Nikon Nikkor Z 70-180 mm f/2.8 - Winietowanie

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
8
Wydajność:
8
Funkcjonalność:
8.5
Optyka:
8.5
Budowa:
9
Nasza ocena:

84%

Mimo parametrów odpowiadających zawodowej optyce, nowy Nikkor Z 70-180 mm f/2.8 to propozycja dużo tańsza od reporterskich zoomów tej klasy. Jest przy tym lekki i kompaktowy. Sprawdzamy, co potrafi w praktyce.

Autor: Krzysztof Mularczyk

26 Wrzesień 2023
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Winietowanie

Winietowanie mierzymy dla plików RAW, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Przedstawione wykresy pokazują schemat winietowania dla przysłon f/4.5, f/5.6, f/8.

Podobnie jak większość współczesnych obiektywów Nikkor Z 70-180 mm f/2.8 nie jest idealnie zoptymalizowany w zakresie winietowania - tym mają zająć się profile korekcji w aparatach i programach do edycji. Jak widzimy na poniższych wykresach dla ogniskowych 70 i 105 mm, najgorzej sytuacja wygląda przy przysłonie f/2.8, gdzie winieta "wylewa się" na cały obszar kadru, zaniżając ekspozycję o około 0,5 EV. Sytuacja widocznie poprawia się wraz z domykaniem i już przy f/4 wyciemnienie brzegów będzie prawie niewidoczne dla ludzkiego oka, ale winieta nigdy tak naprawdę do końca nie znika.

Schemat winietowania dla ogniskowych 70 i 105 mm:

Nieco słabiej sytuacja prezentuje się w przypadku długiego krańca ogniskowych, gdzie przy nominalnej wartości przysłony winieta jeszcze mocniej wyciemnia praktycznie cały kadr i zwiększa różnicę w jasności między środkiem, a jego brzegami do 0,9 EV. W tym wypadku widzimy też mniejszą poprawę wraz z domykaniem - sytuacja wyrównuje się dopiero w okolicach przysłony f/5.6, jednak o braku widocznego wyciemnienia możemy mówić dopiero przy przysłonie f/8.

Schemat winietowania dla ogniskowej 180 mm:

Winietowanie w praktyce:

Nikkor Z 70-180 mm f/2.8 to już kolejny obiektyw Nikona w naszych testach, który charakteryzuje się dość sporym winietowaniem. W jego przypadku pociemnienie na brzegach występuje w całym zakresie ogniskowych, ale najmocniejsze jest przy 180 mm.

f/2.8

f/4

f/5.6

f/8

Oczywiście w największym stopniu daje się we znaki przy maksymalnie otwartej przysłonie. Dość szybko jednak maleje i już przy f/4 jasność w kadrze wyrównuje się w znacznym stopniu. Jedynie przy maksymalnym zakresie ogniskowych ciemne narożniki widać jeszcze przy f/8.

f/2.8

f/4

f/5.6

f/8
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Krzysztof Mularczyk

Redaktor serwisu Fotopolis.pl i magazynu Digital Camera Polska. Od 20 lat robi zdjęcia, testuje sprzęt fotograficzny i pisze o fotografii.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sigma 50 mm f/1.2 DG DN ART - test obiektywu
Sigma 50 mm f/1.2 DG DN ART - test obiektywu
Najjaśniejszy obiektyw standardowy w ofercie producenta pretenduje do miana najdoskonalszej konstrukcji tego typu na rynku. Sprawdzamy czy będąc o połowę tańszym jest w stanie...
28
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G to najnowszy szerokokątny zoom z oferty Sony E, który łączy kompaktowe wymiary z przystępną ceną. Nowy obiektyw zabraliśmy na spacer po ulicach Londynu. Zobaczcie...
22
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Kolejny teleobiektyw w systemie Nikon Z jest alternatywą z jednej strony dla drogich, profesjonalnych stałek, a z drugiej klasycznych zoomów do dzikiej przyrody i sportu. Sprawdzamy, czy ta...
40
Powiązane artykuły