Canon PowerShot Pro1 - w czołówce

Canon prezentuje zaawansowany kompakt cyfrowy PowerShot Pro1, który daje początek nowej linii w ofercie firmy. Zgodnie z ostatnim trendem aparat wyposażono w imponujący obiektyw 28-200, F2.4-F3.5L USM o jakości gwarantowanej oznaczeniem 'L' oraz sensor światłoczuły o rozdzielczości 8 Megapikseli firmowany przez Sony.
Canon prezentuje zaawansowany kompakt cyfrowy PowerShot Pro1, który daje początek nowej linii w ofercie firmy. Zgodnie z ostatnim trendem aparat wyposażono w imponujący obiektyw 28-200, F2.4-F3.5L USM o jakości gwarantowanej oznaczeniem 'L' oraz sensor światłoczuły o rozdzielczości 8 Megapikseli firmowany przez Sony.

Tak jak zapowiadali znawcy rynku aparatów cyfrowych, na początku 2004 dokonuje się skok technologiczny. Jeśli do tej pory standardem rozdzielczości dla zaawansowanych kompaktów było 5 Mp, tak teraz jest to 8 Mp. Nie ulega wątpliwości, że najwięcej do powiedzenia miał tu koncern Sony, który stworzył pierwszy sensor o takich parametrach i po wdrożeniu go do własnej konstrukcji - DSC-F828 - chętnie użycza patentu konkurentom.

Canon PowerShot Pro1


Jednym z odbiorców jest Canon, który nie mógł sobie pozwolić na to by nie mieć w ofercie hybrydowego kompaktu dysponującego wysoką rozdzielczością i obiektywem o znakomitych parametrach. Do tego dochodzą wszystkie tryby ręcznego doboru parametrów ekspozycji oraz uzupełniające je programy tematyczne. Właśnie tak można najkrócej scharakteryzować jedną z dziesiejszych nowości Canona, aparat PowerShot Pro1.

Zamontowany na stałe obiektyw z 7-krotnym zakresem zoomu reprezentuje profesjonalną serię Canon 'L'. Układ optyczny składa się z 14 soczewek w 10 grupach, w tym 1 soczewka fluorytowa, 1 soczewka niskodyspersyjna i 2 elementy asferyczne. Jak zapewnia producent, tak zaawansowana konstrukcja ma chronić obraz przed aberracjami i refleksami, zapewniając doskonałą ostrość. Dodatkowy atut to cichy silnik ultradźwiękowy USM pełniący funkcję napędu układu strojenia ostrości. Bardzo wszechstronny zakres ogniskowych 28-200mm (dla małego obrazka) idzie w parze z dobrą jasnością F2.4-F3.5.

Na uwagę zasługuje także hybrydowy układ AF korzystający z łączonego pomiaru przez obiektyw oraz czujnika zewnętrznego. Pomiar może być realizowany w trybie pojedynczym lub ciągłym z opcją ustawienia aktywnego punktu AF na dowolnej pozycji w obrębie kadru (FlexiZone). Minimalny dystans ogniskowania w trybie Makro wynosi 3cm, a dedykowany przycisk pozwala na szybkie przejście do trybu strojenia ręcznego. Jest też funkcja bracketingu ostrości

Inne ciekawe właściwości to między innymi: dwa profile przestrzeni barw sRGB i Adobe RGB, zgodność z lampami zewnętrznymi Canon Speedlite, zdjęcia seryjne w tempie 2.5 kl/sek z prędkością utrzymaną przez pierwszych 6 ujęć w serii, rejestracja wideo w formacie VGA (15 kl/sek. do 30 sek. w ujęciu) oraz 320 x 240 i 160 x 120 (do 3 minut w ujęciu). Aparat ma możliwość zapisu plików w formacie RAW, a nośnik pamięci to Compact Flash Typ I/II zgodny z dyskami Microdrive (2 GB i większe).

Pozostałe cechy są znane z wielu poprzednich konstrukcji Canona. za przetwarzanie obrazu odpowiada procesor DiGIC, a logarytmy przeliczania oparte są na technologii optymalizacji parametrów iSAPS. Czułość w zakresie ISO 50 - 400, korekta ekspozycji do +/-2EV migawka z czasami od 15 do 1/4000 sek. Elektroniczny wizjer ma dokładnie taką samą rozdzielczość jak duży, 2-calowy, obrotowy monitor LCD, 235,000 punktów.

PowerShot Pro1 a nieco słabsze osiągi niż konkurencyjny Sony DSC-F828, ale na pewno zainteresuje osoby poważnie traktujące fotografię cyfrową. Atutem Canona jest doskonała szybkość przeliczania, a zamontowany w Pro1 obiektyw można za producentem nazwać profesjonalnym.

