Adam Nurkiewicz o Nikonie D3

Kontynuujemy cykl komentarzy zawodowych fotografów o Nikonie D3. Jako drugi wypowie się Adam Nurkiewicz z Agencji Fotografii Sportowej MEDIASPORT. Zobaczcie jak nowy Nikon D3 sprawdził się podczas Mistrzostw Świata w lekkiej atletyce w japońskiej Osace.
Adam Nurkiewicz - jest założycielem i fotoreporterem Agencji Fotografii Sportowej MEDIASPORT (od 2004 roku). Studiował arabistykę i dziennikarstwo na Uniwersytecie Warszawskim. Jest absolwentem studium fotograficznego Fotoklubu RP. W dziedzinie fotografii sportowej zdobył I nagrodę w Konkursie Polskiej Fotografii Prasowej w 2005 roku.

Nikona D3 miał okazję używać na Mistrzostwach Świata w lekkiej atletyce w Osace w Japonii. Na co dzień fotografuje Nikonami D2H, F5, FM2 oraz Canonem EOS 1D Mark III.

Poprosiliśmy Adama Nurkiewicza o napisanie kilku zdań o Nikonie D3. Jakie zalety dostrzegł w tym modelu? Czy coś mu w nowym Nikonie przeszkadzało? Zapraszamy do zapoznania się z jego opinią i obejrzenia zdjęć wykonanych na Mistrzostwach Świata w lekkiej atletyce w japońskiej Osace.


Opinia Adama Nurkiewicza o Nikonie D3:

Nowe body Nikona D3 jest konsekwentnym rozwinięciem modeli D2H oraz D2X. Jeśli ktoś używał wspomnianych modeli Nikona, nie będzie miał żadnych trudności w obsłudze D3. Aparat jest szybki i wygodny. Widać, że technicy są czujni na sygnały od fotografów. Efektem tego jest pominięcie rzadko używanego grupowego pomiaru światła. Nowy joystick z przyciskiem jest wygodniejszy. Mogłby być nieco bliżej dolnej krawędzi, co przy zdjęciach pionowych byłoby korzystniejsze dla osób o mniejszych dłoniach.


D3 ma nowe i jeszcze silniejsze baterie od poprzedników, choć wydawało się, że już i tak mamy duży komfort w tej kwestii. Dwie kieszenie na karty typu CF - po pierwsze wiecej miejsca, po drugie nie trzeba mieć dwóch czytników, do czego zmuszają nas inni producenci.

Matryca. Przede wszystkim pełna klatka. Nareszcie. Jest to istotne zarówno przy krótkich jak i długich obiektywach. A dotychczasowy przelicznik 1,3 był tylko iluzorycznym "konwerterem". Dodatkowo praca na wysokich czułościach przestała stresować. Zdjęcia przy ISO 2500 czy ISO 3200 dają znakomite rezultaty, które możemy oglądać na 3-calowym ekranie. Tak duży i wyraźny wyświetlacz LCD pozwala ocenić efekt naszej pracy. Trochę brakuje niskich czułości.


Możliwość kadrowania i wstępnej obróbki zdjęcia już w aparacie pozwala wypuścić zdjęcie z karty CF niemal prosto do druku, co bardzo przyspiesza wysłanie zdjęcia do klienta.

Balans bieli jest dokładniejszy choć dla pewności radzę nie używać funkcji AUTO, która potrafi oszukiwać. Dla pocieszenia dodam, że to bolączka nie tylko Nikona.

Autofocus. Tu również mamy zmianę na lepsze. Zwłaszcza przy użyciu nowych, szybkich i "odchudzonych" Nikkorów. Zostaliśmi zasypani punktami autofokusa, gdyż jest ich aż 51. Na matówce widać jedynie obraz aktywnych pól AF. Nowy system autofocusa daje znakomite rezultaty, niezależnie od wybranej funkcji: 9, 21, 51 pól wspomagających lub 51 z wykorzystaniem śledzenia 3D, w którym rozpoznawana jest między innymi wielkość obiektu i szybkość zmiany pozycji w kadrze. Oczywiście zdarza się, że ostrość ucieknie i to w najważniejszym momencie, ale zapewniam, że nie ma w tej kwestii ideału.


Dziwi brak funkcji samoczyszczenia matrycy. To bardzo pożyteczny system. Zwłaszcza przy codziennej pracy fotoreporatera.

Nikon D3 może z dumą oczekiwać na przyszłoroczne Igrzyska Olimpijskie w Pekinie. Wreszcie mamy do dyspozycji bardzo dobry cyfrowy korpus do zdjęć sportowych.

W związku z pytaniami czytelników o podane pod zdjęciami czułości ISO informujemy, że takie dane otrzymaliśmy od autora zdjęć.
słowa kluczowe:
 
Komentarze
Polecane artykuły
Ilya Shtutsa: „Dobra fotografia jest darem“
5 Lis 2018
O swoich początkach, darze jakim jest fotografia czy wpływie prac Arnolda Mindella opowiada nam Ilya Shtutsa - rosyjski entuzjasta street’a, który opisuje fotografię jako grę o nieprzewidywalnym wyniku.
1
Najnowsza sesja Vanity Fair należała do Polaków
2 Lis 2018
Suspiria, włoski horror z lat siedemdziesiątych, doczekał się odświeżenia i właśnie wchodzi na ekrany polskich kin. W obsadzie znalazły się takie gwiazdy jak Tilda Swinton i Dakota Johnson, ale zagrała w nim również Polka - Małgosia Bela. Postprodukcję obszernej sesji obsady filmu dla włoskiego Vanity Fair wykonało studio House OF Retouching.
0
Oded Wagenstein: „Nie możesz po prostu pojawić się u kogoś w drzwiach i poprosić o zdjęcie”
1 Lis 2018
W syberyjskiej wiosce Yar-Sale mieszka grupa starszych kobiet. Większość dni spędzają w odosobnieniu, odizolowane od świata, który kochały. Podczas gdy mężczyźni zwykle zachęcani są do pozostania w migrującej społeczności i utrzymania ról społecznych, kobiety muszą same radzić sobie ze starością. Fotograf Oded Wagenstein przybliża ich historię w projekcie “Forgotten Like Last Year’s Snow”.
0
Siena International Photo Awards 2018 to piękno świata pod różną postacią
30 Paź 2018
Za nami już czwarta edycja prestiżowego konkursu Siena International Photo Awards. W tym roku zwycięzcą został K M Asad - freelancer współpracujący między innymi z Getty Images. Jednak wśród laureatów nie zabrakło też Polaków. III miejsce w kategorii „The beauty of the nature“ zajął Mariusz Potocki, a Bartłomiej Jurecki otrzymał wyróżnienie w sekcji „Journeys & Adventures“.
0