Sony Cyber-shot RX1R i RX1 - porównanie

Aparaty Sony Cyber-shot RX1R i RX1 różnią się tylko jednym szczegółem. W tym pierwszym nie ma filtra dolnoprzepustowego, w tym drugim jest. Postanowiliśmy sprawdzić jakość obrazu modelu RX1R i porównać obydwa modele. Zapraszamy do lektury.

0

Autor: Michal Grzegorczyk

9 Sierpień 2013
Artykuł na: 17-22 minuty


Podsumowanie

      Aparat Sony Cyber-shot RX1 to udana, pod wieloma względami przełomowa konstrukcja. Oczywiście ma swoje wady, ale wspaniała jakość obrazu generowana przez praktycznie kieszonkowy aparat zapewniła wysoką ocenę w

naszym teście

      i miejsce na liście TOP10 przetestowanych aparatów. Cyber-shot RX1R to konstrukcja bliźniacza, dlatego moglibyśmy praktycznie przepisać podsumowanie testu jego starszego kuzyna. Zalety RX1 pozostały zaletami RX1R, to samo z wadami.



 

      Wybierając model z R w nazwie zyskujemy nieco większą ostrość obrazu, możemy się za to spodziewać mory. Chętnych na zakup aparatu uspokajamy: mora potencjalnie może się pojawić, ale wcale nie musi. Dość mocno upakowana matryca sprawia, że w wielu sytuacjach, w których teoretycznie moglibyśmy się spodziewać pojawienia się tej wady, wszystko jest w najlepszym porządku. A co ze zwiększeniem ostrości? Na większości kadrów jest widoczne, ale nie stanowi jakiegoś skoku jakościowego. Po prostu pułap jakości RX1 jest tak wysoki, że wyciśnięcie kilku więcej par linii na milimetr przez RX1R w praktyce niewiele zmienia. Różnice widać na ekranie komputera przy powiększeniu 100%, natomiast na odbitkach (nawet naprawdę dużych), które i tak przechodzą przecież obróbkę, trudno będzie zauważyć przewagę nowszej konstrukcji.



 

      W tym miejscu należy się zastanowić, czy warto dopłacić ponad 2500 złotych różnicy do i tak niemałej ceny modelu RX1. RX1R oferuje lepsze osiągi, więc jeśli komuś zależy na topowej jakości ma już odpowiedź. Kartą przetargową dla niezdecydowanych mogłoby być poprawienie jakiejś niedoskonałości RX1 (na przykład średnio działającego autofokusa), tymczasem osiągi obydwu konstrukcji są identyczne.



      Identyczny okazał się również wynik procentowy. RX1R odrobinę zyskał na jakości zdjęć, ale jednocześnie minimalnie stracił w części "stosunek jakości do ceny".



      Na koniec przypominamy najważniejsze plusy i minusy zauważone przez Marcina Falanę w teście RX1:



      + wysokiej jakości materiały

 

      + niewielkie gabaryty jak na pełną klatkę

 

      + "wyciągnięcie" wielu funkcji na korpus

 

      + menu podręczne Fn

 

      + 5 programowalnych przycisków

 

      + ergonomiczne rozmieszczenie elementów sterujących

 

      + tarcza korekty ekspozycji

 

      + konstrukcja i gabaryty obiektywu

 

      + manualny pierścień przysłony

 

      + rozdzielczość RAW i JPEG

 

      + dobra praca pod światło

 

      + 24,3-megapikselowa, pełnoklatkowa matryca

 

      + 3-calowy ekran LCD TFT Xtra Fine o rozdzielczości 1 228 800 punktów

 

      + wbudowana lampa błyskowa

 

      + działanie lampy błyskowej

 

      + standardowa gorąca stopka

 

      + złącze mikrofonu

 

      + przewijanie powiększeń

 

      + alarm prześwietleń/niedoświetleń

 

      + informacja o zdjęciu

 

      + pomiar światła

 

      + automatyczny balans bieli

 

      + zdjęcia seryjne

 

      + panoramy z ręki

 

      + filmowanie Full HD 50i (AVHD, MP4)

 

      + filmowanie z użyciem niektórych filtrów np. cz-b

 

      + manualne tryby filmowania

 

      + reprodukcja szczegółów do ISO 12800 JPEG

 

      + reprodukcja kolorów

 

      + niskie szumy

 

      + wysoka dynamika

 

      + szeroki zakres tonalny



      - niewielki uchwyt

 

      - brak uszczelnień

 

      - umiejscowienie przycisku filmowania

 

      - aberracja chromatyczna

 

      - tryb makro od 20 cm

 

      - winietowanie na f/2

 

      - brak wbudowanego wizjera

 

      - wydajność baterii

 

      - brak w zestawie klasycznej ładowarki

 

      - zdjęcia i filmy w dwóch osobnych folderach

 

      - szybkość autofokusa

 

      - autofokus podczas filmowania

 

      - brak manualnego ostrzenia podczas filmowania

 

      - brak mechanicznej stabilizacji obrazu



Sony Cyber-shot RX1 uzyskał w swojej klasie 79%

 



Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Nikon Z6 II i Z7 II - pierwsze wrażenia
Nikon Z6 II i Z7 II - pierwsze wrażenia
Najnowsze korpusy Nikona obiecują wiele, ale z pozoru nie wnoszą rewolucji w temacie bezlusterkowej pełnej klatki. Jak wypadają w rzeczywistości? Nowe puszki trafiły w...
24
3
Leica S3 - pierwsze wnioski i zdjęcia przykładowe
Leica S3 - pierwsze wnioski i zdjęcia przykładowe
W nasze ręce, na jeden dzień, wpadł pierwszy w Polsce egzemplarz średnioformatowej lustrzanki z 64-milionowym sensorem o proporcjach 3:2. Czy po dwóch latach od...
18
3
Panasonic Lumix S5 - pierwsze wrażenia i wnioski
Panasonic Lumix S5 - pierwsze wrażenia i wnioski
Najmniejszy bezlusterkowiec w systemie Lumix S rozwija jeszcze koncepcję uniwersalnej pełnej klatki. Aparatu projektowanego z myślą o nowej grupie „twórców kontentu”,...
9
19
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)