Wyniki Red Bull Illume 2021 - jedne z najlepszych zdjęć sportowych, jakie widziałeś

Poznaliśmy pełną listę zwycięzców Red Bull Illume 2021. Zobaczcie najlepsze zdjęcia sportów ekstremalnych z ostatnich 3 lat.

Autor: Redakcja Fotopolis

6 Grudzień 2021
Artykuł na: 9-16 minut

Z każdą kolejną edycją konkurs Red Bull Illume prezentuje coraz lepsze prace i udowadnia, że decyzja o organizowaniu wydarzenia co dwa lata wychodzi wszystkim na dobre. W ciągu 12 miesięcy zwyczajnie trudno byłoby skompletować tylu świetnych zdjęć. Tym razem, ze względu na pandemię mieliśmy do czynienia z jeszcze dłuższą, bo aż 3-letnią przerwą. Jak jednak widać, w czasie pandemii fotografowie bynajmniej nie próżnowali.

W tegorocznej edycji zdjęcia rywalizowały ze sobą w 11 kategoriach, a do konkursu nadesłano w sumie ponad 41 tysięcy zgłoszeń. Obrady jury trwały od sierpnia aż do października. Ich efekt mogliśmy obserwować na przestrzeni zeszłego tygodnia, gdy organizatorzy partiami ogłaszali kolejnych zwycięzców kategorii. Teraz wreszcie ogłoszono głównego zwycięzcę konkursu.

Red Bull Illume 2021 - Grand Prix

fot. Will Saunders, Grand Prix Red Bull Illume 2021

Głównym zwycięzcą został Will Saunders ze zdjęciem przedstawiającym wspinacza Jake'a Talleya, odpadającego od skalnej ściany. Fotografia wykonana została w stanie Utah, w USA. Wcześniej zdjęcie Willa zostało nagrodzone również w kategorii Masterpiece by SanDisk Professional.

- Niejednokrotnie fotografowałem już odpadnięcia zwane „whipperami", ale tym razem chciałem spróbować czegoś innego. Wraz z ekipą udałem się do swojej ulubionej miejscówki na pustyni, aby się powspinać i przy okazji pocykać fotki. Poprosiłem Jake'a, aby przybrał nieco bardziej dynamiczną pozę podczas spadania. Jake ułożył swoje ciało w powietrzu z niezwykłą gracją i stylem, dzięki czemu zrobiłem wyjątkowe zdjęcie, które wyróżnia się na tle typowych fotografii wspinaczkowych. Jego poza przywodzi na myśl superbohatera - opisywał genezę powstania zdjęcia Will Saunders.

Red Bull Illume 2021 - najlepsze zdjęcia z kategorii

Oprócz nagrody głównej w konkursie wybrano także zwycięzców każdej z 11 kategorii konkursowych. Ich zdjęcia możecie obejrzeć poniżej.

fot. @Yhabril, 1. miejsce kat. Best of Instagram by Lenovo / Red Bull Illume 2021

"Ciężko pracowaliśmy przez cały tydzień, przygotowując teren do tego zdjęcia. W przypadku tego typu ujęcia szczególnie ciężko jest ustawić obydwa kickery w odpowiednim miejscu kilka dni wcześniej. Sprawę dodatkowo utrudnia fakt, że do akcji dochodzi na wysokości 3 000 m, a na miejsce musisz zabrać ze sobą ciężki sprzęt. Gdy sceneria jest już gotowa, musisz poczekać na odpowiedni moment, modląc się o bezchmurne niebo, jednocześnie ufając, że riderzy idealnie zsynchronizują swoje skoki i wykonanie tricku handplant. To stanowi największe wyzwanie. Tego dnia wspięliśmy się na górę na epicką sesję o zachodzie słońca, chcąc przetestować kickery i przygotować się na zdjęcia z księżycem w tle. Kiedy księżyc zaczął wschodzić, udałem się na swoją miejscówkę 300 m dalej. Komunikowaliśmy się przez krótkofalówki. To niesamowite, że udało nam się zrobić to zdjęcie już przy drugim podejściu. To rezultat doskonałej pracy zespołowej."

fot. Victoria Kohner-Flanagan, 1. miejsce w kat. Emerging by Black Diamond / Red Bull Illume 2021

