Ustawianie ostrości

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Cena / Jakość:
5.5
Optyka:
8
Budowa:
8
Marka:
Tamron
Nasza ocena:

80%

Nowy Tamron to obiektyw kierowany do profesjonalistów. Został wyposażony w zaawansowany układ optyczny, stabilizację obrazu oraz metalowy i uszczelniony korpus. Jednak czy to wystarczy, by nowa konstrukcja zaskarbiła serca portrecistów?

2

Autor: Michał Chrzanowski

29 Kwiecień 2016
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Ustawianie ostrości

W nowym Tamronie znalazł się silnik USD (Ultrasonic Silent Drive), dzięki któremu działanie autofokusa ma być ciche i precyzyjne. Ponadto producent zdecydował się na skorzystanie z systemu wewnętrznego ogniskowania. Polega on na przesuwaniu mniejszych soczewek środkowych i tylnych bez przesuwania większych soczewek umieszczonych z przodu układu optycznego. Oznacza to, że całkowita długość obiektywu nie zmienia się podczas przeostrania planu fotograficznego, dzięki czemu będziemy mogli przymocować do obiektywu filtry o średnicy 67 mm.

Jak w takim razie sprawdza się w praktyce system ustawiania ostrości? Po pierwszym zamocowaniu Tamrona do aparatu zauważyliśmy duży front focus, czyli ustawienie ostrości przed punktem, w którym powinna być ona ustawiona. Na szczęście mikroregulacja AF dla obiektywu (dostępna w zaawansowanych aparatach) skutecznie skorygowała ten problem. Co więcej w nowym Tamronie występuje charakterystyczne i denerwujące “poszukiwanie ostrości”. Niemniej jednak AF jest cichy i precyzyjny, dzięki czemu mamy pewność, że kiedy obiektyw ustawi już ostrość, zrobi to dokładnie.

Niestety, ale podobnie jak we wszystkich testowanych przez nas konstrukcjach z serii SP, tak i w tej autofokus nie imponuje szybkością. W dobrych warunkach oświetleniowych przeostrzanie przez cały zakres odległości (od 80 cm do nieskończoności) zajmuje obiektywowi 0,7-0,8 sekundy, co uznajemy za przeciętny rezultat w segmencie jasnych portretówek. Z kolei w pomieszczeniach, gdzie nie występuje dużo zastanego światła (prawie półmrok), ustawianie ostrości może zająć jeszcze dłuższą chwilę - nawet ponad jedną sekundę.

Dodaj ocenę i odbierz darmowy numer DCP
Digital Camera Polska
Spis treści

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Samyang AF 35 mm f/1.8 FE - zdjęcia przykładowe
Samyang AF 35 mm f/1.8 FE - zdjęcia przykładowe
Najnowsza 35-tka Samyanga proponuje alternatywę dla natywnego obiektywu Sony w dużo niższej cenie. Czy przypłacimy to jakością obrazu? Zobaczcie zdjęcia...
14
3
Irix 45 mm f/1.4 - test obiektywu
Irix 45 mm f/1.4 - test obiektywu
Reprezentujący średnią półkę cenową, manualny Irix 45 mm f/1.4 obiecuje wykonanie i rezultaty godne obiektywu wyższej klasy. Sprawdziliśmy jak ta egzotyczna ogniskowa sprawdza się w praktyce.
13
0
Panasonic Lumix S Pro 50 mm f/1.4 - zdjęcia przykładowe
Panasonic Lumix S Pro 50 mm f/1.4 - zdjęcia przykładowe
Jakich efektów możemy spodziewać się po profesjonalnym obiektywie standardowym z serii Lumix S? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane szkłem Panasonic Lumix S Pro 50 mm f/1.4.
10
12
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (2)