GigaPan EPIC PRO - test

GigaPan EPIC PRO to zautomatyzowana głowica do panoram, "gigapanoram" oraz panoram sferycznych. Umożliwia zaprogramowanie ruchu i automatyczne wykonanie dużej liczby zdjęć, które w łatwy sposób możemy połączyć w programie AutoPano Giga. Zapraszamy do testu tego ciekawego urządzenia.
GigaPan to firma zajmująca się produkcją i dystrybucją automatycznych głowic panoramicznych. W ofercie znajdują się trzy głowice Gigapan EPIC, Gigapan EPIC 100 oraz Gigapan EPIC PRO. Pierwsza z nich - Gigapan EPIC - jest przeznaczona do aparatów kompaktowych i wytrzymuje obciążenie do 0,7 kg. Gigapan EPIC 100 jest już w stanie udźwignąć aparat o masie 1,5 kg więc poradzi sobie z kompaktami, bezlusterkowcami i mniejszymi lustrzankami. Testowana głowica Gigapan EPIC PRO to najwięjksze urządzenie w ofercie, które udźwignie nawet 4,5 kg więc do naszej panoramy możemy zastosować lustrzankę z długim i ciężkim obiektywem.
głowice GigaPan

GigaPan pozwala na umieszczanie naszych panoram na swojej stronie internetowej. My wgraliśmy jedną z panoram, którą można zobaczyć tutaj. Ciekawostką jest funkcja Snapshot, która pozwala na wykonanie "zdjęcia" fragmentu panoramy, który jest widoczny na pasku pod nią. Po kliknięciu na konkretny Snapshot program pokazuje nam jego położenie na panoramie i przybliża go nam.





Głowicę GigaPan EPIC PRO otrzymaliśmy do testu dzięki uprzejmości firmy sklep.vr24.pl.

Budowa
Pod względem gabarytów głowicę Gigapan EPIC PRO trzeba zaliczyć do dużych i mało poręcznych akcesoriów fotograficznych - waga 3,3 kg, wymiary 27,12 x 30,25 x 15 cm. Raczej nie weźmiemy jej na wycieczkę "przy okazji". Trzeba się nastawić na wykonywanie panoramy i noszenie jeszcze większej ilości sprzętu. Podczas pracy z GigaPan EPIC PRO trzeba się dodatkowo zaopatrzyć w porządny statyw, na którym zamocujemy 3,3 kg głowicę z aparatem.
GigaPan EPIC PRO

Sama głowica jest solidnie wykonana i robi dobre wrażenie. Do produkcji użyto dobrych materiałów, a wszystkie elementy są dobrze spasowanie i prezentują przyzwoitą kulturę techniczną. Metalowe elementy zostały pokryte matowym lakierem o przyjemnej fakturze.
GigaPan EPIC PRO

W dolnej części znajduje się obrotowy silnik krokowy, który umożliwia ruch wokół osi. Jest na tyle mocny, że nie ma problemów z obracaniem głowicy EPIC PRO z zmocowanym zestawem - Nikon D3 z obiektywem 70-200 f/2.8.
GigaPan EPIC PRO dolna ścianka

Na przedniej ściance znajdziemy nawigator i przyciski obsługujące urządzenie. Nad nimi znajduje się monochromatyczny wyświetlacz, podświetlany na zielono. Podczas wykonywania panoramy znajdziemy na nim informacje o liczbie już wykonanych zdjęć i pozostałych do wykonania. Z lewej strony panelu sterowania znajduje się gniazdo umożliwiające podłączenie kabelka do elektronicznego spustu migawki, który podłączamy do aparatu w celu automatycznego wyzwalania. W zestawie z głowicą otrzymujemy zestaw kabelków, umożliwiający podłączenie większości lustrzanek.
GigaPan EPIC PRO panel sterowania

Z prawej strony głowicy GigaPan EPIC PRO znajduje się bateria o pojemności 4300 mAh, która umożliwia wykonanie od 5 do 15 panoram, oczywiście w zależności od liczby zdjęć. Baterię możemy ładować zewnętrznie po prostu podłączając ją do ładowarki lub w urządzeniu, które także posiada złącze umożliwiające podłączenie ładowarki. Co więcej, z głowicy GigaPan EPIC PRO możemy zasilać bezpośrednio z sieci, po prostu podłączając ładowarkę do urządzenia. Mamy wtedy pewność, że nawet przy ogromnej liczbie zdjęć bateria się nie wyładuje.

Na górnej ściance bazy umieszczono poziomicę, która umożliwia wypoziomowanie urządzenia co jest bardzo ważne przy panoramach, szczególnie tych rozległych.
GigaPan EPIC PRO poziomica

Idąc dalej do góry znajdziemy dwa ramiona, na których osadzona jest przesuwana płytka z szybkozłączką umożliwiającą zamocowanie aparatu. Ramiona zostały wyposażone w silniki umożliwiające pochylanie aparatu w górę i w dół.

Głowica GigaPan EPIC PRO umożliwia wygodne ustawienie punktu nodalnego, co jest niezbędne do uniknięcia błędu paralaksy. Do dyspozycji mamy ruch w przód/tył - płytka z szybkozłączką oraz góra/dół - regulowana długością ramienia.

Jedyny element obsługi, który jest uciążliwy to blokada do szybkozłączki, która działa zbyt topornie i ma dość ostre krawędzie przez co dość łatwo pokaleczyć sobie palce. Poza tym gdy korzystamy z aparatu z gripem z długim szkłem, które bezpośrednio mocujemy do szbkozłączki to blokada uderza w grip co utrudnia zakładanie i zdejmowanie aparatu z głowicy.

słowa kluczowe:
 
 
Komentarze
Polecane artykuły
Czy filmy małoobrazkowe sprawdzą się we współczesnej fotografii krajobrazu?
18 Wrz 2018
Aparaty analogowe dają możliwość niedrogiego rozpoczęcia przygody z bardziej świadomym fotografowaniem. Czy jednak w obecnych czasach film nadal może konkurować z cyfrą pod względem jakości obrazu?
1
Panasonic GH5, GH5S i G9 - mistrzowskie trio
28 Sie 2018
Linia topowych korpusów Panasonic to dziś propozycja zarówno dla wymagających filmowców jak i profesjonalnych fotografów. Przyglądamy się bliżej flagowym modelom.
0
“Każde spotkanie z nimi jest wspaniałym przeżyciem”. O fotografowaniu niedźwiedzi opowiada Marcin Dobas
10 Sie 2018
Fotografia dzikich zwierząt to nie sport dla wybranych. Zapierające dech w piersiach ujęcia natury są w zasięgu większości z nas. Trzeba tylko dobrze się przygotować, planować i wiedzieć gdzie szukać interesujących nas osobników. O tym, jak fotografować dzikie niedźwiedzie opowiada fotograf i podróżnik, Marcin Dobas.
0
Notebook z górnej półki czy budżetowy monitor graficzny? O to, co lepiej sprawdzi się w edycji zdjęć zapytaliśmy eksperta
31 Lip 2018
Czy dobry notebook jest wystarczający do zawodowej pracy fotograficznej? Jak wypada w zestawieniu z najtańszymi na rynku monitorami graficznymi?  Na co zwracać uwagę przy wyborze monitora? Zapytaliśmy o to eksperta, Radka Witana ze sklepu Wzorniki.eu.
0