Canon EOS 5D - 12,8 Mp w pełnej klatce!

Canon znów na czele rywalizacji o użytkowników lustrzanek cyfrowych. Canon EOS 5D to pierwsza na rynku lustrzanka cyfrowa wyposażona w pełnoklatkowy sensor obrazowy (CMOS, 12,8 Megapikseli) i zamknięta w poręcznej obudowie. Nowy rozdział w fotografii cyfrowej uznajemy za otwarty! Uaktualnienie 24.08.2005: Dodatkowe zdjęcia i informacja prasowa.
Trudno nie zgodzić się z pierwszym zdaniem informacji prasowej mówiącym o tym, że Canon zainicjował dzisiejszą premierą nową kategorię lustrzanek cyfrowych. Canon EOS 5D to pierwszy na rynku model łączący zalety pełnoklatkowej matrycy z kompaktowymi rozmiarami body. W tym zawarta jest jeszcze jedna informacja: 5D nie zastępuje EOSa 20D, lecz uzupełnia linię produktową. Pozostałe modele w aktualnej ofercie Canona to EOS-1Ds Mark II (16,7 Mp, FF, 4 kl/s), EOS-1D Mark II N (8.2 Mp, APS-H, 8,5 kl/s) i EOS 350D (8 Mp, APS-C, 3 kl/s). Robi wrażenie.

Canon EOS 5D

Konsekwentne inwestycje w rozwój technologii CMOS przynoszą efekty. EOS 5D posiada sensor o wymiarach fizycznych 35,8 x 23,9 mm czyli, w przybliżeniu, tyle co klatka filmu małoobrazkowego. Korzyści są oczywiste: efektywna ogniskowa jest taka jak nominalna ogniskowa obiektywu (mówiąc terminologią cyfrową, mnożnik ogniskowej wynosi 1.0x), a zatem znacznie łatwiej i taniej uzyskamy szeroki kąt. Po drugie, co niemniej ważne, duża powierzchnia sensora mieści większe piksele (tu 8,2 mikrometra), co przekłada się na mniejsze zaszumienie obrazu przy wyższych ekwiwalentach czułości. Przy okazji obraz w celowniku jest jaśniejszy i nie występuje "efekt tunelu".

O Canonie wiemy już, że zna się na pozycjonowaniu produktów. W wypadku 5D tylko się to potwierdza. Zastosowana rozdzielczość 12,8 Megapikseli musi zrobić wrażenie na wszystkich fotografach, którzy przewidują drukowanie zdjęć, nawet w dużych formatach. Jednakże im więcej pikseli (danych) tym wolniejszy tryb seryjny. Konstruktorzy zdecydowali, że będzie to 3 kl/s ale za to w bufor pomieści aż 60 zdjęć kompresowanych i 17 zdjęć w formacie RAW. Co z tego wynika? Otóż, trzon grupy docelowej stanowią osoby parające się fotografią ślubną, reklamową i fotografią wnętrz, a jednocześnie 3 kl/s mogą wystarczyć niektórym reporterom. O osobach interesujących się głównie fotografią artystyczną nawet nie trzeba wspominać.

do EOSa 5D musimy stosować lampę zewnętrzną

Funkcji dla profesjonalistów ma ten model znacznie więcej. Możliwość wymiany matówki, podłączenia aparatu do zewnętrznych lamp studyjnych, pomiar błysku E-TTL II czy opcja rozszerzenia zakresu czułości do ISO 50 i ISO 3200 to tylko niektóre z nich. Poziom kontroli obrazu dorównuje temu z 20D (bracketing i korekta balansu bieli, tryb monochromatyczny z filtrami cyfrowymi i tonowaniem, tryb programowany z pamięcią ekspozycji, czułości, napędu, metody AF, balansu bieli i ustawień własnych), a nawet idzie dalej.

