Aberracja chromatyczna

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
8
Wydajność:
9.5
Funkcjonalność:
9
Optyka:
8.5
Budowa:
10
Nasza ocena:

90%

Nie jest tani, ale jak na ultraszerokokątny zoom o jasności f/2.8 rekordowo lekki i kompaktowy. Sprawdzamy, czy nie przypłacił tego gorszą jakością obrazu.

1

Autor: Redakcja Fotopolis

28 Maj 2021
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Aberracja chromatyczna

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Pomiar wykonywany jest dla pełnego zakresu przysłon. Poniższe wykresy przedstawiają rozłożenie aberracji w kadrze i jej wartości dla przysłon f/2.8 f/8 i f/22.

Najnowsze obiektywy Nikkor Z z serii S zdążyły nas już przyzwyczaiły do tego, że z aberracją chromatyczną radzą sobie doskonale. Nikon Z 14-24 mm f/2.8 S nie jest tu wyjątkiem. Choć maksymalna występująca aberracja nie należy do najmniejszych (maksymalnie ok. 2,8 px), na najszerszym końcu jej mocniejsze występowanie będzie w dużej mierze ograniczone do samych rogów kadru, dzięki czemu poza przysłoną f/2.8 nigdy mocniej nie powinna rzucić się w oczy.

 

Nieco gorzej charakter występowania aberracji chromatycznej prezentuje się przy długim krańcu ogniskowych, jednak w tym wypadku maleje też sam maksymalny rozmiar aberracji, co sprawia, że choć na diagramach wygląda to dosyć strasznie, w praktyce aberracja przy ogniskowej 24 mm będzie mniej zauważalna niż przy ogniskowej 14 mm, co zresztą możemy zauważyć oglądając w powiększeniu gałęzie drzew, znajdujące się w lewej środkowej części kadru na zdjęciach poniżej.

Aberracja chromatyczna w praktyce:

W praktyce aberracji chromatycznej praktycznie nie dostrzegamy w całym zakresie ogniskowych i przysłon. Nawet w narożnikach na najkrótszej ogniskowej trudno gołym okiem zobaczyć jakiekolwiek przebarwienia wokół kontrastowych krawędzi. Obrazek pod tym względem można wręcz uznać za idealny.

14 mm, f/2.8

14 mm, f/5.6

 

 

24 mm, f/2.8

24 mm, f/5.6
Spis treści
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sigma 28-70 mm f/2.8 DG DN Contemporary - zdjęcia przykładowe i pierwsze wnioski
Sigma 28-70 mm f/2.8 DG DN Contemporary - zdjęcia przykładowe i pierwsze wnioski
Ten jasny standardowy zoom do bezlusterkowców Sony to mniejsza, lżejsza i przede wszystkim tańsza wersja modelu z zaawansowanej linii Art. Czy będzie jego największym rywalem? Oto nasz szybki...
0
0
Tamron 150-500 mm f/5-6.7 DI III VC VXD - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Tamron 150-500 mm f/5-6.7 DI III VC VXD - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Najnowszy superzoom Tamrona to kompaktowa konstrukcja adresowana do entuzjastów fotografii sportu i przyrody. Oto nasz szybki test jednego z pierwszych egzemplarzy tego ciekawego szkła do...
0
6
Irix 11 mm f/4 - test obiektywu
Irix 11 mm f/4 - test obiektywu
Irix 11 mm f/4 to jeden z najszerszych obiektywów szerokokątnych na rynku, który obiecuje profesjonalne rezultaty w przystępnej cenie. Sprawdziliśmy, jak wypada w...
0
2
Powiązane artykuły