Panasonic AG-3DP1, AG-AC130 i AG-AC160

Autor: Amadeusz Andrzejewski

13 Kwiecień 2011
Artykuł na: 4-5 minut
{BLD|NAB 2011. Panasonic zaprezentował model AG-3DP1 - nową kamerę przeznaczoną do rejestracji materiału trójwymiarowego. Profesjonalne naramienne urządzenie ze zintegrowaną parą obiektywów stanowi nowość w swojej klasie i zapowiedź popularyzacji trójwymiarowej telewizji. Wraz z nim światło dzienne ujrzały dwie "tradycyjne" kamery - AG-AC130 oraz AG-AC160.

{COP|Kamery trójwymiarowe wyposażone w dwa niezależne tory optyczne to stosunkowo nowa rodzina produktów na rynku tych urządzeń. Nie jest ona także specjalnie liczna. Wszystko to powoduje, że operujący w 3D filmowcy uciekają się w przypadku amatorów do nakładek i obiektywów pozwalających na rejestrowanie trójwymiaru "standardową" kamerą, a w przypadku zawodowców do mocowań (rigów) pozwalających ustawić dwie kamery w odpowiedniej pozycji względem siebie i zsynchronizować ich pracę. Z myślą raczej o tej drugiej grupie odbiorców firma Panasonic stworzyła model AG-3DP1.

Wewnątrz nowej kamery znajdziemy dwa zsynchronizowane obiektywy o 17-krotnym zoomie optycznym, z których każdy współpracuje z 3-przetwornikowym układem w technologii CMOS o rozmiarze 1/3". Każdy z sensorów ma rozdzielczość 2,2 megapiksela, dzięki czemu nagrywanie materiału w rozdzielczości Full HD odbywa się bez skalowania. Dostępne prędkości zapisu to:

  • dla rozdzielczości 1920x1080: 59,94i, 50i, 29,97p, 25p, 23,98p
  • dla rozdzielczości 1280x720: 59,94p, 50p, 29,97p, 25p, 23,98p

Oprócz tego dla uzyskania efektów slow- i fastmotion kamera oferuje w trybie 1280x720 zapis z prędkościami od 12 do 60 kl/sek regulowanymi w 20 krokach.

Kamera wykorzystuje profesjonalny kodek AVC-Intra pracujący z przepływnością 50 lub 100 Mbit/sek. Zapis odbywa się na kartach P2.

Urządzenie oferuje szereg złącz typowych dla tego segmentu kamer. Ich lista obejmuje: podwójne wyjście HD-SDI, wyjście HDMI, dwa wejścia XLR (umożliwiające podłączanie profesjonalnych urządzeń dźwiękowych), wejście zdalnego sterowania (pozwalające sterować przysłoną, zoomem, ostrością, nagrywaniem oraz punktem zbieżności obiektywów) oraz obsługę kodu czasowego (TC) i zewnętrznych generatorów synchronizujących (Genlock). Komfort pracy dodatkowo zapewniają elektroniczny wizjer oraz 3,2-calowy monitor LCD. Całość zamknięto w dużej naramiennej obudowie, słusznie kojarzącej się z kamerami telewizyjnymi.

Pozostałe dwie nowości to klasyczne "dwuwymiarowe" kamery, obie wyposażone w obiektywy o ekwiwalencie ogniskowych 28-588mm z 4-pozycyjnym filtrem ND oraz potrójny sensor 1/3". Zapis z wykorzystaniem kodeka AVCHD o przepływnościach do 24 Mbit/sek odbywa się na kartach SD. Każda z kamer posiada dwa gniazda kart umożliwiające równoległe nagrywanie. Lista dostępnych rozdzielczości i prędkości zapisu jest taka sama jak w przypadku AG-3DP1, przy czym model AG-AC160 oferuje dodatkowo możliwość nagrywania w trybie przyspieszonym lub spowolnionym w trybach 1080p 23,98/25/29.97. Drugą z różnic między AG-AC130 a AG-AC160 jest obecność wyjścia HD-SDI w wyższym modelu. Obie kamery umożliwiają nagrywanie kodu czasowego, wyposażono je także w funkcję pre-record oraz możliwość nagrywania z określonym interwałem.

Poprawną rejestrację dźwięku zapewnia wbudowany mikrofon stereofoniczny oraz dwa gniazda wejściowe XLR. Podgląd w czasie pracy umożliwia elektroniczny wizjer oraz ekran LCD o przekątnej 3,45" i rozdzielczości 921 tys. punktów. Poza obrazem oraz nastawami można na nim wyświetlić wykresy obrazu (waveform), wektoskop, zebrę oraz wspomaganie ostrzenia.

Urządzenia będą dostępne w sprzedaży jesienią bieżącego roku, sugerowane ceny to:

  • AG-AC160 - 5500$
  • AG-AC130 - 4000$
  • AG-3DP1 - cena nie została jeszcze ogłoszona.
Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
OM System OM-5 Mark II – nowe funkcje i ergonomia, ta sama cena
OM System OM-5 Mark II – nowe funkcje i ergonomia, ta sama cena
OM-5 II to ewolucyjna, rozwinięta nieco wersja poprzednika. Choć główne podzespoły pozostają niezmienione, zyskujemy m.in. lepszy grip, ładowanie przez USB-C oraz dodatkowe funkcje...
19
Fujifilm X-E5 - 40-megapikselowa matryca, wizjer w stylu analoga, ulepszona konstrukcja i dużo wyższa cena
Fujifilm X-E5 - 40-megapikselowa matryca, wizjer w stylu analoga, ulepszona konstrukcja i dużo...
Po 4 latach Fujifilm prezentuje wreszcie kolejny model ze stylizowanej na aparat dalmierzowe serii X-E. Nowy X-E5 w dużej mierze dubluje możliwości modelu X-T50, zamykając. Je w...
9
Echolens - kolejna cyfrówka udająca analoga. W tej cenie to jednak ma sens
Echolens - kolejna cyfrówka udająca analoga. W tej cenie to jednak ma sens
Echolens to kolejny aparat, próbujący załapać się na trend zyskujących na popularności prostych aparatów typu point and shoot. Podobnie jak kilka niedawnych konstrukcji, kusi też...
25