Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM - poręczny IS

Jednym z dwóch zaprezentowanych dziś obiektywów marki Canon jest Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM, przeznaczona dla zaawansowanych amatorów konstrukcja zastępująca popularny model Canon EF 75-300mm f/4-5.6 IS USM. Nowa wersja posiada udoskonalony stabilizator obrazu.
Canon przyzwyczaił nas do tego, że jak ogłasza nowe produkty to na całego. Tak jest i tym razem i w premierowym gronie nie mogło zabraknąć obiektywów. Zaskoczeniem jest jednak to, że żaden z nich nie należy do serii cyfrowej EF-S. Zapewne związane jest to z faktem, że jeden z pokazanych dziś aparatów, EOS 5D posiada pełnoklatkową matrycę CMOS i zgodny jest wyłącznie z klasycznymi szkłami Canon EF.



Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM to obiektyw przeznaczony dla poważnych amatorów fotografujących sport i przyrodę. Najważniejszą zmianą w stosunku do zastąpionego przez niego modelu EF 75-300mm f/4-5.6 IS USM jest udoskonalony system stabilizacji obrazu. Canon nazwał go nawet 3-stop IS, co oznacza, że z tym obiektywem możemy korzystać z 8-krotnie dłuższych czasów ekspozycji niż z analogicznym obiektywem bez stabilizacji.

Podobnie jak w innych modelach system IS pracuje w dwóch trybach. Mode 1 stabilizuje obraz w pionie i poziomie, i przeznaczony jest do fotografowania oddalonych obiektów statycznych. Z kolei Mode 2 wyłącza żyroskopy odpowiedzialne za stabilizację poziomą i powinien być używany przy śledzeniu obiektu poruszającego się w poprzek kadru. Producent dodaje, że po zamocowaniu aparatu do statywu, system IS wyłącza się automatycznie.

Obiektyw wyposażony jest w cichy napęd Micro USM zapewniający szybką i dyskretną pracę systemu regulacji ostrości AF. Wbudowany procesor (CPU) przekazuje do aparatu informacje o dystansie, dzięki czemu obiektyw zgodny jest z zaawansowanym pomiarem światła błyskowego E-TTL II. CPU odpowiada też za koordynację algorytmów AF, co ma gwarantować nie tylko szybką, ale i precyzyjną pracę. Dodajmy dla porządku, że po zamocowaniu tego obiektywu do aparatu z matrycą APS-C (EOS 20D, EOS 350D) efektywna ogniskowa wyniesie 112 - 480 mm. Stabilizator na pewno się przyda.

NazwaCanon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM
Typtelezoom
Konstrukcja18 elementów w 13 grupach
Stabilizacja obrazutak, optyczna
Autofokustak, napęd USM
Ogniskowa70 - 300 mm
Otwór maksymalnyF4 - F5.6
Dystans min.1,5 m
Kąt
  • w poziomie: 29° - 6° 50'
  • w pionie: 19° 30' - 4° 35'
  • po przekątnej: 34° - 8° 15'
Przesłona8 listków
MocowanieCanon EF
Powiększenie0,26x (dla ogniskowej 300 mm)
Filtr58
OsłonaET-65B
Obudowaplastik
Wymiary76,5 x 142,8 mm
Waga630 g
Akcesoriab.d.
Uwagi
  • stabilizator obrazu IS (2 tryby)
  • napęd Micro Ultrasonic
Artykuł na FotopolisCanon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM - poręczny IS


Informacja prasowa producenta

Lekkie zoomy Canona ze stabilizacją obrazu dla profesjonalistów

Canon, lider w technologiach fotografowania i obrazowania, zapowiedział dziś premierę nowego profesjonalnego obiektywu serii L: lekki obiektyw EF 24-105mm f/4L IS USM wyposażony jest w układ stabilizacji obrazu. Ten odporny na kurz i wilgoć obiektyw skonstruowano w oparciu o najbardziej zaawansowane standardy optyczne Canona. Jego odbiorcami będą fotograficy zajmujący się podróżami, reportażem i wydarzeniami codziennymi, którzy szukają lekkiego i wygodnego w obsłudze obiektywu bez kompromisów w kwestii jakości optycznej.

Jako uzupełnienie obiektywów EF 17-40mm f/4L USM I EF 70-200mm f/4L USM nowy obiektyw zamyka linię obiektywów L o przysłonie f/4. Obiektywy te skonstruowano dla zawodowych fotografów szukających lekkich zoomów ze stałym światłem. Redukcja wstrząsów przez układ stabilizacji obrazu umożliwia fotografowanie z czasem otwarcia migawki osiem razy dłuższym niż bez stabilizatora.

Seria L to najbardziej profesjonalne obiektywy Canona dające najwyższą jakość obrazu, optymalną operatywność i wytrzymałość na warunki atmosferyczne. Nowy EF 24-205mm f/4L IS USM jest niewiele ważącym odpowiednikiem uznanego obiektywu EF 24-70mm f/2,8L USM.


Stabilizacja obrazu
Układ stabilizacji obrazu [Image Stabilizer, IS] w znaczącym stopniu redukuje rozmycie zdjęć spowodowane drżeniem aparatu. Żyroskopowy czujnik rozpoznaje niepożądane wibracje i uruchamia prostopadłe do osi optycznej obiektywu przesunięcie odpowiedniej grupy soczewek. Zmienia to przebieg wiązki światła a obraz znów pada we właściwe miejsce na matrycy lub filmie.

Fotograf, który w danych warunkach mógł fotografować obiektywem 105mm bez statywu z czasem otwarcia migawki 1/125s teraz może otrzymać ostre zdjęcie przy czasie naświetlania 1/15s, co znacznie rozszerza możliwości fotografowania w trudnych warunkach. Przewaga 3EV to naprawdę dużo.]

