Jak filmować dzieci - odcinek 3 - WNĘTRZA

Słabe oświetlenie jest problemem nie tylko dla fotografów, ale także dla filmowców. Dlatego kolejny odcinek poświęciliśmy filmowaniu dzieci we wnętrzach, gdzie ze światłem bywa różnie. Redakcje fotopolis.pl i recplay.pl zrealizowały materiał wykorzystując kamerę Samsung QF20.
Zapraszamy do poprzednich odcinków naszego cyklu:
Jak filmować dzieci - odcinek 2 - W SŁOŃCU
Jak filmować dzieci - odcinek 1 - WPROWADZENIE



Tytułem wstępu...
Filmując we wnętrzach spotykamy analogiczne problemy jak przy fotografowaniu - pojawiają się problemy z ostrością, a przy świetle mieszanym - z balansem bieli. Profesjonalni operatorzy, filmując słabo oświetloną scenę, wspomagają się specjalistycznym oświetleniem. W codziennym filmowaniu dzieci jest to oczywiście nierealne - dlatego powinniśmy wykorzystać odpowiednie ustawienie kamery i wszelkie ogólnodostępne źródła światła.



Jeżeli nie możesz obejrzeć powyższego klipu, powinieneś ściągnąć i zainstalować darmowy QuickTime Player. Nasze filmy można także oglądać na urządzeniach iPhone i iPod Touch. Więcej filmów Fotopolis można znaleźć na naszym profilu na Youtube.


Ustawienia kamery
Filmując w słabszym oświetleniu napotkamy na 2 ważne problemy.
  • Obraz może być nieostry - kamera po prostu może gubić ostrość, dlatego wspomagajmy się optyczną stabilizacją obrazu. W bardzo słabo oświetlonej scenerii - postawmy kamerę na czymś stabilnym - na przykład na stole czy szafce. W kamerze Samsung QF20 pomoże nam na pewno także tryb Smart Auto, który ustawi odpowiednie parametry ekspozycji, dopasowane do warunków. W skrajnych przypadkach możemy wspomóc się manualnymi ustawieniami ekspozycji.
  • Możemy mieć problem z balansem bieli. W pomieszczeniach zazwyczaj mamy do czynienia ze światłem mieszanym - odrobina światła dziennego przy oknie, trochę żarowego z lampy nad stołem.... W kamerze Sasmung QF20 możemy skorzystać z automatycznych ustawień lub wybrać ustawienia zdefiniowane. Istnieje także możliwość ręcznego ustawienia balansu bieli - za pomocą białej kartki.


Jeżeli nie możesz obejrzeć powyższego klipu, powinieneś ściągnąć i zainstalować darmowy QuickTime Player. Nasze filmy można także oglądać na urządzeniach iPhone i iPod Touch. Więcej filmów Fotopolis można znaleźć na naszym profilu na Youtube.


Wykorzystanie różnych źródeł światła
Mimo, że kamera poradzi sobie nawet w trudnych warunkach oświetleniowych, zadbajmy zawsze, żeby światła było jak najwięcej - dzięki temu zobaczymy na filmie więcej szczegółów i obraz będzie po prostu milszy dla oka.
  • filmujmy przy oknie - dobrze, jeśli jest ono zasłonięte półprzezroczystą tkaniną - da nam to bardzo miękkie, rozproszone światło i obraz o pięknej plastyce
  • jeśli to niemożliwe - postarajmy się o sztuczne oświetlenie, im jaśniej tym lepiej. Tradycyjne żarówki o wysokiej mocy i biały półprzezroczysty klosz najlepiej sprawdzą się w takiej sytuacji.
  • filmując dzieci na podłodze lub w łóżeczku, z górnym oświetleniem - zadbajmy o jasną tkaninę, która odbije światło górnej lampy. Możemy też wykorzystać małą lampkę nocną i ustawić ją na podłodze lub łóżeczku.


