Fotografie Bolesława Augustisa w Białymstoku

Autor: Marcin Grabowiecki

15 Lipiec 2010
Artykuł na: 4-5 minut
Do połowy września 2010 roku w Galerii im. Sleńdzińskich w Białymstoku prezentowane są fotografie Bolesława Augustisa. Wartością niewymierną, poza zdjęciami Białegostoku z lat 1935-1939, jest historia autora, jak również losy negatywów i okoliczności w jakich zostały odnalezione.
fot. Bolesław Augustis

W 2004 roku, w opuszczonej szopie przy ul. Bema w Białymstoku, dwaj kilkunastoletni chłopcy znajdują kilkaset rolek filmu i kilkadziesiąt szklanych negatywów sprzed II wojny światowej. Zdjęcia trafiają do fotoreportera "Gazety Wyborczej" Grzegorza Dąbrowskiego. Okazuje się, że to bezcenny i unikalny materiał - portrety i zdjęcia sytuacyjne ukazujące białostoczan podczas niedzielnych spacerów i codziennych zajęć, utrwalone w obiektywie ważne chwile w dziejach miasta. Odnalezione fotografie zostały wykonane w latach 1935-1939 przez białostockiego fotografa, Bolesława Augustisa.

Grzegorz Dąbrowski zajął się oczyszczaniem i konserwacją odkrytego materiału. Wybrane zdjęcia publikowano na łamach gazety, a czytelnicy uczestniczyli w rozszyfrowywaniu sfotografowanych miejsc i osób. Dzięki tej akcji udało się m.in. dotrzeć do siostry autora zdjęć, Eugenii Senderackiej, która mieszka w Białymstoku.

Fotografie Augustisa to w ostatnim półwieczu jedyny tak obszerny zbiór zdjęć przedwojennego Białegostoku, jednego autora. Blisko 100 spośród odnalezionych fotografii trafiło do towarzyszącego ekspozycji albumu "Augustis".

fot. Bolesław Augustis

Bolesław Augustis przyjeżdża do Białegostoku 6 maja 1932 roku z dalekiego Nowosybirska (Rosja), wraz z rodzicami, trzema siostrami i bratem. (Jego rodzina to potomkowie polskich zesłańców postyczniowych - 1863).

Bolesław ma dwadzieścia lat, a za sobą pierwsze próby fotograficzne poczynione jeszcze w Rosji. W Białymstoku rozpoczyna pracę jako pomocnik w zakładzie fotograficznym Neuhuttlera przy Rynku Kościuszki, ale już w 1935 roku otwiera własny niewielki zakład "Polonia Film" - najpierw przy ul. Kilińskiego 12, a następnie Kilińskiego 14. Wykonuje zdjęcia na zamówienie, głównie na swojej ulicy. Z czasem jednak, z aparatem w ręku (swoją ulubioną leicą), pojawia się także na Lipowej, Warszawskiej, Pałacowej i w innych zakątkach miasta. Fotografuje spacerujących, wręcza im swoją wizytówkę i zaprasza do odebrania zdjęć w zakładzie.

Wkrótce jednak bieg wydarzeń zatacza koło. W listopadzie 1939 roku ojciec fotografa zostaje aresztowany przez Sowietów i wywieziony do Mińska (rodzina traci z nim kontakt na zawsze). W kilka miesięcy później, podobny los spotyka także Bolesława, z tym że młody fotograf trafia na Syberię. Tam zaciąga się do Armii Andersa, przebywa z nią cały szlak bojowy i na koniec (na krótko) ląduje w Anglii. Stamtąd emigruje do Nowej Zelandii, gdzie osiada na stałe i zakłada rodzinę. Tutaj też umiera w maju 1995 roku.

fot. Bolesław Augustis

Wystawie będą towarzyszyły spotkania: "Moda przedwojennego Białegostoku" - prelekcja i pokaz (29 lipca 2010) oraz finisaż planowany na połowę września - pokaz fotografii Augustisa, w czasie wieczornego pokazu slajdów przed budynkiem galerii.

Dodatkowe informacje na temat wystawy można znaleźć na stronie: www.widok.org.pl.

Bolesław AugustisBiałystok lata 1935-1939

Termin: do 15.09.2010

Galeria im. Sleńdzińskich
ul. Legionowa 2
Białystok

fot. Bolesław Augustis
Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Wydarzenia
Warsztaty mokrego kolodionu z Marzeną Kolarz - wydarzenia towarzyszące wystawie Czas Naświetlania / Czas Wywoływania
Warsztaty mokrego kolodionu z Marzeną Kolarz - wydarzenia towarzyszące wystawie Czas Naświetlania...
Muzeum Etnograficzne w Krakowie informuje o przedłużeniu wystawy małopolskiej fotografii z przełomu XIX i XX wieku i zaprasza na marcowe spotkania dotyczące techniki mokrego kolodionu...
6
Patryk Bułhak - „Porzucone córki Tygrysa” w galerii Pop-Up Ogrodowa 8
Patryk Bułhak - „Porzucone córki Tygrysa” w galerii Pop-Up Ogrodowa 8
Galeria Pop-Up Ogrodowa 8 zaprasza na wystawę i spotkanie z autorem projektu „Porzucone córki Tygrysa” Patrykiem Bułhakiem. Fotograf zaprezentuje swoją ostatnią książkę i pokaże...
7
Koniec Wojny - Agnieszka Rayss i David Sypniewski wykorzystują AI do pokazania nowego oblicza zdjęć wojennych
Koniec Wojny - Agnieszka Rayss i David Sypniewski wykorzystują AI do pokazania nowego oblicza...
Co się stanie, gdy każe się modelowi generatywnemu poszerzyć kadr archiwalnego zdjęcia wojennego, nie podając mu żadnej podpowiedzi? Czy dowiemy się, co działo się poza...
5
Powiązane artykuły