Informacja prasowa producenta:

Amstelveen, Holandia, 9 lutego, 2004. Canon, lider w fotografii i technologii obrazowania, prezentuje dziś nowy flagowy model serii PowerShot, 8-megapikselowy PowerShot Pro1, ugruntowując tym samym pozycję lidera na rynku fotografii cyfrowej. Skierowany do zawodowych i zaawansowanych fotografów aparat, jest pierwszym kompaktem firmy Canon wyposażonym w profesjonalny obiekty serii 'L', f/2.4-3.5, 7.2-50.8mm USM (odpowiednik 28-200mm dla formatu 35mm). Bogactwo funkcji zarezerwowanych do niedawna dla cyfrowych lustrzanek Canona z najwyższej półki pozwala na osiągnięcie wspaniałych efektów i wyjątkowej jakości obrazu, umożliwiającej powiększenia do formatu A2.

Wspomniane profesjonalne cechy to zapis w formacie RAW i hybrydowy system AF, który łączy pomiar TTL i pomiar zewnętrzny, dzięki czemu zapewnia szybką i precyzyjną pracę autofokusa. PowerShot Pro1 może fotografować z prędkością 2,. klatki na sekundę i dysponuje czasami migawki od 15 sekund do 1/4000 sekundy. Fotografujący ma pełną kontrolę nad wyborem punktu ostrości i parametrów ekspozycji. Dwanaście trybów pracy, w tym dwa definiowane przez użytkownika, pokrywa szeroki wachlarz sytuacji zdjęciowych. Dedykowany procesor DIGIC zapewnia niezwykle szybkie przeliczanie danych, brak szumów, niesłychanie wysoką wierność kolorów i dokładność przetwarzania obrazów. PowerShot Pro 1 to pierwszy aparat z tej serii, który obsługuje zarówno przestrzeń barw sRGB, jak i Adobe RGB. Doświadczeni fotografowie rozpoznają w modelu PowerShot Pro1 "aparat systemowy", który pozwala na korzystanie z całej linii lamp błyskowych Canon Speedlite EX, nasadek makro i telekonwertera optycznego.

"PowerShot Pro1 to kompakt dla zawodowca", mówi Mogens Jensen, szef w Canon Consumer Imaging Europe. "Dzięki obiektywowi z serii 'L', 8-megapikselowej rozdzielczości i procesorowi DIGIC, aparat ten odważnie wchodzi na teren profesjonalnych lustrzanek cyfrowych. PowerShot Pro1 jeszcze umocnił pozycję firmy Canon jako niekwestionowanego lidera technologii aparatów kompaktowych".


Obiektyw z serii 'L'
Jaskrawoczerwona linia widniejąca na obiektywie modelu PowerShot Pro1 to symbol profesjonalnej serii obiektywów Canona 'L', które uosabiają najwyższą jakość optyczną i doskonałość konstrukcji, których to cech wymagają zawodowcy. Oznaczenie to jest zarezerwowane wyłącznie dla najlepszych obiektywów Canona i do tej pory można je było zobaczyć jedynie na obiektywach z najwyższej półki przeznaczonych do lustrzanek z bagnetem EF i modelu XM2, profesjonalnej cyfrowej kamery wideo. W konstrukcji optycznej obiektywu 28-200mm L USM wykorzystano zarówno soczewki fluorytowe, jak i UD ("ultra-low dispersion" - niskodyspersyjne), które zapewniają niezrównaną ostrość obrazu. Optyczne właściwości fluorytu pozwoliły inżynierom Canona pokonać teoretyczną granicę możliwości szkła optycznego i wyeliminować efekt aberracji chromatycznych drugiego rzędu, które obniżają jakość obrazu nawet najlepszych obiektywów. Okrągła przysłona irysowa dodaje elegancji rozmyciu tła, a neutralny filtr szary pozwala na fotografowanie przy większym otworze przysłony w jasnym oświetleniu.

USM
Zoom jest napędzany przez malutki silnik ultradźwiękowy (USM). Dzięki ultradźwiękowej energii wibracyjnej silnik porusza niewielki, ale mocny i błyskawicznie reagujący wirnik, który pozwala na szybką i precyzyjną kontrolę zoomu. Wysoki moment obrotowy silnika umożliwia błyskawiczne, precyzyjne i zdecydowane zatrzymanie układu ogniskującego w odpowiedniej pozycji.

