Konica Minolta DiMAGE A2 - zdjęcia samplowe i pierwsze wrażenia

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć samplowych i przeczytania relacji z kilkugodzinnego użytkowania przedprodukcyjnego modelu aparatu Konica Minolta DiMAGE A2 zaprezentowanego dzisiaj na targach PMA.
Dzięki uprzejmości firmy Minolta Polska otrzymaliśmy na kilka godzin przedprodukcyjny egzemplarz aparatu Konica Minolta DiMAGE A2. Poniżej przedstawiamy pierwsze wrażenia i kilka zdjęć samplowych.

Konica Minolta DiMAGE A2

Dosyć niespodziewanie, zaledwie w 6 miesięcy od ukazania się modelu DiMAGE A1 producent zaprezentował następcę. Tak szybka zmiana modelu świadczy o wadze, jaką Konica Minolta przykłada do powodzenia tego aparatu. Model A1 w obliczu konkurencji oferującej w topowych pseudo-lustrzankach matryce 8.0 megapikseli nie mógł godnie reprezentować firmy.

DiMAGE A2 niewiele różni się od swojego poprzednika. Nowy model ma zmienioną plakietkę z nazwą producenta odzwierciedlającą teraz połączenie dwóch koncernów i informacje o większej rozdzielczości matrycy.

Zachowano ten sam układ przycisków i ich funkcjonalność. Ogólnie aparat bardzo dobrze leży w dłoniach, jest bardzo dobrze wykonany, a uchwyty są gumowane. W porównaniu z największym konkurentem Sony F828, DiMAGE jest o wiele poręczniejszy i ma lepiej rozplanowane przyciski. Subiektywne odczucie jest takie, że jest "bardziej fotograficzny" w obsłudze. Należy pamiętać, że oba aparaty dysponują taką samą ogniskową - 28-200 mm. Sony ma jednak nieco jaśniejszy obiektyw - f/2.0 - f/2.8 w porównaniu do Minolty - f/2.8 - f/3.5.

A2 bardzo przypomina w obsłudze lustrzankę cyfrową. Mamy doczynienia z dwoma pokrętłami nastawów (jedno obok spustu, drugie z tyłu pod kciukiem) oraz dużym, łatwo dostępnym pokrętłem trybów pracy.

obudowa rozplanowana jest wzorowo, wyświetlacz można podświetlić

Podobnie jak w poprzedniku zarówno elektroniczny wizjer, jak i ekranik są odchylane. Ten pierwszy to nowość. Zastosowano w nim ekran o rozdzielczości 922 000 pikseli. To ponad 4 razy więcej niż w A1. Ma to zapewnić doskonałą jakość obrazu. Niestety na razie musimy wierzyć na słowo, gdyż w naszym egzemplarzu ten element nie był jeszcze w wersji produkcyjnej.

wygodne, odchylane elementy wyświetlacza i wizjera

Możliwości odchylenia ekranu LCD bardzo pomaga, jeżeli pracujemy z nisko ustawionym statywem. Nie trzeba wtedy kucać, żeby obserwować kadr. Z kolei w plenerze, gdy ostre światło utrudnia korzystanie z ekranu LCD, możemy w ten sam sposób użyć odchylanego ku górze wizjera. Konkurent, F828 oferuje podobną funkcjonalność, lecz tam odchyla się cały korpus.

sporym rynkiem dla A2 będą małe studia

DiMAGE A2 ma bardzo uporządkowane menu. Dobre wrażenie wzmaga jeszcze dopracowana grafika. Komunikaty wyświetlane na ekranie są czytelne i jednoznaczne.

menu jest doskonale dopracowane graficznie

komunikaty są czytelne i jednoznaczne

Informacje na ekranie LCD (lub w wizjerze), które widzimy podczas pracy z aparatem są tradycyjnie rozplanowane przy krawędzi ekranu. Na pochwałę zasługuje fakt, że konstruktorzy oparli się pokusie wyświetlania wszelkich możliwych wskaźników i zachowali tylko najważniejsze. Pozostałe informacje możemy odczytać z wyświetlacza na górze aparatu, który jest podświetlany.

