Sony G, G Master, a może Zeiss AF? Tłumaczymy różnice między obiektywami producenta

Autor: Redakcja Fotopolis

7 Październik 2019
Artykuł na: 6-9 minut

Rodzina obiektywów Sony rozrasta się w zawrotnym tempie. W tym momencie, w systemie E mamy już 4 różne linie szkieł. Czym się różnią?

Artykuł powstał we współpracy z firmą Sony

Gdy „siódemki” debiutowały na rynku w 2013 roku, dedykowanych szkieł było zaledwie kilka, dziś to już ponad 30 modeli Sony E, które pokrywają imponujący zakres od 12 do 600 mm. W ofercie znajdziemy zarówno superjasne stałki, wysokiej klasy standardowe i szerokokątne zoomy jak i profesjonalne teleobiektywy, które sprawdzą się w codziennej pracy zawodowych fotoreporterów. Co ważne, topowe konstrukcje mają nareszcie również konsumenckie odpowiedniki, które oferują wysoką jakość, pozostając w zasięgu portfela wymagającego amatora. 

Oferta optyki Sony E to obecnie cztery różne rodziny obiektywów. Do wyboru mamy linię podstawową, bardziej zaawansowaną sygnowaną symbolem G, profesjonalną G-Master, a także Sony Zeiss, będącą efektem współpracy z renomowaną niemiecką pracownią. Obiektywy różnią się nie tylko budową, ale również, a może przede wszystkim, zastosowanymi technologiami. W kolejnych rozdziałach przyjrzymy się im nieco dokładniej.

Nie bój się budżetowych szkieł

Mimo że reprezentuje podstawową linię obiektywów, Sony FE 85 mm f/1.8 to jedna z najciekawszych portretówek w systemie 

Podstawowa, nazywana często „kitową” linia optyki to zazwyczaj przystępne cenowo modele, które co prawda nie mogą pochwalić się tak dobrą jasnością, czy wytrzymałością jak obiektywy profesjonalne, ale jednocześnie są od nich nawet kilkukrotnie tańsze, pozwalając wejść w świat pełnoklatkowych aparatów również hobbystom i ambitnym amatorom. To zazwyczaj kompromis jakości i ceny, co nie oznacza jednak, że nie są to obiektywy warte uwagi. Podstawowa seria obiektywów Sony E i FE to także kilka fantastycznych stałek, które nie mają się czego wstydzić nawet w zestawieniu z dużo bardziej zaawansowanymi konstrukcjami.

Modele takie, jak Sony FE 85 mm f/1.8, E 10-18 mm f/4 OSS, FE 28 mm f/2, FE 50 mm f/1.8  czy pokazany ostatnio FE 35 mm f/1.8 to budżetowe perełki, które z powodzeniem znajdą dla siebie miejsce w arsenale każdego fotografa. Poza tym, także i w ich przypadku zastosowano technologie, które zapewniają wysoką jakość obrazu i komfort pracy.

Sony FE 35 mm f/1.8 - kolejny klejnot w budżetowej linii Sony

Dla przykładu, niemal wszystkie szkła E (APS-C), wyposażone są w system optycznej stabilizacji OSS (Optical STeady Shot). Otrzymujemy też zaokrąglone listki przysłony, które dzięki unikatowej budowie, sprawiają, że otwór przysłony jest całkowicie okrągły zarówno wtedy, gdy jest całkowicie otwarta, jak i prawie zamknięta, zapewniając płynne i naturalne efekty rozmycia nieostrości.

Do tego w niektórych przypadkach przyciski funkcyjne na tubusie obiektywu, ciche i precyzyjne silniki liniowe AF, (które świetnie sprawdzą się również w filmowaniu), system Linear Response MF (liniowe przełożenie ruchu pokrętła ostrości na pozycję soczewek) czy elementy ze szkła ED, które znacząco poprawia aberrację chromatyczną przy długich ogniskowych i zapewnia najlepszy kontrast na całej powierzchni obrazu, nawet przy dużych otworach przysłony.