Ustawianie ostrości
PowerShot Pro1 jest wyposażony w hybrydowy system AF, który łączy system TTL oparty na detekcji kontrastu i zewnętrzny system triangulacyjny, co pozwala na doskonałe kontrolowanie autofokusa. Detekcja kontrastu jest bardzo dokładna, ale wolna, a pomiar zewnętrzny działa szybko, lecz czasem brakuje mu dokładności. PowerShot Pro1 najpierw wykorzystuje metodę triangulacji, żeby ustawić mechanizm ostrzenia w mniej więcej właściwym położeniu. Następnie końcowej regulacji ostrości dokonuje detekcja kontrastu TTL. Wykorzystywane są wyłącznie zalety obu systemów, co skutkuje w błyskawicznym i precyzyjnym ustawianiem ostrości. FlexiZone AF/AE pozwala na wybranie punktu AF zarówno w centrum, jak i w każdym innym miejscu kadru. System AF umożliwia zablokowanie ostrości i ostrzenie ręczne, a w trybie Super Macro najbliższa odległość, na którą można ustawić ostrość wynosi zaledwie 3cm. Na tylnej ściance aparatu znajduje się przycisk, który przełącza go z trybu AF w tryb ostrzenia manualnego i tym samym sprawia, że pierścień zmiany ogniskowych przyjmuje funkcję pierścienia regulacji ostrości.

Ekspozycja
Aparat oferuje następujące rodzaje pomiaru światła: wielosegmentowy, centralnie ważony uśredniony i punktowy (centrum kadru lub aktywny punkt AF). Użytkownik może korzystać z blokady warunków ekspozycji, kompensacji ekspozycji +/-2 EV co 1/3 EV i autobracketingu. Szeroki zakres ustawień czułości (Auto, odpowiednik ISO 50/100/200/400) zapewnia wszechstronność i umożliwia fotografowanie w różnych warunkach oświetleniowych.

Kompozycja
PowerShot Pro1 jest wyposażony w ruchomy ekran LCD Poly-Silicon TFT, 2.0" o wysokiej rozdzielczości 235 tysięcy pikseli; umożliwia on wyświetlanie obrazu lustrzanego (obróconego wzdłuż osi pionowej). Zoom dostępny w trybie odtwarzania w zakresie 2x - 10x pozwala na dokładne sprawdzenie ostrości i szczegółów obecnych na zdjęciu. Aparat automatycznie obraca odpowiednie zdjęcia przed obejrzeniem. Duży wizjer elektroniczny 0,44" o wysokiej rozdzielczości 235 tysięcy pikseli został umieszczony dokładnie nad obiektywem, tam gdzie spodziewają się go użytkownicy lustrzanek.

Wydruki, filmy i monitoring
Tak jak wszystkie nowe aparaty cyfrowe Canon, PowerShot Pro1 jest zgodny ze standardem PictBridge, dzięki czemu pozwala na bezpośredni druk z każdą kompatybilną drukarką, niezależnie od marki, bez konieczności korzystania z komputera. Aparat może rejestrować 3-minutowe sekwencje wideo w formatach QVGA i QQVGA, a w formacie VGA pozwala na nagrywanie 30-sekundowych filmów. Wyjścia wideo PAL/NTSC umożliwiają monitoring w czasie rzeczywistym podczas pracy w studio. W trybie fotografowania z interwałem można wykonać do 100 zdjęć w odstępach od 1 do 60 minut.

Lampy błyskowe, akcesoria i dodatki
PowerShot Pro1 jest kompatybilny z całą linią lamp błyskowych Speedlite, w tym z modelami MR-14EX Macro Ring Lite i MT-24EX Macro Twin Lite. Wbudowany flash ma 3 poziomy siły błysku w trybie manualnym, a z zewnętrznymi lampami Speedlite użytkownik ma do dyspozycji 13 poziomów. Dostępne są następujące akcesoria do obiektywu: telekonwerter 1,5x wydłużający ogniskową do 300mm i soczewka makro. W zestawie znajduje się szybka karta CF 64MB, osłona przeciwsłoneczna, przejściówka do mocowania filtrów, akumulator litowo-jonowy (BP-511A) i ładowarka. Jedno ładowanie pozwala na wykonanie do 420 zdjęć.

Oprogramowanie i dostęp do CANON iMAGE GATEWAY
Do aparatu dołączone jest oprogramowanie do przeglądania i drukowania zdjęć: ZoomBrowser EX (Windows) i ImageBrowser (Mac). W zestawie znajduje się też program PhotoStitch, który pozwala łączyć kilka obrazów w panoramy i programy do obróbki zdjęć i filmów: ArcSoft PhotoStudio i VideoImpression. Użytkownik ma do wyboru sterowniki TWAIN (Windows 98/2000) i WIA (Windows Me). Zgodność ze standardem PTP (Picture Transfer Protocol) sprawia, że po podłączeniu aparatu do komputera z systemem Windows XP lub Mac OS X (v10,1/v.10,2) nie jest konieczna instalacja żadnych sterowników.