"Wraz ze znajomymi spędziłam zimę 2021, żyjąc w grupie w różnych vanach i samochodach między gigantycznymi, granitowymi skałami Buttermilk Country w okolicy miejscowości Bishop, Kalifornia. Nasze dni wyglądały następująco: pobudka, kawa, wspinaczka. Nasz sezon wspinaczkowy zbliżał się ku końcowi, a w miarę jak śnieg topniał i zaczęliśmy myśleć o długich trasach w parku Yosemite, Jack nabrał ochoty na test swoich fizycznych możliwości na skale zwanej „Queen of Heartbreaks” w kanionie Pine Creek. Przed zapięciem na ostrym końcu Jack wydawał się wyjątkowo zdenerwowany. Z dołu 39-metrowa ściana robiła onieśmielające wrażenie, a szczyt był praktycznie niewidoczny. Nie byłam w stanie zobaczyć chwytów nawet wtedy, gdy wyciągnęłam się w górę na zamocowanej linie, aby znaleźć najlepszą pozycję do zrobienia zdjęcia. Gdy Jack przystąpił do akcji, niebo pociemniało i zerwał się wiatr. Pnąc się w górę gładkiej ściany, Jack znalazł zaskakujące miejsce, w którym mógł odpocząć bez trzymanki. Po tym jak cyknęłam to zdjęcie z jego twarzy zniknęły wszelkie ślady wątpliwości. W dotarciu do łańcuchów nie przeszkodził mu nawet zacinający deszcz."

fot. Thomas Monsorno, 1. miejsce w kat. Innovation by EyeEm / Red Bull Illume 2021

"W lutym 2020 r. udałem się na Syberię w zawodnikiem Mammut Pro Team Danim Arnoldem na niezwykle wymagającą ekspedycję nad najgłębszym jeziorem świata Bajkałem. Syberyjskie zimy oznaczają trudne, lecz fascynujące warunki. W ramach tego przedsięwzięcia musieliśmy przemieścić się od bezkresnego, skutego lodem jeziora do pionowej ściany lodu i otworzyć dziesięć nowych tras wspinaczkowych. Trafiliśmy w końcu na sprzyjające warunki, a Dani stanął przed nie lada wyzwaniem w swoim ulubionym obszarze wspinaczkowym.

O tej porze roku panujące tam warunki są ekstremalne, a temperatura sięga -35°C. Z tego powodu żaden inny sportowiec nie próbował wcześniej wspinać się po lodzie nad najgłębszym jeziorem świata. Zadanie to od początku nie było łatwe; mroźne temperatury, słabo udokumentowane obszary przeznaczone do wspinaczki i nieznany język znacznie utrudniały poszukiwania. Wymagało to od naszego zespołu ogromnych pokładów energii i testowało zarówno nasze ciała, jak i umysły. Mogliśmy przemieszczać się po zamarzniętym jeziorze tylko za pomocą poduszkowca, więc polowanie na to jedno idealne ujęcie okazało się niezwykłą przygodą, obejmującą problemy techniczne w środku nocy, wyczerpanie paliwa i brak ogrzewania. Pierwsze kroki postawione na zamarzniętej tafli jeziora zrobiły na nas ogromne wrażenie. Spojrzenie w dół przez grubą, całkowicie przezroczystą pokrywę lodu na najgłębszym jeziorze świata to nadzwyczajne i niezapomniane przeżycie."

fot. Markus Berger, 1. miejsce w kat. Playground by WhiteWall / Red Bull Illume 2021

"Szalona lokalizacja na lodowcu Hintertux, a dokładnie pod jego powierzchnią. Ten „naturalny pałac lodowy” to bajkowy świat wewnątrz lodowca, w którym znajduje się także podziemne jezioro, gdzie temperatura wody wynosi -0,8°C. Red Bull zorganizował szaloną ekipę, która jako pierwsza wykorzystała to środowisko do wakeboardingu. W trakcie dwudniowej produkcji udało nam się zrobić świetne zdjęcie Dominikowi Hernlerowi, który wykonał swoje trudne zadanie po mistrzowsku. Uzbrojony w kombinezon o grubości 6,5 mm nie wahał się nawet przez chwilę i był w stanie pływać, a nawet wykonywać obroty w tej niezwykle wąskiej miejscówce w wyjątkowo trudnych (czytaj mroźnych) okolicznościach. Było to ekstremalne wyzwanie także pod względem samej fotografii z uwagi na skrajnie niską temperaturę, wilgoć i lodowatą wodę. Po ponad trzech godzinach w wodzie straciłem czucie poniżej pasa, a jeden z moich aparatów przestał działać. Kiedy Dominik w końcu wkroczył do akcji, miałem szczęście, że udało mi się cyknąć zdjęcie w odpowiednim momencie. Poczułem ogromną ulgę, gdy na ekranie pojawił się właśnie ten obraz. Chwilę potem aparat po prostu wyłączył się i nie działał przez trzy dni, dopóki całkowicie nie wysechł."

