Stwórz surrealistyczny portret i spraw, by rzeczy na zdjęciach latały [TUTORIAL]

21 Kwi 2017
Stwórz surrealistyczny portret i spraw, by rzeczy na zdjęciach latały [TUTORIAL]

Dzięki temu poradnikowi dowiecie się jak sfotografować i złożyć serię zdjęć w realistyczny “portret w locie”, zainspirowany fotografią Salvadora Dalego.

Na pewno kojarzycie zdjęcie Salvadora Dalego wykonane przez kultowego fotografa portretowego, Philippa Halsmana. Halsman uchwycił malarza unoszącego się w powietrzu razem ze obrazami, krzesłami, strumieniem wody, a nawet… kotami. Uzyskanie ostateczne ujęcie, na którym wszystkie “latające” obiekty wyglądały tak, jak zaplanował to sobie fotograf, wymagało 28 prób, z których każda oznaczała konieczność całkowitego posprzątania planu i łapania (przerażonych zapewne) zwierząt.

fot. Phillipp Halsman, "Dali Atomicus", 1948 / Wikimedia Commons

Dziś pokażemy Wam jak powtórzyć tego typu zdjęcie, ale zamiast starać się uchwycić wszystkie obiekty w kadrze jednocześnie, zdamy się na technologię i podpowiemy jak sfotografować je osobno, a następnie połączyć je w jednym ujęciu korzystając z programu Photoshop oraz podstawowych technik selekcji i maskowania.

Fotografując obiekty do tego projektu, skorzystajcie ze statywu i używajcie stałych ustawień ekspozycji, ogniskowej i punktu ostrości. Do zwolnienia migawki użyliśmy bezprzewodowego wyzwalacza. Za oświetlenie posłużyła nam z kolei lampa Speedlite w trybie slave oraz lampa studyjna, z którą zsynchronizowany był aparat. Po uchwyceniu sylwetki w locie, osobno sfotografowaliśmy pustą przestrzeń, która posłużyła za tło oraz każdy ze sprzętów, ustawiając lampę na statywie tak, by oświetlenie odpowiadało głównemu ujęciu.

Krok 1 - wyedytuj plik RAW

Gdy już udało ci się sfotografować wszystkie obiekty, które mają znaleźć się w kadrze, pora połączyć je w Photoshopie. Zacznijcie otwierając program Adobe Bridge i wyszukajcie zdjęcia z projektu. Dwukrotnie kliknijcie na kadr z sylwetką w locie i otwórzcie go za pomocą wtyczki Camera RAW. Ustawcie suwaki temperatury barwowej (5400 K), tinty (+7), cieni (+43), saturacji (- 23), funkcji Clarity (+ 30) i zapiszcie ustawienia.

Krok 2 - skopiuj ustawienia

Wracają do programu Bridge, kliknijcie na to samo ujęcie prawym przyciskiem myszki i wybierzcie Develop Settings > Copy Settings. Następnie przytrzymując przycisk Cmd/Ctrl zaznaczcie resztę zdjęć wchodzącą w skład projektu. Kliknijcie na nich prawym przyciskiem myszki i wybierzcie Develop Settings > Paste Settings, by automatycznie nadać wszystkim plikom parametry głównego ujęcia. (Możecie tego także szybko dokonać w programie Lightroom).

Krok 3 - nałóż warstwę

Zaznacz zdjęcie sylwetki oraz tła w Adobe Bridge, a następnie wciśnij Shift i kliknij na nie dwukrotnie, by otworzyć je bezpośrednio w programie Photoshop. Wybierzcie narzędzie Move (ikona kursora) i zaznaczcie w jego ustawieniach okienka Auto Select (wybierając z listy opcję Layer) oraz Show Transform Controls. Przytrzymując Shift, zdjęcie sylwetki do zakładki ze zdjęciem tła i upuśćcie, by skopiować je do osobnej warstwy.

Krok 4 - zamaskuj poduszki

Na dole okna warstw wybierzcie ikonę Add layer mask (Dodaj maskę warstwy), a następnie zmieńcie kolor narzędzia pędzla na czarny. Korzystając z pędzla o wygładzonych krawędziach zamalujcie poduszki, których - miejmy nadzieję - używaliście do wykonania zdjęcia w locie. Wyłoni to pustą przestrzeń z umieszczonej poniżej warstwy tła.

