Fotografia portretowa na przykładzie Sony NEX-5n - cz. 2

Zapraszamy do lektury drugiego odcinka cyklu poświęconego fotografii portretowej. Na krótkim filmie podsuwamy kilka pomocnych wskazówek, na przykładzie sesji zrealizowanej z Sony NEX-5n. W tej cześci zajmiemy się doborem oświetlenia oraz powiemy jak ustawić aparat.
Jak zrobić idealny portret? O czym musimy pamiętać żeby portretowana osoba wyszła korzystnie? Fotografia portretowa nie musi być trudna, wystarczy zastosować się do kilku prostych wskazówek technicznych i oświetleniowych. Przedstawimy je na przykładzie fotografowania aparatem Sony NEX-5n. W drugiej części opowiemy o oświetleniu i odpowiednich ustawieniach aparatu.

Oświetlenie
Zazwyczaj w portrecie zależy nam na jak najkorzystniejszym pokazaniu naszego modela. Warto w takim wypadku zadbać o tak zwane miękkie światło. Ostre światło słoneczne czy źle ukierunkowany błysk lamy błyskowej, może spowodować pojawienie się brzydkich cieni na twarzy osoby portretowanej.

użycie standardowej lampy błyskowej dało bardzo zły efekt. Skóra się błyszczy, pojawił się efekt czerwonych oczu oraz cień w tle

Intensywność cienia możemy regulować doświetlając postać na przykład blendą czy inną dużą, jasną powierzchnią. W słoneczny dzień blenda z powodzeniem może zastąpić nam lampę błyskową.

Bardzo podobne zdjęcie do zaprezentowanego powyżej. Żarowe światło ociepliło kadr dając przyjemny dla oka efekt.

Jeżeli mamy do dyspozycji duże okno, skorzystajmy z niego. Powierzchnia szyby zadziała wtedy w podobny sposób jak blenda. Uzyskamy rozproszone, miękkie światło, które bardzo ładnie rozświetli twarz i ukryje niektóre niedoskonałości. Jeżeli chcemy mieć całego modela równo oświetlonego przysuńmy go dosyć blisko do powierzchni szyby.

Ustawienia aparatu
Aparaty Sony oferują kilka trybów portretowych. Warto z nich skorzystać, ponieważ oferują ciekawe efekty. Jednym z nich jest tryb "Gładka skóra", który rozjaśnia i wygładza skórę.

zdjęcie wykonane aparatem Sony Cyber-shot HX9V

Możemy także skorzystać z trybu "rozmycie tła", który umożliwi nam uzyskanie efektu zbliżonego do high-key czyli wysokiej tonacji. Zdjęcie, dzięki rozmyciu tła oraz odpowiedniemu oddaniu koloru skóry, będzie się prezentować niezwykle efektownie, zwłaszcza w czerni i bieli. W takim przypadku bardzo dobrze będą wyglądać osoby o jasnym kolorze włosów.

Osoby bardziej zaawansowane powinny spróbować swoich sił ze światłem błyskowym, które da duże możliwości kreacji. High-key to nie jedyna technika, z którą możemy spróbować swoich sił. Możemy zwrócić się w stronę przeciwną do wcześniej opisanej, czyli low-key. W high-key dominowały jasne tony, w tej przeważają ciemne. Do zdjęcia tego typu niezbędne będzie ciemne tło oraz przynajmniej jedna lampa błyskowa. Efekt jaki uzyskamy zależy tylko od tego, jak ustawimy światło i jak dobierzemy parametry ekspozycji. W tym przypadku musimy użyć trybu manualnego i w taki sposób naświetlić klatkę, aby postać odcięła się od tła.

Podsumowanie
1. Pamiętaj, że model będzie wyglądał najkorzystniej w miękkim świetle: możesz skorzystać z blendy lub fotografować przy oknie
2. Warto skorzystać z trybu "Gładka skóra"
3. Tryb "romycia tła" będzie doskonale prezentował się w czerni i bieli
4. Żeby uzyskać ciekawe efekty z trybem "low-key", potrzebujemy ciemnego tła i lampy błyskowej.

Na koniec zapraszamy do obejrzenia filmu instruktażowego, umieszczonego poniżej:

Jeżeli nie możesz obejrzeć powyższego klipu, powinieneś ściągnąć i zainstalować darmowy QuickTime Player. Nasze filmy można także oglądać na urządzeniach iPhone i iPod Touch. Więcej filmów Fotopolis można znaleźć na naszym profilu na Youtube.

Tekst i zdjęcia: Patryk Wiśniewski
Film i montaż: Amadeusz Andrzejewski
Modelka: Karolina

George Eastman Museum udostępnia serię filmów poświęconych największym przełomom w fotografii. Pozycja obowiązkowa!
14 Sie 2018
Jeżeli kiedykolwiek zastanawialiście się jak długą drogę fotografia przeszła od czasów camery obscury aż do dzisiaj, zobaczcie dokumentalną serię stworzoną przez Goerge Eastman Museum. To fantastyczna podróż przez najważniejsze techniki i odkrycia, które zrewolucjonizowały to medium.
0
Tadeusz Rolke: „Sztuka nie polega na pokazywaniu piękna”
13 Sie 2018
Od czwartku, w warszawskiej galerii Le Guern można oglądać najnowszy projekt Tadeusza Rolke, jednego z mistrzów polskiej fotografii. W dniu wernisażu rozmawialiśmy z autorem o powstawaniu najnowszej serii.
0
Karen Miranda Rivadeneira odtwarza swoje dzieciństwo. "Pomysł ten zrodził się z rozmyślań o pamięci i jej niedoskonałości”
7 Sie 2018
“Uświadomiłam sobie, że brakuje mi wiedzy o mnie samej. Rozmyślając o pamięci i jej wadliwości, postanowiłam odkopać osobiste mity i rodzinne historie” - opowiada nam o swoim projekcie amerykańska fotograf.
0
Marcin Walko jako jedyny Polak dokumentował upamiętnienie ofiar masakry w Srebrenicy. Zobaczcie zdjęcia z projektu “Parcela M11”
3 Sie 2018
W lipcu 1995 roku serbskie oddziały paramilitarne w okolicach Srebrenicy wymordowały kilka tysięcy Muzułmanów. Co roku drogą, którą wówczas próbowały ratować się ofiary odbywa się symboliczna pielgrzymka. W tym roku, jako jedyny Polak miał okazję dokumentować ją Marcin Walko.
1