Jan Bułhak w MHF - część druga

W Muzeum Historii Fotografii w Krakowie trwa druga część wystawy prezentującej dorobek Jana Bułhaka. Postać artysty znana jest każdemu, kto choć trochę interesuje się fotografią. Jego wkład w historię polskiej fotografii jest ogromny: twórca terminu "fotografika", "fotografii ojczystej", współtwórca wielu klubów fotograficznych, a to tylko kilka przykładów z jego aktywności fotograficznej. Obenie Jan Bułhak uważany za nestora polskiej fotografii i głównego przedstawiciela polskiego piktorializmu.
Jan Bułhak (1876-1950) należy do grona najwybitniejszych artystów XX wieku. Fotografik, teoretyk sztuki, pedagog oraz organizator życia fotograficznego w Polsce. Twórca terminu "fotografika", autor i propagator na gruncie polskim, pojęcia "fotografii ojczystej". Organizator, współtwórca i prezes fotograficznych środowisk artystycznych - Wileńskiego Towarzystwa Miłośników Fotografii (1927), Fotoklubu Wileńskiego (1927), Fotoklubu Polskiego (1929), Polskiego Związku Artystów Fotografów (1947). Wykładowca i kierownik Zakładu Fotografii Artystycznej na Uniwersytecie im. Stefana Batorego w Wilnie (1919 - 1939).

fot. Jan Bułhak, Zabrze, kościół pw. św Józefa, 1948

Jako dokumentalista stworzył zbiór fotografii będących swoistym portretem krajobrazu, ziemi, nieba, drzew, jezior jak również architektury i uroków miasta. Początkowo utrwalał na fotografiach najbliższe okolice, Wileńszczyznę, Wilno a od 1920 roku pozostałe regiony Polski. Do 1912 roku mieszkał w Peresiece w majątku własnym, a następnie w Wilnie, gdzie w pożarze miasta w 1944 roku stracił cały dorobek artystyczny. Od roku 1945 związany z Warszawą, kontynuował pracę artystyczną a także propagandową i organizacyjną w tworzeniu fotografii ojczystej. Jan Bułhak zmarł w lutym 1950 roku w Giżycku.

fot. Jan Bułhak, Wilno, widok z Zarzecza, 1911

Niezwykle bogata twórczość artysty i chęć pokazania, chociaż sygnalnie wszelkich jej aspektów, skłoniła organizatorów do podzielenia wystawy Jana Bułhaka na dwie części. Pierwsza obrazuje działalność zapoczątkowaną jeszcze w Peresiece w latach 1905-1912 i przez pierwsze prace wileńskie aż do fotografii będących pełnią wyrazu artystycznego estetyki piktorialnej w okresie dwudziestolecia międzywojennego. Obejmuje czas ogromnej aktywności twórczej, formułowania pojęcia fotografiki i fotografii ojczystej.

Cześć druga zamyka się w ostatnich latach działalności artystycznej poczynając od roku 1944 do śmierci artysty. Przyjęto niejako naturalną cezurę wynikłą z okoliczności osobistych, jaką była utrata całego dorobku Jan Bułhaka w pożarze Wilna w lipcu 1944 r. i jego przeprowadzka do Warszawy. Równocześnie pod względem artystycznym jest to okres tworzenia wielkiego zespołu fotografii ojczystej zgodnie z jej poszerzonymi założeniami, które jak zauważył Adam Sobota wynikały z przemyśleń zmieniających życiowe doświadczenia w program, który dawał realne szanse stałego twórczego działania w dramatycznie zmieniających się okolicznościach.
- Grażyna Dreścik

Na drugiej części wystawy zaprezentowane fotografie pochodzą wyłącznie z wielotysięcznego zbioru pozytywów i negatywów Jana Bułhaka znajdujących się w zasobach Muzeum Historii Fotografii im Walerego Rzewuskiego w Krakowie.
Przy okazji wystawy dostępne są wydawnictwa albumowe oraz Katalog zawierający część tekstową i albumową.


Wystawa Jana Bułhaka - cz. 2
Termin: 11 lipca - 7 września 2008

Muzeum Historii Fotografii
ul. Józefitów 16, Kraków

Komentarze
Polecane artykuły
SanDisk Extreme Portable SSD - test dysku SSD
18 Sty 2019
Wytrzymały, pojemny i szybki a do tego naprawdę mały. Najnowszy dysk przenośny SSD SanDisk to jedno z najciekawszych rozwiązań tego typu na rynku. Sprawdziliśmy, jak spisuje się w praktyce!
0
Tokina FíRIN 20 mm f/2 FE AF - zdjęcia przykładowe
8 Sty 2019
Zaawansowana optyka z wyrazistym i kontrastowym obrazem oraz ultraszybki autofokus współpracujący z systemem Sony Fast Hybrid AF - to główne cechy Tokiny FíRIN 20 mm f/2 FE AF. Zobaczcie, jak stałka poradziła sobie w praktyce.
0
Tamron SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 - test obiektywu
31 Gru 2018
Dziś sprawdzamy czy druga odsłona Tamrona SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 to krok w dobrą stronę i faktyczny konkurent systemowych odpowiedników. Producent zapewnia, ze zmiany są zauważalne, a my przyglądamy się im bliżej.
1
Tamron SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 - zdjęcia przykładowe
21 Gru 2018
Po 4 latach Tamron pokazał aktualizację obiektywu 15-30 mm, który szczególnie spodobać może się fotografom krajobrazu, architektury i wnętrz. Otrzymujemy lepszą optykę, szybszy autofokus i bardziej wydajną stabilizację, w tej samej cenie co wcześniej. Zobaczcie, jak sprawdza się w praktyce.
0
zamknij X
Plebiscyt 2018
Zagłosuj
Na najlepsze produkty i wydarzenia roku 2018
Głosuj!