Krok 5 - dostosuj krawędzie

Otwórz któreś z pozostałych zdjęć w Photoshopie i wybierzcie narzędzie Quick Selection (ta sama zakładka co narzędzie różdżki). Następnie zamalujcie nim obiekt w celu zaznaczenia (gdyby coś poszło nie tak, wciskając Alt możecie odjąć zaznaczenie z danego obszaru). Następnie kliknijcie w opcję Refine Edge (Dostosuj krawędź) i ustawcie wartości Radius (zasięg) oraz Smooth (wygładzanie) na 1 px. Korzystając z pozostałych suwaków dostosujcie wtapianie krawędzi według gustu. W oknie Output to zaznaczcie maskę warstwy (Layer Mask) i kliknijcie OK.

Krok 6 - dodaj kolejne obiekty

Użyjcie narzędzia Move by przenieść poszczególne obiekty do zakładki z głównym zdjęciem i ustawcie je tak, by odpowiadały zamierzonej kompozycji. Jeśli chcecie je obrócić (lub zmniejszyć) wciśnijcie kombinację klawiszy Cmd/Ctrl + T (zmieniając rozmiary przytrzymujcie Shift, aby zachować proporcje). Pamiętajcie jednak, by nie przesadzić - oświetlenie poszczególnych obiektów musi odpowiadać oświetleniu głównej sceny.

Krok 7 - konwersja do czerni i bieli

Analogicznie dodajcie do sceny pozostałe obiekty. Gdy rezultat uznacie za satysfakcjonujący, zaznaczcie górną warstwę, a następnie kliknijcie ikonę Create adjustment layer (Utwórz warstwę nastaw), wybierając w pojawiającym się oknie pozycję Black & White. Dostosujcie ustawienia poszczególnych kanałów, by uzyskać zamierzony efekt. W tym wypadku możecie też skorzystać z funkcji Auto.

Krok 8 - przyciemnij zdjęcie

Jeszcze raz kliknijcie ikonę Create adjustment layer i wybierzcie pozycję Curves (krzywe). Przesuńcie krzywą do dołu, aby przyciemnić obraz, a następnie wybierzcie narzędzie gradientu. Wciśnijcie klawisz D by zresetować ustawienia koloru, a następnie wybierzcie preset Foreground to Background. Ustawiając gradient od dołu do góry, przyciemnicie spód kadru. Użycie kolejnych warstw z krzywymi, by przyciemnić lewy górny róg i rozjaśnić lewą stronę kadru.

Gotowe!

 

 
Komentarze
Polecane artykuły
Stanley Kubrick był także świetnym fotografem. Zobaczcie mniej znane oblicze kultowego reżysera
20 Sie 2018
“Mechaniczna Pomarańcza”, “2001: Odyseja kosmiczna”, “Oczy szeroko zamknięte” czy “Full Metal Jacket” to filmowe klasyki, znane niemal wszystkim. Znacznie mniej osób wie, że Stanley Kubrick swoją karierę zaczynał jako fotograf.
0
George Eastman Museum udostępnia serię filmów poświęconych największym przełomom w fotografii. Pozycja obowiązkowa!
14 Sie 2018
Jeżeli kiedykolwiek zastanawialiście się jak długą drogę fotografia przeszła od czasów camery obscury aż do dzisiaj, zobaczcie dokumentalną serię stworzoną przez Goerge Eastman Museum. To fantastyczna podróż przez najważniejsze techniki i odkrycia, które zrewolucjonizowały to medium.
0
Tadeusz Rolke: „Sztuka nie polega na pokazywaniu piękna”
13 Sie 2018
Od czwartku, w warszawskiej galerii Le Guern można oglądać najnowszy projekt Tadeusza Rolke, jednego z mistrzów polskiej fotografii. W dniu wernisażu rozmawialiśmy z autorem o powstawaniu najnowszej serii.
0
Karen Miranda Rivadeneira odtwarza swoje dzieciństwo. "Pomysł ten zrodził się z rozmyślań o pamięci i jej niedoskonałości”
7 Sie 2018
“Uświadomiłam sobie, że brakuje mi wiedzy o mnie samej. Rozmyślając o pamięci i jej wadliwości, postanowiłam odkopać osobiste mity i rodzinne historie” - opowiada nam o swoim projekcie amerykańska fotograf.
0