ekran zawiera wystarczającą ilość informacji

wbudowana, unoszona lampa błyskowa

Wbudowana lampa błyskowa o maksymalnym zasięgu 3.8 metra daje równomierne światło i nie prześwietla nawet z bliskiej odległości, należy jednak pamiętać, aby unikać cienia od obiektywu. Na górze aparatu mamy natomiast pełnowartościową stopkę do podłączenia zewnętrznego flesza. Aparat potrafi sterować zaawansowanymi lampami Minolty wykorzystując system ADI.

wbudowana lampa nie prześwietla nawet z małych odległości

Nowy model ma bardzo rozbudowany system automatycznego ustawiania ostrości. Producent chwali się, że należy on do najszybszych w tej klasie aparatów. Rzeczywiście system działa bardzo sprawnie, chociaż nadal brakuje mu do osiągów lustrzanek np. Canona 10D. Szczególnie traci przy śledzeniu szybko poruszających się obiektów (tryb ciągły). Brakuje mu również swoistej pewności. Zdarzyło nam się wykonać kilka nieostrych zdjęć mimo, że aparat sygnalizował ustawienie ostrości. Pamiętajmy jednak, że mamy doczynienia egzemplarzem przedprodukcyjnym, w którym mogą być jeszcze dokonane zmiany i usprawnienia.

to zdjęcie miało być ostre (czas 1/200 s.)

Wraz z modelem A2 zaprezentowane były dwa konwertery: szerokokątny x0.8 i tele x1.5. Pozwalają one na zwiększenie możliwości obiektywu. Należy jednak pamiętać, że generują zauważalne dystorsje geometrii obrazu. Jest to szczególnie widoczne w przypadku konwertera szerokokątnego.

opcjonalne konwertery

Ogólnie obiektyw A2 spisuje się bardzo dobrze, na tyle na ile mogliśmy go przetestować w kilka godzin. Jednak w najszerszym kącie daje się zauważyć winietowanie w rogach. Również w rogach dosyć widoczne są aberracje chromatyczne. Co ciekawe, z identycznym problemem spotykają się użytkownicy F828. Może jest to zatem wina matrycy, która przy takich rozdzielczościach źle przyjmuje światło padające pod dużym kątem na skrajne elementy światłoczułe? Z odpowiedzią musimy poczekać, aż będzie możliwa ocena zdjęć z Canona PowerShot Pro1 dysponującego taką samą matrycą jak Sony (niestety, nie wiemy kto jest producentem układu zastosowanego w A2).

porównanie kadru bez konwertera (lewo) i z konwerterem x0.8 (prawo) - w prawym górnym rogu widoczne jest winietowanie


drzewo na tle nieba, stawia duże wymagania aparatom cyfrowym - na zdjęciu zaznaczone są fragmenty powiększone niżej

w rogu kadru aberracja chromatyczna jest wyrazna

środek kadru wygląda dobrze

Jedną z nowości zaprezentowanych wraz z modelem A1 był system przeciwwstrząsowy, który opierał się na ruchomej matrycy kompensującej drgania aparatu. System uruchamia się charakterystycznym, świecącym przyciskiem na obudowie oznaczonym rączką.

przycisk uruchamiania systemu Anti-Shake

Producent twierdzi, że dzięki temu systemowi można robić nieporuszone zdjęcia nawet z czasami 8 razy dłuższymi. Biorąć pod uwagę, że w miarę sprawny fotograf jest w stanie wykonać zdjęcie z ręki do czasu 1/30 s, to przy włączonym systemie można byłoby robić zdjęcia z czasem nawet 1/3 s. Nam się niestety nie udało osiągnąć takiej wartości. Jednak już lekko opierając rękę, udało się wykonać nieporuszone zdjęcie z czasem 1.5". Całkiem nieźle. (Przy okazji na zdjęciu poniżej warto zwrócić uwagę na bardzo przyjemne ziarno jak na tak dużą czułość.)

parametry zdjęcia: f/2.8, 1.5?, ISO 800, Anti-shake

Podsumowując tę krótką prezentację, trzeba przyznać, że A2, to bardzo udany model. Z pewnością będzie bardzo popularny wśród właścicieli mniejszych studiów fotograficznych. Dzięki złączu do lamp studyjnych, wysokiej rozdzielczości i bardzo dobremu odwzorowywaniu kolorów będzie się świetnie spisywał jako uniwersalny aparat studyjny. Powinien się również sprawdzać jako zastępstwo dla lustrzanki. Producent musi jednak jeszcze popracować na szybkością i pewnością działania układu AF.

