Grzeszykowska i Orzechowska na Transfotografii

Transfotografia 08. Zapowiadamy ostatni wernisaż w ramach festiwalu "Transfotografia" i tego otwarcia warto nie przegapić. 26 września 2008 roku w Galerii Pionova odbędzie się wernisaż dwóch wystaw młodych, ale już docenionych artystek: Anety Grzeszykowskiej i Parycji Orzechowskiej. Obydwa projekty autorek zostały zainspirowane obrazem filmowym, ale właściwie podobieństwo między nimi, na tym się kończy.
fot. Aneta Grzeszykowska

Kadry filmowe bez tytułu to swoisty cover czy raczej remake cyklu Cindy Sherman sprzed blisko 40 lat. O ile Sherman w czarno białych kadrach przywoływała, lub kreowała sceny filmowe wcielając się w główne role żeńskie, o tyle Grzeszykowska zatrzymuje barwny świat współczesnej Warszawy. Dokładnie odtworzona kompozycja kadrów i charakteryzacja bohaterek przenosi widza w lata 60, 70 XX wieku. Ta nostalgiczna nuta działa perfekcyjnie wobec pozbawionej tożsamości artystki przyjmującej rolę innej artystki. Cykl ten jest jakby odbiciem lustra w lustrze, nieskończonym ciągiem powielanych kadrów.

Aneta Grzeszykowska (1974) Ukończyła studia na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Realizuje prace fotograficzne, filmy video, instalacje rzeźbiarskie. Studiuje problem kreowania nowej tożsamości i manipulacji figurą ludzką. Od 1999 roku współpracuje z Janem Smagą. Cykl "Untitled Film Stills" można było zabaczyć w tym roku na zbiorowej wystawie "Efekt czerwonych oczu" w CSW.

fot. Patrycja Orzechowska "Untitled Film Stills"

Patrycja Orzechowska od lat inspiruje się formą filmową, w dotychczasowych projektach stylistycznie zbliżała się do formalnych środków wielkiej awangardy z surrealistami na czele. W najnowszym cyklu Bez tytułu artystka podała analizie emocjonalną stronę przekazu kanonicznych fabuł filmowych. W cyklu bez tytułu prezentuje zestaw kadrów - cytatów ze światowej kinematografii. Obrazy dotyczą trudnych relacji par heteroseksualnych. Par, które w zbiorowej pamięci widzów uosabiają konkretne przeżycia miłość, zdradę, przemoc, zniewolenie. Nie łatwo zidentyfikować postacie, gdyż obraz poddano manipulacji, zmiękczeniu, które niejako łagodzi przekaz opresyjnych historii. Artystka stworzyła szaradę, w której nie tylko wytrawni amatorzy kina rozszyfrują wielkie role, małe dramaty i duże emocje. Projekt ma charakter procesualny, poprzez różnorodne zestawienia ma moc opowiadania różnych historii zmieniających oryginalną wymowę cytowanych filmów.

Patrycja Orzechowska ukończyła grafikę na Wydziale Malarstwa i Grafiki na gdańskiej ASP. Jej prace wyróżniają się dzięki zastosowania autorskiej techniki nazwanej przez artystkę "lunatypią". Twórczość Orzechowskiej była wielokrotnie nagradzana.


Aneta Grzeszykowska Untitled Film Stills
Wystawa Patrycji Orzechowskiej
15.09 - 15.10.2008
wernisaż wystawy: 26 września 2008 godzina 18

Galeria Pionova
ul. Olejarna 2, Gdańsk-Starówka


 
Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm X-T3 - test aparatu
14 Lis 2018
Najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm pretenduje do miana króla segmentu APS-C i jednego z najbardziej uniwersalnych aparatów w ogóle. Sprawdzamy, na co go stać.
12
Nikon Z7 - test aparatu
6 Lis 2018
Nikon Z7 to pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec japońskiego producenta. Czy nowy aparat z 45-megapikselową, stabilizowaną matrycą dorówna jakością cenionym lustrzankom Nikona? Czy jest godną konkurencją dla aparatów z serii Sony A7? Sprawdźmy.
18
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - test obiektywu
26 Paź 2018
Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.
5
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - zdjęcia przykładowe
22 Paź 2018
Ciekawi, jak w praktyce sprawdza się najnowsza konstrukcja Samyanga z mocowaniem Canon EF? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane najnowszym modelem AF 14 mm f/2.8 EF. Czy okaże się on "czarnym koniem" w segmencie ultraszerokokątnych szkieł?
0