Stabilizacja to podstawa. Zobacz dlaczego!

Autor:

21 Czerwiec 2016
Artykuł na: 6-9 minut

System optycznej stabilizacji obrazu jest jedną z najważniejszych i jednocześnie najbardziej niedocenianych funkcji w nowoczesnych obiektywach. Dobrze pokazują to najnowsze konstrukcje Tamron VC.

Najczęstszą przyczyną powstawania nieostrych zdjęć jest niewłaściwie dobrany czas otwarcia migawki aparatu do panujących warunków. Zbyt mało światła w otoczeniu, zbyt dynamiczna akcja rozgrywająca się przed obiektywem, czy w końcu niezbyt pewny chwyt i drżące ręce – to główni winowajcy efektu poruszenia.

Do niedawna jedynym sposobem skracania czasu ekspozycji było konstruowanie obiektywów o większej jasności. Pogoń za coraz lepszym światłem stała się wręcz pewnym fetyszem i często nie miało to nic wspólnego z potrzebą uzyskiwania jeszcze mniejszej głębi ostrości. Utarło się, dość nieszczęśliwie, że obiektyw jaśniejszy zawsze będzie lepszy.

Tymczasem ekstremalnie szerokie otwory względne negatywnie przekładają się na wiele cech obiektywu – jego wymiary i wagę (jaśniejsza konstrukcja to więcej dużych ciężkich soczewek), wolniejszy autofocus (silnik musi „pchnąć całe grupy dużych elementów optycznych) oraz przede wszystkim znacznie wyższa cena.

Porównanie wymiarów korpusu Canon EOS 6D z podpiętym obiektywem Canon 35 mm f/1,4 L II oraz Tamronem 35 mm f/1,8 Di VC USD. Obiektyw Canon jest jasniejszy o 1/3 EV ale to Tamron pozwala fotografować z czasem dłuzszym aż o 3 EV

Na rynku nie brakuje oczywiście fenomenalnych, jasnych szkieł, ale trzeba szczerze sobie powiedzieć, że za jasnością optyki nie zawsze idzie jakość obrazu. Bardziej skomplikowany układ optyczny to większe ryzyko wewnętrznych odbić wywołujących flarę i odblaski. Ponadto, bardzo jasne obiektywy przyzwoitą ostrość osiągają często dopiero po przymknięciu przysłony o około 1 EV. Więc i tak zmuszani jesteśmy do zastosowania wyższej czułości matrycy. A to jak wiadomo powoduje spadek jakości obrazu.

Prosta arytmetyka

Najprostszym sposobem zapobiegania nieostrości spowodowanej poruszeniem jest właściwe obliczenie czasu otwarcia migawki. Podstawowa zasada, stara jak sama fotografia mówi, że czas ekspozycji powinien wynosić co najmniej odwrotność efektywnej długości ogniskowej. Jeśli więc fotografujemy z obiektywem 35 mm, czas otwarcia migawki nie powinien być dłuższy niż 1/30 – 1/40 s. Analogicznie w przypadku zooma o ogniskowej 300 mm, bezpieczny czas naświetlania to 1/300 s, a w przypadku matrycy APS-C (crop x1,5) aż 1/450 s.

Schemat budowy obiektywu SP AF 70-300 F/4-5.6 Di VC USD wyposażonego w optyczny stabilizator obrazu

O ile więc w przypadku szerokiego kąta utrzymanie z ręki czasu na poziomie 1/30 s jest jak najbardziej wykonalne, w przypadku długich ogniskowych będzie już niemal niemożliwe. By rozwiązać ten problem i zaproponować użytkownikom obiektywy w zasięgu ich portfela opracowano stabilizację optyczną.

Jak to działa?

Zasada działania tego mechanizmu optycznej stabilizacji w przypadku wszystkich producentów jest podobna. Żyroskopowy mechanizm porusza dedykowaną grupą soczewek, które zakrzywiają tor światła, przenoszącego obraz na matrycę. Umieszczony w obiektywie mikroprocesor ocenia amplitudę i częstotliwość drgań i – uwzględniając wartość ogniskowej – stara się przewidzieć kierunek poruszenia, by stosownie go skontrować. Na podstawie tych obliczeń mechanizm silnika stabilizatora koryguje położenie właściwych soczewek.

