Wykład Krzysztofa Jureckiego o polskiej fotografii awangardowej

Autor: Marta Sinior

18 Kwiecień 2007
Artykuł na: 4-5 minut
Miejska Galeria Sztuki w Łodzi zaprasza 19 kwietnia 2007 roku na wykład Krzysztofa Jureckiego. Tym razem znany krytyk i historyk fotografii opowie o polskiej fotografii awangardowej, a w szczególności o fotograficznej twórczości jednego z przedstawicieli nurtu - Zdzisława Beksińskiego.

Po II wojnie światowej zainteresowania awangardą odżyły dzięki postawie jaką prezentował malarz i fotograf Zbigniew Dłubak, który z Fortunatą Obrąpalską był uczestnikiem wraz słynnej "Wystawy sztuki nowoczesnej" (1948/49). W II połowie lat 50. odrodziła się polska fotografia awangardowa, dzięki działalności nieformalnej grupy: Zdzisław Beksiński, Jerzy Lewczyński i Bronisław Schlabs, która zainteresowana była rozszerzeniem pola fotografii, bądź nawet wyjściem poza jej obowiązujący obszar za pomocą surrealizmu i fotografii znalezionej. Grupa pragnęła nawiązać do programu niemieckiej "fotografii subiektywnej". Obok nich ważna była postawa członków Grupy Krakowskiej - Marka Piaseckiego (surrealizm) i Andrzeja Pawłowskiego (kinetyzm). Ważną pozycję zajmował także Zbigniew Dłubak, który polemizując z Beksińskim jako teoretyk, domagał się fotografii bardziej mimetycznej. Na przełomie lat 50. i 60. powstały oryginalne, oparte na materiale fotograficznym i graficznym surrealizujące filmy Jana Lenicy i Waleriana Borowczyka. W latach 60. działała w Toruniu grupa Zero 61, która do końca lat 60. przechodziła proces unowocześnienia języka fotograficznego, zbliżając się do postawy neoawangardowej. W latach 1968 odbyła się tradycyjna jeszcze "Wystawa fotografii subiektywnej", ale przejście na pozycje konceptualizmu nastąpiło na wystawie "Fotografowie poszukujący" (1971). W okresie tym najważniejsze i najbardziej oryginalne fotografie wykonał Beksiński, który w latach 1953-59 głownie zajmował się fotografią, tworząc prace niezwykle oryginalne prace, które czekają na swe miejsce w historii fotografii światowej. - tekst Krzysztof Jurecki

fot. Zdzisław Beksiński

Krzysztof Jurecki urodził się w 1960 roku. Jest absolwentem historii sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz stacjonarnych studiów doktoranckich IS PAN w Warszawie (1990-1993). Krytyk i historyk fotografii. Współpracuje z takimi czasopismami jak: "EXIT", "Fotografia", "Biuletyn Fotograficzny" oraz z galerią "FF" w Łodzi. Członek AICA. W latach 1998-2005 kierownik Działu Fotografii i Technik Wizualnych w Muzeum Sztuki w Łodzi. Kurator kilkudziesięciu wystaw z zakresu fotografii i sztuk plastycznych, m.in. Wokół dekady.Fotografia polska lat 90., (Łódź 2002), Światło ze Wschodu, (Moskwa 2005) oraz XX wiek fotografii polskiej. Z kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi, (Tokio, Niigata, 2006). Autor kilkuset tekstów krytycznych i historycznych z zakresu sztuk plastycznych oraz dwóch książek Fotografia polska lat 80. oraz Słowo o fotografii (wraz K. Makowskim). Obecnie Krzysztof Jurecki zajmuje się dydaktyką będąc wykładowcą w Wyższej Szkole Sztuki i Projektowania w Łodzi oraz na ASP w Gdańsku.

Wykład Krzysztofa Jureckiego na temat twórczości Zdzisława Beksińsiego odbędzie się 19 kwietnia 2007 roku o godzinie 18 w Ośrodku Propagandy Sztuki (park Sienkiewicza, ul. H. Sienkiewicza 44) w Łodzi.

Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Poradniki
Jak dobrać kabel HDMI do filmowania i streamingu?
Jak dobrać kabel HDMI do filmowania i streamingu?
Jak wybrać kabel HDMI, żeby nie mieć problemów na planie i uzyskać optymalną jakość? W tym poradniku przyglądamy się odpowiednim kablom do filmowania na przykładzie oferty marki...
17
Jak zrobić oryginalne zdjęcie na walentynki? Zapytaliśmy ChatGPT
Jak zrobić oryginalne zdjęcie na walentynki? Zapytaliśmy ChatGPT
Nadal myślisz, że najlepszym pomysłem na walentynkowe zdjęcie jest serce narysowane na zaparowanej szybie? Zobaczcie, co na ten temat ma do powiedzenia sztuczna inteligencja.
4
Oświetlenie filmowe w fotografii portretowej - GlareOne LED 300 BiColor D w praktyce
Oświetlenie filmowe w fotografii portretowej - GlareOne LED 300 BiColor D w praktyce
Filmowo-fotograficzny świat nie mógłby istnieć bez światła. W tym artykule fotograf Piotr Werner na przykładzie lamp GlareOne 300 BiColor D pokazuje trzy filmowe ustawienia...
16
Powiązane artykuły