Jan Bułhak w MHF - część druga

W Muzeum Historii Fotografii w Krakowie trwa druga część wystawy prezentującej dorobek Jana Bułhaka. Postać artysty znana jest każdemu, kto choć trochę interesuje się fotografią. Jego wkład w historię polskiej fotografii jest ogromny: twórca terminu "fotografika", "fotografii ojczystej", współtwórca wielu klubów fotograficznych, a to tylko kilka przykładów z jego aktywności fotograficznej. Obenie Jan Bułhak uważany za nestora polskiej fotografii i głównego przedstawiciela polskiego piktorializmu.
Jan Bułhak (1876-1950) należy do grona najwybitniejszych artystów XX wieku. Fotografik, teoretyk sztuki, pedagog oraz organizator życia fotograficznego w Polsce. Twórca terminu "fotografika", autor i propagator na gruncie polskim, pojęcia "fotografii ojczystej". Organizator, współtwórca i prezes fotograficznych środowisk artystycznych - Wileńskiego Towarzystwa Miłośników Fotografii (1927), Fotoklubu Wileńskiego (1927), Fotoklubu Polskiego (1929), Polskiego Związku Artystów Fotografów (1947). Wykładowca i kierownik Zakładu Fotografii Artystycznej na Uniwersytecie im. Stefana Batorego w Wilnie (1919 - 1939).

fot. Jan Bułhak, Zabrze, kościół pw. św Józefa, 1948

Jako dokumentalista stworzył zbiór fotografii będących swoistym portretem krajobrazu, ziemi, nieba, drzew, jezior jak również architektury i uroków miasta. Początkowo utrwalał na fotografiach najbliższe okolice, Wileńszczyznę, Wilno a od 1920 roku pozostałe regiony Polski. Do 1912 roku mieszkał w Peresiece w majątku własnym, a następnie w Wilnie, gdzie w pożarze miasta w 1944 roku stracił cały dorobek artystyczny. Od roku 1945 związany z Warszawą, kontynuował pracę artystyczną a także propagandową i organizacyjną w tworzeniu fotografii ojczystej. Jan Bułhak zmarł w lutym 1950 roku w Giżycku.

fot. Jan Bułhak, Wilno, widok z Zarzecza, 1911

Niezwykle bogata twórczość artysty i chęć pokazania, chociaż sygnalnie wszelkich jej aspektów, skłoniła organizatorów do podzielenia wystawy Jana Bułhaka na dwie części. Pierwsza obrazuje działalność zapoczątkowaną jeszcze w Peresiece w latach 1905-1912 i przez pierwsze prace wileńskie aż do fotografii będących pełnią wyrazu artystycznego estetyki piktorialnej w okresie dwudziestolecia międzywojennego. Obejmuje czas ogromnej aktywności twórczej, formułowania pojęcia fotografiki i fotografii ojczystej.

Cześć druga zamyka się w ostatnich latach działalności artystycznej poczynając od roku 1944 do śmierci artysty. Przyjęto niejako naturalną cezurę wynikłą z okoliczności osobistych, jaką była utrata całego dorobku Jan Bułhaka w pożarze Wilna w lipcu 1944 r. i jego przeprowadzka do Warszawy. Równocześnie pod względem artystycznym jest to okres tworzenia wielkiego zespołu fotografii ojczystej zgodnie z jej poszerzonymi założeniami, które jak zauważył Adam Sobota wynikały z przemyśleń zmieniających życiowe doświadczenia w program, który dawał realne szanse stałego twórczego działania w dramatycznie zmieniających się okolicznościach.
- Grażyna Dreścik

Na drugiej części wystawy zaprezentowane fotografie pochodzą wyłącznie z wielotysięcznego zbioru pozytywów i negatywów Jana Bułhaka znajdujących się w zasobach Muzeum Historii Fotografii im Walerego Rzewuskiego w Krakowie.
Przy okazji wystawy dostępne są wydawnictwa albumowe oraz Katalog zawierający część tekstową i albumową.


Wystawa Jana Bułhaka - cz. 2
Termin: 11 lipca - 7 września 2008

Muzeum Historii Fotografii
ul. Józefitów 16, Kraków

Komentarze
Polecane artykuły
Venus Optics Laowa 9 mm f/2.8 Zero-D teraz także w wersji z mocowaniem Mikro Cztery Trzecie
15 Mar 2019
Pokazana w zeszłym roku ultraszerokokątna stałka bez dystorsji doczekała się wariantu z mocowaniem M43. Na sklepowe póki trafi jeszcze w marcu.
0
Panasonic Lumix S1R - zdjęcia przykładowe
11 Mar 2019
O modelu Lumix S1R powiedziano już wiele, jednak jakość obrazu wciąż pozostawała pewną tajemnicą. Do teraz. W nasze ręce wpadł flagowiec nowego pełnoklatkowego systemu Panasonica!
4
Ricoh GR III - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
8 Mar 2019
Najnowszy kompakt Ricoh GR III pretenduje do miana najdoskonalszego stałoogniskowego aparatu kompaktowego w historii. Czy ma szansę podbić tę specyficzną niszę? Sprawdźcie nasze wnioski po jednym dniu spędzonym z aparatem.
1
Panasonic Lumix GX9 - test aparatu
4 Mar 2019
GX9 to topowy model z „dalmierzowej” serii Lumix GX. Mocna specyfikacja, zamkniętą została w kompaktowym i solidnym body, a atutem jest też niewątpliwie atrakcyjna cena i bogactwo dostępnej optyki. Zobaczmy jak ten stylowy maluch sprawdza się w praktyce.
1