Fotografia portretowa na przykładzie Sony NEX-5n - cz. 1

Autor: Patryk Wiśniewski

14 Luty 2012
Artykuł na: 6-9 minut
Zapraszamy do nowego cyklu poświęconego fotografii portretowej. Na krótkim filmie podsuwamy kilka pomocnych wskazówek, na przykładzie sesji zrealizowanej z Sony NEX-5n. W pierwszej części kilka słów o kompozycji, ogniskowej i pracy z modelem.

Jak zrobić idealny portret? O czym musimy pamiętać, żeby portretowana osoba wyszła korzystnie? Fotografia portretowa nie musi być trudna, wystarczy zastosować się do kilku prostych wskazówek technicznych i oświetleniowych. Przedstawimy je na przykładzie fotografowania aparatem Sony NEX-5n. W pierwszej części opowiemy o doborze tła, ogniskowej i ustawieniu modela.

Zadbaj o tło

Na początek wskazówka, która może wydawać się banalna, ale... podstawowym błędem fotoamatorów jest stuprocentowe skupienie się na modelu i brak dbałości o tło. A przecież portret będzie zepsuty jeśli naszemu modelowi będzie "wyrastać" coś z głowy.

jak widać na zdjęciu element fasady wyrasta modelce z głowy... Aparat: Sony NEX-5N, f/8.0, 1/25s, ISO 100, korekta ekspozycji: 0 EV, 50 mm

Starajmy się zatem wybierać jednolite, neutralne tło. Jeśli o takie tło trudno, możemy skadrować ciaśniej zdjęcie, używając dłuższej ogniskowej. Dzięki temu skupimy całą uwagę na twarzy osoby portretowanej. Ponadto postarajmy się "rozmyć tło", używając przysłony o małej wartości. W tym drugim przypadku najlepszy efekt osiągniemy używając jasnego, stałoogniskowego obiektywu na przykład 50mm o świetle 1.8 czy 1.4.

... a wystarczyło spojrzeć i przesunąć naszą bohaterkę, lub zmienić oś optyczną. Aparat: Sony NEX-5N, f/5.6, 1/50s, ISO 100, korekta ekspozycji: 0 EV, 24mm

Ogniskowa

Jeżeli chcemy zwrócić uwagę na osobę portretowaną, skorzystajmy z długiej ogniskowej. W ten prosty sposób ograniczmy kadr do modela. Nie tylko pozbędziemy się problemu z tłem, ale także skupimy całą uwagę na twarzy osoby portretowanej.

użycie obiektywu 85mm i otwarcie przysłony, umożliwiło "wycięcie" modelki z tła. Aparat: Sony NEX-5N, f/2.8, 1/80s, ISO 100, korekta ekspozycji: 0 EV, 85 mm

Pamiętajmy, że w fotografii portretowej nie powinniśmy używać ogniskowych krótszych, niż ekwiwalent 50 milimetrów. Jeśli zrobimy zdjęcie na szerszym kącie, niestety nie unikniemy przerysowań, które dadzą nieprzyjemny dla oka efekt.

dobór ogniskowej w portrecie jest bardzo istotny. Możecie się o tym przekonać na powyższym zestawieniu, od lewego górnego rogu: 16mm, 24mm, 28mm, 35mm, 55mm. Podane ogniskowe są wartościami nominalnymi.

Kontakt wzrokowy

Fotografując, nie możemy zapomnieć o złapaniu kontaktu wzrokowego. Efekt będzie jeszcze lepszy, jeżeli zdecydujemy się na umieszczenie oczu modela w tak zwanych mocnych punktach - czyli na wysokości 1/3 kadru.

Aparat: Sony NEX-5N, f/2.8, 1/40s, ISO 400, korekta ekspozycji: 0 EV, 50 mm

Pamiętajmy, że fotografia przenosi rzeczywistość trójwymiarową na dwuwymiarowy obraz. Dlatego warto poprosić modelkę czy modela o lekkie skręcenie głowy. W ten prosty sposób głowa zostanie zaprezentowana jako bryła, a nie płaska powierzchnia.

zdjęcie bardzo zbliżone do umieszczonego wyżej, jednak przez kontakt wzrokowy nabrało zupełnie innego wyrazu. Aparat: Sony NEX-5N, f/2.8, 1/30s, ISO 100, korekta ekspozycji: 0 EV, 50 mm

W większości wypadków nasz model czy modelka wyjdzie najkorzystniej kiedy będzie zachowywał się w sposób naturalny. Starajmy się go nie fotografować kiedy sztucznie uśmiecha się do obiektywu. Najlepsze zdjęcia zrobimy zrelaksowanym modelom. Rozluźniona twarz wygląda dużo korzystniej od większości grymasów, które mogą się pojawić w trakcie pozowania.