EOS 5D podobnie jak drugi z zaprezentowanych dziś aparatów, EOS 1D Mark II N, posiada nowe profile zdefiniowane: Picture Style, które optymalizują szereg funkcji aparatu do konkretnych zastosowań. Po części odpowiadają one funkcji Parameter we wcześniejszych lustrzankach, ale inne, jak Portret są nowe. Producent podpowiada, że style są odpowiednikiem filmów o różnych zastosowaniach w fotografii analogowej. Warto zwrócić uwagę, że użytkownik ma cały czas kontrolę nad ostrością, kontrastem, tonacją i nasyceniem. Ponadto można zdefiniować trzy własne wariacje lub ściągnąć dodatkowe profile ze strony Canona. Funkcja Picture Style zgodna jest z nową wersją oprogramowania do edycji plików RAW.

Jeśli chodzi o system pomiaru ostrości, to zwraca uwagę jedna właściwość - poza 9 punktami AF, z których możemy korzystać, aparat dysponuje kolejnymi sześcioma, które są niewidoczne, a służą do wspomagania funkcji śledzenia obiektu w trybie AI SERVO AF.

nowy monitor LCD o przekątnej 2,5 cala

Aparat wyposażony został w nowy wyświetlacz LCD o przekątnej 2.5". Zdaniem producenta obraz widoczny jest dobrze pod kątem 170°, pionowo i poziomo. Poza standardowymi zastosowaniami takimi jak wyświetlanie menu i pokazywanie zarejestrowanych zdjęć, może się przydać do oszacowania ekspozycji, zarówno dla całego pasma, jak i poszczególnych kanałów RGB. Zdjęcia w formatach JPEG, RAW lub JPEG+RAW zapisywane są na kartach CF I/II lub Microdrive, a dzięki szybkiemu złączu USB 2.0 Hi-Speed mogą być też zrzucane prosto na dysk.

Po tych nieskrywanych zachwytach pozwólmy sobie na szukanie dziury w całym. Konstruktorzy powinni pokusić się o szerszy zakres korekty ekspozycji z błyskiem i bez (dotyczy to także bracketingu ekspozycji) niż +/-2 EV. Najkrótszy czas synchronizacji z błyskiem na poziomie 1/200 s nie jest może zły, ale do 1/500 s Nikona D70 jeszcze mu trochę brakuje. O tym czy brak wbudowanej lampy błyskowej jest wadą, czy zaletą można dyskutować. Na pewno będzie to przeszkadzać osobom, które lubią gadżety, choć nie wykorzystują ich możliwości. Nie znamy jeszcze ceny 5D, ale producent zapewne zakłada, że jeśli stać kogoś na taki aparat, to na lampę błyskową tym bardziej.

EOS 5D i battery pack/uchwyt pionowy

A jeśli na lampę to także na nowy, zaprojektowany specjalnie do 5D, pojemnik na baterie z uchwytem pionowym. Canon BG-E4 mieści dwa akumulatory BP lub 6 "paluszków" i poza spustem migawki, posiada przycisk blokady ostrości/ekspozycji, pokrętło nastawcze i przycisk wyboru punktu AF. Do zestawu można dołożyć też jeden z nowych obiektywów, najlepiej stabilizowaną "elkę", EF 24-105mm f/4L IS USM. Niepoprawnym marzycielom przypominamy, że podczas planowania zakupów nie można brać pod uwagę obiektywów cyfrowych serii EF-S (pełnoklatkowa matryca będzie z nimi winietować).

