Minolta DiMAGE A1 - następca "siódemek"

Minolta prezentuje zaawansowany aparat cyfrowy Minolta DiMAGE A1. Jest to nowe wcielenie uznanej linii DiMAGE 7, ale liczne udoskonalenia dotknęły zarówno stylistykę jak i właściwości fotograficzne. DiMAGE A1 oferuje budzący respekt zestaw funkcji.
Minolta prezentuje zaawansowany aparat cyfrowy Minolta DiMAGE A1. Jest to nowe wcielenie uznanej linii DiMAGE 7, ale liczne udoskonalenia dotknęły zarówno stylistykę jak i właściwości fotograficzne. DiMAGE A1 oferuje budzący respekt zestaw funkcji.



Wiele osób, szczególnie systemowi użytkownicy Minolty, spodziewało się wprowadzenia do oferty tego producenta lustrzanki cyfrowej z prawdziwego zdarzenia. Filozofia rozwoju przewiduje takie rozwiązanie, ale DiMAGE A1, mimo stosunkowo niewielkich rozmiarów, może z powodzeniem konkurować z nawet najbardziej rozwiniętymi lustrzankami innych producentów. Informacja prasowa określa A1 jako aparat "typu SLR", jednak po zapoznaniu się z zestawem funkcji można dojść do wniosku, że od lustrzanki różni go tylko umocowana na stałe optyka.

Wbudowany obiektyw apochromatyczny (APO) oferuje znakomity zakres ogniskowych od 28mm (szeroki kąt) do 200mm (tele) dla małego obrazka. Trzyma przy tym dobrą jasność F2.8 - F3.5, a 16-elementowa konstrukcja uwzględnia 2 elementy asferyczne zapobiegające powstawaniu aberracji. Przy długiej ogniskowej aparat koryguje zakłócenia spowodowane mimowolnym ruchem ręki (system "Anti-Shake" - patrz niżej0.

Rzadko spotykana w aparatach cyfrowych wartość minimalnej ogniskowej (28mm) została osiągnięta dzięki zastosowaniu sporych rozmiarów przetwornika CCD typu 2/3. Jego 5.0-megapikselowa rozdzielczość generuje pliki o wymiarach maksymalnych 2560 x 1920 co pozwala na wykonanie wydruków nawet do formatu 30 x 40cm (przy 150dpi). Obraz zapisywany jest w bezstratnych formatach RAW i TIFF oraz w formacie JPEG w 3 poziomach kompresji.

Warto zwrócić uwagę na nowatorski system stabilizacji obrazu. W odróżnieniu od tradycyjnego kompensowania drgań na poziomie układu optycznego, tu zdecydowano się na stabilizowanie przetwornika CCD. Detektory ruchu przekazują informację o poruszeniu aparatu wprost do ramki sensora, która przez odpowiednie ustawienie natychmiastowo niweluje potencjalne rozmycia. Zdaniem producenta dzięki systemowi "Anti-Shake" 90% ujęć z czasem 1/25 sek. będzie ostre.

Mionolta tradycyjnie zaprzęga do właściwego odwzorowywania i szybkiego przetwarzania obrazu różnorakie technologie, które w skrócie tu wymienimy. Jest to przede wszystkim 14-bitowa konwersja A/D oddająca aż 16,384 poziomów na każdy kanał kolorów. DiMAGE A1 jest pierwszym aparatem, w którym zastosowano technologię CxProcess II odpowiadającą za kolory, kontrastowość, ostrość i szumy. Ciekawostka, która wychodzi naprzeciw częstej dolegliwości aparatów cyfrowych, to dobór ostrości tak, by kontury nie były nadto wyostrzone.

DiMAGE A1 pracuje w trybie automatyki programowej, priorytetu migawki i przysłony, w trybie manualnym oraz w jednym z czterech programów tematycznych. Listę uzupełnia rejestracja filmów (320 x 240, 24 kl/sek.) oraz zdjęcia z interwałem, które możemy odtwarzać później jako film w formacie VGA (640 x 480, 4 kl/sek). Aparat posiada przy tym dużą rozpiętość czasów migawki 30 - 1/16000 oraz precyzyjnie sterowaną przysłonę (skok 1/3EV). Konstruktorzy mogli zainwestować w większą rozpiętość korekty ekspozycji (tylko +/-2EV w skoku 1/3) i bracketingu ekspozycji (3 zdjęcia ze skokiem 0.3 lub 0.5EV).



Duże wrażenie robi system podglądu obrazu. Składa się na niego elektroniczny wizjer o wysokiej rozdzielczości 235,000 pikseli. Znane z poprzedników rozwiązanie pozwala na odchylenie całego wizjera do 90 stopni. Podobnie główny, 1.8-calowy monitor LCD, który odchylimy o nieco szerszy kąt (od -20 do +90 st.).

