I Fotograficzna Konferencja Naukowa, 28-30 listopada 2005

Dobra wiadomość dla wszystkich wielbicieli fotografii. Po długim czasie oczekiwania i po pokonaniu wielu trudności przez organizatorów I Fotograficzna Konferencja Naukowa odbędzie się. Będzie to okazja zarówno dla fotoamatorów, jak i profesjonalistów do zastanowienia się i wypracowania koncepcji nad miejscem fotografii w obecnej rzeczywistości.
Dobra wiadomość dla wszystkich wielbicieli fotografii. Po długim czasie oczekiwania i po pokonaniu wielu trudności przez organizatorów I Fotograficzna Konferencja Naukowa odbędzie się. Będzie to okazja zarówno dla fotoamatorów, jak i profesjonalistów do zastanowienia się i wypracowania koncepcji nad miejscem fotografii w obecnej rzeczywistości.

Celem konferencji zaplanowanej na 28-30 listopada, jest przedstawienie wybranych aspektów historii fotografii, refleksję nad jej filozofią oraz przedstawienie naukowego podejścia do tematyki.






Organizatorami konferencji są: Rada Samorządu Studenckiego Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Śląskiego, Fundacja dla Śląska oraz Związek Polskich Artystów Fotografików Okręg Śląski.


Poniżej zamieszczamy kilka słów od organizatorów I FKN:

To, co Fotografia powiela w nieskończoność, miało
miejsce tylko jeden raz; powtarza więc mechanicznie to, co
już nigdy nie będzie się mogło egzystencjalnie powtórzyć.

Roland Barthes - "Światło obrazu"

Rozwój naszej kultury można charakteryzować poprzez wzrost dostępności "nowinek" technicznych w naszym życiu. Wydaje się oczywistością, że także w dziedzinie fotografii następuje ciągły wizualny (które to słowo narzuca się tutaj w dwojaki sposób) rozwój. Jednak rozwój ten jest zauważalny przede wszystkim w kwestiach technicznych, a to daje możliwości do rozwoju tego, co niektórzy nazywają dosłownie "onanizmem sprzętowym".

W kwestiach "artystycznych" (bo to myślenie artystyczne jest postrzegane najczęściej, jako opozycja binarna do myślenia technicznego) trudno dopatrywać się znaczącego (czy też w ogóle: zauważalnego) wzrostu. Co więcej - to właśnie rozwój techniczny wpłynął na powszechność i masowość fotografii, a co za tym idzie - na zwiększenie się ilości fotografii nie niosącej za sobą żadnej głębszej refleksji; fotografii, którą najlepiej można opisać poprzez użycie sformułowania "nieuświadomiony kicz". Rozwój kultury masowej wymusił wręcz to, że fotografia przestała być "malowaniem światłem", a stała się "pstrykaniem fotek" - w końcu proces fotograficzny to nic prostszego niż pstryknięcie, spojrzenie na ekranik i przyciśnięcie "usuń" - aż do momentu, gdy "fotka będzie fajna".

Z drugiej jednak strony - rozwój technologii cyfrowych może być dla fotografii tym, czym było wynalezienie druku dla literatury - stymulatorem, który oprócz dzieł miernych pozwolił światu poznać także arcydzieła. Kwestia konfliktu między zwolennikami fotografii analogowej i cyfrowej wyrosła w pewnym momencie na główny problem fotograficzny, potęgowany jeszcze przez powolny, lecz zauważalny powrót do szlachetnych technik fotograficznych. Równocześnie większość młodych "adeptów" fotografii nie wyobraża sobie innej naukowej polemiki odnośnie fotografii, niż polemika w kwestiach technicznych; samo słowo "nauka" w połączeniu z fotografią od razu przywołuje przed oczy obraz drogich "naukowych" badań w laboratoriach wielkich koncernów.

I Fotograficzna Konferencja Naukowa miała na celu pokazanie, że naukowa refleksja na temat fotografii wciąż istnieje, ma się dobrze, a być może jest nawet niezbędna do tego, żebyśmy w dalszym ciągu umieli do fotografii podchodzić jako do czegoś fascynującego, wartego uwagi i zastanowienia. Roland Barthes, jeden z najwybitniejszych naukowców XX wieku, pisząc o fotografii, w jednym zdaniu potrafił poruszać "techniczne" kwestie mechaniczności, powielania, jak również myślenie o egzystencji, które bardziej skłonni bylibyśmy przypisać filozofowi niż badaczowi fotografii. Jak dzisiaj wygląda język nauki fotograficznej? Nad czym dzisiaj zastanawiają się jej badacze? - napisał pomysłodawca I FKN , Jakub Dziewit


Całemu wydarzeniu towarzyszyć będą wystawy fotograficzne. Wiele z nich to prezentacje znanych i ukształtowanych twórczo artystów, niejednokrotnie publikowanych na łamach magazynu Fotopolis.pl. Wystawy towarzyszące I FKN będą stanowiły doskonałe uzupełnienie do zaplanowanych rozważań i dyskusji na tematy związane z fotografią.