Osoby, które kupią aparat, będą miały prawo do 100MB miejsca na stronie CANON iMAGE GATEWAY - swoistej prywatnej internetowej galerii albumów ze zdjęciami, które możemy pokazywać znajomym. Także tam użytkownik może spersonalizować ustawienia aparatu (takie jak dźwięk migawki i obrazek startowy).


Specyfikacje aparatu:
NazwaCanon PowerShot Pro1
TypZaawansowany kompakt cyfrowy
Sensor2/3 cala CCD, 8.0 Megapikseli efektywnych, procesor DIGIC z technologią iSAPS
PamięćCompact Flash Typ I / Typ II, zgodny z dyskami Microdrive (karty 2 GB i większe)
Rozdzielczość
  • (L) 3264 x 2448
  • (M1) 2272 x 1704
  • (M2) 1600 x 1200
  • (M3) 1024 x 768
  • (S) 640 x 480
  • (RAW)
Formaty zapisu obrazuJPEG (zgodność z Exif 2.21 [Exif Print]) / zgodność z Design rule for Camera File system [DCF], RAW oraz Digital Print Order Format [DPOF] wersja 1.1, AVI [Motion JPEG + Wave (mono)]
Jakość kompresjiBardzo wysoka jakość (Superfine), Wysoka jakość (Fine), Podstawowa jakość (Normal), RAW (bez możliwości wyboru rozdzielczości)
Obiektyw
  • 7.2 - 50.8 mm (28 - 200 mm dla filmu 35 mm) F2.4 - F3.5
  • 14 elementów w 10 grupach, obiektyw serii Canon 'L' (1 soczewka fluorytowa, 1 soczewka niskodyspersyjna UD, 2 elementy asferyczne)
  • Silnik Ultrasonic (USM)
Zoom cyfrowy3.2x
PrzysłonaF2.8 / F3.5 - F8.0
Migawka15 - 1/4000 sek. (długie czasy naświetlania od 1.3 sek. dostępne wyłącznie w trybie manualnym (M) oraz trybie automatyki ekspozycji z priorytetu migawki (Tv). Naświetlanie z czasem 1.3 sek. lub dłuższym z towarzyszeniem redukcji szumów)
Tryby ekspozycji
  • Auto
  • Automatyka programowa (P)
  • Automatyka ekspozycji z preselekcją czasu (Tv)
  • Automatyka ekspozycji z preselekcją przysłony (Av)
  • Manualny dobór parametrów ekspozycji (M)
  • Profile użytkownika (x2)
  • Tryby tematyczne (Portret, Krajobraz, Sceneria nocna, Asystent panoramy, Film)
Pomiar światła
  • Ewaluacyjny (wielosegmentowy)
  • Centralnie-ważony uśredniony
  • Punktowy (centralny lub związany z ramką AF)
Kompensacja ekspozycji+/-2 EV w skoku 1/3 EV
Blokada ekspozycjiPrzycisk blokady
AutobracketingSeria ze wybraną zmienną z zakresu 1/3 - 2 EV (co 1/3 EV)
Metody pomiaru ostrości{LST|u|Hybrydowy AF (pomiar przez obiektyw TTL i zewnętrzny);
Tryby pracy autofocusaOd 3 cm (w trybie 'super macro'),
Manual focusTak
Blokada ostrościPrzycisk blokady
CzułośćAuto, 50, 100, 200, 400
Balans bieli
  • Auto
  • światło słoneczne
  • pochmurny dzień
  • światło żarowe
  • światło jarzeniowe
  • światło jarzeniowe H
  • ustawienie ręczne (2 tryby)
Efekty
  • Przestrzeń sRGB oraz Adobe RGB
  • Nasycone kolory, Neutralne kolory, Lekkie rozmycie obrazu, Sepia, Czarno-białe
Zdjęcia seryjne
  • 2.5 kl/sek. (szybkość zachowana przez pierwszych 6 ujęć w serii)
  • 1.0 kl/sek. (szybkość zachowana przez pierwszych 18 ujęć w serii)
  • Zdjęcia z interwałem: do 100 zdjęć w odstępach z zakresu 1 - 60 min.
Rejestracja filmu15 kl/sek.: (L) 640 x 480 (do 30 sek.), (M) 320 x 240, (S) 160 x 120 (do 3 min.)
Monitor LCDObrotowy 2.0 cale P-Si TFT, około 235,000 punktów, 100%, jasność 2-poziomowa
Lampa błyskowaWbudowana:
  • Auto, błysk wymuszony, błysk wyłączony, długa synchronizacja, redukcja cz. o.
  • Korekta ekspozycji z błyskiem +/-2 EV w skoku 1/3 EV
  • Zasięg 50cm - 5.0 m (szeroki kąt) / 1.0m - 3.5m (tele)
Kontrola błyskuPomiar E-TTL z lampami serii Speedlite EX, realizuje bezprzewodowy multi-flash
WizjerElektroniczny (EVF) 0.44 cala, około 235,000 punktów, 100% krycia, korekta dioptrii w zakresie -5.5 - +1.5 dpt
Notka dźwiękowado 30 sek. na jedno zdjęcie
Samowyzwalacz2 sek. lub 10 sek.
ZłączaUSB (Mini-B, obsługiwany protokół PTP), wyjście A/V (PAL/NTSC)
PilotPilot (bezprzewodowy) WL-DC100
ZasilanieAkumulator Li-ion BP-511A / BP-514 / BP-511 / BP-512 (akumulator BP-511A oraz ładowarka w zestawie) lub sieciowe: zasilacz CA-560
Wydajność zasilania (zdjęcia)420 zdjęć (włączony monitor LCD) / 420 zdjęć (włączony wizjer EVF)
Warunki atmosferyczneTemperatura: 0 - 40 °C, wilgotność: od 10 do 90%
Wymiary117.5 x 72.0 x 90.3mm
WagaOkoło 545g
AkcesoriaMiękki pokrowiec SC-DC30, telekonwerter 1.5x TC-DC58A, osłona obiektywu LH-DC58A, adapter konwersyjny LA-DC58C, adapter filtrów FA-DC58A, lampy Canon Speedlite (220EX, 380EX, 420EX, 550EX, Macro-Ring-Lite MR-14EX, Macro Twin Lite MT-24EX, transmiter ST-E2), Zasilacz sieciowy CA-560, ładowarka jednokomorowa CB-5L (dołączona do zestawy sprzedaży), ładowarka dwukomorowa CG-560 / 570 / 580, zasilacz samochodowy CR-560, kabel samochodowy CB-560 / 570
OprogramowanieZoomBrowser EX (PhotoRecord) / ImageBrowser, PhotoStich, ArcSoft PhotoStudio, ArcSoft VideoImpression
UwagiZgodność z PictBridge, My Camera, sensor pozycji aparatu, wyświetlanie histogramu, 12 języków menu