Od czasów DiMAGE 7 Minolta zrobiła duży postęp jeśli chodzi o system pomiaru ostrości. Kiedyś Video AF uważany był za słabszą stronę konstrukcji tego producenta, ale intensywne rozwijanie systemu pozwala na nazwanie (w informacji prasowej) A1 najszybciej ogniskującym aparatem w tej klasie. Do dyspozycji dostajemy tryb pojedynczy i ciągły oraz tryb pracy non-stop aktywowany przyłożeniem ręki do uchwytu. Oryginalne rozwiązanie Minolty to śledzący AF pracujący w 3 wymiarach, natomiast nowością jest płynnie przesuwany punkt pomiaru ostrości - możemy go ustawić w dowolnym miejscu w obrębie pola widzenia (ramki kadrowania) aparatu. Manualny dobór ostrości wspomagany jest przez cyfrowe powiększenie (dwu- lub 8-krotne) centralnego fragmentu obrazu.

Minolta DiMAGE A1 pracuje w obu przestrzeniach barwnych Adobe RGB oraz sRGB, co docenią osoby wykorzystujące aparat do poligrafii. Inne opcje kolorów to zdjęcia czarno-białe, z filtrami cyfrowymi i zsolaryzowane. Poza standardową korektą ostrości, nasycenia, kontrastu i tonalności możemy skorzystać z 3-zdjęciowego bracketingu tych parametrów (3 kolejne zdjęcia z różnicą +/- o zadaną wartość).



Z nie mniejszą uwagą potraktowano system równoważenia barwy oświetlenia. Balans bieli w trybach programowych (do światła dziennego, żarowego itd.) można skorygować płynnie na 7-poziomowej skali. Do dyspozycji mamy też 3 programy dobierane ręcznie według wzorca bieli.

Topowa nowość Minolty została zaopatrzona w stylizowaną obudowę ze stopu magnezowego z czarnym profilowanym wykończeniem. Większość funkcji i menu aparatu obsługuje się 5-przyciskowym nawigatorem, ale na obudowie znalazło się miejsce na istotniejsze przyciski funkcyjne z dostępem bezpośrednim (korekta ekspozycji, ręczny balans bieli, tryb ostrości, efekty cyfrowe itd.).

Do pracy w studio przydadzą się takie udogodnienia jak gniazdo synchronizacyjne, sterowanie bezprzewodowe czy gwint filtrów na obiektywie. Z myślą o tej samej grupie użytkowników stworzono aplikację DiMAGE Capture pozwalającą na pełną obsługę aparatu z poziomu komputera. Ponadto DiMAGE A1 zgodny jest z opcjonalnym pojemnikiem na baterie.

Możemy się spodziewać, że Minolta DiMAGE A1 będzie prawdziwych hitem sezonu. Jeśli ogłoszone właściwości sprawdzą się w praktyce, to, przy takiej optyce, A1 będzie poważną alternatywą dla zwykłych lustrzanek cyfrowych.

