Ustawianie ostrości

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Cena / Jakość:
5.5
Optyka:
8
Budowa:
8
Marka:
Tamron
Nasza ocena:

80%

Nowy Tamron to obiektyw kierowany do profesjonalistów. Został wyposażony w zaawansowany układ optyczny, stabilizację obrazu oraz metalowy i uszczelniony korpus. Jednak czy to wystarczy, by nowa konstrukcja zaskarbiła serca portrecistów?

Autor: Michał Chrzanowski

29 Kwiecień 2016
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Ustawianie ostrości

W nowym Tamronie znalazł się silnik USD (Ultrasonic Silent Drive), dzięki któremu działanie autofokusa ma być ciche i precyzyjne. Ponadto producent zdecydował się na skorzystanie z systemu wewnętrznego ogniskowania. Polega on na przesuwaniu mniejszych soczewek środkowych i tylnych bez przesuwania większych soczewek umieszczonych z przodu układu optycznego. Oznacza to, że całkowita długość obiektywu nie zmienia się podczas przeostrania planu fotograficznego, dzięki czemu będziemy mogli przymocować do obiektywu filtry o średnicy 67 mm.

Jak w takim razie sprawdza się w praktyce system ustawiania ostrości? Po pierwszym zamocowaniu Tamrona do aparatu zauważyliśmy duży front focus, czyli ustawienie ostrości przed punktem, w którym powinna być ona ustawiona. Na szczęście mikroregulacja AF dla obiektywu (dostępna w zaawansowanych aparatach) skutecznie skorygowała ten problem. Co więcej w nowym Tamronie występuje charakterystyczne i denerwujące “poszukiwanie ostrości”. Niemniej jednak AF jest cichy i precyzyjny, dzięki czemu mamy pewność, że kiedy obiektyw ustawi już ostrość, zrobi to dokładnie.

Niestety, ale podobnie jak we wszystkich testowanych przez nas konstrukcjach z serii SP, tak i w tej autofokus nie imponuje szybkością. W dobrych warunkach oświetleniowych przeostrzanie przez cały zakres odległości (od 80 cm do nieskończoności) zajmuje obiektywowi 0,7-0,8 sekundy, co uznajemy za przeciętny rezultat w segmencie jasnych portretówek. Z kolei w pomieszczeniach, gdzie nie występuje dużo zastanego światła (prawie półmrok), ustawianie ostrości może zająć jeszcze dłuższą chwilę - nawet ponad jedną sekundę.

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sigma 24 mm f/2 DG DN i 90 mm f/2.8 DG DN - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Sigma 24 mm f/2 DG DN i 90 mm f/2.8 DG DN - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Dwa nowe modele Sigma z linii Contemporary, to stylowe, świetnie wykonane i przede wszystkim bardzo kompaktowe stałki. Jak spisują się w praktyce? Mieliśmy okazję to sprawdzić podczas krótkich,...
17
Canon RF 70-200 mm f/4L IS USM - test obiektywu
Canon RF 70-200 mm f/4L IS USM - test obiektywu
Kompaktowy Canon RF 70-200 mm f/4L IS USM ma być najbardziej atrakcyjną opcją na wejście w świat reporterskich długich zoomów we współczesnych systemach...
18
Canon RF 100 mm f/2.8L Macro IS USM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Canon RF 100 mm f/2.8L Macro IS USM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Czy następca cenionego modelu Canon EF 100 mm f/2.8L Macro IS to konstrukcja jeszcze doskonalsza? Na papierze możliwości robią wrażenie. A jak jest w praktyce? W oczekiwaniu na pełny test...
37
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (2)