Sony Cyber-shot DSC-F828

Podczas piątkowej konferencji w Berlinie Sony po raz pierwszy zaprezentowało topowy aparat cyfrowy DSC-F828. Jest to model przeznaczony dla zaawansowanych amatorów oraz profesjonalistów jako sprzęt uzupełniający. Posiada nowy sensor RGB+E o rozdzielczości 8Mp, 7-krotny obiektyw firmowany przez firmę Carl Zeiss oraz dodatkowe gniazdo kart Compact Flash.
Podczas piątkowej konferencji w Berlinie Sony po raz pierwszy zaprezentowało topowy aparat cyfrowy DSC-F828. Jest to model przeznaczony dla zaawansowanych amatorów oraz profesjonalistów jako sprzęt uzupełniający. Posiada nowy sensor RGB+E o rozdzielczości 8Mp, 7-krotny obiektyw firmowany przez firmę Carl Zeiss oraz dodatkowe gniazdo kart Compact Flash.



Sprostowanie. W pierwotnej wersji poniższego tekstu napisaliśmy, ze DSC-F828 jest następcą popularnego modelu DSC-F717. Nie jest to do końca prawda - polski oddział Sony poinformował nas iż ostatnia nowość jest uzupełnieniem oferty skierowanym do zaawansowanych odbiorców, natomiast F717 będzie nadal sprzedawany. Wszystkich zainteresowanych przepraszamy za wprowadzenie w błąd.


Już w momencie ogłoszenia nowy aparat Sony został ogłoszony zgodnie jedną z najciekawszych propozycji prosumerskich tego sezonu. Sony Cyber-shot DSC-F828 jest starszym bratem niezwykle popularnego DSC-F717, a najważniejsza różnica to podniesiona rozdzielczość, z 5 do 8 Megapikseli. DSC-F828 wykorzystuje nową matrycę światłoczułą stworzoną w laboratoriach Sony, a jej specyfika polega na dodaniu 4 filtra barwnego.

Wyjaśnijmy - standardowa matryca CCD składa się z fotodiod, punktów światłoczułych, które pokryte są filtrami barwnymi w układzie RGBG. W ten sposób sensor rejestruje nie tylko poziom oświetlenia, ale także jego zabarwienie, przy czym większa ilość koloru zielonego w obrazie wymusiła zdublowanie liczny pikseli "uczulonych" na zieleń. Pomysł Sony polega na dołożeniu do układu RGB filtra "Szmaragdowego" (ang. "E" od Emerald), który faktycznie jest negatywem czerwieni (kolor zielono-niebieski).

Schemat przetwornika: w układzie standardowym RGBG (z lewej) i w układzie RGB+E (z prawej)


Zdaniem przedstawicieli japońskiego koncernu takie rozwiązanie zbliża rejestrowany obraz do pasma rejestrowanego przez ludzkie oko. Rośnie dynamika kolorów, a przy okazji spada o 30% zużycie energii. Warto dopowiedzieć, że "czwarty kanał" wraz z pozostałą informacją zebraną przez matrycę jest przetwarzany i konwertowany do standardowej przestrzeni RGB. W przeciwnym wypadku (tzn. gdyby rozszerzyć przestrzeń barwną na wyjściu o kanał E) konieczne byłoby stworzenie całkiem nowego oprogramowania, które musieli by wdrożyć inni producenci chcący skorzystać z przetwornika Sony. Niemniej informacja (i dynamika obrazu) wzrasta. Czytaj więcej.

Aparat Sony Cyber-shot DSC-F828 posiada przetwornik 8 Mp typu 2/3" (taki sam rozmiar jak sensor 5Mp w DSC-F717) i rejestruje obrazy o maksymalnej rozdzielczości 3264 x 2448. Dla profesjonaliostów obraz zapisywany jest zarówno w kompresowanym formacie JPEG jak i bezkompresyjnym TIFF oraz Sony RAW. Ten ostatni daje dostęp do takich parametrów jak balans bieli czy nasycenie, które możemy korygować w fazie edycji na komputerze. W zestawie dostaniemy oprogramowanie konwertujące pliki RAW.



Niewątpliwie najjaśniejszym punktem nowego aparatu jest obiektyw. Wbudowany Carl Zeiss T* Vario-Sonnar zbudowany jest z 12 elementów optycznych w 9 grupach. Symbol T* oznacza, że każda soczewka powleczona jest powłoką antyrefleksyjna minimalizująca odbicia, podnosząca kontrast i ostrość. Ogniskowa 28-200mm to naprawdę rarytas w fotografii cyfrowej szczególnie przez dostęp do szerokich ujęć. Wrażenie robi także znakomita jasność obiektywu (minimalna strata światła), która wynosi F2.0 dla szerokiego kata i F2.8 dla najdłuższej ogniskowej.

