Nikon Nikkor Z 70-180 mm f/2.8 - Aberracja chromatyczna

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
8
Wydajność:
8
Funkcjonalność:
8.5
Optyka:
8.5
Budowa:
9
Nasza ocena:

84%

Mimo parametrów odpowiadających zawodowej optyce, nowy Nikkor Z 70-180 mm f/2.8 to propozycja dużo tańsza od reporterskich zoomów tej klasy. Jest przy tym lekki i kompaktowy. Sprawdzamy, co potrafi w praktyce.

Autor: Krzysztof Mularczyk

26 Wrzesień 2023
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Aberracja chromatyczna

 

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO . Pomiar wykonywany jest dla pełnego zakresu przysłon. Poniższe wykresy przedstawiają rozłożenie poprzecznej aberracji chromatycznej w kadrze i jej wartości dla przysłon f/2.8, f/8, f/22.

Jak widzimy, obiektyw Nikkor Z 70-180 mm f/2.8 ma delikatną skłonność do uwidaczniania aberracji chromatycznej poprzecznej bliżej prawej górnej granicy kadru, gdzie jej rozmiar wyniesie maksymalnie 2,18 px. Nie powinno być to więc zanadto zauważalne nawet podczas oglądania zdjęć w dużym powiększeniu. Podobnie jak w przypadku rozdzielczości, na długim krańcu ogniskowych obiektyw zmienia nieco swoją charakterystykę i aberruje nieco bardziej oraz bliżej lewej krawędzi kadru. Nawet w tym wypadku nie powinno to jednak rzucać się w oczy - ewentualną aberrację ujrzymy zapewne jedynie w bardzo ekstremalnych sytuacjach dużej kontrastowości i prześwietlania ujęć.

Aberracja chromatyczna w praktyce:

Nikkor Z 70-180 mm f/2.8 doskonale koryguje przebarwienia na kontrastowych krawędziach. W całym zakresie ogniskowych i na każdej przysłonie próżno szukać aberracji chromatycznej. Nie znajdziemy ani podłużnej, ani poprzecznej.

70 mm

f/2.8

f/4

f/5.6

105 mm

f/2.8

f/4

f/5.6

180 mm

f/2.8

f/4

f/5.6
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Krzysztof Mularczyk

Redaktor serwisu Fotopolis.pl i magazynu Digital Camera Polska. Od 20 lat robi zdjęcia, testuje sprzęt fotograficzny i pisze o fotografii.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sigma 50 mm f/1.2 DG DN ART - test obiektywu
Sigma 50 mm f/1.2 DG DN ART - test obiektywu
Najjaśniejszy obiektyw standardowy w ofercie producenta pretenduje do miana najdoskonalszej konstrukcji tego typu na rynku. Sprawdzamy czy będąc o połowę tańszym jest w stanie...
29
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G to najnowszy szerokokątny zoom z oferty Sony E, który łączy kompaktowe wymiary z przystępną ceną. Nowy obiektyw zabraliśmy na spacer po ulicach Londynu. Zobaczcie...
22
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Kolejny teleobiektyw w systemie Nikon Z jest alternatywą z jednej strony dla drogich, profesjonalnych stałek, a z drugiej klasycznych zoomów do dzikiej przyrody i sportu. Sprawdzamy, czy ta...
40
Powiązane artykuły