Dane techniczne:
NazwaCanon EOS 5D
Typlustrzanka cyfrowa
Efektywna rozdzielczość12,8 Mp
Sensor
  • 35,8 x 23,9 mm CMOS
  • 13,3 Megapikseli (12,8 Mp efektywnych)
  • wbudowany filtr niskoprzepustowy
  • filtr kolorów podstawowych
  • procesor DIGIC II
PamięćCompact Flash Typ I/II (zgodny z Microdrive i kartami większymi niż 2GB)
Rozdzielczość
  • (LF) 4368 x 2912
  • (LN) 4368 x 2912
  • (MF) 3168 x 2112
  • (MN)3168 x 2112)
  • (SF) 2496 x 1664
  • (SN) 2496 x 1664
  • (RAW) 4368 x 2912
Formaty zapisu obrazu{LST|u|JPEG (zgodność z Exif 2.21 [Exif Print]) / Design rule for Camera File system (2.0), Digital Print Order Format (1.1) [DPOF];RAW (bez kompresji)}
Poziom kompresjib.d.
Jakość kompresji
  • RAW (Canon RAW II)
  • RAW + JPEG
  • JPEG Fine
  • JPEG Normal
Obiektyw
  • wymienny, Canon EF (bez obiektywów EF-S)
  • powiększenie 1,0x z obiektywami Canon EF
Stabilizacja obrazuw wybranych obiektywach
Zoom cyfrowybrak
Przysłonaw zależności o zastosowanego obiektywu
Migawkamigawka szczelinowa sterowana elektronicznie
  • 30 - 1/8000 s (w skoku co 1/3), Bulb (ręczne sterowanie długością naświetlania)
  • elektromagnetyczny spust migawki typu Soft touch
Tryby ekspozycji
  • Auto
  • automatyka programowa (P)
  • automatyka z preselekcją czasu (Tv)
  • automatyka z preselekcją przysłony (Av)
  • manualny dobór parametrów ekspozycji (M)
Pomiar światłaPomiar TTL, 35-strefowy fotoelement krzemowy (SPC)
  • pomiar wielostrefowy Ewaluacyjny (powiązany z dowolnym punktem AF)
  • pomiar skoncentrowany (około 8% pola obrazowego w centrum wizjera)
  • pomiar punktowy:pomiar punktowy (około 3,5% pola obrazowego w centrum wizjera)
  • pomiar centralnie-ważony uśredniający
  • zakres pracy: EV 1-20 (20 st C, ob. 50mm f/1.4, ISO 100)
Kompensacja ekspozycji+/-2 EV co 1/3 lub 1/2 EV (łączona z bracketingiem ekspozycji AEB)
Blokada ekspozycji
  • Auto: w trybie pojedynczego AF z pomiarem ewaluacyjnym światła, po zmierzeniu ostrości
  • Manual: przycisk AE Lock przy wszystkich metodach pomiaru światła
Autobracketing+/-2 EV co 1/3 lub 1/2 EV
Metody pomiaru ostrości
  • TTL-CT-SIR z sensorem CMOS
  • 9-punktowy AF (plus 6 niewidocznych punktów wspomagających pomiar AF)
  • zakres pracy: EV -0,5 - 18 (20°C, ISO 100)
  • strojenie manualne z poziomu obiektywu
Tryby pracy autofocusa
  • tryby: pojedynczy AF (One Shot), ciągły AF (AI Servo), mieszany (AI Focus)
  • pola AF: 9, wybór automatyczny, wybór ręczny punktu
  • wspomaganie AF z poziomu lampy Speedlite
Manual focustak, pierścień obiektywu
Blokada ostrościpółpozycja spustu migawki w trybie One Shot AF
Podgląd głębiprzycisk podglądu na korpusie
CzułośćISO 100 - ISO 1600 z rozszerzeniem o wartości ISO 50 i ISO 3200
Balans bieli
  • Auto
  • światło słoneczne
  • cień
  • pochmurny dzień
  • światło żarowe
  • białe światło jarzeniowe
  • błysk
  • definiowany ręcznie
  • wprowadzana temperatura barwowa
