"Patrzenie przez Rzeczy" - spotkanie w warszawskiej Zachęcie

ms
12 Sty 2009
Warszawska Zachęta i Koło Miłośników Sztuki zapraszają w środę, 14 stycznia o godzinie 18, na spotkanie poświęcone technice barwnego fotografmu i luminogramu. Warsztat zatytułowany "Patrzenie przez Rzeczy" poprowadzi Paweł Kula. Spotkanie towarzyszy wystawie "Marek Piasecki. Fragile".
Uczestnicy w trakcie warsztatu zapoznają się z techniką barwnego fotogramu i  luminogramu. Przy pomocy drobnych przedmiotów, szablonów i matryc wyciętych z różnorodnych materiałów stworzą kompozycje na kolorowym papierze fotograficznym. Umieszczając na powierzchni papieru dowolny obiekt uzyskuje się obraz jego cienia, którego ostateczny wygląd może być modulowany przez odpowiednie kąty padania i kolory światła. Promień światła i wyobraźnia sprawiają, że na każdym skrawku światłoczułej materii może powstać intrygujący ślad naszej obecności, a kreacyjny potencjał tej techniki był wielokrotnie wykorzystywany od początków istnienia fotografii.
Paweł Kula
Pionierzy fotografii prymitywnymi metodami ujawniali istnienie świata obrazów. "To my i to, co nas otacza. Widać zarysy budynków, drzewa i linię horyzontu" - mówili. Fotografia w powszechnym mniemaniu przemawia do nas zrozumiałym językiem. Widzimy widoki miejsc, rozpoznajemy twarze osób, jesteśmy wręcz przekonani, że to, co zobaczyliśmy na zdjęciu jest bliskie prawdy. Nasz antropocentryczny punkt widzenia zanurzony w widzialnej i dotykalnej rzeczywistości skłania nas do szukania zrozumiałych obrazów.
 
Wynalazek fotografii to przede wszystkim zjawisko światłoczułości, które jest wszechobecne i pojawia się niezależnie od naszej woli. Zjawisko to ma olbrzymi potencjał kreacyjny, który wykracza daleko poza to, co możemy sobie wyobrazić. Pierwsze uzyskane przez człowieka zdjęcia nie przypominały znanego nam świata. Na obrazach zobaczyli dziwne światło na niebie, zwielokrotnione widoki przedmiotów, przezroczyste, jakby nie do końca uformowane ludzkie postacie.

 
Paweł Kula realizuje projekty artystyczne oraz warsztaty edukacyjne  z elementami  fotografii i filmu animowanego. W obu tych dziedzinach  wykorzystuje archaiczne, własnoręcznie konstruowane zabawki optyczne (soczewki, pantografy, obskury, lucidy, kalejdoskopy i zoetropy), nietypowe materiały światłoczułe i autorskie techniki rejestracji. Obecnie mieszka w Szczecinie. www.peuta.republika.pl
  
Warsztaty w Zachęcie potrwają około 2,5 godziny. Ilość miejsc jest ograniczona. Zapisać się można wysyłając mail na adres: k.vysata@zacheta.art.pl

Więcej informacji o inicjatywach Koła Miłośników Sztuki na stronie Zachęty.


Paweł Kula PATRZENIE NA RZECZY - spotkanie
Termin: 14.01.2009 godz. 18.00
Wstęp wolny

Narodowa Galeria Sztuki Zachęta
sala kinowa (wejście od ulicy Burschego)
Pl. Małachowskiego 3, Warszawa

słowa kluczowe:
Komentarze
Polecane artykuły
Życie fotograficzne i uczuciowe - historia Tadeusza Rolke
20 Maj 2019
Świadek minionego stulecia - powstaniec warszawski, przymusowy robotnik, stalinowski więzień i... bon vivant. Od kilkudziesięciu lat nie rozstaje się z aparatem, inspirując kolejne pokolenia artystów. Właśnie kończy 90 lat. Życie i twórczość kultowego fotografa przybliża autorka wywiadu rzeki z Tadeuszem Rolke, Małgorzata Purzyńska.
0
Nie żyje Bogdan Konopka - wybitny przedstawicieli nurtu „fotografii elementarnej“, autor pierwszej Kolekcji Wrzesińskiej
20 Maj 2019
W wieku 66 lat zmarł Bogdan Konopka - jeden z najważniejszych przedstawicieli nurtu „fotografii elementarnej“, odznaczony brązowym medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
0
Young Poland 2019 - oto najlepsze zdjęcia młodych polskich fotografów z konkursu Grand Press Photo
17 Maj 2019
Young Poland to specjalna sekcja konkursu GPP, kierowana do twórców, którzy nie ukończyli jeszcze 26 roku życia. Zobaczcie, jakie zdjęcie podbiły w tym roku serca jurorów.
2
Poznaliśmy laureatów Grand Press Photo 2019. Zobacz najlepsze polskie zdjęcia prasowe minionego roku
16 Maj 2019
Tegoroczna edycja najważniejszego polskiego konkursu fotografii prasowej Grand Press Photo dobiegła końca. Oto najlepsze zdjęcia polskich fotoreporterów.
8