Grzeszykowska i Orzechowska na Transfotografii

Autor: Marta Sinior

23 Wrzesień 2008
Artykuł na: 4-5 minut
Transfotografia 08. Zapowiadamy ostatni wernisaż w ramach festiwalu "Transfotografia" i tego otwarcia warto nie przegapić. 26 września 2008 roku w Galerii Pionova odbędzie się wernisaż dwóch wystaw młodych, ale już docenionych artystek: Anety Grzeszykowskiej i Parycji Orzechowskiej. Obydwa projekty autorek zostały zainspirowane obrazem filmowym, ale właściwie podobieństwo między nimi, na tym się kończy.
fot. Aneta Grzeszykowska

Kadry filmowe bez tytułu to swoisty cover czy raczej remake cyklu Cindy Sherman sprzed blisko 40 lat. O ile Sherman w czarno białych kadrach przywoływała, lub kreowała sceny filmowe wcielając się w główne role żeńskie, o tyle Grzeszykowska zatrzymuje barwny świat współczesnej Warszawy. Dokładnie odtworzona kompozycja kadrów i charakteryzacja bohaterek przenosi widza w lata 60, 70 XX wieku. Ta nostalgiczna nuta działa perfekcyjnie wobec pozbawionej tożsamości artystki przyjmującej rolę innej artystki. Cykl ten jest jakby odbiciem lustra w lustrze, nieskończonym ciągiem powielanych kadrów.

Aneta Grzeszykowska (1974) Ukończyła studia na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Realizuje prace fotograficzne, filmy video, instalacje rzeźbiarskie. Studiuje problem kreowania nowej tożsamości i manipulacji figurą ludzką. Od 1999 roku współpracuje z Janem Smagą. Cykl "Untitled Film Stills" można było zabaczyć w tym roku na zbiorowej wystawie "Efekt czerwonych oczu" w CSW.

fot. Patrycja Orzechowska "Untitled Film Stills"

Patrycja Orzechowska od lat inspiruje się formą filmową, w dotychczasowych projektach stylistycznie zbliżała się do formalnych środków wielkiej awangardy z surrealistami na czele. W najnowszym cyklu Bez tytułu artystka podała analizie emocjonalną stronę przekazu kanonicznych fabuł filmowych. W cyklu bez tytułu prezentuje zestaw kadrów - cytatów ze światowej kinematografii. Obrazy dotyczą trudnych relacji par heteroseksualnych. Par, które w zbiorowej pamięci widzów uosabiają konkretne przeżycia miłość, zdradę, przemoc, zniewolenie. Nie łatwo zidentyfikować postacie, gdyż obraz poddano manipulacji, zmiękczeniu, które niejako łagodzi przekaz opresyjnych historii. Artystka stworzyła szaradę, w której nie tylko wytrawni amatorzy kina rozszyfrują wielkie role, małe dramaty i duże emocje. Projekt ma charakter procesualny, poprzez różnorodne zestawienia ma moc opowiadania różnych historii zmieniających oryginalną wymowę cytowanych filmów.

Patrycja Orzechowska ukończyła grafikę na Wydziale Malarstwa i Grafiki na gdańskiej ASP. Jej prace wyróżniają się dzięki zastosowania autorskiej techniki nazwanej przez artystkę "lunatypią". Twórczość Orzechowskiej była wielokrotnie nagradzana.

Aneta Grzeszykowska Untitled Film Stills

Wystawa Patrycji Orzechowskiej
15.09 - 15.10.2008
wernisaż wystawy: 26 września 2008 godzina 18

Galeria Pionova
ul. Olejarna 2, Gdańsk-Starówka

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Wydarzenia
Pierwsza taka wystawa w Europie - nadchodzi Fotofestiwal 2025
Pierwsza taka wystawa w Europie - nadchodzi Fotofestiwal 2025
Premierowa wystawa Yorgosa Lanthimosa, projekty o amerykańskiej propagandzie i fikcji, otwarcie dla publiczności zabytkowego basenu YMCA - 24. Fotofestiwal ogłosił główne punkty...
18
Nadchodzi 3. edycja Festiwalu Fotoforma - PGE Narodowy ponownie stanie się polskim centrum filmu i fotografii
Nadchodzi 3. edycja Festiwalu Fotoforma - PGE Narodowy ponownie stanie się polskim centrum filmu i...
Już 16 i 17 października 2025 r. PGE Narodowy w Warszawie będzie gościł kolejną edycję Festiwalu Fotoforma. Przez dwa dni uczestnicy będą mogli czerpać inspirację, zdobywać wiedzę,...
7
Promocja na lampy GlareOne: kompletne zestawy LED w niższej cenie
Promocja na lampy GlareOne: kompletne zestawy LED w niższej cenie
Zestaw, który sprawdzi się w każdym domowym lub profesjonalnym studiu - GlareOne LED 220 lub 300 BiColor D ze statywem Air A-275 i softboxem 60×90 Easy Fold teraz do kupienia w atrakcyjnej...
2
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)