  • kompensacja: niebieski/bursztynowy +/- 9, magenta/zielony +/- 9
  • bracketing: +/- 3 działki, 3 klatki na wyzwolenie migawki, w zakresie niebieski/bursztynowy lub magenta/zielony
Efekty
  • zdjęcia czarno-białe z opcją filtrów elektronicznych i efektem tonowania
  • profile przestrzeni barwnej: sRGB, Adobe RGB
Korekta obrazu6 ustawień stylów zdjęć (Picture Styles), 3 ustawienia użytkownika
Zdjęcia seryjne3 kl/s z zachowaniem prędkości do 60 ujęć JPEG i 17 ujęć RAW
Rejestracja filmubrak
Monitor LCD
  • 2.5 cala TFT, około 230 tys. punktów
  • krycie: ok. 100% aktywnych pikseli (dla plików JPEG)
  • jasność monitora: dobierana na skali od 1 do 5
Synchronizacja z lampą1/200 s
Lampa błyskowabrak wbudowanej, zewnętrzna: gorąca stopka E-TTL II (Canon Speedlite)
Kontrola błysku
  • E-TTL II: Auto, Manual
  • kompensacja błysku: +/- 2 EV co 1/3 lub 1/2 stopnia (dla lamp EX)
  • bracketing błysku
  • blokada błysku: FEL
  • synchronizacja z drugą kurtyną
  • gniazdo PC
Stopka akcesoriówtak, dedykowana dla lamp Canon Speedlite
Matówkawymienna (3 typy), standardowa matówka Ee-A
Lustroszybko-powrotne lustro półprzepuszczalne (stosunek transmisja/odbicie światła jak 40:60;brak winietowania z obiektywem EF600mm f/4 lub krótszym)
Wizjer
  • pentapryzmatyczny
  • ok. 96% pola krycia aktywnych pikseli (dla JPEG)
  • powiększenie: 0,71x (-1 dioptria przy obiektywie 50mm na nieskończoność)
  • korekta dioptrii -3 do +1 dpt
Punkt oczny20 mm
Informacja w wizjerze
  • informacje związane z autofokusem (wyświetlane aktywne punkty AF, wskaźnik ustawienia ostrości)
  • informacje o ekspozycji (czas otwarcia migawki, liczba przysłony, blokada ekspozycji, koło zakresu pomiaru punktowego ekspozycji, ekwiwalent czułości ISO, analogowa skala ekspozycji, ostrzeżenia związane z ekspozycją)
  • informacje związane z fleszem (gotowość lamp, tryb błysku FP, blokada pomiaru błysku FE lock, kompensacja ekspozycji z błyskiem)
  • korekta balansu bieli
  • ilość zdjęć w serii
  • informacje dotyczące karty CF
Informacja LCDb.d.
Notka dźwiękowanie
Tryby odtwarzania
  • pojedynczy obraz z informacją
  • pojedynczy obraz
  • index: 9 miniaturek
  • powiększenie obrazu 1.5x - 10x
Samowyzwalacztak, 10 s
ZłączaUSB 2.0 Hi-Speed (Mini-B, PTP), wyj. Video (PAL / NTSC), PC sync
Pilotwyzwalanie zdalne przez złącze N3
Zasilanie
  • 1 x akumulator Li-Ion BP-511/BP-511A lub BP-512/BP-514 (BP-511A w zestawie)
  • oraz 1 x CR2025 bateria litowa (podtrzymywania zegara)
  • opcjonalnie zasilanie sieciowe: adapter ACK-E2
Wydajność zasilania (zdjęcia)ok. 800 zdjęć (przy 20°C) lub ok. 400 zdjęć (przy 0°C)
Funkcje indywidualne21 funkcji indywidualnych (57 opcji w sumie)
Warunki atmosferyczne0-45°C, wilgotność maks. 85%
Gwint statywutak, 1/4"
Obudowamagnezowa
Wymiary152 x 113 x 75 mm
Wagaok. 810 g
Akcesoriab.d.
Oprogramowanieb.d.
Ocena w teście DIWA82%
Test Fotopolis3929
Artykuł na Fotopolis3286