Czytaj także...
Canon EOS 30V Date i EOS 33V - nowe wcielenie zaawansowanych lustrzanek amatorskich czytaj...
Canon PowerShot S1 IS - aparat z kamerą czytaj...
Canon PowerShot A75 - stary czy nowy? czytaj...
Canon Digital Ixus IIs, 430 i 500 - nowa linia czytaj...
Aparat Canon PowerShot A310 - łatwe drukowanie czytaj...
 
Komentarze
Polecane artykuły
Kentmere VC Select - test światłoczułego papieru fotograficznego
13 Wrz 2018
Kentmere VC Select to mniej znany na naszym rynku papier fotograficzny. Jednak czy ma szansę przekonać do siebie wymagających fotografów i dostarczy odbitki o wysokiej jakości? Sprawdźmy to!
1
Canon EOS M50 - test aparatu
11 Wrz 2018
Kompaktowy EOS M50 to tylko z pozoru korpus kierowany do początkujących. Bogata funkcjonalność, obecność złącza mikrofonowego i przystępna cena czynią go obecnie jedną z najciekawszych pozycji na rynku dla świadomych amatorów i vlogerów. Sprawdzamy, jak radzi sobie w praktyce.
0
Panasonic Lumix LX100 II - zdjęcia przykładowe
10 Wrz 2018
Podczas dzisiejszej wizyty w siedzibie firmy, mieliśmy okazję bliżej zaznajomić się w drugą generacją uniwersalnego kompaktu opartego o matrycę 4/3. Zobaczcie, jak Panasonic Lumix LX100 II radzi sobie w praktyce.
0
Tenba Air Case Attaché 2214W - test walizki
10 Wrz 2018
Walizki na sprzęt fotograficzny to świetna alternatywa dla dużych plecaków i toreb. Sprawdziłem w praktyce jedną z ciekawszych walizek tego typu na rynku, czyli Tenba Air Case Attaché 2214W.
0