Specyfikacje

NazwaMinolta DiMAGE A1
TypHybrydowy kompakt cyfrowy typu SLR
Sensor2/3 cala CCD, 5.3 Megapikseli (5.0 Mp efektywnych), 14-bit konwersja A/D
PamięćCompactFlash Typ I/II oraz Microdrive (16MB CF w zestawie)
Rozdzielczość2560 x 1920, 2080 x 1560, 1600 x 1200, 640 x 480
Formaty zapisu obrazuJPEG, TIFF, RAW, Motion JPEG, WAVE (dźwięk), zgodne z DCF 1.0, DPOF 1.1, Exif 2.2 i Exif Print
Jakość kompresjiRAW, TIFF, Extra Fine, Fine, Standard
ObiektywAPO 7.2-50.8mm (ekw. 28-200mm), F2.8-F3.5, 16 elementów w 13 grupach (2 x AD)
Zoom cyfrowy2-krotny
Migawka
  • Elektroniczna CCD i mechaniczna
  • 30 - 1/16000 sek., Bulb do 30 sek.
Tryby ekspozycji
  • Program AE (zakres: EV -1 - 20)
  • Priorytet przysłony (zakres: EV -1 - 20)
  • Priorytet migawki (zakres: EV -2 - 21)
  • Manual (zakres: EV -2 - 21)
  • Programy tematyczne (Portret / Sport / Zachód słońca / Portret nocny)
Pomiar światłaWielosegmentowy (300 segmentów) / Centralnie - ważony / Punktowy (centralny lub z przesunięciem)
Kompensacja ekspozycji+/-2EV w skoku 1/3EV
Blokada ekspozycjiPrzycisk blokady AE-lock lub półpozycja spustu migawki
Autobracketing3 ujęcia w skoku 0.3 lub 0.5EV
Metody pomiaru ostrości
Tryby pracy autofocusaVideo AF
  • Szeroki obszar AF / Punktowy AF (z płynnym przesunięciem)
  • Pojedynczy AF / Ciągły AF / Stały AF / Śledzący AF
Manual focus{LST|u|Tak, pierścień strojenia manualnego;2x lub 8x powiększenie cyfrowe
Blokada ostrościPółpozycja spustu migawki
CzułośćAuto, ISO 100 / 200 / 400 / 800
Balans bieli
  • Auto
  • Programowy (Dzienne / Żarowe / Cień / Chmury / Flash / Jarzeniowe) z płynną 7-poziomową korektą
  • Dobierany ręcznie (3 programy)
EfektyTryby kolorów: Neutralny (sRGB) / Nasycony (sRGB) / Adobe RGB / Ustalony Adobe RGB / Czarno-biały (neutralny i stonowany) / Solaryzacja
Korekta obrazu
  • Wyostrzanie (Soft, Normal, Hard)
  • Korekta nasycenia i kontrastu, filtry cyfrowe
  • Bracketing (3-zdjęciowy) kontrastu, nasycenia, filtrów
Zdjęcia seryjne
  • 2.8 kl/sek lub 2.0 kl/sek., do 5 zdjęć (2560x1920 RAW) / do 3 zdjęć (pozostałe)
  • Zdjęcia z interwałem: 2 - 240 ujęć w odstępach 30s., 1-10min., 15, 20, 30, 45, 60 min.
Rejestracja filmu
  • Tryb standardowy i nocny: 320 x 240, 24 kl/sek., maksymalnie 15 min., z dźwiękiem mono
  • Tryb poklatkowy (interwał): 640 x 480 odtwarzane z prędkością 4 kl/sek.
Monitor LCD1.8 cala TFT LCD; 118,000 punktów; uchylny od -20 do +90 stopni
Synchronizacja z lampąSynchronizacja ze wszystkimi czasami migawki
Lampa błyskowa
  • Wbudowana: Wymuszona / Redukcja cz. o. / Synchronizacja na ostatnią lamelkę / Wyzwalanie bezprzewodowe
  • Zasięg: (W) 0.5 - 3.8m, (T) 0.5 - 3.0m
  • Czas ładowania: ok. 5 sek.
  • Korekta błysku +/-2EV w skoku 1/3EV
Kontrola błyskuADI; Pre-flash TTL; Kontrola manualna
Stopka akcesoriówLampy zewnętrzne: Pomiar Auto z modelami 2500 (D), 3600HS (D), 5600HS (D), Macro Twin Flash 2400, Macro Ring Flash 1200. Pozostałe przez terminal synchronizacyjny
WizjerElektroniczny EVF; 0.44 cala TFT; 235,000 punktów; 100% pola obrazowego
Punkt oczny22mm
Notka dźwiękowaDo 15 sek.
Samowyzwalacz2 lub 10 sek.
ZłączaUSB (12Mbps)
ZasilanieAkumulator litowo-jonowy NP-400 lub zewnętrzne 6V DC
Wydajność zasilania (zdjęcia)330 zdjęć (EVF on, LCD off, 2560 x 1920, Fine, 50% flash)
Wymiary117 x 85 x 113.5mm
Waga560g
UwagiNadruk daty i tekstu, Indywidualizacja przycisków kontrolnych
 
Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm X-T3 - test aparatu
14 Lis 2018
Najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm pretenduje do miana króla segmentu APS-C i jednego z najbardziej uniwersalnych aparatów w ogóle. Sprawdzamy, na co go stać.
12
Nikon Z7 - test aparatu
6 Lis 2018
Nikon Z7 to pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec japońskiego producenta. Czy nowy aparat z 45-megapikselową, stabilizowaną matrycą dorówna jakością cenionym lustrzankom Nikona? Czy jest godną konkurencją dla aparatów z serii Sony A7? Sprawdźmy.
17
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - test obiektywu
26 Paź 2018
Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.
5
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - zdjęcia przykładowe
22 Paź 2018
Ciekawi, jak w praktyce sprawdza się najnowsza konstrukcja Samyanga z mocowaniem Canon EF? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane najnowszym modelem AF 14 mm f/2.8 EF. Czy okaże się on "czarnym koniem" w segmencie ultraszerokokątnych szkieł?
0