Informacja prasowa producenta:

Kompaktowy Canon EOS 5D z matrycą formatu pełniej klatki - początek nowej klasy cyfrowych lustrzanek
Amstelveen, Holandia, 22 sierpnia 2005


Canon, lider w technologiach fotografowania i obrazowania, zaprezentował dziś aparat EOS 5D z matrycą o rozdzielczości 12,8mln pikseli, który tworzy nową klasę cyfrowych lustrzanek łączącą matrycę CMOS formatu pełnej klatki i lekki korpus wykonany ze stopu magnezu. Ważący jedynie 810g aparat wyposażony w matrycę CMOS drugiej generacji o rozmiarach 35,8 x 23,9mm ma czas startu jedynie 0,2 sek i robi zdjęcia z szybkością do 3 kl/s w seriach do 60 dużych plików JPEG.

"Dyskretny aparat EOS D5 z dużą matrycą jest odpowiedzią na prośby kierowane do nas przez fotoreporterów i wiele agencji" powiedział Mogens Jensen, szef Działu Obrazowania Amatorskiego Canon Europe. "Będzie on niezastąpionym elementem wyposażenia szerokie rzeszy zawodowców - od fotografów ślubów po reporterów."

W piątą rocznicę powstania pierwszej matrycy CMOS Canona, która pojawiła się w aparacie EOS 30D - dzisiejsza premiera to piąta matryca CMOS zaprojektowana i wyprodukowana przez Canona od stycznia 2004r. "To właśnie technologia matryc CMOS daje nam przewagę i pozwala na szybki rozwój lustrzanek cyfrowych" zaznaczył Jensen.

Porównywalna wielkością z małoobrazkowa klatką filmu - matryca CMOS mierząca 35,8x23,9 mm daje fotografującym pełen kąt widzenia obiektywu, bez powiększania i kadrowania. Daje ona lepszą kontrolę nad głębią ostrości i poprawia jakość obrazu, poprzez jego rejestrowanie przez duże piksele.


Kluczowe cechy
Za szybkie działa nie aparatu EOS 5D odpowiada ten sam procesor DIGIC II, jaki znajdziemy w profesjonalnych lustrzankach serii EOS-1D.

Wszystkie newralgiczne elementy aparatu są chronione przez lekki, ale bardzo wytrzymały korpus wytrzymały ze stopu magnezu. Nowością są również nowe ustawienia Picture Style i monitor 2,5" o dużej rozdzielczości oraz 9-polowy autofocus z dodatkowymi 6 punktami wspomagającymi jego działanie. Aparat jest kompatybilny z transmiterem bezprzewodowym WFT-E1 i posiada możliwość definiowania ustawień własnych i szybkiego ich stosowania. Szybką wymianę danych zapewnia port USB 2.0 Hi-Speed a migawka pozwala naświetlać od 1/8000 do 30 sek [X- sync: 1/200s].]

{BIT|Przewaga CMOS

Po pięciu latach własnych doświadczeń nad matrycami CMOS, które minęły od premiery aparatu EOS D30, najnowsza matryca Canona ma 12,8 mln pikseli i zintegrowany system redukcji szumów drugiej generacji, który stosowany jest również w modelu EOS-1Ds Mark II. Pozwala on znakomicie zredukować szumy przypadkowe oraz wyeliminować szumy związane z układem matrycy, co daje wyjątkowo czyste obrazy o dużej rozdzielczości. Zakres czułości 100-1600 można dodatkowo rozszerzyć do L: 50 i H: 3200. Duże piksele [8?m średnicy] pozwalają zapisać zdjęcia o wyjątkowym zakresie dynamiki i wiernym oddaniu najsubtelniejszych szczegółów w całym zakresie gęstości.

Większe możliwości kontroli
Nowe ustawienia Picture Style upraszczają kontrole nad jakością zdjęć już na poziomie aparatu. Otrzymane pliki JPEG nadają się do wielu zastosowań bezpośrednio po "zgraniu" z aparatu, bez konieczności ich czasochłonnej obróbki. Ustawienia Picture Style da się porównać do stosowania różnych filmów, z których każdy daje inny zapis obrazu. Na dodatek, wewnątrz każdego z ustawień można zmieniać parametry dotyczące kontrastu, ostrości, odcienia i nasycenia barw.

Zestaw ustawień obejmuje:
- Standard - dający kontrastowe zdjęcia o mocnych kolorach, które nie wymagają post-processingu
- Portrait - optymalizuje kolory i ich nasycenie oraz nieco zmniejsza ostrzenie, co daje atrakcyjne odcienie skóry
- Landscape - głębokie zielenie i błękity oraz silne ostrzenie dające ostre kontury gór, drzew i budynków
- Neutral - idealny do zdjęć przeznaczonej do dalszej obróbki
- Faithful - dostosowuje barwy zdjęć do oświetlenia o temperaturze barwowej 5200K
- Monochrome - czarno-białe zdjęcia z możliwością otrzymania rezultatów dawanych przez filtry [żółty, pomarańczowy, czerwony i zielony] oraz efektu tonowania [sepia, niebieski, purpurowy i zielony]

Dodatkowo, trzy własne ustawienia użytkownika pomagają stworzyć wariacje ustawień fabrycznych lub zaprogramować własne algorytmy Picture Style. Kolejne ustawienia znajdą się na stronach internetowych Canona.

Ustawienia Picture Style zastępują obróbkę obrazu kontrolowana wcześniej przez zmianę parametrów zapisu i przestrzeni barwnej. Picture Style jest również wspierany przez dostarczane programy Digital Photo Professional i RAW Image Task.]