Dziękujemy firmie Minolta Polska za użyczenie aparatu.

Poniżej prezentujemy typowe zdjęcia testowe. Pierwsze ze zdjęć po kliknięciu pozwala na ściągnięcie pliku w pełnej rozdzielczości.



To our international readers:
This short review is based on pre-production model of DiMAGE A2. The sample picture above is clickable and full resolution picture can be downloaded. Feel free to email us if you have any specific questions.


NazwaKonica Minolta DiMAGE A2
Typzaawansowany kompaktowy aparat cyfrowy
Sensor8.0 megapikseli (efektywnych), 2/3 cala CCD, 12-bit konwersja A/D
PamięćCompactFlash Typ I/II oraz Microdrive
Rozdzielczość3264 x 2448, 3264 x 2176 (tryb 3:2), 2560 x 1920, 2080 x 1560, 1600 x 1200, 640 x 480
Formaty zapisu obrazuJPEG, TIFF, Motion JPEG (MOV), RAW, DCF 2.0, DPOF, Exif 2.21
Jakość kompresjiRAW, TIFF, JPEG Extra fine, JPEG Fine, JPEG Standard
ObiektywMinolta APO 7.2-50.8mm (ekw. 28-200mm), F2.8-F3.5, 16 elementów w 13 grupach (2 x soczewki AD), śr. filtra 49 mm
Zoom cyfrowy2x
PrzysłonaF/2.8 - f/3.5
Migawka
  • elektroniczna CCD i mechaniczna
  • 30 - 1/4000 sek., Bulb do 30 sek.
Tryby ekspozycji
  • Program AE (z Program Shift)
  • Priorytet przysłony)
  • Priorytet migawki
  • Manual
  • Programy tematyczne (Portret / Sport / Zachód słońca / Portret nocny)
Pomiar światławielosegmentowy (300 segmentów) / centralnie-ważony / punktowy (centralny lub z przesunięciem punktu)
Kompensacja ekspozycji+/-2EV w skoku 1/3EV
Blokada ekspozycjiprzycisk blokady AE-lock lub półpozycja spustu migawki
Autobracketing3 ujęcia w skoku 0.3 lub 0.5EV
Metody pomiaru ostrości
Tryby pracy autofocusaVideo AF
  • szeroki obszar AF
  • punktowy AF (z płynnym przesunięciem)
  • pojedynczy AF / ciągły AF / stały AF / śledzący AF
Manual focus
  • Tak, pierścień strojenia manualnego
  • 3.3x powiększenie cyfrowe w celu kontroli
Blokada ostrościpółpozycja spustu migawki
CzułośćAuto, ISO 64 / 100 / 200 / 400 / 800
Balans bieli
  • Auto
  • programowy (dzienne / żarowe / cień / chmury / błysk / jarzeniowe) z płynną 7-poziomową korektą
  • dobierany ręcznie (3 programy)
EfektyTryby kolorów: Neutralny (sRGB) / Nasycony (sRGB) / Adobe RGB / Ustalony Adobe RGB / Czarno-biały (neutralny i stonowany) / Solaryzacja
Korekta obrazu
  • wyostrzanie (Soft, Normal, Hard)
  • korekta nasycenia i kontrastu
  • filtry cyfrowe
  • bracketing (3-zdjęciowy) kontrastu, nasycenia, filtrów
Zdjęcia seryjne
  • Ultra High Speed: 7 kl/s. (rozdzielczość 640x480)
  • High-speed 2,7 kl/s
  • Standard 1.8 kl/s
  • zdjęcia z interwałem: 2-240 ujęć w odstępach 30s., 1-10min., 15, 20, 30, 45, 60 min.
Rejestracja filmu
  • Standard 544 x 408 lub 320 x 240 30 kl/s do 15 min. (automatycznie włączny tryb nocny)
  • 640 x 480 w trybie pętli czasowej, 4 kl/s bez dźwięku
Monitor LCD1.8 cala TFT LCD; 118,000 punktów; uchylny od -20 do +90 stopni
Synchronizacja z lampąwszystkie czasy migawki
Lampa błyskowa
  • wbudowana: błysk wypełniający / red. cz. o. / synchronizacja na ostatnią lamelkę / wyzwalanie bezprzewodowe
  • zasięg: (W) 0.5-3.8m, (T) 0.5-3.0m
  • Czas ładowania: ok. 5 sek.
  • Korekta błysku +/-2EV w skoku 1/3EV
Kontrola błysku
  • ADI
  • Pre-flash TTL
  • kontrola manualna
Stopka akcesoriówlampy zewnętrzne: pomiar Auto z modelami Program/Maxxum Flash 2500 (D), 3600HS (D), 5600HS (D), Macro Twin Flash 2400, Macro Ring Flash 1200. Pozostałe przez terminal synchronizacyjny - złącze PC
Wizjerelektroniczny EVF, 0.44 cala TFT, 922 000 punktów, 100% pola obrazowego, odchylany do 90 stopni, odświeżanie 30 kl/s lub 60 kl/s
Punkt oczny19,5 mm
Notka dźwiękowado 15 s.
Samowyzwalacz2 lub 10 s.
ZłączaUSB 2.0 (zgodne w dół z USB 1.1)
Zasilanieakumulator litowo-jonowy NP-400, zewnętrzne 6V DC lub opcjonalny battery pack BP-400
Wydajność zasilania (zdjęcia)330 zdjęć (EVF on, LCD off, 2560 x 1920, Fine, 50% flash)
Warunki atmosferyczne0-40 C
Gwint statywutak
Wymiary117 x 85 x 113.5mm
Waga565g (bez karty i baterii)
Akcesoriastandardowe:
  • pasek NS-DG4000
  • przykrywka obiektywu (49mm) LF-1349
  • osłonka stopki SC-10
  • kabel AV AVC-400
  • kabel USB-500
  • osłonka obiektywu DLS-2
  • akumulator Lithium-ion NP-400
  • ładowarka BC-400
opcjonalne:
  • AC Adapter AC-1L or AC-11
  • Camera Case CS-DG7
  • Leather Neck Strap NS-DG1000
  • DiMAGE Neck Strap (Indigo) NS-DG2000
  • DiMAGE Neck Strap (Gray) NS-DG3000
  • Holding Strap HS-2
  • Accessory Shoe Cap SC-1000
  • External High Power Battery Pack Kit EBP-100
  • Remote Cord RC-1000S
  • Remote Cord RC-1000L
  • Step Up
  • Adapter 49mm ? 62mm
  • CompactFlash Adapter for SD Memory Cards SD-CF1
  • Battery Pack BP-400
  • Telephoto Converter ACT-100
  • Wide-angle Converter ACW-100
OprogramowanieDiMAGE Viewer, ULEAD Video Studio 7 SE
Uwagiwybór nadruk daty i tekstu, indywidualizacja przycisków kontrolnych
 
