Wykład Jureckiego i pokaz filmów Różyckiego

Autor: Marta Sinior

18 Styczeń 2007
Artykuł na: 4-5 minut
O wystawie w Japonii "XX wiek fotografii polskiej z kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi" promującej kulturę polską Krzysztof Jurecki opowie w piątek, 19 stycznia 2007 roku w Muzeum Okręgowym w Suwałkach. Oprócz wykładu cenionego krytyka sztuki tego dnia odbędzie się również pokaz filmów o fotografach Andrzeja Różyckiego, znanego fotografa i filmowca.
fot. Andrzej Różycki "Identyfikacja" 1973

Wystawa XX wiek fotografii polskiej z kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi, licząca 178 prac fotograficznych, była prezentowana w okresie od lipca do października 2006 roku w Shoto Museum of Art w Tokio i Niigata City Art w Niigata. To obszerna prezentacja dokonań polskich fotografów, wśród których znaleźli się min.: Edward Hartwig, Mieczysław Szczuka, Zbigniew Dłubak, Zofia Rydet, Natalia LL, Wojciech Bruszewski i Bogdan Konopka. Dopełnieniem wystawy były pokazy filmów min.: Stefana Themersona, Zbigniewa Libery, Wspólnoty Leeeżeć i Marka Zygmunta.

Krzysztof Jurecki (1960) jest absolwentem historii sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz stacjonarnych studiów doktoranckich IS PAN w Warszawie (1990-1993). Krytyk i historyk fotografii. Współpracuje z takimi czasopismami jak: EXIT, Fotografia oraz Biuletyn Fotograficzny. Członek AICA. W latach 1998-2005 kierował Działem Fotografii i Technik Wizualnych Muzeum Sztuki w Łodzi. Jest autorem książki Fotografia polska lat 80. (Łódź 1989) oraz współautorem razem z K. Makowskim Słowo o fotografii (Łódź 2003). Obecnie pracuje nad kolejnymi publikacjami: Oblicza fotografii i Fotografia a ponowoczesność. Krzysztof Jurecki zajmuje się również dydaktyką będąc wykładowcą w Wyższej Szkole Sztuki i Projektowania w Łodzi oraz na ASP w Gdańsku.

fot. Andrzej Różycki

POKAZ FILMÓW O FOTOGRAFACH ANDRZEJA RÓŻYCKIEGO

  • Nieskończoność dalekich dróg, podpatrzona i podsłuchana Zofia Rydet A.D. 1989
  • Fotograf Polesia

Po projekcjach odbędzie się spotkanie z reżyserem.

Andrzej Różycki (1942) to fotograf, filmowiec i teoretyk fotografii. Członek honorowy ZPAF. W 1963 należał do grupy fotograficznej RYTM. Od 1964 członek grupy ZERO 61. W 1975 ukończył studia na Wydziale Reżyserii PWSFTviT w Łodzi, gdzie następnie był wykładowcą. Od lat 60. do końca 90. związany był z łódzkim środowiskiem progresywno-awangardowym. Uczestniczył w jego w najważniejszych manifestacjach artystycznych. W latach 70. i 80. współpracował z Wytwórnią Filmów Oświatowych w Łodzi, gdzie zrealizował kilkadziesiąt filmów dokumentalnych, głównie o tematyce etnograficzno-antropologicznej.

Filmy Różyckiego nagradzane były na wielu festiwalach filmów, m.in: Nieskończoność dalekich dróg, podpatrzona i podsłuchana Zofia Rydet A.D. 1989 i Fotograf Polesia - poświęcony Józefowi Szymańczykowi.

Twórczość Różyckiego w znaczący sposób wpłynęła na szereg ważnych artystów, takich jak Wojciech Prażmowski, Waldemar Jama, Stanisław Woś. Jego prace znajdują się w zbiorach Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Muzeum Historii Fotografii w Krakowie, Muzeum Okręgowego w Toruniu i w Galerii Wymiany w Łodzi.

Wykład Krzysztofa Jureckiego o wystawie w Japonii oraz pokaz filmów o fotografach Andrzeja Różyckiego odbędzie się w piątek, 19 stycznia 2007 roku w Muzeum Okręgowe w Suwałkach (ul. Kościuszki 81). Początek o godzinie 18 i 20.15.

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Poradniki
Jak zrobić oryginalne zdjęcie na walentynki? Zapytaliśmy ChatGPT
Jak zrobić oryginalne zdjęcie na walentynki? Zapytaliśmy ChatGPT
Nadal myślisz, że najlepszym pomysłem na walentynkowe zdjęcie jest serce narysowane na zaparowanej szybie? Zobaczcie, co na ten temat ma do powiedzenia sztuczna inteligencja.
4
Oświetlenie filmowe w fotografii portretowej - GlareOne LED 300 BiColor D w praktyce
Oświetlenie filmowe w fotografii portretowej - GlareOne LED 300 BiColor D w praktyce
Filmowo-fotograficzny świat nie mógłby istnieć bez światła. W tym artykule fotograf Piotr Werner na przykładzie lamp GlareOne 300 BiColor D pokazuje trzy filmowe ustawienia...
12
Jak wybrać kartę pamięci – pojemną, szybką, niekoniecznie drogą
Jak wybrać kartę pamięci – pojemną, szybką, niekoniecznie drogą
Wybór nośnika pamięci zależy nie tylko od tego, jaki typ kart akceptuje nasz aparat, kamera lub dron, ale także, a może przede wszystkim, od rodzaju materiałów, jakie za pomocą tych urządzeń...
19
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (2)