{BIT|Nowy monitor LCD

Wygodę podglądu zdjęć oraz czytelność menu zwiększyło zastosowanie polisilikonowego monitora LCD TFT dużej rozdzielczości [2,5"; 230000 pikseli]. Poprawiony ekran ma zakres widoczności 170° pionowo i poziomo, co ułatwia jego oglądanie nawet gdy aparat umocowano nieruchomo.

Autofocus
Nowoopracowany 9-polowy układ automatyki ostrości wyposażono w 6 dodatkowych punktów wspomagających jego działanie, które znajdują się w polu pomiaru punktowego. Zaczynają one działać po włączeniu trybu AI SERVO AF i wybraniu środkowego pola ostrości, co automatycznie możliwości ustawiania ostrości szybko poruszających się obiektów.

Ergonomia i sterowanie
Klasyczne już wzornictwo EOS to magnezowy korpus pokryty trwałym tworzywem sztucznym. Korpus nowego aparatu ma rozmiary wynoszące jedynie 152x113x75mm i waży jedynie 810g - to dwie trzecie rozmiarów i wagi aparatu EOS-1Ds Mark II.

Nowa funkcja to możliwość zapamiętania aktualnych ustawień aparatu po wybraniu pozycji C na pierścieniu Mode Dial. Pozwala to szybką całkowitą zmianę ustawień - bez konieczności sięgania po drugi korpus [docenią to na przykład fotograficy robiący zdjęcia wewnątrz i na zewnątrz budynków]. W "ustawieniu własnym" zapamiętywane są dane dotyczące pomiaru ekspozycji, czułości, szybkości fotografowania, trybu pracy AF, wybranego ustawienia Picture Style, balansu bieli i funkcji indywidualnych. Aparat ma 21 funkcji indywidualnych z 57 pozycjami.]

{BIT|Łączność

Dzięki opcjonalnemu transmiterowi WFT-E1 można pracować bez kłopotów z plątaniną kabli - w ułamku sekundy nawet największe pliki są przesyłane do komputera poprzez sieć LAN.

Port USB 2.0 Hi-Speed również pozwala na szybki transfer zdjęć do komputera umożliwiając fotografowanie bezpośrednio "na twardy dysk" - daje to fotografującemu natychmiastowy podgląd zdjęć na dużym ekranie. Canon EOS 5D jest również wyposażony w wyjście TV [odtwarzanie zdjęć na ekranie telewizora] i jest zgodny ze standardem PictBridge, co pozwala na bezpośrednie drukowanie zdjęć na kompatybilnych drukarkach. Zdjęcia zapisywane są na kartach Compact Flash I i II - również tych o pojemnościach 2GB lub większych.]

{BIT|Akcesoria systemowe

EOS 5D jest w pełni kompatybilny z wszystkimi obiektywami Canon EF dając swym użytkownikom możliwość korzystania obiektywów o ogniskowych od 14 do 600mm.

Wraz z nowym aparatem na rynku pojawi się nowy obiektyw wysokiej jakości wyposażony w układ stabilizacji obrazu: EF 24-105mm f/4L IS USM, lekki zoom kompletujący serię obiektywów L o przysłonie f/4 [17-40mm i 70-200mm]. Jako idealne uzupełnienie lekkiego korpusu obiektywy te zostały zaprojektowane dla zawodowców potrzebujących lekkich zoomów wysokiej jakości o stałej przysłonie.

Aparat jest również kompatybilny z lampami błyskowymi Speedlite oraz innymi akcesoriami EOS. Czyni to z niego dobrą podstawę wszechstronnego systemu fotograficznego. Zaawansowany sposób pomiaru światła błyskowego E-TTL II zapewnia prawidłową ekspozycję światłem błyskowym biorąc pod uwagę informacje dotyczące odległości od fotografowanego obiektu, jasność światła zastanego i rozpoznaje obecność w kadrze obiektów odbijających światło.

