Kompozycja to podstawa. Trzymaj się tych 7 wskazówek, a Twoje kadry nabiorą blasku [WIDEO]

1

Autor: Michał Chrzanowski

14 Maj 2019
Artykuł na: 4-5 minut

Jak skutecznie rozpocząć swoją przygodę z fotografią krajobrazu oraz w jaki sposób odpowiednio komponować swoje ujęcia? Na te pytania znajdziesz odpowiedź w 20-minutowym poradniku autorstwa Nigela Dansona, znanego fotografa krajobrazu.

Na spektakularne kadry składa się wiele czynników, a jednym z najbardziej istotnych jest kompozycja. Większość osób rozpoczynających swoją przygodę z fotografią zapewne zetknęła się z regułą trójpodziału lub złotego podziału. Jednak doskonała kompozycja to nie tylko kurczowe trzymanie się linii dzielących kadr na dziewięć równych części.

I tym właśnie tematem, po raz kolejny, zajął się Nigel Danson, uznany fotograf krajobrazu, który na swoim kanale Youtube dzieli się wiedzą i doświadczeniem. Na początku ubiegłego roku zdradził kilka rad dotyczących odpowiedniej kompozycji. Teraz powraca z drugą częścią tego wideoporadnika, w którym przedstawia 7 prostych wskazówek wraz z przykładami, które pomogą Ci uzyskać lepsze ujęcia wspaniałych widoków pejzaży.

7 kroków do udanej kompozycji

- Kompozycja w fotografii jest często trudna do uzyskania. Jest bardzo ważna w tworzeniu obrazu i jest podstawą czterech kluczowych elementów, które składają się na zdjęcie: temat, światło, wyczucie czasu i kompozycja. Jedną z najtrudniejszych rzeczy do nauczenia się w fotografii krajobrazowej jest zobaczenie obrazu i połączenie elementów w najbardziej przyjemny sposób - zaznacza Nigel Danson.

  • Pomyśl o nastroju, który chcesz pokazać swoich zdjęciach
  • Szukaj linii, zwłaszcza tych przekątnie przebiegających przez kadr
  • Staraj się odnajdywać linie, które łączą się w trójkąt
  • Umieszczenie horyzontu w różnym miejscu kadru może znacznie wpłynąć na ogólny odbiór zdjęć
  • Poszukuj symetrii, która zawsze wygląda dobrze na zdjęciach
  • Eksperymentuj i nie bój się także komponować ujęć asymetrycznie
  • Czasem mniej koloru lepiej wpływa na ogólny odbiór zdjęć

Więcej ciekawych poradników, tutoriali i filmów, które mogą zainspirować do rozpoczęcia swojej przygody z fotografią - nie tylko krajobrazową - znajdziesz na kanale Nigela Dansona. Poza tym udostępnił on do bezpłatnego pobrania e-book o kompozycji w fotografii. To aż 19 stron praktycznych wskazówek, które pomogą stać się lepszym fotografem.

zdjęcie główne: unsplash.com

Co musisz wiedzieć o kartach pamięci? Tłumaczymy oznaczenia i formaty
Co musisz wiedzieć o kartach pamięci? Tłumaczymy oznaczenia i formaty
Nie ma sensu kupować karty, która nie pozwoli wykorzystać w pełni potencjału aparatu. Ale nie warto też przepłacać za parametry, których raczej nie wykorzystamy. Oto...
48
0
Darmowe presety i e-booki o fotografii - akt, street, portret, fotografia smartfonowa i wiele więcej
Darmowe presety i e-booki o fotografii - akt, street, portret, fotografia smartfonowa i wiele więcej
Aby robić dobre zdjęcia, trzeba najpierw wiele zainwestować w sprzęt i umiejętności. Jesteśmy tu jednak by pomóc. Oto lista darmowych materiałów, które pomogą wam...
10
0
Backup zdjęć i filmów w podróży - poradnik fotografa ślubnego Kamila Głowackiego
Backup zdjęć i filmów w podróży - poradnik fotografa ślubnego Kamila Głowackiego
Jak tworzyć kopie zapasowe zdjęć, aby ich bezpowrotnie nie utracić? O rozwiązaniach sprzętowych i programowych, które sam stosuje pisze Kamil Głowacki - fotograf, który zrealizował setki...
45
2