Jak filmować dzieci - odcinek 2: W SŁOŃCU

Wspólnie z Samsungiem zapraszamy do kolejnego odcinka naszego cyklu w którym zachęcamy wszystkich fotografów do filmowania dzieci. Redakcje fotopolis.pl i recplay.pl zrealizowały materiał wykorzystując kamerę Samsung QF20. Dziś kilka słów o filmowaniu w słońcu.
W tym i kolejnych odcinkach pokażemy w jakich sytuacjach filmować dzieci,  jak prowadzić kamerę,  jak poradzić sobie w ostrym słońcu, w ciemności, czy z bardzo szybko poruszającą się pociechą. Wreszcie - jak uniknąć najczęściej popełnianych błędów. W drugim odcinku skupimy się na tym jak wykorzystać słońce - nieodłączny element każdego wakacyjnego filmu. Oczywiście porady ilustrujemy filmami, zapraszamy do oglądania i słuchania. Dla wygody - dodatkowo najważniejsze rady znajdziecie w formie tekstowej. Wszystko przygotowaliśmy wspólnie z firmą Samsung, wykorzystując kamerę Samsung QF20 (czytaj więcej na recplay.pl).

W poprzednim odcinku Jak filmować dzieci - wprowadzenie skupiliśmy się na prowadzeniu kamery i kadrowaniu. Dziś więcej o roli słońca.

W większości przypadków słońce jest naszym sprzymierzeńcem. Odpowiednia ekspozycja jest tym, o czym marzą podczas pochmurnego dnia wszyscy operatorzy. Jednak musimy pamiętać by kontrolować ile promieni słonecznych wpuszczamy do obiektywu i pod jakim kątem one padają.

Słońce w zenicie
  • słońce w samym zenicie = bardzo głębokie kontrasty i głębokie cienie na twarzach naszych dzieci. Pomocne w ich zniwelowaniu będą odbijające powierzchnie - np. biały, bałtycki piasek czy tafla wody.
  • kiedy słońce świeci w zenicie, zachęcajmy dzieci do spoglądania w górę - świetnie nam zagrają zasłaniając twarz ręką czy mrużąc oczy.
  • w ostrym słońcu wspomagajmy się automatyką (w kamerze Samsung QF20 tryb Smart Auto) która dobierze za nas odpowiednie ustawienia. W skrajnych przypadkach można samodzielnie ustawić wartości ekspozycji i wspomóc się optyczną stabilizacją obrazu. Warto skorzystać z funkcji przyciemnienia lub rozjaśnienia ekranu LCD (powyższe funkcje dostępne są także w QF20)

Jeżeli nie możesz obejrzeć powyższego klipu, powinieneś ściągnąć i zainstalować darmowy QuickTime Player. Nasze filmy można także oglądać na urządzeniach iPhone i iPod Touch. Więcej filmów Fotopolis można znaleźć na naszym profilu na Youtube.

Zachodzące słońce
Poniżej kilka pomysłów na wykorzystanie słońca znajdującego się niżej na niebie:
  • słońce może rozpocząć lub zakończyć nasze ujęcie,
  • warto sfilmować kadry z wodą rozświetloną promieniami słońca,
  • warto filmować dzieci na tle zachodzącego słońca,
  • filmujmy twarze dzieci oświetlone promieniami zachodzącego słońca,
  • możemy sfilmować świadomie nasz własny cień, ale uważajmy żeby nie pojawił się przypadkiem,
  • warto wpleść do filmu z wakacji efektowne, poklatkowe ujęcie zachodzącego słońca (w QF20 funkcja Art Time Laps)

Jeżeli nie możesz obejrzeć powyższego klipu, powinieneś ściągnąć i zainstalować darmowy QuickTime Player. Nasze filmy można także oglądać na urządzeniach iPhone i iPod Touch. Więcej filmów Fotopolis można znaleźć na naszym profilu na Youtube.

Podsumowując:
  • Pamiętajmy, że słońce powinno być naszym sprzymierzeńcem. Wykorzystajmy maksymalnie ekspozycję, ale nie prześwietlajmy obiektywu.
  • Kontrolujmy ilość promieni słonecznych wpadających do obiektywu oraz kąt ich padania
  • Miejmy pod kontrolą także nasz cień, niech pojawi się na filmie zgodnie z naszym planem, a nie przypadkiem
  • Wykorzystajmy słońce, żeby efektywnie rozpocząć lub zakończyć nasz kadr. Idealnie sprawdzi nam się tu tryb nagrywania poklatkowego.

Wszystkie ujęcia zostały sfilmowane kamerą Samsung QF20.
zdjęcia: Marek Słodkowski, Jacek Malanowski
montaż: Marek Słodkowski
wystąpili: Klaudia, Agnieszka, Marc, Cyprian
produkcja: Marta Sułkiewicz

0
1
0
0