Jak filmować dzieci - odcinek 3 - WNĘTRZA

Słabe oświetlenie jest problemem nie tylko dla fotografów, ale także dla filmowców. Dlatego kolejny odcinek poświęciliśmy filmowaniu dzieci we wnętrzach, gdzie ze światłem bywa różnie. Redakcje fotopolis.pl i recplay.pl zrealizowały materiał wykorzystując kamerę Samsung QF20.
Zapraszamy do poprzednich odcinków naszego cyklu:
Jak filmować dzieci - odcinek 2 - W SŁOŃCU
Jak filmować dzieci - odcinek 1 - WPROWADZENIE



Tytułem wstępu...
Filmując we wnętrzach spotykamy analogiczne problemy jak przy fotografowaniu - pojawiają się problemy z ostrością, a przy świetle mieszanym - z balansem bieli. Profesjonalni operatorzy, filmując słabo oświetloną scenę, wspomagają się specjalistycznym oświetleniem. W codziennym filmowaniu dzieci jest to oczywiście nierealne - dlatego powinniśmy wykorzystać odpowiednie ustawienie kamery i wszelkie ogólnodostępne źródła światła.



Jeżeli nie możesz obejrzeć powyższego klipu, powinieneś ściągnąć i zainstalować darmowy QuickTime Player. Nasze filmy można także oglądać na urządzeniach iPhone i iPod Touch. Więcej filmów Fotopolis można znaleźć na naszym profilu na Youtube.


Ustawienia kamery
Filmując w słabszym oświetleniu napotkamy na 2 ważne problemy.
  • Obraz może być nieostry - kamera po prostu może gubić ostrość, dlatego wspomagajmy się optyczną stabilizacją obrazu. W bardzo słabo oświetlonej scenerii - postawmy kamerę na czymś stabilnym - na przykład na stole czy szafce. W kamerze Samsung QF20 pomoże nam na pewno także tryb Smart Auto, który ustawi odpowiednie parametry ekspozycji, dopasowane do warunków. W skrajnych przypadkach możemy wspomóc się manualnymi ustawieniami ekspozycji.
  • Możemy mieć problem z balansem bieli. W pomieszczeniach zazwyczaj mamy do czynienia ze światłem mieszanym - odrobina światła dziennego przy oknie, trochę żarowego z lampy nad stołem.... W kamerze Sasmung QF20 możemy skorzystać z automatycznych ustawień lub wybrać ustawienia zdefiniowane. Istnieje także możliwość ręcznego ustawienia balansu bieli - za pomocą białej kartki.


Jeżeli nie możesz obejrzeć powyższego klipu, powinieneś ściągnąć i zainstalować darmowy QuickTime Player. Nasze filmy można także oglądać na urządzeniach iPhone i iPod Touch. Więcej filmów Fotopolis można znaleźć na naszym profilu na Youtube.


Wykorzystanie różnych źródeł światła
Mimo, że kamera poradzi sobie nawet w trudnych warunkach oświetleniowych, zadbajmy zawsze, żeby światła było jak najwięcej - dzięki temu zobaczymy na filmie więcej szczegółów i obraz będzie po prostu milszy dla oka.
  • filmujmy przy oknie - dobrze, jeśli jest ono zasłonięte półprzezroczystą tkaniną - da nam to bardzo miękkie, rozproszone światło i obraz o pięknej plastyce
  • jeśli to niemożliwe - postarajmy się o sztuczne oświetlenie, im jaśniej tym lepiej. Tradycyjne żarówki o wysokiej mocy i biały półprzezroczysty klosz najlepiej sprawdzą się w takiej sytuacji.
  • filmując dzieci na podłodze lub w łóżeczku, z górnym oświetleniem - zadbajmy o jasną tkaninę, która odbije światło górnej lampy. Możemy też wykorzystać małą lampkę nocną i ustawić ją na podłodze lub łóżeczku.


Jeżeli nie możesz obejrzeć powyższego klipu, powinieneś ściągnąć i zainstalować darmowy QuickTime Player. Nasze filmy można także oglądać na urządzeniach iPhone i iPod Touch. Więcej filmów Fotopolis można znaleźć na naszym profilu na Youtube.


Kadrowanie
Starajmy się, żeby kadry we wnętrzu były zróżnicowane. Film, w którym mamy takie samo tło przez kilka minut może stać się nudny, dlatego poszukujmy różnych perspektyw. W kamerze Samsung QF20 w bardzo prosty sposób możemy sfilmować kadry autoportretowe lub wykorzystać funkcję switch grip. Więcej wskazówek dotyczących urozmaiconych kadrów znajdziecie w pierwszej części naszego poradnika.

Jeśli uda nam się sfilmować pierwsze kroki naszego dziecka, na pewno od razu będziemy chcieli się tym pochwalić, umieszczając filmik na portalach społecznościowych takich jak Facebook czy YouTube. Z kamerą Samsung QF20, jest to dziecinnie proste - potrzebujemy jedynie bezprzewodowego internetu w okolicy.



Jeżeli nie możesz obejrzeć powyższego klipu, powinieneś ściągnąć i zainstalować darmowy QuickTime Player. Nasze filmy można także oglądać na urządzeniach iPhone i iPod Touch. Więcej filmów Fotopolis można znaleźć na naszym profilu na Youtube.


Podsumowując:
  1. Pamiętajmy o ustawieniach kamery, szczególnie o stabilizacji obrazu i balansie bieli
  2. Zadbajmy o jak najlepsze oświetlenie sceny - jeśli to możliwe filmujmy przy oknie lub oświetlajmy plan dostępnymi w pomieszczeniu lampami.
  3. Starajmy się, żeby cały film nie był nakręcony na jednym tle - urozmaicajmy kadry i szukajmy nowych perspektyw.


  4. Wszystkie ujęcia zostały sfilmowane kamerą Samsung QF20.
    zdjęcia i montaż: Marek Słodkowski,
    wystąpili: Agnieszka i Klaudia
    produkcja: Marta Sułkiewicz



Komentarze
Polecane artykuły
Oscary już w niedzielę. Oto przypomnienie wszystkich filmów, które zdobyły nagrodę za najlepsze zdjęcia
22 Lut 2019
Ponoć jednym z lepszych sposobów na rozwinięcie fotograficznego oka jest studiowanie obrazów i filmów. A jak już oglądać, to te najlepsze. Oto szybki przekrój przez największe osiągnięcia kinematografii.
0
„To forma medytacji“ - o miłości do latania i fotografii opowiada Filip Wolak
21 Lut 2019
Filip Wolak łączy doświadczenia fotografa i pilota, tworząc wyjątkowe zdjęcia świata widzianego z góry. „Lubię niebanalność, prostotę, czystość formy, równowagę, czasem symetrię (lub jej kompletny brak)“ - zaznacza fotograf.
0
World Press Photo 2019 - poznaliśmy najlepsze zdjęcia prasowe minionego roku
20 Lut 2019
Gratka dla wszystkich miłośników fotografii reportażowej najwyższych lotów. World Press Photo Foundation właśnie zaprezentowało zdjęcia nominowane do najważniejszej nagrody przyznawanej fotografom prasowym.
1
Smartfonem też zrobisz świetne zdjęcie. Ponad 40 prac Polaków wyróżnionych w konkursie Mobile Photography Awards 2018
11 Lut 2019
Poznaliśmy wyniki ostatniej edycji największego konkursu fotografii mobilnej. Wśród wyróżnionych znalazło się wyjątkowo dużo Polaków. Mamy też 1 miejsce w kategorii Architektura
0