Jak filmować dzieci - odcinek 3 - WNĘTRZA

Słabe oświetlenie jest problemem nie tylko dla fotografów, ale także dla filmowców. Dlatego kolejny odcinek poświęciliśmy filmowaniu dzieci we wnętrzach, gdzie ze światłem bywa różnie. Redakcje fotopolis.pl i recplay.pl zrealizowały materiał wykorzystując kamerę Samsung QF20.
Zapraszamy do poprzednich odcinków naszego cyklu:
Jak filmować dzieci - odcinek 2 - W SŁOŃCU
Jak filmować dzieci - odcinek 1 - WPROWADZENIE



Tytułem wstępu...
Filmując we wnętrzach spotykamy analogiczne problemy jak przy fotografowaniu - pojawiają się problemy z ostrością, a przy świetle mieszanym - z balansem bieli. Profesjonalni operatorzy, filmując słabo oświetloną scenę, wspomagają się specjalistycznym oświetleniem. W codziennym filmowaniu dzieci jest to oczywiście nierealne - dlatego powinniśmy wykorzystać odpowiednie ustawienie kamery i wszelkie ogólnodostępne źródła światła.



Jeżeli nie możesz obejrzeć powyższego klipu, powinieneś ściągnąć i zainstalować darmowy QuickTime Player. Nasze filmy można także oglądać na urządzeniach iPhone i iPod Touch. Więcej filmów Fotopolis można znaleźć na naszym profilu na Youtube.


Ustawienia kamery
Filmując w słabszym oświetleniu napotkamy na 2 ważne problemy.
  • Obraz może być nieostry - kamera po prostu może gubić ostrość, dlatego wspomagajmy się optyczną stabilizacją obrazu. W bardzo słabo oświetlonej scenerii - postawmy kamerę na czymś stabilnym - na przykład na stole czy szafce. W kamerze Samsung QF20 pomoże nam na pewno także tryb Smart Auto, który ustawi odpowiednie parametry ekspozycji, dopasowane do warunków. W skrajnych przypadkach możemy wspomóc się manualnymi ustawieniami ekspozycji.
  • Możemy mieć problem z balansem bieli. W pomieszczeniach zazwyczaj mamy do czynienia ze światłem mieszanym - odrobina światła dziennego przy oknie, trochę żarowego z lampy nad stołem.... W kamerze Sasmung QF20 możemy skorzystać z automatycznych ustawień lub wybrać ustawienia zdefiniowane. Istnieje także możliwość ręcznego ustawienia balansu bieli - za pomocą białej kartki.


Jeżeli nie możesz obejrzeć powyższego klipu, powinieneś ściągnąć i zainstalować darmowy QuickTime Player. Nasze filmy można także oglądać na urządzeniach iPhone i iPod Touch. Więcej filmów Fotopolis można znaleźć na naszym profilu na Youtube.


Wykorzystanie różnych źródeł światła
Mimo, że kamera poradzi sobie nawet w trudnych warunkach oświetleniowych, zadbajmy zawsze, żeby światła było jak najwięcej - dzięki temu zobaczymy na filmie więcej szczegółów i obraz będzie po prostu milszy dla oka.
  • filmujmy przy oknie - dobrze, jeśli jest ono zasłonięte półprzezroczystą tkaniną - da nam to bardzo miękkie, rozproszone światło i obraz o pięknej plastyce
  • jeśli to niemożliwe - postarajmy się o sztuczne oświetlenie, im jaśniej tym lepiej. Tradycyjne żarówki o wysokiej mocy i biały półprzezroczysty klosz najlepiej sprawdzą się w takiej sytuacji.
  • filmując dzieci na podłodze lub w łóżeczku, z górnym oświetleniem - zadbajmy o jasną tkaninę, która odbije światło górnej lampy. Możemy też wykorzystać małą lampkę nocną i ustawić ją na podłodze lub łóżeczku.


Jeżeli nie możesz obejrzeć powyższego klipu, powinieneś ściągnąć i zainstalować darmowy QuickTime Player. Nasze filmy można także oglądać na urządzeniach iPhone i iPod Touch. Więcej filmów Fotopolis można znaleźć na naszym profilu na Youtube.