Kolejna znakomita właściwość konstrukcyjna to wbudowany pierścień doboru ogniskowej (zamiast zbliżania za pomocą przycisków) umożliwiający bardzo precyzyjne kadrowanie. Obiektyw posiada też pierścień przelotowy strojenia ręcznego ostrości oraz gwint filtrów 58mm. No i najważniejsze - tak jak w całej linii DSC-F505/707/717 obiektyw jest ruchomy w stosunku do korpusu aparatu i możemy go odchylić o 30 stopni do góry lub pochylić do 70 stopni w dół. Takie rozwiązanie pozwala na bardzo wygodną prace z góry (ponad tłumem) czy w innych niekorzystnych warunkach.



Nowy sensor Super HAD CCD współpracuje przy rejestrowaniu i przetwarzaniu obrazu z także nowym procesorem Real Imaging Processor. Jak zapewnia producent, takie połączenie zaowocowało poprawieniem jakości i wierności obrazu oraz szybszym jego przetwarzaniem. Informacja prasowa mówi o 2-krotnym przyspieszeniu zdjęć seryjnych, przyspieszeniu wyświetlania obrazu po rejestracji (o 1/5 w stosunku do standardowej technologii DSP). Nie ma na razie pełnych danych technicznych dotyczących trybu zdjęć seryjnych oraz czasów opóźnienia migawki czy czasu transferowego.

Kolejna zaawansowana funkcja podnosząca atrakcyjność aparatu to tryb filmowy. DSC-F828 pozwala na rejestracje ujęć ciągłych w formacie MPEG VX (640 x 480) w tempie 30 kl/sek. lub 16 kl/sek. z dźwiękiem. Nie ma limitu długości jednego ujęcia, a więc zależy to tylko od pojemności karty pamięci.

Jednak największym zaskoczeniem, i to jak najbardziej pozytywnym, jest zgodność F828 z kartami Compact Flash Typ I/II oraz Microdrive. Dotychczas firma stosowała restrykcyjnie zasadę używania wyłącznie własnych nośników Memory Stick. Tutaj znajdziemy dwa niezależne gniazda, jedno na karty Memory Stick Duo (zgodne z Memory Stick PRO Duo) oraz właśnie CF I/II / Microdrive. Daje to nie tylko dużą swobodę w wyborze karty pamięci, ale oszczędzi koszta (pamięć CF jest tańsza) oraz będzie doskonałą zachętą dla osób, które mają zapas kart tego typu, a chcą zmienić aparat.

Zgodnie z rozwiązaniem coraz częściej spotykanym w zawansowanych aparatach, DSC-F828 wyposażony jest w wizjer elektroniczny EVF. Wyświetla on wysokiej jakości obraz przekazywany z obiektywu (TTL) i jego rozdzielczość wynosi 235,200 pikseli (980 x 240) czyli o 30% więcej niż w DSC-F717. Poprawiono też tylny monitor LCD (134 kp), który dostosowuje poziom emisji do zastanego oświetlenia.

Aparat wyposażony jest w dedykowany akumulator oraz ładowarkę, a dodatkowo w osłonę przeciwsłoneczną na obiektyw. Przewidywana cena w USA wyniesie $1200 co z jednej strony jest dość atrakcyjną propozycją, ale z drugiej oznacza konkurowania z bardziej zaawansowanymi lustrzankami cyfrowymi (np. Canon EOS-10D). DSC-F828 oferuje wiele znakomitych funkcji, ale brakuje trochę takich właściwości jak profilowane tryby pracy czy płynnie korygowany balans bieli. Jest to więc znakomita propozycja dla poważnych amatorów, którzy wymagają wysokiej jakości obrazu i dużej swobody przy kadrowaniu.