Poniżej lista wystaw towarzyszących konferencji:

1. Halina Morcinek Senność miejsc, Galeria "Pusta", Katowice, Plac Sejmu Śląskiego 2 (9 listopada - 31 grudnia 2005)
2. Andrzej Koniakowski Stalowe klimaty, City Pub, Katowice, ul. 3 maja 23 (10-30 listopada 2005)
3. Stanisław Michalski Znani mniej znani, Galeria Odeon, Czeladź, ul. Szpitalna (10-30 listopada 2005)
4. Studenci Wydziału Radia i Telewizji UŚ Fotografia na wydziale RTV, Wydział Radia i Telewizji UŚ, Katowice, ul. Bytkowska 1b (25 listopada - 2 grudnia 2005)
5. Wojciech Gepner Naprawdę nic się nie dzieje, Galeria "Katowice, Katowice ul. Warszawska 5, Katowice (28 listopada - 9 grudnia 2005)
6. Katarzyna Łata - Wrona i Najusza Musiał Plastyczne oblicza fotografii, Galeria "Czekram", Katowice, ul. Mariacka 20 (28 listopada - 2 grudnia 2005)
7. Artur Rychlicki Podróżni, Aleksander Prugar Fabryka Świętych, Marta Tłuszcz 3L Project. Wystawa w sali ekspozycyjnej wydziału Teologicznego Uniwersytetu Śląskiego, ul. Jordana 18 (29 listopada - 31 grudnia 2005)
8. Wystawa zbiorowa www.warsztaty-fotograficzne.org Próby... - Foyer Sceny Kameralnej Teatru Śląskiego, Katowice, ul. Rynek 2 (30 listopada -16 grudnia 2005)
9. Wystawa zbiorowa członków ZPAF Okręg Śląski W związku z Katowicami, Galeria "Katowice", ul. Warszawska 5 (16 grudnia - 27 stycznia 2005)

Na następnej stronie zamieszczony został szczegółowy program konferencji.

 
Komentarze
Polecane artykuły
Ilya Shtutsa: „Dobra fotografia jest darem“
5 Lis 2018
O swoich początkach, darze jakim jest fotografia czy wpływie prac Arnolda Mindella opowiada nam Ilya Shtutsa - rosyjski entuzjasta street’a, który opisuje fotografię jako grę o nieprzewidywalnym wyniku.
1
Najnowsza sesja Vanity Fair należała do Polaków
2 Lis 2018
Suspiria, włoski horror z lat siedemdziesiątych, doczekał się odświeżenia i właśnie wchodzi na ekrany polskich kin. W obsadzie znalazły się takie gwiazdy jak Tilda Swinton i Dakota Johnson, ale zagrała w nim również Polka - Małgosia Bela. Postprodukcję obszernej sesji obsady filmu dla włoskiego Vanity Fair wykonało studio House OF Retouching.
0
Oded Wagenstein: „Nie możesz po prostu pojawić się u kogoś w drzwiach i poprosić o zdjęcie”
1 Lis 2018
W syberyjskiej wiosce Yar-Sale mieszka grupa starszych kobiet. Większość dni spędzają w odosobnieniu, odizolowane od świata, który kochały. Podczas gdy mężczyźni zwykle zachęcani są do pozostania w migrującej społeczności i utrzymania ról społecznych, kobiety muszą same radzić sobie ze starością. Fotograf Oded Wagenstein przybliża ich historię w projekcie “Forgotten Like Last Year’s Snow”.
0
Siena International Photo Awards 2018 to piękno świata pod różną postacią
30 Paź 2018
Za nami już czwarta edycja prestiżowego konkursu Siena International Photo Awards. W tym roku zwycięzcą został K M Asad - freelancer współpracujący między innymi z Getty Images. Jednak wśród laureatów nie zabrakło też Polaków. III miejsce w kategorii „The beauty of the nature“ zajął Mariusz Potocki, a Bartłomiej Jurecki otrzymał wyróżnienie w sekcji „Journeys & Adventures“.
0