Kadrowanie
Starajmy się, żeby kadry we wnętrzu były zróżnicowane. Film, w którym mamy takie samo tło przez kilka minut może stać się nudny, dlatego poszukujmy różnych perspektyw. W kamerze Samsung QF20 w bardzo prosty sposób możemy sfilmować kadry autoportretowe lub wykorzystać funkcję switch grip. Więcej wskazówek dotyczących urozmaiconych kadrów znajdziecie w pierwszej części naszego poradnika.

Jeśli uda nam się sfilmować pierwsze kroki naszego dziecka, na pewno od razu będziemy chcieli się tym pochwalić, umieszczając filmik na portalach społecznościowych takich jak Facebook czy YouTube. Z kamerą Samsung QF20, jest to dziecinnie proste - potrzebujemy jedynie bezprzewodowego internetu w okolicy.



Jeżeli nie możesz obejrzeć powyższego klipu, powinieneś ściągnąć i zainstalować darmowy QuickTime Player. Nasze filmy można także oglądać na urządzeniach iPhone i iPod Touch. Więcej filmów Fotopolis można znaleźć na naszym profilu na Youtube.


Podsumowując:
  1. Pamiętajmy o ustawieniach kamery, szczególnie o stabilizacji obrazu i balansie bieli
  2. Zadbajmy o jak najlepsze oświetlenie sceny - jeśli to możliwe filmujmy przy oknie lub oświetlajmy plan dostępnymi w pomieszczeniu lampami.
  3. Starajmy się, żeby cały film nie był nakręcony na jednym tle - urozmaicajmy kadry i szukajmy nowych perspektyw.


  4. Wszystkie ujęcia zostały sfilmowane kamerą Samsung QF20.
    zdjęcia i montaż: Marek Słodkowski,
    wystąpili: Agnieszka i Klaudia
    produkcja: Marta Sułkiewicz



 
Komentarze
Polecane artykuły
Ilya Shtutsa: „Dobra fotografia jest darem“
5 Lis 2018
O swoich początkach, darze jakim jest fotografia czy wpływie prac Arnolda Mindella opowiada nam Ilya Shtutsa - rosyjski entuzjasta street’a, który opisuje fotografię jako grę o nieprzewidywalnym wyniku.
1
Najnowsza sesja Vanity Fair należała do Polaków
2 Lis 2018
Suspiria, włoski horror z lat siedemdziesiątych, doczekał się odświeżenia i właśnie wchodzi na ekrany polskich kin. W obsadzie znalazły się takie gwiazdy jak Tilda Swinton i Dakota Johnson, ale zagrała w nim również Polka - Małgosia Bela. Postprodukcję obszernej sesji obsady filmu dla włoskiego Vanity Fair wykonało studio House OF Retouching.
0
Oded Wagenstein: „Nie możesz po prostu pojawić się u kogoś w drzwiach i poprosić o zdjęcie”
1 Lis 2018
W syberyjskiej wiosce Yar-Sale mieszka grupa starszych kobiet. Większość dni spędzają w odosobnieniu, odizolowane od świata, który kochały. Podczas gdy mężczyźni zwykle zachęcani są do pozostania w migrującej społeczności i utrzymania ról społecznych, kobiety muszą same radzić sobie ze starością. Fotograf Oded Wagenstein przybliża ich historię w projekcie “Forgotten Like Last Year’s Snow”.
0
Siena International Photo Awards 2018 to piękno świata pod różną postacią
30 Paź 2018
Za nami już czwarta edycja prestiżowego konkursu Siena International Photo Awards. W tym roku zwycięzcą został K M Asad - freelancer współpracujący między innymi z Getty Images. Jednak wśród laureatów nie zabrakło też Polaków. III miejsce w kategorii „The beauty of the nature“ zajął Mariusz Potocki, a Bartłomiej Jurecki otrzymał wyróżnienie w sekcji „Journeys & Adventures“.
0