Aparat na Pierwszą Komunię - poradnik kupującego (edycja 2013)

Autor: Michal Grzegorczyk

26 Kwiecień 2013
Artykuł na: 9-16 minut
Aparat fotograficzny to jedna z żelaznych propozycji na prezent wręczany z okazji Pierwszej Komunii Świętej. W naszym poradniku podpowiadamy na jakie cechy aparatu warto zwrócić uwagę, tak aby wszystkie strony były zadowolone. Zapraszamy do lektury.

Mimo silnej elektronicznej konkurencji (notebooki, tablety, telefony komórkowe, odtwarzacze mp3 itd.) aparaty fotograficzne są stale popularne jako prezenty na Pierwszą Komunię. Dzieci w komunijnym wieku potrafią już zadbać o "poważny" sprzęt, a jednocześnie zaczynają szkołę, mają więc przed sobą mnóstwo okazji do robienia zdjęć: wycieczki, zabawy z rówieśnikami, samodzielne odkrywanie świata. Nie trzeba chyba dodawać, że aparat fotograficzny świetnie pobudza i rozwija kreatywność.

Każdy z producentów ma w swojej ofercie przynajmniej kilka prostych i tanich kompaktów stworzonych z myślą o zupełnie początkujących fotoamatorach. Łącznie daje to kilkadziesiąt modeli i setki parametrów, które warto było by ze sobą porównać. Zadania nie ułatwia praktycznie stała rotacja - czas obecności na rynku prostej cyfrówki to najczęściej jeden rok, po którym aparat jest zastępowany nowszym. Nic więc dziwnego, że dziecko dostaje na komunię aparat, o którego wyborze decydował przypadek. A obdarowujący wydają pieniądze na produkt, który mógłby być znacznie lepiej dopasowany do potrzeb obdarowanego. Nasz poradnik przygotowaliśmy właśnie dla tych, którzy nie śledzą na bieżąco rynku fotograficznego.

O wyborze aparatu na komunię najczęściej decyduje jego cena. Najtańsze cyfrówki kosztują od 300-400 złotych, za nieco bardziej zaawansowane modele trzeba zapłacić 400-800 złotych. Podobnie kosztują kompakty z segmentu wodo- i wstrząsoodpornych - kosztują od 600 złotych za proste modele do 1500 złotych za najbardziej zaawansowane. Kupujący aparat na komunię powinni zadać sobie pytanie, kto w rzeczywistości (oprócz dziecka) będzie go używał. Często bywa tak, że komunia staje się pretekstem do wymiany starego sprzętu na nowy. W tej sytuacji nie warto oszczędzać i lepiej poszukać wśród zaawansowanych konstrukcji i aparatów odpornych. Jeśli wyłącznym użytkownikiem ma być dziecko wtedy, w zależności od budżetu, można wybierać między najprostszymi cyfrówkami, a droższymi, ale odpornymi na "niesprzyjające warunki".

Bez względu na półkę cenową, którą bierzemy pod uwagę nie warto dać się nabrać na najsilniej promowany parametr - liczbę magapikseli. To nieprawda, że im więcej megapikseli, tym lepiej. Amatorzy najczęściej przeglądają zrobione zdjęcia na monitorze komputera, zamawiają odbitki w pocztówkowych rozmiarach, czasami wybrane w formacie A4. Do takich zastosowań spokojnie wystarczyłaby matryca 10 megapikselowa. Współczesny standard to 12-14 megapikseli. Jeśli jakiś kompakt oferuje 16-18 Mp to dobrze - ale niech się to nie stanie kartą przetargową. Należy pamiętać, że więcej megapikseli oznacza większe pliki, a więc potrzebujemy większego dysku twardego i więcej czasu na transfer zdjęć. Dużo istotniejszym parametrem jest zakres ogniskowych obiektywu, a dokładniej obecność szerokiego kąta. Szerokokątny obiektyw to taki, który ma ogniskową równą bądź krótszą od 28 mm - sprawdzi się na przykład podczas fotografowania w małych pomieszczeniach. Niestety, niektórzy producenci (szczególnie w aparatach z najniższej półki) oferują obiektywy o ogniskowych zaczynających się od 35 mm i dłuższych. Lepiej te propozycje omijać.

Klientów kuszą też liczne "cyfrowe" funkcje. Nie dajmy się im zwieść. W świecie fotografii z reguły nie oznacza to nic dobrego. Zdecydowanie bardziej wartościowa jest stabilizacja mechaniczna, niż stabilizacja cyfrowa, która najczęściej negatywnie wpływa na jakość zdjęcia. To samo dotyczy przewagi zooma optycznego względem cyfrowego. Ten drugi działa albo kosztem zmniejszonej rozdzielczości, albo elektronicznego "rozdmuchania" wycinka kadru. Znacznie bardziej przydają się "inteligentne" funkcje wspomagające fotografowanie (rozpoznawanie twarzy, rozpoznawanie scenerii, rozjaśnianie ciemnych obszarów zdjęcia). Mogą one sprawić, że zdjęcia robione przez niewprawione osoby (np. dzieci) będą lepsze technicznie. W tej chwili większość renomowanych producentów oferuje je w swoich modelach - również tych z najniższej półki.