Jednym z pionierów i producentów, który ma na tym polu spore sukcesy jest Tamron. Świetna wydajność technologii VC przyczyniła się w dużym stopniu do wielu nagród, które zdobywają kompaktowe superzoomy tego producenta (EISA dla Tamron 16-300 mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD MACRO, czy TIPA dla Tamron 18-200 mm F/3.5-6.3 Di III VC). Technologia ta szybko ewoluowała przez ostatnie lata i dziś wydajność stabilizatorów VC przekracza nawet 4EV!

Co to oznacza? Przede wszystkim czas naświetlania krótszy nawet 4-krotnie. W przypadku obiektywu o ogniskowej 300 mm (450 mm dla APS-C), ostre zdjęcia powinniśmy bez problemu wykonywać nawet z czasem 1/30 s, a jeśli scena nie jest dynamiczna, przy odrobinie szczęścia nawet przy 1/15 s. A to oznacza, że z kompaktowym superzoomem, który nie zrujnuje naszego domowego budżetu, poradzimy sobie nawet w trudniejszych warunkach oświetleniowych.

Dłuższy czas naświetlania to również możliwość uzyskiwania kreatywnych efektów. Wykonane przy 1/8 s zdjęcie łączy idealnie ostre tło z efektownie rozmytą wodą. Aparat: Canon EOS 5D mark III, obiektyw: Tamron SP 35 mm f/1,8 Di VC USD

Stabilizacja w obiektywie długoogniskowym zdecydowanie ułatwia też kadrowanie. Kompensując poruszenia minimalizuje efekt drgania obrazu widzianego w wizjerze. Obraz delikatnie pływa gwarantując znacznie lepsze panowanie nad kompozycją. Warto zwrócić uwagę, że systemy stabilizacji wbudowane w aparaty działają tylko w chwili naświetlania zdjęcia.

Nie tylko zoomy

Stabilizacja w obiektywach stałoogniskowych nie jest oczywiście pomysłem nowym. Sony stosuje ją w niektórych obiektywach dla aparatów z matrycą APS-C, Canon również ma w portfolio kilka szkieł, głównie o mniejszej jasności f/2,8 lub 3,5. Tamron jest więc prekursorem stosowania systemu stabilizacji w pełnoklatkowych szkłach o dużej jasności. I co ważne inżynierom udało się zachować kompaktowe wymiary i niedużą wagę najnowszych modeli.  W tej chwili dostępne są 4 modele:

Dzieki temu nie musimy wybierać pomiędzy dużym otworem względnym przysłony a stabilizacją - możemy cieszyć się zaletami obu rozwiązań. W efekcie wykonujemy nieporuszone zdjęcia na jeszcze dłuższych czasach lub przy ISO niższym aż o kilka działek. A to przekłada się na realnie lepszą jakość obrazu, na co świetnym dowodem jest przeprowadzony przez nas eksperyment.

 

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Analizy
Jak ułatwić sobie życie? Nietypowe akcesoria fotograficzne Nitecore
Jak ułatwić sobie życie? Nietypowe akcesoria fotograficzne Nitecore
Marka Nitecore może być kojarzona z urządzeniami, z których korzystają służby wojskowe czy policja. W swojej ofercie ma jednak akcesoria, które doskonale sprawdzą się w rękach fotografów i...
3
Jaki plecak fotograficzny do 1000 zł? Przegląd rynku (2024)
Jaki plecak fotograficzny do 1000 zł? Przegląd rynku (2024)
Sprzęt fotograficzny jest drogi i często delikatny, należy więc o niego dbać także podczas transportu. Oto nasza selekcja najciekawszych i przystępnych cenowo modeli dostępnych na...
19
Najlepsze używane aparaty, które mocno potaniały - co warto kupić na rynku wtórnym w 2024 roku
Najlepsze używane aparaty, które mocno potaniały - co warto kupić na rynku wtórnym w 2024 roku
Wszyscy chcielibyśmy mieć najnowszy aparat, ale czasem wszystko, czego potrzebujemy mogą zaoferować nam kilkuletnie modele z drugiej ręki, które zdążyły mocno potanieć. Oto 14...
32