Podsumowanie

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
8
Wydajność:
9.5
Funkcjonalność:
9
Optyka:
8.5
Budowa:
10
Nasza ocena:

90%

Nie jest tani, ale jak na ultraszerokokątny zoom o jasności f/2.8 rekordowo lekki i kompaktowy. Sprawdzamy, czy nie przypłacił tego gorszą jakością obrazu.

1

Autor: Redakcja Fotopolis

28 Maj 2021
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Podsumowanie

Wyzwaniem jest stworzyć ultraszerokokątny zoom o świetnych możliwościach optycznych, który nie będzie przytłaczał rozmiarem i wagą, a jednocześnie zapewni właściwą funkcjonalność i ergonomię, gwarantując swobodną współpracę z filtrami. Rzuconą rękawicę podjął Nikon. Stworzył model Nikon Nikkora Z 14-24 mm f/2.8 S, ale czy udało mu się spełnić wszystkie oczekiwania?

Nikkor Z 14-24 mm f/2.8 S jest rekordowo kompaktowy i lekki. To ogromny plus dla obiektywu stworzonego do poręcznych bezlusterkowców Nikon Z. Kolejną zaletą jest doskonała ergonomia - całość jest solidnie wykonana i uszczelniona, do dyspozycji są aż 3 pierścienie i przycisk funkcyjny, autofokus pracuje bez zająknięcia, a fotografom krajobrazu zagwarantowano podwójne mocowanie filtrów: przy bagnecie na filtry żelowe i z przodu na tradycyjne filtry kołowe z gwintem 112 mm (poprzez specjalną osłonę dodawaną w zestawie).

Producent musiał jednak podejść kompromisowo do konstrukcji optycznej. Nikkor Z 14-24 mm f/2.8 S oferuje więc doskonałą ostrość w centrum kadru, dobrze radzi sobie też na brzegach, nawet na szerokim kącie. Niestety winietowanie przy krawędziach jest naprawdę duże, a dystorsja przy 14 mm wyraźna. Obiektyw doskonale za to koryguje aberrację chromatyczną i świetnie pracuje pod ostre światło.

Czy w związku z tym warto wydać na niego blisko 11 000 zł? Oczywiście na rynku znajdziemy tańsze alternatywy. Pisaliśmy o nich we wstępie. Będą to jednak modele większe i cięższe, albo ciemniejsze ze światłem f/4. Na dodatek wszystkie poza Nikkorem Z 14-30 mm f/4 S są przeznaczone do lustrzanek, a więc do ich podłączenia do korpusu Nikon Z będzie potrzebny jeszcze konwerter. Za wygodę musimy więc zapłacić. Na szczęście w pakiecie otrzymujemy też bardzo dobrą optykę.

Plus image
plusy:
  • bardzo dobra rozdzielczość w całym zakresie przysłon i ogniskowych
  • bardzo dobrze korygowana aberracja chromatyczna
  • wyjątkowo mała waga i kompaktowe rozmiary w swojej klasie
  • świetne powłoki antyrefleksyjne
  • szybki i cichy silnik AF
  • pierścień i przycisk funkcyjny
  • uszczelniona i wytrzymała konstrukcja
  • mocowanie filtrów żelowych przy bagnecie
  • osłona z gwintem na klasyczne filtry w zestawie
Minus image
minusy:
  • duże winietowanie w całym zakresie ogniskowych
  • wyraźna dystorsja na szerokim kącie
Oceny szczegółowe
Cena / Jakość:
8
Wydajność:
9.5
Funkcjonalność:
9
Optyka:
8.5
Budowa:
10
Ocena ogólna

90%

Spis treści
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sigma 28-70 mm f/2.8 DG DN Contemporary - zdjęcia przykładowe i pierwsze wnioski
Sigma 28-70 mm f/2.8 DG DN Contemporary - zdjęcia przykładowe i pierwsze wnioski
Ten jasny standardowy zoom do bezlusterkowców Sony to mniejsza, lżejsza i przede wszystkim tańsza wersja modelu z zaawansowanej linii Art. Czy będzie jego największym rywalem? Oto nasz szybki...
0
0
Tamron 150-500 mm f/5-6.7 DI III VC VXD - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Tamron 150-500 mm f/5-6.7 DI III VC VXD - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Najnowszy superzoom Tamrona to kompaktowa konstrukcja adresowana do entuzjastów fotografii sportu i przyrody. Oto nasz szybki test jednego z pierwszych egzemplarzy tego ciekawego szkła do...
0
6
Irix 11 mm f/4 - test obiektywu
Irix 11 mm f/4 - test obiektywu
Irix 11 mm f/4 to jeden z najszerszych obiektywów szerokokątnych na rynku, który obiecuje profesjonalne rezultaty w przystępnej cenie. Sprawdziliśmy, jak wypada w...
0
2
Powiązane artykuły