fot. Rod Hill, 1. miejsce w kat. Energy by Red Bull Photography / Red Bull Illume 2021

"To zdjęcie zostało zrobione czystym przypadkiem. River Mutton miała iść do pracy, ale postanowiła popłynąć jeszcze jeden raz. Kiedy wspięła się ponownie do miejsca startu, ja już zdążyłem spakować swój sprzęt. Po tym jak podjęła decyzję, że warto spóźnić się do pracy, zacząłem biec jak szalony ze swoim aparatem w dół rzeki. Zrezygnowanie z okazji do zrobienia potencjalnie świetnego zdjęcia nigdy nie jest dobrym pomysłem. Nie miałem czasu na powrót do mojej ulubionej miejscówki, więc zamiast tego spróbowałem innej perspektywy. Nagle światło zagrało w zupełnie nowy dla mnie sposób. Od razu wiedziałem, że to jest to."

fot. Carolin Unrath, 1. miejsce w kat. Lifestyle by COOPH / Red Bull Illume 2021

"Zdjęcie zatytułowane „Surfmask” jest częścią serii, którą przygotowałam wspólnie z Peterem Scherbem w Monachium w maju 2020 r. Od zawsze uwielbiałam widok surferów ujeżdżających fale rzeki Eisbach w całym Monachium. Właśnie dlatego dołączyłam do Andiego podczas jednej z jego pierwszych sesji na rzece po zniesieniu lockdownu w 2020 r. Na zdjęciu widzimy go w drodze nad Eisbach."

fot. Bruno Long, 1. miejsce w kat. Raw / Red Bull Illume 2021

"Od zawsze lubiłem bawić się kurzem i światłem podczas fotografowania kolarstwa górskiego. To dość przypadkowy proces, ponieważ kurz i światło zachowują się różnie w zależności od sytuacji. Ten konkretny odcinek trasy był wyjątkowo stromy, a lokalny rider Dylan Siggers był w swoim żywiole. W momencie zrobienia tego zdjęcia pokonywał tę sekcję drugi czy trzeci raz, więc wiedziałem już, w którym miejscu pojawi się w kadrze i zdołałem idealnie uchwycić moment, w którym wyłonił się z kurzu."

fot. Jan Kasl, 1. miejsce w kat. Creative by Skylum / Red Bull Illume 2021

"Pomysł na zrobienie tego zdjęcia przyszedł mi do głowy przypadkiem podczas realizacji kampanii opartej na złudzeniu optycznym zwanym „wymuszoną perspektywą”. Brzmi to jak jakaś wymyślna technika, ale tak naprawdę właśnie to robią tysiące turystów pod Krzywą Wieżą w Pizie, udając, że ja podpierają w nadziei na wyjątkową fotkę z wakacji we Włoszech. Podobną metodę stosują fotografowie skupiający się na przygodach i sportach akcji. Nie ważne, czy jesteśmy na urlopie, sesji zdjęciowej czy spacerze przez miasto, nasza wyobraźnia zamienia interesujące elementy architektury w tło dla sportowych wyczynów. Narzędzie takie jak wymuszona perspektywa umożliwia mi przesuwanie granic, naginanie rzeczywistości i wprowadzenie zawodnika w zupełnie surrealistyczne środowisko."

Red Bull Illume 2021 - galeria finalistów

W każdej z kategorii jury konkursu zebrało także galerię wyróżnionych zdjęć, które przedostały się do ścisłego finału. W przypadku wielu z nich trudno wskazać bezsprzecznego faworyta. Zebraliśmy je w poniższej galerii. Niestety w galerii finałowej nie znalazł się żaden z nominowanych Polaków, o których pisaliśmy w zeszłym tygodniu.

Zobacz wszystkie zdjęcia (32)

Wystawa pokonkursowa

Zdjęcia zwycięzców, a także wybrane fotografie finalistów będzie można oglądać w formie wielkoformatowej wystawy objazdowej, która będzie pokazywana na całym świecie. Pierwszy pokaz zaplanowany jest na 2 stycznia 2022 roku w Aspen Snowmass, w stanie Colorado w USA.

256 najlepszych zdjęć z konkursu zostanie też opublikowane w formie limitowanej książki podsumowującej tegoroczną edycję konkursu. Publikację w cenie 281 zł można kupić na stronie store.cooph.com.

Więcej informacji o finalistach i tegorocznej edycji konkursu znajdziecie na stronie redbullillume.com.