Jeżeli mamy do dyspozycji duże okno, koniecznie skorzystajmy z niego. Powierzchnia szyby zadziała wtedy w podobny sposób jak blenda. Uzyskamy rozproszone miękkie światło, które bardzo ładnie rozświetli twarz. Jeżeli chcemy mieć całego modela równo oświetlonego przysuńmy go dosyć blisko do powierzchni szyby. Więcej o świetle w drugiej części naszego poradnika.

Kolory

Pamiętajmy o kolorach, które zbudują kompozycję obrazu. Nasze portrety będą bardziej przykuwać uwagę, jeżeli w kadrze pojawi się element o mocnym kolorze. W ten prosty sposób skierujemy uwagę odbiorcy od razu na naszego modela. Efekt będzie najbardziej widoczny w przypadku kontrastowych zestawień kolorystycznych, na przykład czerwony szalik, w połączeniu z szarym tłem i dosyć zimnym dziennym światłem.

czerwony szalik ożywił zdjęcie i zdominował kadr, dzięki czemu nie zwracamy uwagi na całe otoczenie. Nasz wzrok od razu kieruje się na wysokość oczu modelki. Aparat: Sony NEX-5N, f/3.2, 1/25s, ISO 400, korekta ekspozycji: 0 EV, 35 mm

Podsumowanie:

  1. Wybieraj neutralne tło lub staraj się ciasno kadrować
  2. Ustawiaj niską wartość przysłony, żeby rozmyć tło
  3. Ustawiaj ogniskową powyżej wartości 50 mm (ekwiwalent), żeby unikać zniekształceń charakterystycznych dla szerokiego kąta
  4. Fotografuj modela z lekko skręconą głową, daj mu czas żeby oswoił się z aparatem i zachowywał naturalnie.

Już za tydzień kolejny odcinek, a w nim parę słów o oświetleniu oraz o ustawieniach aparatu i przykłady zastosowania high-key i low-key.

Na koniec zapraszamy do obejrzenia filmu instruktażowego, umieszczonego poniżej:



Jeżeli nie możesz obejrzeć powyższego klipu, powinieneś ściągnąć i zainstalować darmowy QuickTime Player. Nasze filmy można także oglądać na urządzeniach iPhone i iPod Touch. Więcej filmów Fotopolis można znaleźć na naszym profilu na Youtube.

Tekst i zdjęcia: Patryk Wiśniewski
Film i montaż: Amadeusz Andrzejewski
Modelka: Karolina

Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Poradniki
Jak dobrać kabel HDMI do filmowania i streamingu?
Jak dobrać kabel HDMI do filmowania i streamingu?
Jak wybrać kabel HDMI, żeby nie mieć problemów na planie i uzyskać optymalną jakość? W tym poradniku przyglądamy się odpowiednim kablom do filmowania na przykładzie oferty marki...
17
Jak zrobić oryginalne zdjęcie na walentynki? Zapytaliśmy ChatGPT
Jak zrobić oryginalne zdjęcie na walentynki? Zapytaliśmy ChatGPT
Nadal myślisz, że najlepszym pomysłem na walentynkowe zdjęcie jest serce narysowane na zaparowanej szybie? Zobaczcie, co na ten temat ma do powiedzenia sztuczna inteligencja.
4
Oświetlenie filmowe w fotografii portretowej - GlareOne LED 300 BiColor D w praktyce
Oświetlenie filmowe w fotografii portretowej - GlareOne LED 300 BiColor D w praktyce
Filmowo-fotograficzny świat nie mógłby istnieć bez światła. W tym artykule fotograf Piotr Werner na przykładzie lamp GlareOne 300 BiColor D pokazuje trzy filmowe ustawienia...
16