{BIT|Super Auto-focus

Pierścieniowy silnik USM zastosowany w obiektywie EF 24-105mm f/4L IS USM korzysta z wibracji o częstości ultradźwiękowej aby błyskawicznie i praktycznie bezgłośnie ustawiać ostrość. Nowy algorytm AF wykorzystywany przez mocniejszy procesor CPU obiektywu również maja wpływ na szybkość działania obiektywu. Nowoczesny hamulec natychmiast zatrzymuje poruszający się układ optyczny obiektywu w momencie ustawienia prawidłowej ostrości, bez ryzyka jakiegokolwiek przesunięcia. Fotografujący mogą w każdej chwili przejść na ręczny tryb ustawiania ostrości. Wystarczy jedynie dotknąć pierścień ostrości, nie ma potrzeby wyłączania układu AF.

Stała przysłona f/4 od 24 do 105mm
Obiektyw EF 24-105mm f/4L IS USM oferuje najwyższą jakość optyczną w całym zakresie ogniskowych i przy stałej przysłonie. Pozwala to utrzymać stały czas otwarcia migawki przy zmianie ogniskowej po zapamiętaniu ekspozycji. Jest do doskonały obiektyw dla osób, które szukają lżejszej i nieco dłuższej alternatywy dla obiektywu EF 24-70mm f/2,8L USM. Obiektyw wyposażono w przysłonę o niemal w 100% okrągłym otworze, dzięki czemu łatwo otrzymać atrakcyjnie wyglądające rozmyte tło.

Jakość obrazu
Aby zmniejszyć rozmiary obiektywu i poprawić jakość obrazu na całej powierzchni klatki - w nowym obiektywie zastosowano soczewkę ze szkła o ultra niskiej dyspersji [UD], która eliminuje aberrację chromatyczną redukującą ostrość i wywołuje kolorowe rozmycie konturów. Soczewka asferyczna koryguje aberrację sferyczną, dzięki czemu zdjęcia są ostre i kontrastowe nawet w rogach klatki. Poprawa struktury powłok przeciwodblaskowych Super Spektra i kształtu soczewek pozwolił inżynierom Canona praktycznie wyeliminować odbicia światła wewnątrz obiektywu, na które obiektywy cyfrowe są bardziej narażone niż tradycyjne w związku z odbiciem światła od matrycy. Zwiększenie pochłaniania światła przez powłoki pozwala otrzymać ostre i kontrastowe zdjęcia z naturalnym oddaniem kolorów.]

{BIT|Integracja z systemem EOS

Obiektyw EF 24-105mm f/4L IS USM wyposażono w układ informujący o odległości od obiektu. Dzięki temu jest on w pełni kompatybilny z systemem kontroli światła błyskowego ETTL - II, jaki znajdziemy w najnowszych lustrzankach Canona EOS-1D Mark II czy EOS 5D. W połączeniu z dedykowanymi lampami błyskowymi Canon EX obiektyw przekazuje informacje o dystansie od obiektu, które wykorzystuje algorytm lampy obliczający ekspozycję. Aby dorównać wytrzymałości na warunki atmosferyczne, z jakiej słyną obiektywy serii L, nowy obiektyw wyposażono w uszczelkę chroniącą bagnetowe połączenie z korpusem i liczne uszczelki wokół ruchomych części obiektywu zapewniające ochrone przed kurzem i wilgocią.

Przełączniki trybu AF i IS zostały zaprojektowane na nowo, dzięki czemu są mniej podatne na przypadkową zmianę ustawienia.

Obiektyw EF 24-105 f/4L IS USM jest sprzedawany wraz z bagnetową osłona przeciwsłoneczną EW-83H i miękkim futerałem LP1219. Zgodnie z tradycyjną filozofią Canona - Kyosei, która zakłada życie w zgodzie ze środowiskiem naturalnym - wszystkie soczewki tego obiektywu wykonano ze szkła bezołowiowego.

Komentarze
Polecane artykuły
Canon EOS RP - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [AKTUALIZACJA]
14 Lut 2019
Najnowszy korpus Canona prawdopodobnie otwiera zupełnie nowy segment wśród aparatów bezlusterkowych. Najtańsza nowa pełna klatka na rynku ma być doskonałym wyborem dla bardziej ambitnych amatorów czy fotografów podróżniczych i z pozoru ma wszystko, by zadowolić doskonałą większość odbiorców. Gdzie jest haczyk?
2
Sony A6400 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
13 Lut 2019
Następca modelu A6300 wprowadza usprawnienia, które na pewno docenią zaawansowani amatorzy i osoby szukające aparatu do nagrywania vlogów i filmów do internetu. Nadal jednak ustępuje on plasowanemu wyżej, a już dostępnemu od pewnego czasu modelowi A6500. Czy to więc pozycja, którą warto się zainteresować?
1
Kilka godzin z Panasonic Lumix S1 - pierwsze wnioski
1 Lut 2019
Podczas dorocznego Digital Imaging Seminar, Panasonic zdradził wreszcie pełną specyfikację swojej pierwszej pełnej klatki, a w ręce dziennikarzy powędrowały pierwsze egzemplarze modeli S1 i S1R...
7
Tokina FíRIN 20 mm f/2 FE AF - test obiektywu
28 Sty 2019
Czy Tokina FíRIN to obiektyw, który rozgrzeje serca fotografów systemu Sony E? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Jednak my dogłębnie przyjrzeliśmy się modelowi 20 mm f/2 FE AF.
0