 
Komentarze
Polecane artykuły
Czy filmy małoobrazkowe sprawdzą się we współczesnej fotografii krajobrazu?
18 Wrz 2018
Aparaty analogowe dają możliwość niedrogiego rozpoczęcia przygody z bardziej świadomym fotografowaniem. Czy jednak w obecnych czasach film nadal może konkurować z cyfrą pod względem jakości obrazu?
1
Panasonic GH5, GH5S i G9 - mistrzowskie trio
28 Sie 2018
Linia topowych korpusów Panasonic to dziś propozycja zarówno dla wymagających filmowców jak i profesjonalnych fotografów. Przyglądamy się bliżej flagowym modelom.
0
“Każde spotkanie z nimi jest wspaniałym przeżyciem”. O fotografowaniu niedźwiedzi opowiada Marcin Dobas
10 Sie 2018
Fotografia dzikich zwierząt to nie sport dla wybranych. Zapierające dech w piersiach ujęcia natury są w zasięgu większości z nas. Trzeba tylko dobrze się przygotować, planować i wiedzieć gdzie szukać interesujących nas osobników. O tym, jak fotografować dzikie niedźwiedzie opowiada fotograf i podróżnik, Marcin Dobas.
0
Notebook z górnej półki czy budżetowy monitor graficzny? O to, co lepiej sprawdzi się w edycji zdjęć zapytaliśmy eksperta
31 Lip 2018
Czy dobry notebook jest wystarczający do zawodowej pracy fotograficznej? Jak wypada w zestawieniu z najtańszymi na rynku monitorami graficznymi?  Na co zwracać uwagę przy wyborze monitora? Zapytaliśmy o to eksperta, Radka Witana ze sklepu Wzorniki.eu.
0