Sony G - złoty środek

 

Biała litera G na czarnym tle to już znak, że mamy do czynienia z konstrukcjami zaawansowanymi, które oferują autorskie konstrukcje producenta. Bazujące początkowo na najlepszych konstrukcjach Minolty, zaadaptowanych na potrzeby systemu Sony, obiektywy G wykonywane są w materiałów wyższej jakości, oferują precyzyjnie zoptymalizowane układy optyczne oraz wydajność i ergonomię skrojoną pod zawodowców. Do tego szereg rozwiązań odpowiedzialnych za wysoką jakość obrazu i komfortową pracę.

Pierwszym obiektywem serii G w systemie Sony E był pokazany w 2013 roku był uniwersalny zoom Sony E PZ 18-105 mm f/4 G OSS. Os tamtej pory linia rozrosła się do 11 modeli, w tym tak cenionych konstrukcji jak modele FE 12-24 mm f/4 G, FE 90 mm f/2.8 Macro, wyjątkowo lekki FE 24-105 mm f/4 G OSS, FE 70-200 mm f/4 G OSS czy pokazany ostatnio model E 16-55 mm f/2.8 G. To także wyjątkowy obiektyw filmowy FE PZ 28-135 mm f/4 G OSS

W 2016 roku na rynku zadebiutowały co prawda pozycjonowane jeszcze wyżej obiektywy G Master, ale linia G to nadal synonim wysokiej jakości optycznej w przystępnej cenie i najlepszy wstęp do świata profesjonalnej fotografii.

Linia G to synonim wysokiej jakości optycznej w przystępnej cenie i najlepszy wstęp do świata profesjonalnej fotografii

Sony G Master - klejnot w koronie

Seria G Master to obiektywy będące szczytem dokonań technicznych projektantów optyki Sony. Przy ich tworzeniu inżynierom przyświecała szczytna idea stworzenia szkieł „z jednej strony oferujących bezkompromisową ostrość obrazu w całej powierzchni kadru, a z drugiej najbardziej plastyczne rozmycie nieostrości ze wszystkich obiektywów na rynku”. To już szkła dla najbardziej wymagających profesjonalistów.

Znajdziemy tu więc wszystkie superjasne stałki i profesjonalne zoomy, którymi Sony czarowało swoich użytkowników w ostatnich latach, a także najświeższe i najbardziej zaawansowane technologie, sprawiające że logo G Master, to dziś coś więcej niż tylko sposób na wyróżnienie najlepszych szkieł w ofercie.

Wspólną cechą obiektywów G Master są soczewki asferyczne XA (Extreme Aspherical), które dzięki zastosowaniu nowatorskiej technologii produkcyjnej uzyskują niezwykle wysoką precyzję powierzchni (w zakresie do 0,01 mikrona), zapewniają połączenie wysokiej rozdzielczości i wyjątkowo równomiernego charakteru rozmycia nieostrości. Do tego poszczególne konstrukcje wyposażone są w szkła ED i elementy fluorytowe, zmniejszające aberrację chromatyczną.

Obiektywy te wyróżniają się także skutecznością i precyzją napędów AF. Otrzymujemy więc ciche i szybkie ultradźwiękowe napędy pierścieniowe Ring Drive Super Sonic Motor lub Direct Drive Super Sonic Motor, charakteryzujące się dużym momentem obrotowym przy małej prędkości, bardzo krótkim czasem rozruchu i zatrzymania oraz czujnikami położenia, które w przypadku niektórych konstrukcji wspierane są także dodatkowy silnikiem liniowym.

Tak jak np. w modelu FE 70–200 mm F2.8 GM OSS, gdzie soczewki odpowiadające za ostrzenie zostały niecodziennie rozdzielone na dwie osobne grupy, co pozwoliło na lepsze wyważenie konstrukcji i uzyskanie lepszej płynności ostrzenia, przy jednoczesnym doskonalszym tłumieniu niepożądanych aberracji.

