10 rzeczy, które warto sprawdzić przy zakupie używanego obiektywu

Autor: Maciej Luśtyk

9 Luty 2022
Artykuł na: 4-5 minut

Optyka z rynku wtórnego to doskonały sposób, by zaoszczędzić tysiące złotych na rozbudowie naszego fotograficznego arsenału. Przy zakupie obiektywu z drugiej ręki trzeba jednak sprawdzić kilka rzeczy, by nowy zakup nie okazał się przysłowiowym kotem w worku.

Używanych obiektywów nie trzeba się bać. W końcu to precyzyjne narzędzia, które użytkowane właściwie, zachowują swoje możliwości przez długie lata. Podczas kupowania szkieł w serwisach aukcyjnych czy komisach warto jednak upewnić się, że rzeczywiście tak były używane. Jeśli wszystko jest w porządku, tego typu transakcja pozwoli nam zaoszczędzić niekiedy tysiące złotych na danym obiektywie.

Na co zwracać uwagę podczas kupowania obiektywu z drugiej ręki?

Jeśli decydujemy się na zakup używanej optyki, bezwzględnie powinniśmy dążyć do sytuacji, w której będziemy mogli dokładnie obejrzeć obiektyw przed uiszczeniem zapłaty. Najlepiej więc umawiać się na odbiór osobisty lub ewentualnie poprosić o przesyłkę za pobraniem z dodatkowo płatną możliwością przejrzenia paczki przed zapłatą. W przypadku niektórych serwisów aukcyjnych mamy też systemy dbające o bezpieczeństwo zakupu, które pozwalają realizować zwroty. Co jednak gdy obiektyw już trafi w nasze ręce?

Najważniejsze kwestie dotyczące sprawdzania używanego obiektywu punkt po punkcie przedstawia nowy filmik poradnikowy serwisu Lensrentals. Mamy tu w zasadzie wszystko, od oględzin tubusu po sprawdzenie działania przysłony i mechanizmu zoomy.

Od siebie dodam jeszcze jeden punkt - jeśli mamy taką możliwość, warto sprawdzić czy obiektyw jest dobrze scentrowany i czy nie posiada ukrytych wad optycznych. W tym celu warto zabrać ze sobą komputer oraz aparat i przestrzelić obiektyw na wszystkich przysłonach, ostrząc na płaską powierzchnię. Jeśli nie obserwujemy widocznego niesymetrycznego spadku ostrości w żadnej z części kadru, możemy spać spokojnie - najprawdopodobniej trafiliśmy na dobry egzemplarz.

Jeśli istnieje taka możliwość, dobrze też sprawdzić obiektyw pod światło. Mocno widoczny spadek kontrastu w takich sytuacjach może być niekiedy pierwszą oznaką tego, że szkło miało jakieś „przygody”. Nieco więcej na temat kupowania używanych szkieł pisaliśmy swojego czasu w osobnym artykule.

Przeczytaj także:
Chcesz kupić używany obiektyw? Podpowiadamy, na co musisz zwrócić uwagę

Nowy i zaawansowany sprzęt fotograficzny może kosztować krocie. Dlatego też dobrą alternatywą (zarówno dla nas jak i dla naszego portfela) jest zakup używanego obiektywu. Jednak na co powinniśmy zwrócić uwagę, by nie stracić swoich pieniędzy? Sprawdźmy to! [Czytaj więcej]

Zajmuje to trochę czasu, a w warunkach "polowych" i tak wszystkiego nie wyłapiemy, ale pozwoli to przynajmniej w pewnym stopniu wyeliminować ryzyko towarzyszące zakupowi obiektywu używanego czy pochodzącego z nie do końca pewnego źródła. Z doświadczenia wiem jednak, że sprzedający, jeśli nie mają nic do ukrycia, raczej nie robią problemu z tym żeby wszystko dokładnie sprawdzić na miejscu.

Pomysły na fotograficzne Prezenty 2022 - część I
Pomysły na fotograficzne Prezenty 2022 - część I
Boże Narodzenie nadchodzi wielkimi krokami. Co włożyć fotografowi pod choinkę, by na świątecznym zdjęciu zobaczyć szczery uśmiech? Oto garść naszych prezentowych inspiracji - od sprzętu...
12
Fotograficzne upominki na każdą kieszeń
Fotograficzne upominki na każdą kieszeń
Święta zbliżają się wielkimi krokami. Oto kilka niedrogich fotograficznych gadżetów i akcesoriów, które uszczęśliwią każdego fotografującego.
7
20 kreatywnych pomysłów na sfotografowanie jesieni
20 kreatywnych pomysłów na sfotografowanie jesieni
Jesień to pora roku, dla której prawdopodobnie wymyślono fotografię! Oto 20 sposobów na uchwycenie atmosfery tej najbardziej fotogenicznej pory roku.
11