Sony Cyber-shot DSC-F828 - specyfikacje

NazwaSony Cyber-shot DSC-F828
Sensor2/3 cala (8.8 x 6.6mm) CCD (RGB+E), 8.3 Megapikseli (8.0 MP efektywnych), 14-bit DXP
PamięćMemory Stick, Memory Stick Pro, Compact Flash Typ I/II, Microdrive
Rozdzielczość
  • (8M) 3264 x 2448
  • (3:2) 3264 x 2176
  • (5M) 2592 x 1944
  • (3M) 2048 x 1536
  • (1M) 1280 x 960
  • (VGA) 640 x 480
Formaty zapisu obrazuRAW (równoległy), TIFF, JPEG (Exif 2.2), MPEG-1 (film)
Jakość kompresjiJPEG: Fine, Standard
Obiektyw
  • Carl Zeiss T* 28-200mm, F2.0-F2.8
  • Konstrukcja: 12 elementów w 9 grupach
  • Pochylny w zakresie 30 st. w dół i 70 st. w górę
  • Gwint filtrów 58mm
Zoom cyfrowyPrecyzyjny do 2x (wszystkie rozdzielczości)
PrzysłonaF2.0 / F2.8 - F8.0
Migawka
  • Auto: 1/8 - ?
  • Automatyka programowa: 1 - 1/3200 sek.
  • Priorytet przysłony: 2 - 1/3200 sek.
  • Priorytet migawki: 30 - 1/2000 sek.
  • Manual: 30 - 1/2000 sek.
Tryby ekspozycji
  • Auto
  • Programy tematyczne (Zmierzch, Portret o zmierzchu, Krajobraz, Portret)
  • Automatyka programowa AE
  • Priorytet przysłony
  • Priorytet migawki
  • Manual (ustawienia ręczne)
  • Tryb filmowy
Pomiar światłaWielosegmentowy / Uśredniony centralnie-ważony / Punktowy
Kompensacja ekspozycji+/-2EV w skoku 1/3EV
Blokada ekspozycjiPrzycisk blokady
Autobracketing3 zdjęcia w skoku 0.3, 0.5 lub 1.0 EV
Metody pomiaru ostrości
  • Autofocus (pomiar automatyczny) / Manual (ręczny)
  • Normal: od 50cm, Makro: 2 cm - 50 cm
Tryby pracy autofocusa
  • Pojedynczy AF / Monitorujący AF / Ciągły AF
  • 5-punktowy (Multi-Point) AF / Centralny AF/Punktowy AF (przewijany)
  • Lampa doświetlająca: Hologram AF (laser)
Manual focusTak, pierścień na obiektywie
CzułośćAuto (ISO 100-320), ISO 100 / 200 / 400 / 800
Balans bieli
  • Auto
  • Dzienne
  • Chmury
  • Jarzeniowe
  • Żarowe
  • Lampa błyskowa
  • Dobierany ręcznie
EfektyNegatyw, Sepia, Solaryzacja
Korekta obrazu3-stopniowa: Ostrość, Nasycenie, Kontrast
Rejestracja filmu
  • MPEG VX Fine: 640 x 480, 30 kl/sek. bez limitu długości, z dźwiękiem (tylko MS Pro)
  • MPEG VX Standard: 640 x 480, 16 kl/sek. bez limitu długości, z dźwiekiem
  • MPEG Video Mail: 160 x 112, 8 kl/sek. bez limitu długości, z dźwiękim
Monitor LCD1.8 cala TFT LCD, 134,000 punktów
Lampa błyskowa
  • Wbudowana Pop-up: Auto, Wymuszona, Długa synchr., Wyłączona, Redukcja
  • 3-stopniowa kompensacja mocy błysku
Kontrola błyskuPrzedbłysk z pomiarem TTL
Stopka akcesoriówGorąca stopka (zgodna z HVL-F32X, HVL-F1000), ACC (zgodny z RM-DR1)
WizjerElektroniczny EVF, 0,44 cala TFT LCD, 235,000 punktów
Samowyzwalacz10 sek.
ZłączaUSB 2.0, wy. A/V, DC-IN (zasilanie)
ZasilanieAkumulator litowo-jonowy NP-FM50 (1200 mAh), z ładowarką AC-L15 w zestawie
Gwint statywuMetal
Wymiary134.5 x 91 x 156.5 mm
Waga906g
OprogramowaniePixela Image Mixer for Sony v1.5, Sony RAW Conversion
UwagiRedukcja szumów: Clear Color / Clear Luminance NR, automatycznie od 1/25 sek.


Kup ten aparat w sklepie Fotopolis kliknij tutaj...
 
Komentarze
Polecane artykuły
Sony 24 mm f/1.4 GM - zdjęcia przykładowe
20 Wrz 2018
Ciekawi jak w praktyce spisuje się Sony 24 mm f/1.4 GM? Podczas światowej premiery spędziliśmy kilka chwil z najnowszym szerokokątnym reprezentantem serii G Master. Zobaczcie zdjęcia przykładowe, które wykonaliśmy we włoskiej Katanii.
1
Panasonic Lumix G X Vario 35-100 mm f/2.8 II POWER O.I.S. - zdjęcia przykładowe
19 Wrz 2018
Na warsztat wzięliśmy model Panasonic Lumix G X Vario 35-100 mm f/2.8 II POWER O.I.S. Czy zoom o ekwiwalencie 70-200 mm i stałym świetle f/2.8 to konstrukcja godna wymagającego fotografa? Przekonajcie się sami oglądając zdjęcia przykładowe!
0
Kentmere VC Select - test światłoczułego papieru fotograficznego
13 Wrz 2018
Kentmere VC Select to mniej znany na naszym rynku papier fotograficzny. Jednak czy ma szansę przekonać do siebie wymagających fotografów i dostarczy odbitki o wysokiej jakości? Sprawdźmy to!
1
Canon EOS M50 - test aparatu
11 Wrz 2018
Kompaktowy EOS M50 to tylko z pozoru korpus kierowany do początkujących. Bogata funkcjonalność, obecność złącza mikrofonowego i przystępna cena czynią go obecnie jedną z najciekawszych pozycji na rynku dla świadomych amatorów i vlogerów. Sprawdzamy, jak radzi sobie w praktyce.
0