Jeżeli nie możesz obejrzeć powyższego klipu, powinieneś ściągnąć i zainstalować darmowy QuickTime Player. Nasze filmy można także oglądać na urządzeniach iPhone i iPod Touch. Więcej filmów Fotopolis można znaleźć na naszym profilu na Youtube.


Kadrowanie
Starajmy się, żeby kadry we wnętrzu były zróżnicowane. Film, w którym mamy takie samo tło przez kilka minut może stać się nudny, dlatego poszukujmy różnych perspektyw. W kamerze Samsung QF20 w bardzo prosty sposób możemy sfilmować kadry autoportretowe lub wykorzystać funkcję switch grip. Więcej wskazówek dotyczących urozmaiconych kadrów znajdziecie w pierwszej części naszego poradnika.

Jeśli uda nam się sfilmować pierwsze kroki naszego dziecka, na pewno od razu będziemy chcieli się tym pochwalić, umieszczając filmik na portalach społecznościowych takich jak Facebook czy YouTube. Z kamerą Samsung QF20, jest to dziecinnie proste - potrzebujemy jedynie bezprzewodowego internetu w okolicy.



Jeżeli nie możesz obejrzeć powyższego klipu, powinieneś ściągnąć i zainstalować darmowy QuickTime Player. Nasze filmy można także oglądać na urządzeniach iPhone i iPod Touch. Więcej filmów Fotopolis można znaleźć na naszym profilu na Youtube.


Podsumowując:
  1. Pamiętajmy o ustawieniach kamery, szczególnie o stabilizacji obrazu i balansie bieli
  2. Zadbajmy o jak najlepsze oświetlenie sceny - jeśli to możliwe filmujmy przy oknie lub oświetlajmy plan dostępnymi w pomieszczeniu lampami.
  3. Starajmy się, żeby cały film nie był nakręcony na jednym tle - urozmaicajmy kadry i szukajmy nowych perspektyw.


  4. Wszystkie ujęcia zostały sfilmowane kamerą Samsung QF20.
    zdjęcia i montaż: Marek Słodkowski,
    wystąpili: Agnieszka i Klaudia
    produkcja: Marta Sułkiewicz



 
Komentarze
Polecane artykuły
Margaret Mitchell: „Fotografia może umożliwić opowiadanie historii, które normalnie są ukryte"
16 Lip 2018
Ponad dwadzieścia lat od sfotografowania dzieci swojej siostry, Margaret Mitchell ponownie odwiedza rodzinę z aparatem. Zadaje pytania o wpływ środowiska, w jakim przyszło nam dorastać, na nasze dalsze życie. Szkocka fotografka, działającą głównie w rejonach fotografii dokumentalnej i portretowej, jest laureatką wielu krajowych i międzynarodowych nagród, w tym Sony World Photography Awards.
0
“Zacząłem fotografować, bo bałem się zapomnieć”. Projekt Johna-Davida Richardsona to uniwersalna opowieść o dorastaniu
3 Lip 2018
- Pamiętam dzień, w którym skończyłem trzynaście lat. Obudziłem się tego ranka, spodziewając się, że w jakiś sposób zmieniłem się w mężczyznę tej nocy - mówi nam amerykański fotograf, który od dwóch lat realizuje projekt o dorastaniu chłopców z pobliskiego skateparku.
0
Majestat oceanu, zdjęcia z powietrza i nieziemskie scenerie - wyniki National Geographic Travel Photographer of the Year 2018
29 Cze 2018
Jury jednego z największych konkursów fotografii podróżniczej zaprezentowało jego tegorocznych laureatów. Zobaczcie galerię zwycięskich prac z ostatniej odsłony National Geographic Travel Photographer of the Year.
0
„Stambuł Story” z Panasonic Lumix G9
26 Cze 2018
Jak nowy superszybki korpus Panasonic sprawdza się w fotografii ulicznej? Zapytaliśmy o to reportażystę National Geographic Mikołaja Nowackiego.
3