Fotografia portretowa na przykładzie Sony NEX-5n - cz. 2

Zapraszamy do lektury drugiego odcinka cyklu poświęconego fotografii portretowej. Na krótkim filmie podsuwamy kilka pomocnych wskazówek, na przykładzie sesji zrealizowanej z Sony NEX-5n. W tej cześci zajmiemy się doborem oświetlenia oraz powiemy jak ustawić aparat.
Jak zrobić idealny portret? O czym musimy pamiętać żeby portretowana osoba wyszła korzystnie? Fotografia portretowa nie musi być trudna, wystarczy zastosować się do kilku prostych wskazówek technicznych i oświetleniowych. Przedstawimy je na przykładzie fotografowania aparatem Sony NEX-5n. W drugiej części opowiemy o oświetleniu i odpowiednich ustawieniach aparatu.

Oświetlenie
Zazwyczaj w portrecie zależy nam na jak najkorzystniejszym pokazaniu naszego modela. Warto w takim wypadku zadbać o tak zwane miękkie światło. Ostre światło słoneczne czy źle ukierunkowany błysk lamy błyskowej, może spowodować pojawienie się brzydkich cieni na twarzy osoby portretowanej.

użycie standardowej lampy błyskowej dało bardzo zły efekt. Skóra się błyszczy, pojawił się efekt czerwonych oczu oraz cień w tle

Intensywność cienia możemy regulować doświetlając postać na przykład blendą czy inną dużą, jasną powierzchnią. W słoneczny dzień blenda z powodzeniem może zastąpić nam lampę błyskową.

Bardzo podobne zdjęcie do zaprezentowanego powyżej. Żarowe światło ociepliło kadr dając przyjemny dla oka efekt.

Jeżeli mamy do dyspozycji duże okno, skorzystajmy z niego. Powierzchnia szyby zadziała wtedy w podobny sposób jak blenda. Uzyskamy rozproszone, miękkie światło, które bardzo ładnie rozświetli twarz i ukryje niektóre niedoskonałości. Jeżeli chcemy mieć całego modela równo oświetlonego przysuńmy go dosyć blisko do powierzchni szyby.

Ustawienia aparatu
Aparaty Sony oferują kilka trybów portretowych. Warto z nich skorzystać, ponieważ oferują ciekawe efekty. Jednym z nich jest tryb "Gładka skóra", który rozjaśnia i wygładza skórę.

zdjęcie wykonane aparatem Sony Cyber-shot HX9V

Możemy także skorzystać z trybu "rozmycie tła", który umożliwi nam uzyskanie efektu zbliżonego do high-key czyli wysokiej tonacji. Zdjęcie, dzięki rozmyciu tła oraz odpowiedniemu oddaniu koloru skóry, będzie się prezentować niezwykle efektownie, zwłaszcza w czerni i bieli. W takim przypadku bardzo dobrze będą wyglądać osoby o jasnym kolorze włosów.

Osoby bardziej zaawansowane powinny spróbować swoich sił ze światłem błyskowym, które da duże możliwości kreacji. High-key to nie jedyna technika, z którą możemy spróbować swoich sił. Możemy zwrócić się w stronę przeciwną do wcześniej opisanej, czyli low-key. W high-key dominowały jasne tony, w tej przeważają ciemne. Do zdjęcia tego typu niezbędne będzie ciemne tło oraz przynajmniej jedna lampa błyskowa. Efekt jaki uzyskamy zależy tylko od tego, jak ustawimy światło i jak dobierzemy parametry ekspozycji. W tym przypadku musimy użyć trybu manualnego i w taki sposób naświetlić klatkę, aby postać odcięła się od tła.

Podsumowanie
1. Pamiętaj, że model będzie wyglądał najkorzystniej w miękkim świetle: możesz skorzystać z blendy lub fotografować przy oknie
2. Warto skorzystać z trybu "Gładka skóra"
3. Tryb "romycia tła" będzie doskonale prezentował się w czerni i bieli
4. Żeby uzyskać ciekawe efekty z trybem "low-key", potrzebujemy ciemnego tła i lampy błyskowej.

Na koniec zapraszamy do obejrzenia filmu instruktażowego, umieszczonego poniżej:

Jeżeli nie możesz obejrzeć powyższego klipu, powinieneś ściągnąć i zainstalować darmowy QuickTime Player. Nasze filmy można także oglądać na urządzeniach iPhone i iPod Touch. Więcej filmów Fotopolis można znaleźć na naszym profilu na Youtube.

Tekst i zdjęcia: Patryk Wiśniewski
Film i montaż: Amadeusz Andrzejewski
Modelka: Karolina

0
0
0
Odkryj nieznane piękno świata w mikroskali na zdjęciach zwycięzców Nikon Small World 2018
15 Paź 2018
Konkurs Nikon Small World już od 1975 roku nagradza najlepsze zdjęcia tego, czego nie jesteśmy w stanie dostrzec gołym okiem. Zobaczcie najlepsze fotografie mikroskopowe tego roku. Polak wśród wyróżnionych.
0