"Obserwacje i notacje" Andrzeja Lachowicza w CSW

Kolejna interesująca polska prezentacja w CSW. W najbliższy poniedziałek, 29 września 2008 roku zostanie otwarta indywidualna wystawa Andrzeja Lachowicza. Jego twórczość, pomimo tego, że w znacznym stopniu wpłynęła na rozwój sztuk wizualnych w naszym kraju, nie jest powszechnie znana. To w jakimś stopniu powinno się zmienić, bowiem na ekspozycji w CSW w Warszawie zaprezentowane zostaną najważniejsze projekty artysty.
Andrzej Lachowicz

Andrzej Lachowicz urodził się w 1939 roku w Wilnie. W latach 1957-1960 studiował na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, potem od 1960 w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych we Wrocławiu. W 1968 roku zostaje przyjęty do Związku Polskich Artystów Fotografików. Zajmuje się malarstwem, grafiką, rysunkiem, fotografią, filmem, wideo oraz teorią sztuki. W 1970 współtworzył galerię PERMAFO we Wrocławiu. Jest kilkukrotnym stypendystą: Stypendysta Fundacji Kościuszkowskiej w Nowym Jorku w 1977, Stypendysta Verein Kulturkontakte w Wiedniu (1991), Stypendysta PRO-HELVETIA w Szwajcarii (1994). W latach 1978-1995 działał w Komitecie Organizacyjnym Triennale Rysunku we Wrocławiu. Przez czterdzieści lat swojej pracy twórczej miał kilkadziesiąt wystaw indywidualnych i wielu wystawach zbiorowych w kraju i zagranicą. Jego prace można było zobaczyć m.in na wystawach: Czas zapamiętany. Mała Galeria 1977 - 2006 w CSW i Polska fotografia XX wieku w PKiN.

Andrzej Lachowicz

Zapowiadana wystawa w CSW Obserwacje i notacje ma charakter małej retrospektywy, na której zaprezentowane zostaną najważniejsze nurty z twórczości Andrzeja Lachowicza. Pokazany zostanie słynny cykl z 1968 Cień, który artysta kontynuował zarówno w zapisach fotograficznych, jak i filmowych, cykle prac z serii Topologie, Transgresje, a także późniejsze prace z serii Energia Luzu i Energia Upadku. Jak czytamy w materiale organizatorów wystawy: Większość tych prac cechuje dążenie do nadania im ciągłości i seryjności. Artysta nie chce "zatrzymać" czasu, co przypisuje się z założenia fotografii. Chodzi mu raczej o ukazanie pewnego nieuchwytnego, złożonego, będącego w ciągłym ruchu stanu. Ta permanentność trwania wywodzi się z dążenia do przedstawienia złożonego obrazu rzeczywistości, stąd pozorna powtarzalność gestów, zachowań i wybranych motywów.

Sztuka ta już od początku staje się zaprzeczeniem bezpośredniego odwzorowywania i daje szerokie pole do stawiania pytań i powodowania refleksji. Podbudową tych poszukiwań są liczne teksty teoretyczne autora, jak "Perswazja wizualna i mentalna" (1972), "Poziomy energetyczne sztuki" (1978) czy "Zwątpienie i nadzieja" (1986).


Kurator wystawy: Marek Grygiel

Współorganizator: Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu
Patronat medialny: Gazeta Wyborcza, What's up in Warsaw, Warsaw Voice, Aktivist, Exklusiv, Fototapeta, Fotopolis.pl.


Andrzej Lachowicz Obserwacje i notacje
Otwarcie wystawy: 29 września 2008 godzina 18.00
Wystawa czynna będzie do 9 listopada

Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
Galeria 1
Ul. Jazdów 2, Warszawa


 
Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm X-T3 - test aparatu
14 Lis 2018
Najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm pretenduje do miana króla segmentu APS-C i jednego z najbardziej uniwersalnych aparatów w ogóle. Sprawdzamy, na co go stać.
13
Nikon Z7 - test aparatu
6 Lis 2018
Nikon Z7 to pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec japońskiego producenta. Czy nowy aparat z 45-megapikselową, stabilizowaną matrycą dorówna jakością cenionym lustrzankom Nikona? Czy jest godną konkurencją dla aparatów z serii Sony A7? Sprawdźmy.
18
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - test obiektywu
26 Paź 2018
Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.
5
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - zdjęcia przykładowe
22 Paź 2018
Ciekawi, jak w praktyce sprawdza się najnowsza konstrukcja Samyanga z mocowaniem Canon EF? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane najnowszym modelem AF 14 mm f/2.8 EF. Czy okaże się on "czarnym koniem" w segmencie ultraszerokokątnych szkieł?
0