Osobną kategorię, wręcz stworzoną z myślą o dzieciach, stanowią kompakty odporne na wodę i wstrząsy. Niektóre z nich wytrzymują zanurzanie na głębokość 10 metrów i upadki z dwóch metrów. Takie modele mają zdecydowanie większe szanse w starciu z dziećmi pełnymi energii. Niestety - są nieco droższe od standardowych cyfrówek. Kosztują przynajmniej 600 złotych, a za modele ze średniej półki trzeba zapłacić 800 - 1000 złotych. Poniżej prezentujemy zestawienie aktualnie dostępnych modeli z tego segmentu.

;Wodoodporność;Upadki;Ogniskowe;Stabilizacja mechaniczna;Matryca;Inne;

Canon PowerShot D20;10 metrów;1,5 metra;28 - 140 mm;tak;matryca 12 Mp;-;

Casio Exilim G1;3 metry;2 metry;38 - 114 mm;brak;matryca 12 Mp;-;

Fujifilm FinePix XP50;5 metrów;1,5 metra;28 - 140 mm;tak;matryca 14 Mp;-;

Fujifilm FinePix XP60;6 metrów;1,5 metra;28 - 140 mm;tak;matryca 16 Mp;-;

Fujifilm FinePix XP150;10 metrów;2 metry;28 - 140 mm;tak;matryca 14 Mp;GPS;

Fujifilm FinePix XP200;15 metrów;2 metry;28 - 140 mm;tak;matryca 16 Mp;Wi-Fi;

Nikon Coolpix S31;5 metrów;1,2 metra;29 - 87 mm;brak;matryca 10 Mp;-;

Nikon Coolpix AW100;10 metrów;1,5 metra;28 - 140 mm;tak;matryca 16 Mp;GPS;

Nikon Coolpix AW110;18 metrów;1,5 metra;28 - 140 mm;tak;matryca 16 Mp;GPS, Wi-Fi;

Olympus Tough TG-2;15 metrów;2 metry;25 - 100 mm;tak;matryca 12 Mp;GPS;

Olympus Tough TG-830;10 metrów;2 metry;28 - 140 mm;tak;matryca 16 Mp;-;

Olympus Tough TG-820;10 metrów;2 metry;28 - 140 mm;tak;matryca 12 Mp;-;

Olympus Tough TG-630;5 metrów;1,5 metra;28 - 140 mm;tak;matryca 12 Mp;-;

Olympus Tough TG-620;5 metrów;1,5 metra;28 - 140 mm;tak;matryca 12 Mp;-;

Panasonic Lumix FT5;12 metrów;2 metry;28 - 128 mm;tak;matryca 16 Mp;GPS, Wi-Fi;

Panasonic Lumix FT25;7 metrów;1,5 metry;25 - 100 mm;tak;matryca 16 Mp;-;

Pentax Optio WG3;14 metrów;2 metry;25 - 100 mm;tak;matryca 16 Mp;-;

Pentax Optio WG3-GPS;14 metrów;2 metry;25 - 100 mm;tak;matryca 16 Mp;GPS;

Pentax Optio WG10;10 metrów;1,5 metra;28 - 140 mm;tak;matryca 14 Mp;-;

Sony Cyber-shot TX30;10 metrów;1,5 metra;26 - 130 mm;tak;matryca 18 Mp;-;

Sony Cyber-shot TX20;5 metrów;1,5 metra;25 - 100 mm;tak;matryca 16 Mp;-;

Sony Cyber-shot TF1;10 metrów;1,5 metra;25 - 100 mm;tak;matryca 16 Mp;-]

Często się też zdarza, że komunia dziecka jest tylko pretekstem do zakupu uniwersalnego aparatu, który ma służyć wszystkim członkom rodziny. W takiej sytuacji należy oczywiście wziąć pod uwagę również bardziej zaawansowane modele, w tym amatorskie lustrzanki, których ceny spadły do poziomu cen zaawansowanych kompaktów. Osoby szukające dalszych porad możemy odesłać do innych, obszerniejszych poradników obejmujących całą ofertę producentow elektroniki, które były już publikowane na fotopolis.

Na kolejnej stronie umieściliśmy listę wybranych najnowszych kompaktów cyfrowych kosztujących nie więcej niż 1000 złotych.

Pierwsza Komunia to nie tylko fotograficzne prezenty. Na portalu dziecko.cogdziezaile.pl możecie przeczytać o trendach w dziecięcej modzie, a w portalu recplay.pl o kamerach, które uwiecznią uroczystość i będą służyły całej rodzinie przez kolejne lata.

Poprzednia

1

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Poradniki
Jak dobrać kabel HDMI do filmowania i streamingu?
Jak dobrać kabel HDMI do filmowania i streamingu?
Jak wybrać kabel HDMI, żeby nie mieć problemów na planie i uzyskać optymalną jakość? W tym poradniku przyglądamy się odpowiednim kablom do filmowania na przykładzie oferty marki...
17
Jak zrobić oryginalne zdjęcie na walentynki? Zapytaliśmy ChatGPT
Jak zrobić oryginalne zdjęcie na walentynki? Zapytaliśmy ChatGPT
Nadal myślisz, że najlepszym pomysłem na walentynkowe zdjęcie jest serce narysowane na zaparowanej szybie? Zobaczcie, co na ten temat ma do powiedzenia sztuczna inteligencja.
4
Oświetlenie filmowe w fotografii portretowej - GlareOne LED 300 BiColor D w praktyce
Oświetlenie filmowe w fotografii portretowej - GlareOne LED 300 BiColor D w praktyce
Filmowo-fotograficzny świat nie mógłby istnieć bez światła. W tym artykule fotograf Piotr Werner na przykładzie lamp GlareOne 300 BiColor D pokazuje trzy filmowe ustawienia...
16