu dynamicznego rzędu 12 EV. W tym wypadku będzie to 8-bitowy zapis 4:2:0, ale podczas pracy z zewnętrznym rekorderem możemy liczyć na próbkowanie 4:2:2. Dodatkowo otrzymujemy też możliwość rejestracji filmów Full HD z prędkością do 120 kl./s, dzięki czemu możemy liczyć na atrakcyjnie wyglądające materiały w zwolnionym tempie.

Standardowo już też otrzymujemy dodatkowe funkcje fotograficzne oparte o tryb filmowy, takie jak 4K Photo, Post Focus czy Focus Stacking. Ponadto system łączności bezprzewodowej, możliwość ładowania przez USB oraz nowy dedykowany battery grip DMW-BGG1, który pomieści dwie dodatkowe baterie.

Cena i dostępność

Lumix G90 pojawi się na rynku w maju, w cenie 900 funtów za body (około 4500 zł) i 1000 funtów (około 5000 zł) za zestaw z obiektywem kitowym 12-60 f/3.5-5.6 Power OIS (ekwiwalent 24-120 mm).

Więcej informacji znajdziecie pod adresem panasonic.com.

Specyfikacja:

Nazwa Panasonic Lumix G90
Producent Panasonic
Typ aparatu bezlusterkowiec
Matryca 4/3 Live MOS (17,3 x 13 mm)
Efektywna rozdzielczość 20,3 Mp
Czułość ISO 100 (rozszerzona), ISO 200, ISO 400, ISO 800, ISO 1600, ISO 3200, ISO 6400, ISO 12800, ISO 25600
Procesor Venus Engine
Rozdzielczość 5184 x 3888
Formaty obrazu 3:2, 4:3, 16:9, 1:1
Formaty zapisu RAW, JPEG, RAW + JPEG
Kompresja fine, normal
Balans bieli auto, manualny, ustawienie w Kelvinach, ustawienia predefiniowane
Mocowanie obiektywu Mikro Cztery Trzecie
Kontrola błysku Auto, Manual, Redukcja efektu cz. oczu, Synchronizacja z długimi czasami, wymuszona (błysk wypełniający)
Lampa błyskowa wbudowana
Stabilizacja tak, pięcioosiowa, tak, stabilizacja matrycy, 2-osiowa stabilizacja w obiektywach
Synchronizacja z lampą 1/200 s
Tryby ekspozycji auto, P, A, S, M, scenerie, tryby użytkownika, filtry artystyczne, tryb filmowy
Karta pamięci SD/SDHC/SDXC, UHS-II
Kompensacja ekspozycji +/- 5 EV, w skoku co 1/3 EV
Migawka 1/4000 - 60 s, migawka elektroniczna 1/16000 - 60 s
Blokada ekspozycji półpozycja spustu migawki, przycisk AEL
Bracketing ekspozycji 3, 5 albo 7 klatek w +/- 0,3 / 0,7 / 1 / 3 EV
Zdjęcia seryjne 9 kl/s
Pomiar światła matrycowy, centralnie-ważony, punktowy
Samowyzwalacz Tak
Pomiar ostrości Detekcja kontrastu (Depth From Defocus), 49 punktów AF
Tryb pracy AF pojedynczy AF, ciągły AF, ustawienie ręczne (MF), śledzący AF, wykrywanie twarzy, AF dotykowy, wykrywanie oka
Blokada ostrości półpozycja spustu migawki, przycisk AF-Lock
Wizjer wizjer elektroniczny, 2 359 000 punktów, powiększenie 0,74 x
Ekran LCD 3-calowy, obrotowy, dotykowy, 1 240 000 punktów
Rejestracja filmów 4K 30 kl/s, Full HD 120 kl./s
Złącza microHDMI, gniazdo mikrofonu, gniazdo słuchawek, micro USB 2.0, Wi-Fi
Pilot możliwość sterowania przez Wi-Fi
GPS Nie
Zasilanie akumulator litowo-jonowy
Wydajność zasilania 290
Obudowa uszczelniona, częściowo magnezowa
Wymiary 130 x 94 x 77 mm
Waga 535 g
Stopka akcesoriów tak
Gwint statywu Tak

Tłumacz i fotograf, codziennie selekcjonuje dla Was porcję najciekawszych newsów ze świata fotografii. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem. Prywatnie niespełniony snowboardzista i spełniony tata.

Komentarze
Polecane artykuły
Tenba Fulton 14L - test plecaka
21 Maj 2019
Nowa linia Fulton to miejskie plecaki fotograficzne dla osób, które oprócz sprzętu chcą zabrać także rzeczy codziennego użytku i akcesoria, a przy tym zadbać o bezpieczeństwo i dobrze się prezentować. Sprawdzamy czy rzeczywiście spełniają te oczekiwania.
1
Panasonic Lumix S1 - test aparatu
6 Maj 2019
Lumix S1 to tańszy model z zaprezentowanego niedawno duetu pełnoklatkowych bezlusterkowców Panasonika. Z matrycą o mniejszej rozdzielczości, ale z bardziej rozwiniętym trybem filmowym, ma przyciągać szerokie rzesze profesjonalistów szukających uniwersalnego i niezawodnego body. Sprawdźmy, czy podstawowa pełna klatka Lumix ma szansę spełnić ich oczekiwania!
0
Canon EOS 250D - pierwsze wrażenia
10 Kwi 2019
EOS 250D to nowy reprezentant “najmniejszej lustrzankowej serii na rynku”, która łączy niewielkie gabaryty z przystępną ceną i możliwościami skrojonymi pod kątem początkujących fotografów i świadomych amatorów. Co skrywa przed nami najnowsza konstrukcja?
10
Panasonic Lumix S1R - test aparatu
9 Kwi 2019
Lumix S1R - jak twierdzi producent - ma być odpowiedzią na potrzeby wymagających profesjonalistów. Jednak czy tak jest w istocie i czy pierwsza pełna klatka Panasonic odbierze klientów konkurencji? Przekonajmy się!
12