Halina Morcinek "Senność miejsc"

"To mój bardzo intymny świat z przeszłości, dotykający obrazów z dzieciństwa"- tak o swoich fotografiach opowiada Morcinek. Wystawa "Senność miejsc" jest jedną z ekspozycji towarzyszących I Fotograficznej Konferencji Naukowej odbywającej się w Katowicach. Fotografie artystki prezentowane są w Galerii Pustej do końca grudnia.
To mój bardzo intymny świat z przeszłości, dotykający obrazów z dzieciństwa- tak o swoich fotografiach opowiada Morcinek. Na wystawie "Senność miejsc" będzie można zobaczyć dwa cykle fotograficzne artystki. Ekspozycja prezentowana jest w Galerii Pustej w Katowicach do końca grudnia.

fot. Halina Morcinek "Senność miejsc"

Twórczość fotograficzna Haliny Morcinek wpisuje się coraz częściej w prezentacje kobiet tak znacząco obecnych w historii fotografii. (...) Halina Morcinek krąży w tematach swej fotografii po okólnikach przyrody i natury. Nic nie wskazuje tu na kobiece sentymenty i wdzięki. Te ikony fotografii obleczone w czarne obrzeża pokazują zagadki i niepokój w otoczeniu współczesnego człowieka. (...) Programowy wiersz Autorki przypomina wiersze o końcu świata i dzisiejszych tak częstych tragediach człowieka! Tu więc leży istota tej tak przekonującej fotografii. Tonacja czarno-biała podkreśla jeszcze bardziej żałobny charakter dzieła. Najbardziej wzrusza mnie cykl "Miejsca niczyje". Przypomina i przywołuje codzienność naszej egzystencji i zmieniającego się otoczenia. Pokora wobec nieskończoności zagadek człowieka tylko kobiecie pozwala przybliżyć się do ich istoty również w fotografii.
Tak często dziś podnoszony dualizm emocji, zachowań i ocen może być kluczem dla współczesnego artysty i człowieka. Może nie wszystko, co potrafimy wyrazić, opisać i odczuć, jest mniej ważne od tego, czego nie rozumiemy lub wyrażamy intuicyjnie, gestami, myślami i wzruszeniami serca. Może poza naszą sylwetką ziemskiej obecności istnieje coś, co dopiero obudzi się w człowieku przyszłości ludzkiego gatunku rozumiejącego materię żywą, ale i martwą, naszych braci całego żywego świata.
Tym, wydaje mi się, jest sztuka fotografii Haliny Morcinek (...)
- Jerzy Lewczyński Czarno-białe refleksje

Halina Morcinek jest absolwentką Wyższego Studium Fotografii w Jeleniej Górze. Swoje fotografie Morcinek prezentowała na wystawach indywidualnych oraz zbiorowych, m.in: Sen, nie sen, Galeria Korytarz, Jelenia Góra (1997); Miejsca niczyje, Galeria Korytarz, Jelenia Góra (2005); Ja, sen, konstrukcja i cień, Centrum Sztuki, Wojnowice; Fotografia '98, Fundacja Turleja, Kraków; Pejzaż końca wieku, Galeria pf, Poznań (2000). Halinia Morcinek mieszka i tworzy w Niemczech oraz Polsce.


Wystawa fotografii Haliny Morcinek Senność miejsc prezentowana jest do 31 grudnia 2005 roku w Galerii Pustej (ul. Pl. Sejmu Śląskiego 2) w Katowicach.


Ekspozycja jest wystawą towarzyszącą I Fotograficznej Konferencji Naukowej w Katowicach.

Komentarze
Polecane artykuły
Sony A9 i FE 400 mm f/2.8 GM OSS - jak radzą sobie w wymagającej fotografii sportowej?
21 Sty 2019
Topowy korpus systemu E pretenduje do miana najlepszego reporterskiego aparatu na rynku. Wraz z niezbędnym w fotografii sportowej obiektywem 400 mm f/2.8 tworzy obecnie najlżejszy tego typu pełnoklatkowy zestaw na rynku. Zobaczcie, jak poradził sobie w wymagających warunkach.
2
SanDisk Extreme Portable SSD - test dysku SSD
18 Sty 2019
Wytrzymały, pojemny i szybki a do tego naprawdę mały. Najnowszy dysk przenośny SSD SanDisk to jedno z najciekawszych rozwiązań tego typu na rynku. Sprawdziliśmy, jak spisuje się w praktyce!
0
Tokina FíRIN 20 mm f/2 FE AF - zdjęcia przykładowe
8 Sty 2019
Zaawansowana optyka z wyrazistym i kontrastowym obrazem oraz ultraszybki autofokus współpracujący z systemem Sony Fast Hybrid AF - to główne cechy Tokiny FíRIN 20 mm f/2 FE AF. Zobaczcie, jak stałka poradziła sobie w praktyce.
0
Tamron SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 - test obiektywu
31 Gru 2018
Dziś sprawdzamy czy druga odsłona Tamrona SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 to krok w dobrą stronę i faktyczny konkurent systemowych odpowiedników. Producent zapewnia, ze zmiany są zauważalne, a my przyglądamy się im bliżej.
1