Aberracja chromatyczna

Nie jest tani, ale jak na ultraszerokokątny zoom o jasności f/2.8 rekordowo lekki i kompaktowy. Sprawdzamy, czy nie przypłacił tego gorszą jakością obrazu.

Skomentuj Kopiuj link
Posłuchaj
00:00
Wynik testu
Cena / Jakość:
8
Wydajność:
9.5
Funkcjonalność:
9
Optyka:
8.5
Budowa:
10
Nasza ocena
90%
Spis treści
Nikon Nikkor Z 14-24 mm f/2.8 S - test obiektywu Konstrukcja i ergonomia Autofokus Rozdzielczość Rozmycie Aberracja chromatyczna Dystorsja Winietowanie Praca pod światło Podsumowanie Zdjęcia przykładowe

Aberracja chromatyczna

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Pomiar wykonywany jest dla pełnego zakresu przysłon. Poniższe wykresy przedstawiają rozłożenie aberracji w kadrze i jej wartości dla przysłon f/2.8 f/8 i f/22.

Najnowsze obiektywy Nikkor Z z serii S zdążyły nas już przyzwyczaiły do tego, że z aberracją chromatyczną radzą sobie doskonale. Nikon Z 14-24 mm f/2.8 S nie jest tu wyjątkiem. Choć maksymalna występująca aberracja nie należy do najmniejszych (maksymalnie ok. 2,8 px), na najszerszym końcu jej mocniejsze występowanie będzie w dużej mierze ograniczone do samych rogów kadru, dzięki czemu poza przysłoną f/2.8 nigdy mocniej nie powinna rzucić się w oczy.

 

Nieco gorzej charakter występowania aberracji chromatycznej prezentuje się przy długim krańcu ogniskowych, jednak w tym wypadku maleje też sam maksymalny rozmiar aberracji, co sprawia, że choć na diagramach wygląda to dosyć strasznie, w praktyce aberracja przy ogniskowej 24 mm będzie mniej zauważalna niż przy ogniskowej 14 mm, co zresztą możemy zauważyć oglądając w powiększeniu gałęzie drzew, znajdujące się w lewej środkowej części kadru na zdjęciach poniżej.

Aberracja chromatyczna w praktyce:

W praktyce aberracji chromatycznej praktycznie nie dostrzegamy w całym zakresie ogniskowych i przysłon. Nawet w narożnikach na najkrótszej ogniskowej trudno gołym okiem zobaczyć jakiekolwiek przebarwienia wokół kontrastowych krawędzi. Obrazek pod tym względem można wręcz uznać za idealny.

14 mm, f/2.8

14 mm, f/5.6

 

 

24 mm, f/2.8

24 mm, f/5.6
Spis treści
Nikon Nikkor Z 14-24 mm f/2.8 S - test obiektywu Konstrukcja i ergonomia Autofokus Rozdzielczość Rozmycie Aberracja chromatyczna Dystorsja Winietowanie Praca pod światło Podsumowanie Zdjęcia przykładowe
Komentarze
Przeczytaj także
Zobacz więcej z tagiem: Nikon Z
logo logo
Magazyny
Zamów