Tony Ray-Jones na MFK 2010

Tony Ray-Jones będzie jednym z głównych bohaterów tegorocznej edycji Miesiąca Fotografii w Krakowie. Przybliżamy jego sylwetkę i prezentujemy prace artysty. Chociaż żył zaledwie 30 lat, zdążył zapisać się na kartach historii fotografii dokumentalnej. Przez niektórych uznawany jest za pioniera brytyjskiej "fotografii niezależnej". Jego prace wpłynęły znacząco na twórczość innych fotografów, pośród których Martin Parr jest jednym z tych najbardziej znanych.
Tony Ray-Jones, (c) The National Media Museum, Bradford, UK
Tony Ray-Jones urodził się w 1941 roku w Wells w Wielkiej Brytanii. Był najmłodszym synem Raymonda Ray-Jonesa, malarza i grawera i Effie Irene Pearce. Wykształcenie odebrał w Christ's Hospital (Horsham) - szkole, której nienawidził. Studiował w London School of Printing, gdzie skupił się na projektowaniu graficznym. W 1960 roku, na podstawie zdjęć które wykonał w Północnej Afryce z okna taksówki, zdobył stypendium, które umożliwiło mu wyjazd na Yale University School of Art do Stanach Zjednoczonych. Chociaż na Yale pojawił się w wieku zaledwie 19 lat, jego talent był czymś oczywistym. W 1963 roku zdobywa zlecenia z magazynów "Saturday Evening Post" i "Car and Driver". Zainteresowany wykorzystywaniem fotografii do bardziej kreatywnych celów skierował swoje kroki do Design Labu prowadzonego przez Alexeya Brodovitcha w studiu Richarda Avedona na Manhattanie. W tym samym czasie poznał nowojorskich fotografów ulicznych, m.in. Joela Meyerowitza, którego dorobek odcisnął silne piętno na jego twórczości.
Tony Ray-Jones, (c) The National Media Museum, Bradford, UK

Tony Ray-Jones zdobywa dyplom uczelni w 1964 roku i do swojego powrotu do Wielkiej Brytanii w 1965 oddaje się fotografowaniu Stanów Zjednoczonych. Po powrocie do ojczyzny zdziwiony był brakiem zainteresowania fotografią niekomercyjną. Mimo tego starał się dokumentować styl życia brytyjczyków, zanim uległ on amerykanizacji. W tym samym czasie współpracuje z prasą. Spotyka Annę Coates, z którą wynajmują razem mieszkanie. Tony Ray-Jones buduje w nim ciemnię i przyjmuje gości (wśród których znajdują się m.in.: Meyerowitz i Winogrand), którzy pomagają mu w pracy nad jego dokumentalnym projektem. Razem z Anną kupują Volskwagena kampera i zaczynają wyjeżdżać na weekendy odwiedzając wybrzeże oraz festiwale.
Tony Ray-Jones, (c) The National Media Museum, Bradford, UK

Młody fotograf skupia się na fotografowaniu wypoczywających rodaków, sposobu w jaki spędzają oni czas wolny. Pokazuje chaos, który panuje w nadmorskich kurortach. Udaje mu się uchwycić pełną gamę emocji. Sam Ray-Jones twierdził, że jego celem jako fotografa jest ujęcie specyficznie brytyjskiej aury oraz dostrzeżenie nostalgicznego potencjału i surrealnego humoru w zwyczajnych sytuacjach. Część z tych prac znajdziemy w opublikowanej po jego śmierci książce "Day Off" (1974).
Tony Ray-Jones, (c) The National Media Museum, Bradford, UK

Ray Jones powraca do Stanów Zjednoczonych w 1971 roku, gdzie pracuje jako nauczyciel w San Francisco Art Institute (byl to jeden z niewielu sposobów na pozostanie legalnie w USA). Nie lubił uczyć, a studentów uważał za leniwych. W tym samym czasie ciężko pracował dla brytyjskich i amerykańskich magazynów oraz eksperymentuje z fotografią kolorową. W 1972 wykryto u niego białaczkę. Ze względu na zbyt drogą dla niego opiekę medyczną wraca do Londynu 10 marca, gdzie po trzech dniach umiera w szpitalu.

W 2004 roku retrospektywna wystawa jego twórczości odbyła się w National Media Museum w Bradford (Anglia). Wystawa w Galerii Starmach stworzy polskiej publiczności możliwość wnikliwego zapoznania się z twórczością tego artysty, tak istotnego dla rozwoju fotografii dokumentalnej. Jej kuratorem jest David Allan Mellor.

Tony Ray-Jones
Wernisaż: 7.05.2010, godz. 18:00
Termin: 8.05-4.06.2010

Galeria Starmach
ul. Węgierska 5
Kraków

Tony Ray-Jones, Honeymoon Hotel, Poconos Mountains, Pennsylvania, 1971, (c) The National Media Museum, Bradford, UK

Zobacz wszystkie zdjęcia (20)
 
Komentarze
Polecane artykuły
Panasonic zapowiada obiektyw 10-25 mm f/1.7 - jedyny tak jasny zoom do Mikro Cztery Trzecie
26 Wrz 2018
#Photokina2018 Podczas wczorajszej konferencji Panasonica oczy wszystkich zwrócone były w stronę świetnie zapowiadającego się pełnoklatkowe bezlusterkowca. Ale producent nie zapomniał też o użytkownikach systemu M43 i ma dla nich prawdziwą perełkę.
0
Powrót klasyki. Kodak Ektachrome E100 nareszcie trafia do sprzedaży
26 Wrz 2018
#Photokina2018 Tegoroczne targi to także święto dla fanów analoga. Długo oczekiwany slajd Ektachrome trafił właśnie do dystrybutorów.
0
Trzy jasne stałki i dwa teleobiektywy - Sigma wprowadza na rynek kolejne ciekawe obiektywy
25 Wrz 2018
Po raz kolejny Sigma zaskakuje swoimi konstrukcjami. Pełnoklatkowe stałki 28 mm i 40 mm o świetle 1.4, 56 mm f/1.4 dla bezlusterkowców oraz 70-200 mm f/2.8 i 60-600 mm f/4.5-6.3 to znów innowacyjne rozwiązania i przekroczone granice!
0
Hasselblad XCD 80 mm f/1.9, 65 mm f/2.8 i 135 mm f/2.8 - trzy nowe szkła do średniego formatu
25 Wrz 2018
#Photokina2018 Hasselblad zaprezentował dziś 3 nowe ciekawe obiektywy do bezlusterkowego aparatu X1D, w tym swój najjaśniejszy obiektyw w historii - XCD 80 mm f/1.9.
0