Canon EF 24-105 mm f/4L IS USM - test

Canon EF 24-105 mm f/4L IS USM to uniwersalny zoom do aparatów pełnoklatkowych. Obiektyw oferuje stabilizację obrazu, napęd Ultrasonic oraz stałe światło f/4 w całym zakresie ogniskowych. Przekonajcie się jak wypadł w naszym teście.

Autor: Marcin Grabowiecki

20 Marzec 2014
Artykuł na: 23-28 minut

14. Podsumowanie

Canon EF 24-105 mm f/4L IS USM to uniwersalny obiektyw zmiennoogniskowy do pełnoklatkowych aparatów cyfrowych. Konstrukcja nie należy do nowoczesnych, ale sprawia wrażenie solidnej. Pochwalić należy zastosowanie uszczelnień wokół metalowego bagnetu. Słabszą stroną jest mało poręczny przedni dekielek.

Szkło jest dość lekkie, ale z lustrzanką Canon EOS 5D Mark III dobrze wyważone. Zastosowanie optycznej stabilizacji obrazu pozwala na wydłużenie ekspozycji aż o 3 EV, co jest bardzo dobrym wynikiem. Nieznaczna wadą może być fakt, że pierścienie ustawiania ostrości i zmiany ogniskowej są dość wąskie. Autofokus działa właściwie bez zarzutu.

W kwestii jakości obrazu osiągnęliśmy bardzo dobre rezultaty na ogniskowych 24 i 50 mm. Najdłuższa ogniskowa - 105 mm odstaje jakością od reszty. W brzegach kadru do f/11 nie jest nawet przekroczona granica przyzwoitości. Najlepszą rozdzielczość uzyskamy przymykając szkło do f/8.

Canon EF 24-105 mm f/4L IS USM niezbyt dobrze radzi sobie z wadami optycznymi. Aberracja chromatyczna może być problemem. Na szerokim kącie obserwujemy wyraźną dystorsję beczkowatą, a winieta nie jest mała i jest widoczna na wszystkich ogniskowych, chociaż największa jest na najszerszym kącie. Na pocieszenie można dodać, że obiektyw bardzo dobrze radzi sobie z odblaskami.

Obiektyw znajdzie zastosowanie w wielu sytuacjach fotograficznych, takich jak krajobraz, reportaż, portret, dokument. Dzięki stosunkowo niedużej wadze, stałej jasności i bardzo dobrej jakości obrazu może na stałe zagościć w torbie każdego fotografa.

"Elka" Canona kosztuje 2600 zł. To aż 900 złotych mniej niż Sigma 24-105 mm f/4 DG OS HSM. Sigma to jednak nowocześniejsza konstrukcja, która oferuje lepszą jakość obrazu na dłuższych ogniskowych. Poza tym różnice nie są duże. Użytkownicy Canona będą musieli sobie odpowiedzieć na pytanie, czy warto płacić więcej za porównywalne, choć nowsze szkło.

+ uniwersalny zakres ogniskowych

+ stała światłosiła f/4

+ szybki i cichy autofokus

+ solidna konstrukcja

+ bardzo dobra jakość obrazu na większości ogniskowych

+ brak problemów z odblaskami

+ metalowy, uszczelniany bagnet

- słabsza jakość obrazu na 105 mm

- duża winieta

- wąskie pierścienie zmiany ogniskowej i regulacji ostrości

- mało poręczny przedni dekielek

- widoczna aberracja chromatyczna

Canon EF 24-105 mm f/4L IS USM uzyskał w swojej klasie 76%
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sigma 50 mm f/1.2 DG DN ART - test obiektywu
Sigma 50 mm f/1.2 DG DN ART - test obiektywu
Najjaśniejszy obiektyw standardowy w ofercie producenta pretenduje do miana najdoskonalszej konstrukcji tego typu na rynku. Sprawdzamy czy będąc o połowę tańszym jest w stanie...
14
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G to najnowszy szerokokątny zoom z oferty Sony E, który łączy kompaktowe wymiary z przystępną ceną. Nowy obiektyw zabraliśmy na spacer po ulicach Londynu. Zobaczcie...
22
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Kolejny teleobiektyw w systemie Nikon Z jest alternatywą z jednej strony dla drogich, profesjonalnych stałek, a z drugiej klasycznych zoomów do dzikiej przyrody i sportu. Sprawdzamy, czy ta...
40
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)