W najnowszych konstrukcjach z serii G Master znajdziemy z kolei silniki liniowe XD, które zostały zaprojektowane w taki sposób, by zapewniać większy ciąg i wydajność, pozwalając na maksymalne wykorzystanie szybkości działania obecnych i przyszłych korpusów aparatów oraz pełnego potencjału nowoczesnej technologii śledzenia Real Time Tracking.

Wszystkie obiektywy GM oferują także zaawansowane uszczelnienia, powłoki antyodblaskowe Nano AR oraz powłoki fluorytowe, ułatwiające utrzymanie przedniej i tylnej soczewki obiektywów w czystości i ich łatwiejsze czyszczenie.

Zeiss AF - niemiecka precyzja

To linia obiektywów premium, będąca efektem współpracy producentów, stworzona na bazie układów optycznych Zeissa i podlegające jego systemowi kontroli jakości. Choć szkła powstają w Azji, narzędzia służące ocenie standardu wyprodukowanych obiektywów udostępnione i licencjonowane są przez firmę Zeiss. Przedstawiciele tej renomowanej niemieckiej pracowni wykonują także cykliczne audyty w fabrykach, akceptując poszczególne procesy produkcyjne, komponenty dostarczone przez zewnętrznych producentów i systemy zarządzania, dzięki czemu wszystkie konstrukcje sygnowane niebieskim logotypem, podlegać mają tym samym wysokim standardom (świadczy o tym oznaczenie ZA na obiektywach).

W ramach serii Sony/Zeiss wyróżniamy kilka rodzajów specjalnych układów i technologii, które zapewniać mają bezkompromisowe osiągi. Tak więc mamy modele Sonnar, bazujące na sprawdzonym układzie z połowy 20 XX wieku, który pozwala uzyskać dużą jasność przy zachowaniu ogólnych kompaktowych rozmiarów obiektywu, cięższe szerokokątne Distagony, których optyka została precyzyjnie zoptymalizowana pod kątem pozbycia się aberracji i zwiększenia ostrości w całej powierzchni kadru, oraz modele Planar, które bazując na układzie jeszcze z XIX wieku oferuje wyjątkową jasność (f/1.4), przy jednoczesnym zachowaniu ponadprzeciętnej ostrości. Do tego wszystkie obiektywy Sony Zeiss charakteryzują się zaawansowanymi wielowarstwowymi powłokami antyodblaskowymi Zeiss T*.

Pełną ofertę obiektywów Sony znajdziesz pod adresem sony.pl.

Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Analizy
Aparat fotograficzny na wyjazd - przegląd najlepszych korpusów dla podróżników (2024)
Aparat fotograficzny na wyjazd - przegląd najlepszych korpusów dla podróżników (2024)
Szukasz niedużego aparatu do zabrania w podróż lub na urlop? Oto najlepsze modele, które zamykają duże możliwości w niewielkich, wygodnych konstrukcjach z przystępną ceną.
9
To karta graficzna decyduje dziś o wydajnej edycji. Laptopy ASUS z NVIDIA Studio w pracy z obrazem
To karta graficzna decyduje dziś o wydajnej edycji. Laptopy ASUS z NVIDIA Studio w pracy z obrazem
Wykorzystując laptopy dla twórców ASUS Studiobook i Zenbook sprawdzamy, jak NVIDIA Studio radzi sobie w pracy z obrazem i coraz częściej wykorzystywanymi w postprodukcji funkcjami AI.
24
Nie czekaj na X100VI - oto 5 świetnych aparatów Fujifilm, które możesz mieć już dziś
Nie czekaj na X100VI - oto 5 świetnych aparatów Fujifilm, które możesz mieć już dziś
Fujifilm X100VI bije rekordy popularności jako najlepiej „przedsprzedany” aparat w historii. Zanim jednak damy się ponieść emocjom i złożymy preorder z niewiadomą datą dostawy, warto...
27
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)