Nowy uchwyt na baterie BG-E4 zosał zaprojektowany specjalnie z myślą o aparacie ES 5D. Wykonany z tego samego stopu magnezu, co korpus aparatu - zapewnia pewny i mocny chwyt. Uchwyt może zmieścić 6 baterii alkalicznych AA3 lub dwie baterie BP-511A/514/512/511. Znajdziemy tu spust migawki, przycisk AE/AF Lock, wybór aktywnego punktu AF i pokrętło sterujące, dzięki czemu można komfortowo pracować z aparatem trzymanym pionowo.

Oprócz standardowej matówki "Standard Precision Matte" [Ee-A] można zastosować wymienne matówki dostarczane z aparatem - Ee-D: [matówka z siatką] oraz precyzyjną Ee-S.

Canon EOS 5D pozwala również stosować opcjonalny zestaw DVK-E2 v2.2, który weryfikuje autentyczność zdjęć zrobionych aparatem.]

{BIT|Nowe programy

Canon EOS 5D dostarczany jest wraz z płytą EOS Digital Solution Disk v11, która zawiera nowe wersje programów Canona - Digital Photo Professional [DPP] do obróbki plików RAW w wersji 2.2. DPP pracuje z plikami RAW wykonanymi wszystkimi aparatami Canona od modelu EOS D30 i daje wgląd w ustawienia Picture Style. Poprawki i udoskonalenia miały na celu zwłaszcza zwiększenie funkcjonalności i szybkości działania programu. Zawodowcy docenią łatwy wybór zdjęć [w schemacie trzypoziomowym], korekcję ostrości w czasie rzeczywistym, wygodne poprawianie obrazu [Copy Stamp], ulepszone funkcje wysyłania zdjęć [możliwe jest wysłanie pojedynczego zdjęcia do programu Photoshop], rozszerzone możliwości zmian przestrzeni barwnych [teraz z Apple RGB i ColorMatch RGB oraz symulacjami profili CMYK].

Inne programy na płycie EOS Digital Solution Disk v11 to ZoomBrowser EX [PC] i ImageBrowser [Mac] w wersjach 5.5 ? do zarządzania zdjęciami; EOS Cature v1.5 do zdalnego sterowania aparatem, PhotoStitch v3.1, PhotoRecord v2.2 [PC] i RAW ImageTask v2.2.
EOS 5D jest kompatybilny z serwisem Canon iMAGE GATEWAY, który daje dostęp do 100MB wolnej pamięci do prezentowania zdjęć.]

{BIT|Szeroki wybór

Nowy aparat, który jest początkiem nowej kategorii, jest uzupełnieniem szerokiej linii cyfrowych lustrzanek Canona. Canon ma teraz lustrzankę o najlepszych parametrach w każdym z segmentów rynku. A wszystkie miały premierę od stycznia 2004r.

- EOS-1Ds Mark II - 16,7 mln pikseli, matryca formatu pełnej klatki, 4 kl/sek
- EOS-1D Mark II N - 8,2 mln pikseli, format matrycy: APS-H, 8,5 kl/sek
- EOS 5D - 12,8 mln pikseli, format matrycy: pełna klatka, 3 kl/sek
- EOS 20D - 8,3 mln pikseli, format matrycy APS-C, 3 kl/sek


Usługa Canon iMAGE GATEWAY nie jest dostępna w Polsce.


bagnet z pełnowymiarową matówką

obudowa wykonana jest ze stopu magnezu i aluminium



 
Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm X-T3 - test aparatu
14 Lis 2018
Najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm pretenduje do miana króla segmentu APS-C i jednego z najbardziej uniwersalnych aparatów w ogóle. Sprawdzamy, na co go stać.
12
Nikon Z7 - test aparatu
6 Lis 2018
Nikon Z7 to pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec japońskiego producenta. Czy nowy aparat z 45-megapikselową, stabilizowaną matrycą dorówna jakością cenionym lustrzankom Nikona? Czy jest godną konkurencją dla aparatów z serii Sony A7? Sprawdźmy.
17
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - test obiektywu
26 Paź 2018
Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.
5
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - zdjęcia przykładowe
22 Paź 2018
Ciekawi, jak w praktyce sprawdza się najnowsza konstrukcja Samyanga z mocowaniem Canon EF? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane najnowszym modelem AF 14 mm f/2.8 EF. Czy okaże się on "czarnym koniem" w segmencie ultraszerokokątnych szkieł?
0