"Obserwacje i notacje" Andrzeja Lachowicza w CSW

Kolejna interesująca polska prezentacja w CSW. W najbliższy poniedziałek, 29 września 2008 roku zostanie otwarta indywidualna wystawa Andrzeja Lachowicza. Jego twórczość, pomimo tego, że w znacznym stopniu wpłynęła na rozwój sztuk wizualnych w naszym kraju, nie jest powszechnie znana. To w jakimś stopniu powinno się zmienić, bowiem na ekspozycji w CSW w Warszawie zaprezentowane zostaną najważniejsze projekty artysty.
Andrzej Lachowicz

Andrzej Lachowicz urodził się w 1939 roku w Wilnie. W latach 1957-1960 studiował na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, potem od 1960 w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych we Wrocławiu. W 1968 roku zostaje przyjęty do Związku Polskich Artystów Fotografików. Zajmuje się malarstwem, grafiką, rysunkiem, fotografią, filmem, wideo oraz teorią sztuki. W 1970 współtworzył galerię PERMAFO we Wrocławiu. Jest kilkukrotnym stypendystą: Stypendysta Fundacji Kościuszkowskiej w Nowym Jorku w 1977, Stypendysta Verein Kulturkontakte w Wiedniu (1991), Stypendysta PRO-HELVETIA w Szwajcarii (1994). W latach 1978-1995 działał w Komitecie Organizacyjnym Triennale Rysunku we Wrocławiu. Przez czterdzieści lat swojej pracy twórczej miał kilkadziesiąt wystaw indywidualnych i wielu wystawach zbiorowych w kraju i zagranicą. Jego prace można było zobaczyć m.in na wystawach: Czas zapamiętany. Mała Galeria 1977 - 2006 w CSW i Polska fotografia XX wieku w PKiN.

Andrzej Lachowicz

Zapowiadana wystawa w CSW Obserwacje i notacje ma charakter małej retrospektywy, na której zaprezentowane zostaną najważniejsze nurty z twórczości Andrzeja Lachowicza. Pokazany zostanie słynny cykl z 1968 Cień, który artysta kontynuował zarówno w zapisach fotograficznych, jak i filmowych, cykle prac z serii Topologie, Transgresje, a także późniejsze prace z serii Energia Luzu i Energia Upadku. Jak czytamy w materiale organizatorów wystawy: Większość tych prac cechuje dążenie do nadania im ciągłości i seryjności. Artysta nie chce "zatrzymać" czasu, co przypisuje się z założenia fotografii. Chodzi mu raczej o ukazanie pewnego nieuchwytnego, złożonego, będącego w ciągłym ruchu stanu. Ta permanentność trwania wywodzi się z dążenia do przedstawienia złożonego obrazu rzeczywistości, stąd pozorna powtarzalność gestów, zachowań i wybranych motywów.

Sztuka ta już od początku staje się zaprzeczeniem bezpośredniego odwzorowywania i daje szerokie pole do stawiania pytań i powodowania refleksji. Podbudową tych poszukiwań są liczne teksty teoretyczne autora, jak "Perswazja wizualna i mentalna" (1972), "Poziomy energetyczne sztuki" (1978) czy "Zwątpienie i nadzieja" (1986).


Kurator wystawy: Marek Grygiel

Współorganizator: Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu
Patronat medialny: Gazeta Wyborcza, What's up in Warsaw, Warsaw Voice, Aktivist, Exklusiv, Fototapeta, Fotopolis.pl.


Andrzej Lachowicz Obserwacje i notacje
Otwarcie wystawy: 29 września 2008 godzina 18.00
Wystawa czynna będzie do 9 listopada

Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
Galeria 1
Ul. Jazdów 2, Warszawa


Komentarze
Polecane artykuły
Canon EOS 250D - pierwsze wrażenia
10 Kwi 2019
EOS 250D to nowy reprezentant “najmniejszej lustrzankowej serii na rynku”, która łączy niewielkie gabaryty z przystępną ceną i możliwościami skrojonymi pod kątem początkujących fotografów i świadomych amatorów. Co skrywa przed nami najnowsza konstrukcja?
2
Panasonic Lumix S1R - test aparatu
9 Kwi 2019
Lumix S1R - jak twierdzi producent - ma być odpowiedzią na potrzeby wymagających profesjonalistów. Jednak czy tak jest w istocie i czy pierwsza pełna klatka Panasonic odbierze klientów konkurencji? Przekonajmy się!
9
Fujifilm GFX 50R - test aparatu
2 Kwi 2019
Najbardziej przystępny cenowo cyfrowy średni format z pewnością zwrócił uwagę tych, którym pełna klatka przestaje już wystarczać. Czy bardziej mobilna i kompaktowa wersja modelu 50S spełni oczekiwania wymagających zawodowców?
1
Panasonic Lumix S1 - zdjęcia przykładowe
28 Mar 2019
Stabilizowana pełnoklatkowa matryca o rozdzielczości 24-megapikseli, autofokus oparty na technologi DFD z systemem śledzenia wspieranym układem AI, bogaty tryb filmowy z zapisem 4K 60 kl./s, czy uszczelnione body o rewelacyjnej ergonomii - to tylko kilka cech Panasonica Lumix S1. Zobaczcie, jak aparat poradził sobie w boju.
8