Nikon Nikkor Z 70-180 mm f/2.8 - Podsumowanie

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
8
Wydajność:
8
Funkcjonalność:
8.5
Optyka:
8.5
Budowa:
9
Nasza ocena:

84%

Mimo parametrów odpowiadających zawodowej optyce, nowy Nikkor Z 70-180 mm f/2.8 to propozycja dużo tańsza od reporterskich zoomów tej klasy. Jest przy tym lekki i kompaktowy. Sprawdzamy, co potrafi w praktyce.

Autor: Krzysztof Mularczyk

26 Wrzesień 2023
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Podsumowanie

W zasadzie nie do końca wiadomo komu za ten obiektyw dziękować - firmie Nikon czy Tamron? Nikt nie zaprzecza bowiem, że Nikkor Z 70-180 mm f/2.8 powstał na bazie Tamrona 70-180 mm f/2.8 Di III VXD do Sony. Nie mieliśmy możliwości bezpośredniego porównania obu obiektywów, ale taki test dałby w zasadzie co najwyżej argument w dyskusji, czy uzasadniona jest wyższa o 1600 zł cena Nikkora. Tylko, czy ta dyskusja w czymś pomoże?

Raczej nie, bo Tamron na pewno nie wprowadzi do oferty tego modelu z mocowaniem Z, więc każdy kto uważa tę cenę za wysoką, może co najwyżej zmienić system na Sony. A ci, którzy w systemie Nikon Z zostają mogą się cieszyć, że producent daje im ciekawy firmowy model w mimo wszystko całkiem rozsądnej cenie, biorąc pod uwagę jego duże możliwości.

Obecna cena Nikkora Z 70-180 mm f/2.8 wynosząca 6599 zł to zdecydowanie mniej od klasycznego modelu Z 70-200/2.8, który kosztuje ponad 11000 zł. Z drugiej strony to mniej więcej tyle samo co Canon RF 70-200 mm f/4 L IS USM. Nowy Nikkor jest więc budżetowym odpowiednikiem reporterskiego 70-200/2.8, ale w nowej formie niż się to przez lata utarło - zoom pozostaje jasny, ale kosztem nieco krótszego zakresu tele.

W efekcie dostajemy niezwykle kompaktowy jasny telezoom, świetnie wykonany i o bardzo dobrych własnościach optycznych. W dodatku z całkiem szybkim autofokusem i odwzorowaniem makro na poziomie 1:2. Co więcej, współpracuje z telekonwerterami, które poszerzają jego możliwości, wydłużając ogniskową i zwiększając odwzorowanie.

Plus image
plusy:
  • solidnie wykonany i uszczelniony
  • kompaktowy i bardzo lekki
  • pierścień funkcyjny
  • wysoka rozdzielczość w centrum i na brzegach kadru
  • niewidoczna aberracja chromatyczna
  • minimalna dystorsja
  • współpraca z telekonwerterem
  • skuteczny autofokus
  • powiększenie na poziomie bliskim 1:2
Minus image
minusy:
  • widoczna winieta na otwartej przysłonie
  • liczne odblaski pod światło
  • brak stabilizacji obrazu
  • wolne przeostrzanie AF z długiego na krótki dystans
  • widoczna winieta na otwartej przysłonie
Oceny szczegółowe
Cena / Jakość:
8
Wydajność:
8
Funkcjonalność:
8.5
Optyka:
8.5
Budowa:
9
Ocena ogólna

84%

Spis treści
Skopiuj link

Autor: Krzysztof Mularczyk

Redaktor serwisu Fotopolis.pl i magazynu Digital Camera Polska. Od 20 lat robi zdjęcia, testuje sprzęt fotograficzny i pisze o fotografii.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sigma 50 mm f/1.2 DG DN ART - test obiektywu
Sigma 50 mm f/1.2 DG DN ART - test obiektywu
Najjaśniejszy obiektyw standardowy w ofercie producenta pretenduje do miana najdoskonalszej konstrukcji tego typu na rynku. Sprawdzamy czy będąc o połowę tańszym jest w stanie...
29
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G to najnowszy szerokokątny zoom z oferty Sony E, który łączy kompaktowe wymiary z przystępną ceną. Nowy obiektyw zabraliśmy na spacer po ulicach Londynu. Zobaczcie...
22
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Kolejny teleobiektyw w systemie Nikon Z jest alternatywą z jednej strony dla drogich, profesjonalnych stałek, a z drugiej klasycznych zoomów do dzikiej przyrody i sportu. Sprawdzamy, czy ta...
40
Powiązane artykuły